  • 11. Data: 2021-04-03 22:32:33
    Temat: Re: Harlequin Rev G - problem z uruchomieniem klona ZX Spectrum
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/04/2021 17:57, Atlantis wrote:
    > Tak BTW, skoro już o tym mowa: jakiej klawiatury i obudowy użyłeś w
    > swoim egzemplarzu Harlequina? ;)

    Oryginalnej. Kupiłem kiedyś uszkodzone Spectrum.

    Jedyne co musiałem zrobić to zmienić folię klawiatury. Co prawda
    skusiłem się na wersję microswitch, ale to nie działa, gumki są za
    miękkie aby wciskać switche. Więc H. dostał oryginalną obudowę, folię i
    klawiaturę. Barkuje frontplate. Ale mam drugi, oryginalny :P

    Obudowy do ZX są możliwe do wyrukowania na domowej drukarce. A obecnie
    można kupić replikę z wtryskarki.

  • 12. Data: 2021-04-03 22:39:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    https://zxrenew.co.uk/

  • 13. Data: 2021-05-05 12:46:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Może będziesz w stanie pomóc z jeszcze jednym problemem. Zabrałem się za
    uruchomienie drugiego egzemplarza identycznego Harlequina. Ten ruszył od
    razu. problem z generatorem sygnału zegarowego nie wystąpił. Za to obraz
    na telewizorze (przez złącze kompozytowe) jest ciemny, niewyraźny i
    migający. Ciężko w ogóle zauważyć napis na ekranie tytułowym.

    Na chwilę obecną nie wlutowałem jeszcze tranzystorów Q6-Q13 (2SA1175
    przy złączu klawiatury) oraz gniazdka miniDIN-8 z sygnałem RGB. Nie
    wydaje mi się jednak, żeby brak tych elementów mógł skutkować takimi
    objawami.

    Początkowo sądziłem, że winę mogą ponosić słabo kontaktujące gniazdka
    DIN16 kilku układów w tej okolicy (scalaki faktycznie słabo w nich
    siedziały), jednak wymiana tych podstawek nie usunęła problemu.

    Z uwagi na brak gniazdka z sygnałem RGB oraz (co ważniejsze) telewizora
    z kompatybilnym wejściem, nie udało mi się przetestować, czy przed
    AD724JR obraz jest prawidłowy.

    Przyjrzę się jeszcze elementom w pobliżu wyjścia wideo, ale może masz
    jakiś pomysł co do prawdopodobnej przyczyny, który oszczędziłby mi
    pracy? Co powinienem sprawdzić na początku?

  • 14. Data: 2021-05-05 13:53:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/05/2021 12:46, Atlantis wrote:
    > Przyjrzę się jeszcze elementom w pobliżu wyjścia wideo, ale może masz
    > jakiś pomysł co do prawdopodobnej przyczyny, który oszczędziłby mi
    > pracy? Co powinienem sprawdzić na początku?

    :D

    Niestety to tylko zgadywanie. Zerknę w schemat, ale nie przypominam
    sobie "ciemne video" nigdzie na grupach z problemami z harlequinem.

    Ocyloskop jest?

  • 15. Data: 2021-05-05 17:12:05
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 05.05.2021 13:53, heby wrote:

    > Niestety to tylko zgadywanie. Zerknę w schemat, ale nie przypominam
    > sobie "ciemne video" nigdzie na grupach z problemami z harlequinem.

    Na chwilę obecną przetestowałem większość układów logicznych za pomocą
    MiniProga (nie przetestowałem tylko kilku, z którymi ten
    programator/tester sobie nie radzi). Wszystkie przeszły test prawidłowo.
    Przy okazji zeskrobałem też śniedź ze styków kilku scalaków, które
    wyglądały podejrzanie. Znalazłem też jedną nóżkę układu 74HC245, która
    podczas wkładania do podstawki nie weszła w otwór i podgięła się.
    Podczas próby wyprostowania odpadła, więc musiałem dolutować kawałek
    odciętego wyprowadzenia rezystora. Najwyraźniej jednak nawet podgięte
    wyprowadzenie miało kontakt, bo po wprowadzeniu tej poprawki nic się nie
    zmieniło.

    Sprawdziłem też wartości większości rezystorów i kondensatorów w
    układzie (i wszystkich w pobliżu wyjścia wideo) - zgadzają się.

    Jedyną różnicą w stosunku do działającej płytki zdaje się być brak
    złącza miniDIN oraz tranzystorów Q6-Q13. Czy ich brak może jakoś wpływać
    na proces generowania sygnału wideo?

    > Ocyloskop jest?

    Tak i nie. Mam stary, padający polski zabytek. Przed pandemią
    korzystałem ze sprzętu w lokalnym Hackerspace, ale teraz siedzę na pracy
    zdalnej, kilkadziesiąt km dalej. ;)

  • 16. Data: 2021-05-05 17:44:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 May 2021 17:12:05 +0200, Atlantis wrote:

> [...]
    > podczas wkładania do podstawki nie weszła w otwór i podgięła się.
    > Podczas próby wyprostowania odpadła, więc musiałem dolutować kawałek

    Ja wtedy nalutowuje odcieta nozke z innego scalaka.
    Przynajmniej ta czesc, ktora wchodzi w podstawke, ma normalne wymiary.

> [...]
    >
    > Jedyną różnicą w stosunku do działającej płytki zdaje się być brak
    > złącza miniDIN oraz tranzystorów Q6-Q13. Czy ich brak może jakoś wpływać

    To taki schemat?
    http://trastero.speccy.org/cosas/JL/Harlequin/Docume
    ntacion/harlequin_rev_g.pdf

    Q6-13 zdaja sie tylko buforowac magistrale adresowa, jesli to RCPT8
    nigdzie nie dochodzi - nie powinno miec znaczenia.

    Sygnal bierzesz z J7/AD724 ?

    Gniazdo DIN jakby niepotrzebne, ale moze sie tam jakies male zwarcie
    na plytce uchowalo ?

    > Tak i nie. Mam stary, padający polski zabytek.

    Powinien wystarczyc do obejrzenia sygnalu video.
    Nawet nie musi byc dokladnie - tylko czy napiecia jakies sensowne.

    RGB moze byc dostepne przez zlacze SCART - o ile TV takie posiada.
    A TV sprawdzony? Moze jakiegos wiekszego napiecia wymaga?

    No i napiecia na wyjsciach U31 i U32 bym sprawdzil - tam chyba ok 5V
    ma byc.
    Dales 74HC253, czy 74253? Napiecia z TTL mniejsze.

    J.

  • 17. Data: 2021-05-05 18:00:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 05.05.2021 17:44, J.F wrote:

    > To taki schemat?
    > http://trastero.speccy.org/cosas/JL/Harlequin/Docume
    ntacion/harlequin_rev_g.pdf

    Tak. Przynajmniej na pierwszy rzut oka nie widzę różnic w stosunku do
    tego, co mam na dysku.

    > Q6-13 zdaja sie tylko buforowac magistrale adresowa, jesli to RCPT8
    > nigdzie nie dochodzi - nie powinno miec znaczenia.

    Tak myślałem, chciałem to tylko potwierdzić. Dzięki.

    > Sygnal bierzesz z J7/AD724 ?

    Tak, zgodnie ze schematem kompozytowy sygnał wideo jest brany z gniazda J7.

    > Gniazdo DIN jakby niepotrzebne, ale moze sie tam jakies male zwarcie
    > na plytce uchowalo ?

    W sensie gniazdo coś zwiera wewnętrznie, czy mogę mieć jakieś małe
    zwarcie na płycie w tej okolicy?

    Zastanawiam się też na ile prawdopodobna jest awaria któregoś z
    tranzystorów. Powinienem je zapobiegawczo wymienić, czy to raczej mało
    prawdopodobne?

    > A TV sprawdzony? Moze jakiegos wiekszego napiecia wymaga?

    Tak. Telewizor sprawdzony. CRT, któ(C)ego używam z wieloma komputerami i
    konsolami retro. Pierwsza płytka Harlequina działa z nim prawidłowo.

    > Dales 74HC253, czy 74253? Napiecia z TTL mniejsze.

    Wszystkie układy są w wersji HC, zgodnie ze schematem.

  • 18. Data: 2021-05-05 18:28:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 May 2021 18:00:18 +0200, Atlantis wrote:
    ntacion/harlequin_rev_g.pdf

    > Tak, zgodnie ze schematem kompozytowy sygnał wideo jest brany z gniazda J7.

    > W sensie gniazdo coś zwiera wewnętrznie, czy mogę mieć jakieś małe
    > zwarcie na płycie w tej okolicy?

    W sumie to zwarcie na plytce moze byc gdziekolwiek.
    Moglo tez powstac przy lutowaniu gniazda, ale go przeciez nie masz :-)

    > Zastanawiam się też na ile prawdopodobna jest awaria któregoś z
    > tranzystorów. Powinienem je zapobiegawczo wymienić, czy to raczej mało
    > prawdopodobne?

    Oscyloskop prawde Ci powie.
    A na dobra sprawe to i jakims miernikiem mozna zmierzyc - usredni
    przebiegi.
    Spectrum o ile pamietam, to dawal jasny obraz na poczatku - powinno
    byc w miare wysokie napiecie.

    J.

  • 19. Data: 2021-05-05 19:04:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Nie wiem czy to w czymś pomoże, ale spróbowałem jeszcze podpiąć
    komputer do współczesnego (to znaczy około dziesięcioletniego)
    telewizora LCD. Na nim tło (które powinno być białe) jest czerwone, a
    napis na ekranie tytułowym m jasnożółty kolor. Prawym brzegiem ekranu
    biegnie żółta linia.

  • 20. Data: 2021-05-05 19:32:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    I jeszcze jedna obserwacja: jeśli przełączę zworki z PAL na NTSC
    (oczywiście bez podmieniania rezonatora) kolor tła zmienia się na różowy.