  • 291. Data: 2023-12-16 15:40:12
    Temat: Re: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 16.12.2023 o 14:38, heby pisze:

    > Raczej obserwacja własna, że maszynistów z doświadczeniem w IT, a nawet
    > maszynistów ze znajomością jezyka angielkiego technicznego, jest
    > relatywnie mało.

    No ale, póki co, Tobie "świeci, spać nie daje" a nie im.

    > Być może jakieś penale są. Czy ten jest? Wystający dmesg pozwala mi
    > powątpiewać w stabilnośc software zbudowanego na zabawkowym Ubuntu czy
    > innym Knoppixie.

    Tak się będziesz czepiał a panele i tak będą.

    > Czyli nie pojmujesz abstrakcji. Zebrałeś wszystkie indykatory i
    > wsadzięłeś je w jeden element. O ile osobne idykatory jest łatow
    > naprawić, to ten jeden element, jak sam zauważasz, w przypadku awarii
    > spowoduje zatrzymanie składu.

    Ty, idź do filmiku i zobacz co masz na tym panelu.

    > To ma sens, jesli panej jest zrobiony profesjonalnie, przetestowany, bez
    > oszczędzania.
    >
    > A tutaj mamy wystające dmesg.
    >
    > Rozumiesz moje obawy?

    A ja to się obawiam, że nie znasz zagadnienia i podnosisz nieistotne
    kwestie do rangi krytycznych.

    > :D
    >
    > TBDU.

    Niczego wielkiego nie wymyśliłeś, te pociągi mogę jeździć samoczynnie
    jak kolejki PIKO.

    > Ależ obejrzałem. A na marginesie: miało sens w latach 70,80,90. Nagle
    > sens zniknął? Moim zdaniem przyszła moda na kokpity boeningów. Niedługo
    > ride-by-wire i wyświetlacze HUD pojawi się pewnie i w rowerach z Auchan.

    Miało, wtedy panele były właśnie takie, jak opisujesz.

    > Pewnie pneumatycznie.
    >
    > Ale postulujesz, że nie da się zatrzymać ppociągu na czerwonym, bo
    > "komputer mówi nie". Do kitu z takim pociągiem.

    Nie da się bo jak zobaczysz to czerwone, o ile w ogóle zobaczysz, to już
    nie zdążysz wyhamować.

  • 292. Data: 2023-12-16 16:23:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    heby napisał:

    > Raczej obserwacja własna, że maszynistów z doświadczeniem w IT, a
    > nawet maszynistów ze znajomością jezyka angielkiego technicznego,
    > jest relatywnie mało.

    Pisywał tu w Usenecie jeden taki, miał doktorat bodajże z fizyki,
    rozsądny i ogarnięty człowiek, z doświadczeniem informatycznym.
    W końcu zrealizował marzenie życia, o którym wcześniej pisał kilka
    razy. Skończył kurs maszynisty i zaczął prowadzić pociągi. Pisać
    przestał, widać robota go wciągnęła.

    To jedyny obserwowalny przeze mnie maszynista, tak więc ten tego.
    Jeszcze mógłbym przytoczyć, jak pan Havranek tłumaczył znaczenie
    słowa "relatywnie", ale przecież wszyscy wiedzą.

    > A tutaj mamy wystające dmesg.

    Też kiedyś pytałem o dmesg kogoś, kto projektuje wyświetlacze do
    podobnych zastosowań. Mówił, że jak schował, to mu kazali przywrócić.
    Bo on jest od projektowania, a sprzedawać muszą inni. Im jest łatwiej,
    gdy klient od razu widzi, że za tym stoi coś poważniejszego, a nie że
    ambitny spec od embedded wystrugał tam coś z krzemu i luźnych bajtów.

    > Rozumiesz moje obawy?

    Od tego jest psycholog. Świat jest inaczej skonstruowany, ludzie mają
    inne obawy. Czasem zgoła przeciwne. Gdy zrozumie się świat, łatwiej
    się zyje.

    > Niedługo ride-by-wire i wyświetlacze HUD pojawi się pewnie i w
    > rowerach z Auchan.

    https://gearjunkie.com/biking/everysight-raptor-ar-c
    ycling-glasses-review

    Jarek

    --
    Like a bird on the wire,
    like a drunk in a midnight choir

  • 293. Data: 2023-12-16 16:42:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/12/2023 15:40, io wrote:
    > Tak się będziesz czepiał a panele i tak będą.

    Myślę, że ma miejsce nieporozumienie. Ja nie mam nic przeciwko panelom,
    jesli są profesjonalnie zrobione. Przetestowane, zaprojektowane,
    przewidziane do pracy w cieżkich warunkach, niezawodne.

    Ale rozmawiamy ciągle o panelu, któremu z boku wycieka dmesg. Mam zerowe
    zaufanie do tego typu poskładanych na kolanie zabawek.

    > A ja to się obawiam, że nie znasz zagadnienia i podnosisz nieistotne
    > kwestie do rangi krytycznych.

    Zapewne. Ale może też to rodzaj wyobraźni, związanej z faktem że jednak
    trochę wiecej rozumiem z funkcjonowania tego pod maską, jak przeciętny
    maszynista.

    Te obawy mają, powiedzmy, uzasadnienie w doświadczeniu.

    > Niczego wielkiego nie wymyśliłeś, te pociągi mogę jeździć samoczynnie
    > jak kolejki PIKO.

    Innymi słowy, jesli jest awaria PIKO to składu nie da się zatrzymać, bo
    "komputer mówi nie".

    Nie żebym to ja napisał. Sam napisałeś, że czerwonie nie obliguje do
    zatrzymania, jeśli panel się nie zgadza.

    > Nie da się bo jak zobaczysz to czerwone, o ile w ogóle zobaczysz, to już
    > nie zdążysz wyhamować.

    To po co ono tam jest, na tych torach?

    Ba, zadam pytanie wręcz straszne: to po co tam w ogóle jest maszynista?
    Nie mógłby go zastąpić Pan Ziutek, którego jedynym zadaniem jest odpalić
    gruba jak się zawiesi i nie zachlać się na śmierć do nastepnego przystanku?

  • 294. Data: 2023-12-16 16:44:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/12/2023 16:23, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Jeszcze mógłbym przytoczyć

    Nie przytaczaj. Z poprzednich wypowiedzi wynika, że nie masz co
    przytoczyć, ale nuda nie daje spać.

  • 295. Data: 2023-12-17 01:33:47
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 16.12.2023 o 16:42, heby pisze:

> [...]
    >
    > Ale rozmawiamy ciągle o panelu, któremu z boku wycieka dmesg. Mam zerowe
    > zaufanie do tego typu poskładanych na kolanie zabawek.

    Myślę, że twoje czepialstwo nic nie wnosi.

    > Zapewne. Ale może też to rodzaj wyobraźni, związanej z faktem że jednak
    > trochę wiecej rozumiem z funkcjonowania tego pod maską, jak przeciętny
    > maszynista.

    No, wiesz jak działa silnik, ale nie wiesz jak jeździć po drogach.

> [...]
    > "komputer mówi nie".
    >
    > Nie żebym to ja napisał. Sam napisałeś, że czerwonie nie obliguje do
    > zatrzymania, jeśli panel się nie zgadza.

    Jedno drugiego nie wyklucza.

    > To po co ono tam jest, na tych torach?

    Bo nie każdy pociąg zawsze musi być ETCS. Może być potrzeba czasowej
    zmiany organizacji by jeździły zwykłe.

    > Ba, zadam pytanie wręcz straszne: to po co tam w ogóle jest maszynista?

    Bo nie jest jeszcze tutaj dopuszczone puszczenie pociągu bez maszynisty.
    Są miejsca na świecie gdzie pociągi tak jeżdżą.

  • 296. Data: 2023-12-22 21:51:10
    Temat: A pociagi nadal sie psuja 21 i cudownie naprawiają w kolejnym miesiącu.
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    A newag dalej w kulki tnie, pociąg się dalej psuje 21 :)
    "

    Przypomnijmy: według hakerów z Dragon Sector to nie przypadek, że
    pociągi firmy Newag w pewnym momencie odmawiają posłuszeństwa.
    ,,Odkryliśmy ingerencje producenta w oprogramowanie" - mówili członkowie
    grupy, zaznaczając, że są stuprocentowo pewni swojej analizy. Po co
    producent miałby to robić? W teorii po to, aby tylko on mógł serwisować
    pociągi.

    ,,Nie wprowadzaliśmy, nie wprowadzamy i nie będziemy wprowadzać w
    oprogramowanie naszych pociągów żadnych rozwiązań, które prowadzą do
    celowych awarii" - bronił się Newag.

    Sprawa trwa. Hakerzy z Dragon Sector ustalili wcześniej, że wybrane
    pociągi mają psuć się nawet w konkretnym terminie: zawsze 21 listopada i
    21 grudnia. I dopiero pierwszego dnia kolejnego miesiąca cudownie się
    naprawią i ruszają. Kiedy zaś dochodziło do usterki, system wskazywał na
    problem ze sprężarką. Uniemożliwiało to wysunięcie pantografów.

    Onet bazując na ustaleniach hakerów postanowił sprawdzić, czy usterka
    dalej jest obecna. 21 listopada br. na błąd poskarżyło się Polregio z
    Zielonej Góry. Tego dnia faktycznie ,,pojazd ED78-010 znowu stanął, a
    przy próbie podniesienia pantografów pojawił się sygnał o awarii sprężarki".

    Jak ustalił Onet, 21 grudnia doszło do tego samego - czyli już
    spodziewanej awarii. Chociaż spółka sprawy nie komentuje, to źródła
    serwisu potwierdzają, że pociąg stanął.

    Potwierdzają się nasze wcześniejsze ustalenia. W trakcie analizy w 2022
    r. odkryliśmy, że ten konkretny pojazd staje zawsze 21 listopada i 21
    grudnia każdego roku. Już w zeszłym roku wskazaliśmy naszym klientom --
    spółkom z branży kolejowej, że tak będzie zawsze aż twórca blokady --
    naszym zdaniem to Newag -- jej nie zdejmie. My, jako członkowie Dragon
    Sector, wiemy, jak technicznie zdjąć taką blokadę, czyli co zrobić, żeby
    ten pociąg już nie stawał w określonych datach. Tej blokady jednak nie
    zdjęliśmy, bo to wymagałoby ingerencji w kod maszynowy pociągu. To może
    zrobić tylko Newag. My nie chcemy narażać się na jakiekolwiek zarzuty ze
    strony Newagu, że ingerowaliśmy w ten kod

    -- podkreśla Michał Kowalczyk z Dragon Sector.

    Co na to Newag?

    W oświadczeniu przesłanym Onetowi spółka zaznacza, że gwarancja na
    pojazd wygasła w styczniu 2018 r. ,,Nie instalowaliśmy i nie
    aktualizowaliśmy oprogramowania sterującego pojazdem, nigdy nie
    wgrywaliśmy kodów blokujących pojazd w określonej dacie. (...) nie
    mieliśmy żadnego dostępu do pojazdu od 2018 roku i nie wiemy, kto i co
    miał w tym pojeździe instalować" - podkreślono.

    Sprawą zajmuje się zarówno prokuratura, jak i UOKiK, który wcześniej
    wiedział o problemie, ale uznał, że to awantura między spółkami
    kolejowymi. Sęk w tym, że na tych działaniach tracą pasażerowie, bo
    konkretne pociągi nie wyjechały na tory, a powinny."

    https://spidersweb.pl/2023/12/newag-pociag-znowu-sie
    -zepsul.html

    --
    Janusz

  • 297. Data: 2023-12-23 11:18:02
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 16.12.2023 o 16:44, heby pisze:

    > Nie przytaczaj. Z poprzednich wypowiedzi wynika, że nie masz co
    > przytoczyć, ale nuda nie daje spać.

    A Ty z kolei nie masz pojęcia o kolejnictwie, czepiasz się bzdur i
    bijesz z nich pianę.

    --
    Janusz

  • 298. Data: 2023-12-23 11:54:43
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/12/2023 11:18, Janusz wrote:
    > A Ty z kolei nie masz pojęcia o kolejnictwie, czepiasz się bzdur i
    > bijesz z nich pianę.

    Tak, to jedna z form dyskusji. Na przykłąd z tego bicia piany okazało
    się, że w pociągach potrzebny jest wyświetlacz po to, aby nie było tam
    maszynisty albo że pociąg nie da się zatrzymać na stop bez pozwolenia
    komputera. Bez "bicia piany" do tak rewolucyjnych wniosków nie dało by
    rady dojść.

    Doceń potrzebę wolności słowa.

  • 299. Data: 2023-12-23 14:19:59
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 23.12.2023 11:54, heby wrote:

    > Tak, to jedna z form dyskusji. Na przykłąd z tego bicia piany okazało
    > się, że w pociągach potrzebny jest wyświetlacz po to, aby nie było tam
    > maszynisty

    Bzdury, konfabulacja - nawet nie ma sensu analizować skąd je wziąłeś.

    albo że pociąg nie da się zatrzymać na stop bez pozwolenia
    > komputera.

    Weź kup sobie bilet, wsiądź do pociągu i jak będzie jechał to zerwij
    hamulec bezpieczeństwa - może coś ci zaświta.

    Tak, nie może jeździć z dużymi prędkościami na widoczność, bo się nie da.
    Jeżeli ETCS z jakichś powodów nie działa (np. zepsuły się obydwa
    wyświetlacze?!) to zwalnia i jedzie na widoczność. Jak przewali semafor
    to jest jeszcze SHP.

    --
    Mirek.

  • 300. Data: 2023-12-23 14:54:26
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/12/2023 14:19, Mirek wrote:
    > Bzdury, konfabulacja - nawet nie ma sensu analizować skąd je wziąłeś.

    Z wypowiedzi w tym wątku innych. Konkretnie kilka postów wyżej, z 17
    grudnia, io.

    Ale kto bym tam zakładał, że coś będziesz analizował, przecież wtrąciłeś
    się do dyskucji wyłacznie aby bić pianę.

    > albo że pociąg nie da się zatrzymać na stop bez pozwolenia
    > Weź kup sobie bilet, wsiądź do pociągu i jak będzie jechał to zerwij
    > hamulec bezpieczeństwa - może coś ci zaświta.

    Rozumiem, że polecasz tą metodę przy każdym czerwonym świetle? Bo mowa
    była o czerwonym świetle, co oczywiscie zmanipulowałeś.

    Ja nie mam potrzeby, jako pasażer, dublować systemów bezpieczeństwa
    pociągu. Ale może niektórzy mają.

> [...]
    > Jeżeli ETCS z jakichś powodów nie działa (np. zepsuły się obydwa
    > wyświetlacze?!) to zwalnia i jedzie na widoczność. Jak przewali semafor

    Myślę, że nie dostrzegasz elementu humorystycznego wątku.

    To, że kolej działa dobrze i tego typu kretynizmów nie ma, to jest jasne.

    To ,co najbardziej humorystyczne to fakt, że niektórzy, broniąc
    dziadostwa, są w stanie dotrzeć w swoim myśleniu do stanu, w którym
    wyświetlacze w kabinach są po to, żeby nie było tam maszynisty,
    testowanie oprogramowania nie istnieje, linux nadaje się do sterowania
    automatyką krytyczną i masa innych debilizmów tego typu.

    Wybacz, ale naprawdę uważam to za przezabawne i drążenie tego typu
    tematów daje wgląd w ukryte poglądy innych, co mnie fascynuje. Nikt, w
    normalnych okolicznosciach, nie rzucił by takimi bzdurami. A tu
    wystarczy chwile pobić pianę i proszę.