  • 1. Data: 2009-01-30 18:26:55
    Temat: Jak działaja tzw. procesorowe ładowarki do akumulatorów
    Od: "sofu" <s...@o...pl>

    Jestem w posiadaniu tzw. uniwersalnej procesorowej ładowarki do
    akumulatorów, ktora moze ladowac jednoczesnie do 4 akumulatorow roznych
    wielkosci i typów oraz 2 akumulatorow odpowiedników baterii 6F22.
    Akumulatory moga typu NI-CD lub NI-MH. Ładowarka jest wielokanałowa. Nad
    kazdym gniazdem do wkładania akumulatórów znajduje sie dioda sygnalizacyjna.
    Ładowarka ma funkcje TEST , ROZŁADOWANIA i ŁADOWANIA.
    To jest troche lepsza typowa ładowarka jakich pełno teraz po sklepach.
    I tu mnie cos zastanawia. W jaki sposób ta ładowarka rozpoznaje jakim pradem
    ma ładowac akumulator i jak długo, skoro nie ma tam mozliwosci ustawiania
    czegokolwiek?
    Dodam, ze wspomniane diody maja 3 rodzaje sygnalizacji: ciagle świecenie,
    migotanie i nieswiecenie. Po zakonczeniu ładowania diody wylanczaja sie.
    Czyli cos tam uklad elektroniczny rozpoznaje i na cos reaguje skoro
    przestaje ladowac akumulatory?

    Jak to moze dzialac? Sa przeciez akumulatory o różnej pojemnosci. Pytanie
    czy taka ładowarka moze dobrze spelniac swoje funkcje i czy czasem
    akumulatory nie sa przeładowywane lub niedoładowywane? I czy zasługuje na
    miano procesorowej?

    Oczywiscie sa ładowarki z wyswietlaczami cyfrowymi i mozliwoscia ustawiania
    wielu parametrów, ale sa stosunkowo drogie, czesto powyzej 200 zł.

    pozdrawiam - Janusz

  • 2. Data: 2009-01-30 20:00:46
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Ładuje prądem jaki ustawił producent. Po prostu dla jednego aku to będzie
    0,2C, dla innego 0,5C czy 1C.
    Koniec ładowania to wykrycie ujemnego delta V (chyba że są już inne
    techniki). Potem co najwyżej ładowane prądem podtrzymania.
    Lepiej, jeśli ładowarka ma przełącznik NiCd - NiMH, chociaż może i
    niekoniecznie.
    Poza tym ładowarka powinna kontrolować temperaturę. Szybki jej wzrost
    powinien przerwać ładowanie.

    Michał

  • 3. Data: 2009-02-02 10:25:06
    Od: "Ryszard G." <r...@p...onet.pl>

    [...]
    > Poza tym ładowarka powinna kontrolować temperaturę. Szybki jej wzrost
    > powinien przerwać ładowanie.
    >
    > Michał

    a powolny wzrost, jeśli temperatura zbyt wysoka to już nie powinien przerywać
    ładowania?
    czytałem, że podwyzszona temperatura szkodzi NiMh - czy nowe generacje są już odporne
    na przegrzanie?

    pzdr., R.G.

  • 4. Data: 2009-02-02 14:22:09
    Od: "sofu" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Ryszard G." <r...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gm6i41$hc7$1@nemesis.news.neostrada.pl...

> [...]
    przerywać ładowania?
    > czytałem, że podwyzszona temperatura szkodzi NiMh - czy nowe generacje są

    ------

    Z reguły albo jest jakis bimetalowy wylacznik ladowania, albo termistor
    znacznie zmniejszajacy prad ładowania. Inna sprawa czy jest to prawidlowo
    skalibrowane? Bo nieraz aku potrafia stopic ladowarke zanim wybuchna pomimo
    zabezpieczen jakimi sie chwali producent. Mozna by oczywiscie zrobic
    precyzyjny pomiar temperatury ładowania z odcinaniem tylko, ze to pewnie
    jest zarezerwowane dla najdrozszych ładowarek? I tu dylemat, ile mozna dac
    za takie urzadzenie? Czy nie bedą one krotnoscia cenowa cen urzadzen w
    ktorych pracuja aku jak i samych cen aku. Czy sie to opłaca?

    Janusz

  • 5. Data: 2009-02-16 15:53:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Feb 2009, sofu wrote:

    > zabezpieczen jakimi sie chwali producent. Mozna by oczywiscie zrobic
    > precyzyjny pomiar temperatury ładowania z odcinaniem tylko, ze to pewnie
    > jest zarezerwowane dla najdrozszych ładowarek?

    Nie wiem.

    > I tu dylemat, ile mozna dac
    > za takie urzadzenie?

    160 zł na alledrogo za "półtoraamperową", 120 zł za "700mA" ;)
    BC-900 i BC-700, polecam.

    > Czy nie bedą one krotnoscia cenowa cen urzadzen
    > w ktorych pracuja aku jak i samych cen aku.

    Zależy. Lampa błyskowa "młotek" (nie mam :P) może kosztować >2000 zł
    to i ceny ładowarki przy tym nie widać.

    > Czy sie to opłaca?

    Raczej się opłaca.
    Niejeden który nawet już widział, że mu ogniwa zaczynają szwankować,
    po kilkukrotnym potraktowaniu ich taką "lepszą" ładowarką stwierdzał
    że jakby im lepiej (z cyklami rozładowania od czasu do czasu).
    Przy kilku zestawach ogniw się opłaca i tyle.

    Przejrzyj archiwa, tu i na grupie .foto.cyfrowa (a chyba również
    .rowery), tam występują użyszkodnicy rzeczonych sprzętów
    (bo i lampy przednie do rowerów, i lampy błyskowe i same
    fotoaparaty...)

    Osobiście temperuję zachwyt nad MH-9000 - mam, powód zakupu taki
    że ma teoretyczne możliwości ustawiania lepsze od BC-* (która
    nie umie np. zostawić ogniwa w stanie "po wyładowaniu"), ale
    stawia znacznie większe wymogi ogniwom - bardziej zużyte "odrzuca"
    na wstępie i do widzenia.
    BC-* radzą sobie i z dobrym nowym ogniwem i takim już trochę
    "przechodzonym", a jak mi do zegara wysiądą to również <censored,
    nie czytać> traktuję nią zwykłe ogniwa pierwotne jak RAM <\censored>.

    Tyle, że BC-* mają coś wspólnego z GIMPem ;) - zupełnie inny
    interface i trzeba przeczytać instrukcję :P (a niektóre rzeczy
    wiedzieć - np. to, że mimo iż ogniwo po włożeniu wykazuje
    "full" to da się zmierzyć napięcie na nim i wymusić doładowanie
    wciskając przycisk zmiany prądu).

    pzdr, Gotfryd