  • 91. Data: 2023-08-29 18:41:08
    Temat: Re: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    katastroficzny nadir napisał(a):
    > Jak nie użyje pilota, to użyję kluczyka, samochód się z tego powodu nie
    > wypierdoli.

    Snujesz katastroficzne wizje.

    > Od milionów innych systemów nie zależy bezpieczeństwo PKP.

    Dlatego nikt nie opiera się na jednym super ważnym kanale.
    Widzi 3 radiostacje czy jedną?
    https://www.bsk.isdr.pl/lacznosc/fot/lacznosc_radmor
    .jpg

    W lotnictwie masz kanał podstawowy i zapasowy. Ochłoń.
    Za 1-2 lata wprowadzą na PKP komunikację po GSM. Doczekasz się,
    nie nerwujsja.

  • 92. Data: 2023-08-29 20:05:53
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 27.08.2023 o 23:21, heby pisze:
    > Wychodzi na to że wyrafinowane narzędzia do hackingu, czyli Baofeng za
    > 100zł + smarfon mogą zatrzymać cały kraj, wystaczy "koordynacja" przez
    > Tiktoka.
    >
    > https://www.money.pl/gospodarka/pociagi-stanely-kole
    jny-sabotaz-polska-kolej-jest-bezbronna-693511525027
    3248a.html

    > Dla nieklikających: ktoś hackuje kolej nadajac radiostop, jakoś tak
    > podejrzanie często w ostatnich dniach, wiec pewnie pojawił się jakiś
    > filmik na jednej z platform dla nudzących się.
    >
    > Pomojając poziom żenady tej technologii, czy ktoś obeznany z koleją może
    > mi podpowiedziec, czy poza PL również stosowane są tak wyrafinowane
    > systemy polegajace na gwizdaniu do Baofenga?
    >
    > Pytałem kiedyś kolejarza, z czystej ciekawości, to powiedział, że
    > problem w zasadzie nie istnieje, bo nikt o tym nie wie.

    Ponoć co roku jest 500 (pięćset) nieuprawnionych użyć radio-stop'u.
    Zacząłem nawet pisać, że po publikacjach to jeszcze wzrośnie, ale zdaje
    się że media już ukrywają artykuły na ten temat (by nie wzrosło np 100x) :-)

  • 93. Data: 2023-08-29 22:25:48
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 29.08.2023 o 18:41, alojzy nieborak pisze:

    > Dlatego nikt nie opiera się na jednym super ważnym kanale.
    > Widzi 3 radiostacje czy jedną?
    > https://www.bsk.isdr.pl/lacznosc/fot/lacznosc_radmor
    .jpg

    I to ma być dowód na co? Że jest tak dobrze, czy że tak źle?

    > W lotnictwie masz kanał podstawowy i zapasowy. Ochłoń.

    W lotnictwie jak pilot zobaczy z naprzeciwka nadlatujący samolot, to
    może sobie odbić w prawo, w lewo, w dół lub w górę. Jak maszynista
    zobaczy nadjeżdżający z przeciwka pociąg jadący po tym samym torze, to
    może tylko różaniec odmówić, o ile zdąży. Tak to jest mniej więcej różnica.

    > Za 1-2 lata wprowadzą na PKP komunikację po GSM. Doczekasz się,
    > nie nerwujsja.

    Raczej za 2-3 dekady. Wprowadzają to już od jakichś 10-ciu lat.

  • 94. Data: 2023-08-30 00:41:15
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    nadir napisał(a):
    > I to ma być dowód na co? Że jest tak dobrze, czy że tak źle?

    Selektywny przekaz:
    https://zapodaj.net/plik-Vv4Z1yStpS

    > Raczej za 2-3 dekady. Wprowadzają to już od jakichś 10-ciu lat.

    W UE już wprowadzili? W jakim stopniu? A jak już wprowadzą to tych
    kolizji też będzie tyle co w UE?

  • 95. Data: 2023-08-30 15:40:10
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 29.08.2023 o 22:25, nadir pisze:

> [...]
    > może tylko różaniec odmówić, o ile zdąży. Tak to jest mniej więcej różnica.

    Ale do tego, by nie było możliwe wjechanie dwóch pociągów na jeden tor
    służy inny system.

    > Raczej za 2-3 dekady. Wprowadzają to już od jakichś 10-ciu lat.

    Na świecie jest koncepcja odejścia od GSM-R na rzecz zwykłego. :-)

  • 96. Data: 2023-08-30 15:54:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/08/2023 15:40, io wrote:
    > Na świecie jest koncepcja odejścia od GSM-R na rzecz zwykłego. :-)

    Swoją drogą wiki mówi, że w jakiejśtam wersji, pociąg zatrzyma sie,
    jeśli łączność GSM zostanie zerwana.

    Ło, to też fajne!

  • 97. Data: 2023-08-30 16:09:31
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 30.08.2023 o 15:54, heby pisze:

    > Swoją drogą wiki mówi, że w jakiejśtam wersji, pociąg zatrzyma sie,
    > jeśli łączność GSM zostanie zerwana.
    >
    > Ło, to też fajne!

    Ale, że co?

  • 98. Data: 2023-08-30 16:39:55
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 30.08.2023 o 15:40, io pisze:
    > Na świecie jest koncepcja odejścia od GSM-R na rzecz zwykłego.

    Dziś mówiono, że będzie coś cyfrowego. Bez konkretów.
    Z tonu wypowiedzi, to nie chodzi o dokończenie GSM-R, raczej coś nowego.

    Robert

  • 99. Data: 2023-08-30 18:12:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 30 sierpnia 2023 o 15:54:21 UTC+2 heby napisał(a):
    > Swoją drogą wiki mówi, że w jakiejśtam wersji, pociąg zatrzyma sie,
    > jeśli łączność GSM zostanie zerwana.
    >
    > Ło, to też fajne!

    To przyczynek do pociągów-dronów.
    Ciekawe, czy w wersji z motorowym siedzącym w domu
    czy z centralnym AI.
    Czemu nie z rozproszonym? No bo wtedy mogłyby się zderzyć.

  • 100. Data: 2023-08-30 18:38:22
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > To przyczynek do pociągów-dronów.

    Albo wyżej.