  • 1. Data: 2010-11-10 16:27:01
    Temat: Jak na intuicje, a jak poprawnie.
    Od: beherit / pn <b...@s...firenet.eu.org>

    Piszę sobie jedną sprawę i zastanawia mnie, czy:

    1. host.pl/
    2. host.pl/oferta
    3. host.pl/oferta.html

    powinien otwierać wyższe linki odpowiednio przy wpisaniu:

    1. host.pl//
    2. host.pl//oferta lub host.pl//oferta/ lub host.pl/oferta//
    3. host.pl//oferta.html lub host.pl/oferta.html// lub host.pl//oferta.html/

    Wpisane w przeglądarce? Są jakieś konkretne wytyczne do tej kwestii?

    Jak patrzę np. na drupala to wszystkie opcje działają. Czy to poprawne
    zachowanie?

    Pozdr,p.

  • 2. Data: 2010-11-24 00:54:19
    Temat: Re: Jak na intuicje, a jak poprawnie.
    Od: Zbigniew Malec <a...@i...invalid>

    On Wed, 10 Nov 2010 17:27:01 +0100, beherit / pn wrote:

> [...]
    >
    > Wpisane w przeglądarce? Są jakieś konkretne wytyczne do tej kwestii?
    >
    > Jak patrzę np. na drupala to wszystkie opcje działają. Czy to poprawne

    Działają, bo przeglądarki robią dużo za twoimi plecami. Slash na końcu
    powinien się pojawić tylko wtedy, kiedy mamy do czynienia z katalogiem.
    Slash nie powinien się pojawić w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z
    plikiem.
    Jeżeli przeglądarka zażąda zasobu bez slasha, a ten się okaże katalogiem,
    to wyśle drugie zapytanie po zawartość katalogu. Jakby slash tam był, to to
    pierwsze zapytanie byłoby zbędne. Analogicznie jest w drugą stronę.

    Działać powinny u ciebie wszystkie, bo nie chcesz przecież tracić
    użytkownika tylko dlatego, że nie do końca poprawnie wpisał adres, lub
    ewentualnie został przekierowany z wyszukiwarki, która sama obcina slashe
    (Yahoo tak robił kiedyś, nie wiem jak jest teraz).
    Jeżeli w jakikolwiek sposób dystybuujesz linki (czy to na stronie czy
    jakkolwiek inaczej) to zawsze trzymaj się zasady, że slash oznacz katalog,
    a brak slasha - plik.

    Jeżeli chodzi o //, to zdaje się, że tutaj nie ma problemu w ogóle.
    Przeglądarka na etapie przygotowania adresu powinna je usunąć. W http pusty
    katalog to katalog bieżący, więc taka ścieżka nic nie zmienia. Mogło mi się
    z bashem pomylić tak sobie teraz myślę, ale na logikę tak powinno być.
    Oczywiście, jak jest możliwość, to zbędnych slashy nie należy stawiać.

    host.pl/oferta
    host.pl/oferta.html

    Nie wiem czy przeglądarki próbują doklejać jakieś rozszerzenie, jak nic nie
    znajdą. Jeżeli nie (a tak podejrzewam) to zachowanie zależy od backendu
    którego używasz.

    Poza tym, google + http trailing slashes.

    Dużo chyba nie nakłamałem.

    Zbyszek Malec