  • 11. Data: 2020-01-11 20:13:49
    Temat: Re: ISDN
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Thursday, January 9, 2020 at 3:16:16 AM UTC-7, viktorius wrote:
    > A i dodam jeszcze, że w swoich czasach ISDN był dobry, bo rozszerzał
    > możliwości zwykłej, już położonej pary przewodów. Niestety w Polsce
    > został wdrożony za późno i się nie przyjął powszechnie. 2 rozmowy na
    > jednym drucie przy zauważalnie lepszej jakości

    Czy ja wiem czy tak lepszej? Kodowanie to samo, a do tego większość osób miała zwykłe
    analogi. Swego czasu, jakoś tuż przed sprzedażą tepsy, kilka dni pracowałem w jakiejś
    gówno-firemce wciskającej różne usługi. Jedni cisneli w preselekcję, prowizja mała
    ale ludzie brali masowo z litości. Ja poszedłem w ISDNa bo dobra prowizja była. Dla
    klienta - abonament bez zmiany w porównaniu do POTSa a instalacja nie pamiętam, ale
    też nie była droga. I okazało się że w złą stronę poszedłem, bo ludzie tego nie
    chcieli.

    W podobnym czasie na studiach pewien wykładowca od ISDNu zachwycał się tą
    technologią, jaka nowoczesna, jaka skalowalna, że można mieć internet 64k ale i 128k
    jak potrzeba. A przypominam był to rok jakoś 2002 a ja łapałem się za głowę, gdzie ta
    skalowalność. No i czas zweryfikował - to była dobra technologia, ale przystająca do
    lat 80-90. Dzisiaj BRA nie ma już żadnego sensu.

    P.

  • 12. Data: 2020-01-11 22:58:06
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 11.01.2020 o 20:13, Piotr C. pisze:

    > Czy ja wiem czy tak lepszej? Kodowanie to samo, a do tego większość
    > osób miała zwykłe analogi.

    Ale nie było trzasków/szumów i innej sraczki od pary abonenckiej. Albo
    to działało, albo nie, w zależności od jakości tej pary.

> [...]
    > 2002 a ja łapałem się za głowę, gdzie ta skalowalność. No i czas
    > zweryfikował - to była dobra technologia, ale przystająca do lat

    To tylko świadczy jak zapóźnione mieliśmy/mamy uczelnie.

    > Dzisiaj BRA nie ma już żadnego sensu.

    Dlaczego? Ma jeszcze nadal wiele zalet, tylko opłaty za wysokie. Gdyby
    nie to, to nadal używałbym ISDN-a.

  • 13. Data: 2020-01-11 23:03:27
    Od: "brum" <s...@n...berdyczow>

    > Dla przeciętnego Kowalskiego to najważniejsze były chyba 2 rozmowy na raz
    > i brak szumów.

    Dla mnie najwazniejszy byl CLIP, ktory na ISDN byl "w cenie i zestawie", a
    na PSTN nie mozna bylo jeszcze zamowic. 128 kbps to juz byla taka wisienka
    na torcie.

  • 14. Data: 2020-01-12 01:20:29
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Saturday, January 11, 2020 at 2:58:21 PM UTC-7, nadir wrote:
    > Dlaczego? Ma jeszcze nadal wiele zalet, tylko opłaty za wysokie. Gdyby
    > nie to, to nadal używałbym ISDN-a.

    Oczywiście że jest lepszy niż POTS, ale ta przewaga prawie nikomu już nie jest
    potrzebna. No a dotego cena - to po prostu nie ma sensu. Może do malutkiego biura,
    ale znowu - skalowalność jest taka sobie. Notabene nigdy za życia nie miałem na linii
    POTS jakichkolwiek przydźwięków czy innych zakłóceń.
    Osobiście lubię stacjonarke i po prostu mam VoIPa, dwie linie w domu, z których
    dzwonie niewiele - bo w ogóle dzisiaj się bardziej pisze niż rozmawia :) Ale gdzieś
    muszę podłączyć telefony z kolekcji (telesfor99.org) no i zagranicą mogę mieć polski
    numer.

  • 15. Data: 2020-01-12 18:47:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 11 Jan 2020 16:20:29 -0800 (PST), Piotr C. napisał(a):

    > Oczywiście że jest lepszy niż POTS, ale ta przewaga prawie nikomu
    > już nie jest potrzebna. No a dotego cena - to po prostu nie ma
    > sensu.

    Akurat u nas cena byla taka sama, czy bardzo zblizona.

    W USA ciut inaczej - rozmowy lokalne tradyjnie byly nietaryfikowane,
    co pozwalalo gadac lub modemowac do woli.
    Ale ISDN stanowe prawo nie obejmowalo.

    > Może do malutkiego biura, ale znowu - skalowalność jest taka
    > sobie.

    Zdecydowanie lepsza niz POTS.
    A przez te dwie rozmowy czy inne zalety - moze nawet taniej niz na
    POTS, o ile komus jedna linia nie wystarcza.

    J.

  • 16. Data: 2020-01-12 18:50:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 11 Jan 2020 22:58:06 +0100, nadir napisał(a):
> [...]

    Sa jakies wysokie ?
    IMO - sami wykonczyli tym, ze nie bylo internetu stalego i szybkiego
    na linii ISDN. W Niemczech byl.

    Teraz byc moze etap drugi - zniechecanie i likwidacja ISDN.

    J.

  • 17. Data: 2020-01-13 17:17:49
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 10/01/2020 09:56, viktorius wrote:
> [...]
    ..

    > Dla przeciętnego Kowalskiego to najważniejsze były chyba 2 rozmowy na
    > raz i brak szumów. Przy upgradzie z linii analogowej do ISDNa raczej
    > dokupił drugiego analoga i podpiął pod porty a/b zamiast kupować dwa
    > telefony cyfrowe. Najwyżej dokupił MSNa, nie paczki DDI.

    Przeciętny Kowalski w dupie miał 2 rozmowy.
    Killerem dla ISDNu był SDI, który dawał na prawdę nieograniczony dostęp
    do internetu. W pewnym momencie pewnie 70% sieci osiedlowych wisiało na
    jednym lub kilku SDI

    Może małe firmy szły w ISDN. Pracowałem w takiej, która jako pierwsza w
    województwie miała ISDN i wymagało to uderzenia bezpośrednio to jakiegoś
    prezesa w TPSA aby wyposazyli centralę w porty.

    c.

  • 18. Data: 2020-01-13 17:49:42
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 09-01-2020 o 09:36, MKi pisze:

    > Raczej sam klient wyrzucił, jeszcze nie słyszałem, żeby jakiś
    > technik zabierał nieużywane NT.

    Miejsce było dość dziwne na wyrzucanie tam specjalnie czegokolwiek.
    viktorius napisał w tym wątku, że były demontaże NT.

    yabba

  • 19. Data: 2020-01-13 17:50:16
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 09-01-2020 o 17:41, J.F. pisze:
    > Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Nie demontowali :-)

    viktorius napisał, że widział stosy NT po demontażu.

    yabba

  • 20. Data: 2020-01-14 06:12:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cezar" napisał w wiadomości grup
    .

    >Przeciętny Kowalski w dupie miał 2 rozmowy.

    Przecietny Kowalski byc moze, ale jak ktos ma zone gadatliwa, albo
    corke, albo dziecko przesiaduje na internecie ... tyle, ze u nas
    rozmowy byly drogie, wiec takie znow gadatliwe nie mogly byc.

    >Killerem dla ISDNu był SDI, który dawał na prawdę nieograniczony
    >dostęp do internetu.

    Killerem to bym tego nie nazwal - bo Kowalski nie mial jeszcze ISDN,
    zeby go zabic.
    Ale fakt - mial SDI i slyszal, ze ISDN to sie juz nie da :-)

    Gdzies tam wczesniej jeszcze byl etap przejsciowy - providerzy
    callback, na ISDN do i szybciej, i telefon nie zajety stale ..

    >Może małe firmy szły w ISDN. Pracowałem w takiej, która jako pierwsza
    >w województwie miała ISDN i wymagało to uderzenia bezpośrednio to
    >jakiegoś prezesa w TPSA aby wyposazyli centralę w porty.

    Najpierw uderzyc, ale potem byla to normalna usluga.
    Tylko ... firma tez chce miec internet. Jak nie drogie lacze, to SDI.
    Tyle, ze w firmie latwiej o dwa telefony, wiec na jednym SDI, a drugi
    ISDN.

    Albo nawet zrezygnowac z jednej linii, bo po konwersji na ISDN nie
    trzeba az tak duzo.

    J.