  • 21. Data: 2020-01-14 06:25:36
    Temat: Re: ISDN
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Monday, January 13, 2020 at 10:16:26 PM UTC-7, J.F. wrote:
    > Przecietny Kowalski byc moze, ale jak ktos ma zone gadatliwa, albo
    > corke, albo dziecko przesiaduje na internecie ... tyle, ze u nas
    > rozmowy byly drogie, wiec takie znow gadatliwe nie mogly byc.

    wymyślasz teraz... Centrala kupowana jest z perspektywą pracy przez ile lat - 10? 20?
    raczej nie mniej. I przez ten czas nie zmieni się NIC. Teraz weź pod uwagę rozwój
    prędkości dostępu do internetu w latach 1998-2008-2018. Czyli 33.6k na (strzelam) 10M
    - 100M. To jest 300x w ciągu jednego dziesięciolecia i 10x w ciągu kolejnego. Gdzie
    Rzym, gdzie Krym. Jaka skalowalność ISDN? DWA RAZY? To się do internetu nie nadaje.
    To jest zwykły telefon, dzisiaj bramka voip za 200zł daje mi więcej możliwości a i
    jakość lepszą, bo 722 to żadna nowość.

  • 22. Data: 2020-01-14 09:00:13
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-13 o 17:50, yabba pisze:
> [...]
    pl...

    > viktorius napisał, że widział stosy NT po demontażu.

    Zlecenia na rozkros linii i odebranie NT miały najmniejszy priorytet.
    Jak było dużo awarii, albo nowych podpięć, to siłą rzeczy demontaże
    wypadały z harmonogramu. Linia i tak była nieaktywna logicznie.
    Na pewno nie można było tego zostawiac na trawniku, za cenne NT jest w
    obecnych czasach. Stos na końcu korytarza był jedynym magazynem NT-ków
    na wymianę, nowy już nie było.

    Spora poruchawa była jak wyeliminowano ostatecznie zero wiodące przed
    numerem w ruchu krajowym.
    Okazało się, że są NT (jeden czy dwa modele), które nawet jak dostawały
    numer bez zera, to dodawały zero do CLIPa. Robiło to rozgardiasz, bo
    telefon mający książkę adresową musiał mieć dwa wpisy, z zerem i bez.
    Bez do wychodzących, bo już inaczej nie dało się wykonywać połączeń
    wychodzących. I z zerem, żeby potrafił pokazać kto dzwonił.
    Wtedy NTków potrafiących "bez zera" ubywało z "magazynu" w trybie
    przyspieszonym.

    --
    viktorius

  • 23. Data: 2020-01-14 10:44:57
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-13 o 17:17, cezar pisze:

    > Przeciętny Kowalski w dupie miał 2 rozmowy.
    > Killerem dla ISDNu był SDI, który dawał na prawdę nieograniczony dostęp
    > do internetu. W pewnym momencie pewnie 70% sieci osiedlowych wisiało na
    > jednym lub kilku SDI

    Częste swego czasu w mojej okolicy było domówienie ISDNa do już
    istniejącej linii telefonicznej na dzielnicy domów jednorodzinnych.
    Gdy taki dom stawał się dwurodzinny, to było łatwiej domówić ISDNa niż
    doprosić się TP o dodatkową linię telefoniczną.
    Synowa nie musiała już czekać aż teściowa zakończy rozmowę. Mogła od
    razu zadzwonić do mamusi jak jest jej źle ;)
    ISDN ratował spokój życia rodzinnego ;)

    --
    viktorius

  • 24. Data: 2020-01-14 12:07:23
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-12 o 18:50, J.F. pisze:

    > Sa jakies wysokie ?
    > IMO - sami wykonczyli tym, ze nie bylo internetu stalego i szybkiego
    > na linii ISDN. W Niemczech byl.

    Na liniach natywnych Netii był ADSL w Annexie B koegzystujący z
    ichniejszym ISDNem.

    > Teraz byc moze etap drugi - zniechecanie i likwidacja ISDN.
    >
    > J.

    Dogorywanie, abonenci sami odchodzą. To jak z czarnymi tablicami
    rejestracyjnymi, nie ma obowiązku zmiany, a i tak znikają z olic.

    --
    viktorius

  • 25. Data: 2020-01-14 12:10:24
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 14/01/2020 09:44, viktorius wrote:

> [...]
    > Synowa nie musiała już czekać aż teściowa zakończy rozmowę. Mogła od
    > razu zadzwonić do mamusi jak jest jej źle ;)

    już kilka lat przed ISDNem można było dostać wiele linii na jednej
    (dwoch) parach. W moim regionie TPSA nagminnie wkładała tzw PCM-ki
    (multiplexery) tam gdzie brakowało par.

    Potem był spory problem jak ktoś występował o xDSLa i dostał odmowę...

    c.

  • 26. Data: 2020-01-14 14:31:21
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-14 o 12:10, cezar pisze:

> [...]
    > (multiplexery) tam gdzie brakowało par.
    >
    > Potem był spory problem jak ktoś występował o xDSLa i dostał odmowę...

    ...czyli ISDN PRA rozszyty na 30 linii analogowych :P
    Każdy user miał analoga, nierzadko pierwszy raz właśnie przy odmowie
    DSLa dowiadywał się jak to faktycznie jest.
    Jeszcze gorzej było z telefonią opartą na radiodostępie. Tam już w ogóle
    kabla nie było ;)

    --
    viktorius

  • 27. Data: 2020-01-15 17:00:30
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Tuesday, January 14, 2020 at 6:31:22 AM UTC-7, viktorius wrote:

    > ...czyli ISDN PRA rozszyty na 30 linii analogowych :P

    To chyba były różne rzeczy. PCMki multipleksowały linie w sposób niezależny od
    centrali, podobnie jak wcześniejsza telefonia nośna. "Rozszyty PCM" to mogłeś mieć na
    myśli tzw. styk V5.1 / V5.2. Nigdy nie widziałem na oczy ale wiem że tak się
    doprowadzało odległe, małe skupiska abonentów - 30 sztuk jednym traktem E1 bez
    koncentracji.

    Tymczasem u nasz w biurze - dużej międzynarodowej firmie technologicznej - po cichu
    zniknęły prawie wszystkie telefony stacjonarne. Takie były fajne, VoIPowe. "Jak
    bardzo chcesz, to możesz sobie ustawić numer miejski na skajpie". Znak czasów, myślę
    że w tym świetle rozmowa o wyższości ISDNa traci sens, a terminale i adaptery będą za
    chwilę wisiały w muzeum na planszy obok instalacji z wybierakami Strowgera :)

    P.

  • 28. Data: 2020-03-30 01:30:30
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-01-08 18:56, J.F. pisze:
    > To sie jeszcze uzywa ?

    Nie wiem, czy jeszcze, ale Straż Miejska i Policja używała w Białymstoku
    do obsługi kamer monitoringu miejskiego. Właśnie po liniach ISDN. A czy
    nadal z tego korzystają to pojęcia nie mam.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/