  • 11. Data: 2012-02-26 13:16:50
    Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Robert,

    Saturday, February 25, 2012, 11:32:06 PM, you wrote:

    > 1 kg neodymów w feldze? :-)

    Jeden neodym umieszczony wewnątrz cewki tak, że może sie swobodnie
    obracać? W obracającej się, aluminiowej feldze powstaje prąd wirowy,
    generujący pole magnetyczne, jakikolwiek ruch neodyma powoduje zmianę
    tego pola a ta wspomaga ruch neodyma, W efekcie neodym zaczyna wirować
    wewnątrz cewki i jego zmienne (w stosunku do osi cewki!) pole
    magnetyczne generuje prąd.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2012-02-26 13:44:14
    Od: "news" <newz>

    Użytkownik "BartekK" napisał:
    > W tradycyjnym dynamie rowerowym zadziwiająco niską sprawność
    > to ma przede wszystkim przekładnia cierno-boczno-ślizgająca się,
    > oraz anemiczna żarówka pędzona tym dynamem.

    przekładnia też jest kiepska, ale nie tylko, samo dynamko też ma
    niewiarygodnie wręcz niską sprawność, przekonasz się o tym kręcąc dynamkiem
    ręcznie, opory ogromne, a prądu nima!

  • 13. Data: 2012-02-26 14:29:31
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 26.02.2012 14:01, J.F. pisze:
> [...]
    tak jest. ktoś sprawdzał ze dynamo "zjada" 35Wat, dodaje 2.4. Inaczej
    koło z dociśniętym dynamem zrobi tyle samo obrotów na otwartych
    zaciskach dynama i zwartych.
    > Zarowka owszem, ale te przekladnie ktos sprawdzal czy ona naprawde taka
    > kiepska ?
    ciężko wróżyć. takie lampy znikają. wszyscy chcą diody i lampy na diody.
    > co prawda jak ktos ma w piascie to moze szybko porownac opory ruchu, bo
    > mocy dostarczaja tyle samo.
    > P.S. Ktos tu kiedys podsylal badania oporow pradnicy w piascie - czy lepiej
    > za dnia jezdzic z rozwarta czy ze zwarta ... i w miare podobnie wychodzilo.
    koło z prądnicą w piaście obrócone ręką, robi (np.)10 obrotów. po
    załączeniu lamp - 3 obroty. takie samo ze zwykłym dynamkiem jeden obrót

    ToMasz

  • 14. Data: 2012-02-26 15:32:13
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik news napisał:

    > nie wiem jaka jest sprawność amerykanki, ale na filmie widać jedynie
    > zadziwiająco niską sprawność tradycyjnego dynama rowerowego, a nie
    > odwrotnie!
    > jaki z tego morał?

    W przeciętnie wykonanym dynamie rowerowym kilkanaście procent energii
    idzie w prąd, drugie kilkanaście w opory łożysk - a kilkadziesiąt jest
    tracone na styku rolka - bok opony... Dynamo daje trzy waty na zaciskach
    a dwadzieścia z koła jezdnego zabiera.

    --
    Darek

  • 15. Data: 2012-02-26 15:45:08
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-02-26 15:29, ToMasz pisze:
> [...]
    > koło z prądnicą w piaście obrócone ręką, robi (np.)10 obrotów. po
    > załączeniu lamp - 3 obroty. takie samo ze zwykłym dynamkiem jeden obrót

    Ale jak nie masz żarówki tylko zwarcie, to dynamo produkuje dużo mocy
    biernej i prawie w ogóle mocy czynnej, więc hamowanie elektrodynamiczne
    jest znikome.

  • 16. Data: 2012-02-26 22:35:57
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 02/26/2012 02:16 PM, RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > tego pola a ta wspomaga ruch neodyma, W efekcie neodym zaczyna wirować
    > wewnątrz cewki i jego zmienne (w stosunku do osi cewki!) pole

    To ma sens. Rozumiem, że ten neodym musiałby mieć oś obrotu prawie
    obojętną, byle obracać się tak, żeby N-S zmieniało położenie względem
    felgi. To by nawet pasowało do tego walca w CADzie na filmie, bo można
    tam zobaczyć, że wewnątrz jest walcowa dziura właśnie tak położona, no i
    inne zdjęcia sugerują, że tych neodymów tam jest więcej. Czyli pozostaje
    zrobić wirnik z kilku magnesów, najlepiej tak, żeby pole cały czas
    obejmowało felgę, czyli bez martwych punktów. Trzeba będzie spróbować :-)

    Z drugiej strony myślałem, że może jest jednak jakiś sposób, żeby to
    obyło się bez mechaniki, wtedy byłoby wieczne.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 17. Data: 2012-02-26 22:48:27
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 02/26/2012 01:17 AM, Tomasz Wójtowicz wrote:
> [...]
    ynamo-that-functions-free-of-components/

    > No właśnie tak, jak napisałeś. Czujniki prędkości oparte o to
    > rozwiązanie są stosowane tu i ówdzie. Tutaj dochodzi jeszcze
    > samowzbudzenie na magnesie trwałym. Zdaje się nawet, że jest coś takiego
    > jak przetwornica rezonansowa, gdzie rolę felgi rowerowej odgrywa rdzeń
    > dławika.

    Masz jakiegoś linka/linki, gdzie możnaby pooglądać jak takie czujniki są
    zrobione, ewentualnie opisane jak i dlaczego to działa?
    Bo o ile sposób z obracającym się magnesem jest w miarę intuicyjny, to
    coś bez mechaniki jest dla mnie lepszym i ciekawszym pomysłem :-)

  • 18. Data: 2012-02-26 23:16:56
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> napisał(a):

    > U=BFytkownik news napisa=B3:
    > erzy=E6

    > nie
    > nie
    >
    > W przeci=EAtnie wykonanym dynamie rowerowym kilkana=B6cie procent energii=
    > =20
    > idzie w pr=B1d, drugie kilkana=B6cie w opory =B3o=BFysk - a kilkadziesi=B1=
    > t jest=20
    > tracone na styku rolka - bok opony... Dynamo daje trzy waty na zaciskach =
    >
    > a dwadzie=B6cia z ko=B3a jezdnego zabiera.
    >
    > --=20
    > Darek

    Cud jakiś bo przeciętny rowerzysta to wszystkiego co ma do dyspozycji w nogach
    to ok. 30 watów. Nie wierzysz to zrób sobie rowerek z prądnicą i obciąż ją
    żarówką reflektorową 45W. Ze dwie minuty popedałujesz jak jesteś w miarę młody
    i padniesz.

  • 19. Data: 2012-02-27 00:19:26
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-02-26 23:48, Marek Wodzinski pisze:

> [...]
    > Bo o ile sposób z obracającym się magnesem jest w miarę intuicyjny, to
    > coś bez mechaniki jest dla mnie lepszym i ciekawszym pomysłem :-)

    W zasadzie to są czujniki reluktancyjne. Jeśli chodzi o to koło
    rowerowe, to podejrzewam, że minimalne zwichrowanie koła rowerowego
    powoduje pierwotne zmienne pole EM, które indukuje trochę prądu w
    jakiejś cewce, a dalej to idzie rezonansowo. To tak jak z prądnicami
    samowzbudnymi - wzbudzi się, jeśli charakterystyka będzie powyżej
    jakiejś tam krzywej. Tutaj rezonans musi mieć dodatnie sprzężenie zwrotne.

  • 20. Data: 2012-02-27 00:25:33
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"

    > [...]wspomaga ruch neodyma

    To zbliżając neodyma do kręcącej się felgi aluminiowej poczuje się coś?

    Robert