  • 1. Data: 2009-05-20 17:02:58
    Temat: papier
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@o...eu>

    nie orientujecie się czasem czy papier (zwykłe kartki A4 do drukarki) mocno
    się elektryzuje? czy można nim owinąć scalaki cmos, czy to gorsze od
    włożenia w folię? niestety nie mam woreczków antystatycznych - mam tylko te
    woreczki w których przysłali mi elementy z TME - może one są antystatyczne
    (bo nie wyglądają)?

  • 2. Data: 2009-05-20 17:12:01
    Temat: Re: papier
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2009-05-20 19:02, identyfikator: 20040501 napisał:
> [...]
    > woreczki w których przysłali mi elementy z TME - może one są antystatyczne

    Na nie można owinąć w folie aluminiową?

    --
    Cz.

  • 3. Data: 2009-05-20 17:12:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    identyfikator: 20040501 napisał:

    > nie orientujecie się czasem czy papier (zwykłe kartki A4 do drukarki)
    > mocno się elektryzuje?

    orientujemy się, bo niedano było tu o tym:
    http://www.youtube.com/watch?v=myq69ny2jik

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2009-05-20 17:33:03
    Od: "PP" <p...@p...onet.pl>

    > nie orientujecie się czasem czy papier (zwykłe kartki A4 do drukarki)
    mocno
    > się elektryzuje? czy można nim owinąć scalaki cmos, czy to gorsze od
    Ja bym nie ryzykował, szczerze mówiąc nigdy nie ubiłem elementu
    elektrostatycznie a elektryzuję się okropnie i strzelam naokoło iskrami :).
    Jest inny problem który mi spędza sen z powiek, papier jest kwaśny i
    powoduje korozję (?) nie wiem jak to dokładnie nazwać cynowanych końcówek,
    stają się czarne i trudno lutowalne, o ile klasyczne scalaki można
    potraktować skalpelem po końcówkach podobnie jak zwykłe tranzystory to z SMD
    jest to już problematyczne, mam masę układów że tak powiem historycznych, te
    które przechowywałem w plastikowych pudełkach mają się dobrze, te z pudełek
    po zapałkach ( papierowych ) mają czarne końcówki których nie czepia się
    cyna.
    Piotr

  • 5. Data: 2009-05-20 19:14:38
    Od: "p" <...@r...tu>

    Użytkownik "PP" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    >papier jest kwaśny i powoduje korozję
    > po zapałkach ( papierowych ) mają czarne końcówki których nie czepia się
    > cyna.

    To nie kwas a siarka powoduje czernienie srebrzonych nóg
    Siarka jest w drasce, ale i w powietrzu.

  • 6. Data: 2009-05-20 19:17:10
    Od: "p" <...@r...tu>

    Użytkownik "identyfikator: 20040501" <N...@o...eu> napisał w
    wiadomości news:gv1dlr$29f$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > nie orientujecie się czasem czy papier (zwykłe kartki A4 do drukarki)
    > mocno się elektryzuje?

    tak, jak suchy

  • 7. Data: 2009-05-20 19:32:42
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik identyfikator: 20040501 napisał:

> [...]
    > woreczki w których przysłali mi elementy z TME - może one są antystatyczne

    Jak mają logo przedstawiające przekreśloną dłoń, to są antystatyczne. To
    nie oznacza "nie dotykać". Zresztą jak nie jesteś pewien, to zrób test,
    próbując naelektryzować. Różowe, jakie z mam z TME są antystatyczne.
    Jak nie chcesz do woreczka, to owiń folią aluminiową. Folię odzyskasz z
    czekolady - smaczengo.
    Maciek

  • 8. Data: 2009-05-20 19:46:14
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@o...eu>

    > próbując naelektryzować. Różowe, jakie z mam z TME są antystatyczne.

    jest taki niebieski trójkąt a w nim ręka z kreską... to to? na opakowaniu
    pisze jeszcze static dissipative - czyli jak?

  • 9. Data: 2009-05-20 20:41:49
    Od: "PP" <p...@p...onet.pl>

    > To nie kwas a siarka powoduje czernienie srebrzonych nóg
    > Siarka jest w drasce, ale i w powietrzu.

    W drasce jest siarka czy fosfor? nie wgłębiałem się w zagadnienie.
    Moje scalaczki z pewnością są cynowane a nie srebrzone, niektóre zawijałem w
    papier, skutek podobny tylko trochę wolniej niż w pudłkach po zapałkach.
    Piotr

  • 10. Data: 2009-05-20 21:09:58
    Od: s...@g...com

    On 20 Maj, 22:41, "PP" <p...@p...onet.pl> wrote:

    > W drasce jest siarka czy fosfor? nie wgłębiałem się w zagadnienie.
    Fosfor. Siarka jest w "siarce", ale tylko trochę. Pudełko jest nią od
    środka upaprane.