  • 181. Data: 2020-06-29 20:03:56
    Temat: Re: Jeszcze o elektrycznych
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 29 Jun 2020 19:16:02 +0200, J.F. napisał(a):

    > Juz chocby glupi metan robiony z wegla kopalnego i wodoru z
    > elektrolizy moze ograniczyc emisje CO2 i spozycie wegla.

    Raczej zwiększyć. Wystarczy deko pomyśleć by nie pleść bzdur.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 182. Data: 2020-06-29 20:09:15
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 29 Jun 2020 18:50:43 +0200, ToMasz napisał(a):

    > Bardzo dobrze podsumowałeś to co nas różni.
    > zgadzamy się (jak sądzę):
    > 1. OZE jest przyszłością
    > 2. samochody elektryczne są przyszłością
    > teraz mi napisz gdzie się nie zgadzamy
    > 3. w 2020 roku auto elektryczne ładowane prądem z węgla nie jest ekologiczne
    > 4. w 2020 roku,koszt zakupu i używania elektryka, jest wyższy niż
    > podobnego auta z założeniem że wyrzucamy akcyzę z paliwa. (albo liczymy
    > że został stworzony fabrycznie do jazdy na LPG

    No zgoda. Ale nie podoba mi się twoje ograniczenie dyskusji do 2020
    roku. Trzeba rzecz postrzegać jako proces a nie migawkę z jednego roku.
    W tem sposób stawiając sprawę, tracisz szansę na całościowe zrozumienie
    procesu oraz sprawiasz wrażenie jakby stan z 2020 miał trwać wiecznie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 183. Data: 2020-06-29 20:51:16
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Przeciez Zenek wyraznie pisal, ze lutowanie kabli to nie produkcja.

    CZyli to takie robienie, ze biora komponenty, branduja i daja cene 2x?

    CZyli nalezy ponowic pytanie - gdzie sa te inwestycje 2.0?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Dzieci stają się podobne do tego, co o nich myślimy."

  • 184. Data: 2020-06-29 20:51:17
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Shrek ...@w...pl ...

    > Od innych?

    > No tak - ale tu mówimy o czym innym. O bezpieczeństwie
    > energetycznym. Opieranie tego o sąsiadów jest średnio bezpieczne -
    > nie mówię, ze nie daje korzyści, ale w razie problemów, to zajmą
    > się sobą a nie pomocą innym - choć w czymś na kształt sojuszu już
    > jesteśmy.

    Ale przeciez chodzi o to zeby opierac sie na sobie z wzajemnoscia.

    > W 100% nie. Ale w 60-70 by wypadało a i tak trzeba się liczyć ze
    > stopniami zasilania.

    Nie mam pojecia. Tak czysiak cos musimy zrobic z emisja co2.

    Przynajmniej zmniejsza sie emisja co2.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Początek i koniec zawsze są jednością."

  • 185. Data: 2020-06-29 21:17:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToMasz,

    Monday, June 29, 2020, 9:05:10 AM, you wrote:

    > a LPG mniej trują. czy ten argument oznacza ze TY zgadzasz się ze
    > stwierdzeniem, ze sprawność systemu: elektrownia wytwarza prąd -
    > samochód elektryczny jedzie - jest niższa niż w dostępnych spaliniakach?

    Błędne założenie. Sprawność układu współczesna elektrownia węglowa -
    przesył - samochód elektryczny jedzie jest wyższa niż sprawność
    samochodu z napędem spalinowym.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 186. Data: 2020-06-29 21:19:36
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 29.06.2020 o 20:51, Budzik pisze:

    > Ale przeciez chodzi o to zeby opierac sie na sobie z wzajemnoscia.

    Jak przyjdzie co do czego, to każdy dba o własną dupę. Sytuacja kiedy
    pół europy jest pod chmurami nie jest wcale wydumana. Oczywiście będą
    ratować nasz system energetyczny, bo jestśmy połaczeni i nasze kłopoty
    oznaczają kłopoty dla reszty. Ale jak będą mieli do wyboru nas odciąć
    albo ryzykować ich blackout to nas odetną. Nawet nie chodzi o złą wolę -
    to się stanie automatycznie.

    > Nie mam pojecia. Tak czysiak cos musimy zrobic z emisja co2.

    Nie przeczę. Piszę o tym, że nie jest tak różowo jak niektórzy próbują
    tu przedstawić OZE jako samodzielną receptę na wszystko.

    > Przynajmniej zmniejsza sie emisja co2.

    Oczywiście. Tylko nie działa to w ten sposób - zakmnijmy energetykę
    konwencjonalną, zastąpmy oze, a za magazyny energii niech robi
    elektromobilność. Samochody energię tracą jeżdząc a nie oddając ją do
    sieci - to nie jest gra o sumie zerowej.

    Trzeba uczciwie policzyć czy bardziej się opłaca atom i wtedy OZE to
    margines (bo nie ma sensu dublować zeroemisyjnego atomu - tyle co na
    szubką regulację), czy OZE plus duże inwestycje w szczytowo-pompówki i
    system przesyłu. Być może OZE + szczytowo-pompowe jest rozwiązaniem
    lepszym, bo jednak bezpieczniejszym, ale mniej eleganckim i bardziej
    skomplikowanym. A nie gadać o jakiś klastrach, że one się same
    zbilansują. Przynajmniej takie jest moje zdanie. Oczywiście firmy od
    smart-gridów będą miały inne. Podobnie jak te od garnków z cudownych
    stopów czy producenci wód mineralnych będą zapewniać, że kranówka jest
    be. Ogólnie na dzień dzisiejszy zarówno system oparty o OZE jak i
    powszechna elektromobilność to odległa przyszłość. Nie znaczy to że nie
    warto o niej rozmyślać, ale... obstawiam, że ostatecznie okaże się to
    ślepą uliczką albo nastąpią jakieś przełomy technologiczne i będzie to
    wyglądało inaczej niż sobie wyobrażamy na dzień dzisiejszy.

    A sprawa jest poważna - tygodniowy blackout to coś przy czym zabawa z
    naszą pandemią wydaje się mało istotna. To nie to, że nie będzie
    internetów ze śmiesznymi obrazkami. Nie będzie oświetlenia (pal sześć że
    domów - miast), nie będzie w praktyce łączności cywilnej, nie będzie
    pracy - będzie anarchia... grożnie? To dodaj, że nie będzie czym kibla
    spłukać, nie będą działać przepompownie i gówno zacznie wybijać, nie
    będzie działała lodówka, nie będzie jak zrobić zakupów. Nie będzie nawet
    jak zatankować nic nikomu nie winnej spalinki. Jesteśmy od prądu
    uzależnieni jak narkoman od cracku.

    --
    Shrek

  • 187. Data: 2020-06-29 21:20:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, June 29, 2020, 3:42:01 PM, you wrote:

    [...]

    > Wodor, biopaliwa, syntetyczne paliwa z uzyciem wodoru ...

    W jaki sposób chcesz produkować wodór, nie marnując 2/3 energii
    elektrycznej w elektrolizie czy nie generując masy CO2 w procesach
    chemicznych?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 188. Data: 2020-06-29 21:22:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, June 29, 2020, 7:16:02 PM, you wrote:

    [...]

    > Majac jednak darmową energie ze slonca ...

    Nawet ,,darmowej" nie ma sensu marnować. Sprawność elektrolizy jest
    żenująca.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 189. Data: 2020-06-29 21:36:29
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Błędne założenie. Sprawność układu współczesna elektrownia węglowa -
    > przesył - samochód elektryczny jedzie jest wyższa niż sprawność
    > samochodu z napędem spalinowym.

    Sprawdzam:

    weźmy benzynę. Prosto 10kWh/l razy powiedzmy 8 litrów = 80kWh na stówkę

    Dizel - 11kWh/l razy powiedzmy 5 = 55kWh na stówkę.

    Tesla - 20kWh na stówkę - wygląda fajnie. Ale, ale. Sprawność elektrowni
    45% (górką), system energetyczny 90%, ładowanie i sprawność aku i
    silnika (górką) 90% - razem sprawność całego procesu 36,4%. 20/0,36= 55,5kWH

    Czyli:

    benzyna 80kWh,
    dizel 55kWh,
    tesla 55,5kWh.

    Przyznam, że obstawiałem, że miałeś racje ale obliczenia z grubego palca
    wskazują, że niekoniecznie. Nie wiem jak LPG i CNG, ale obstawiam blisko
    benzyny. Wygląda na to, że w ruchu miejskim najekologiczniejsze są
    hybrydy (przynajmniej jak chodzi o CO2)

    --
    Shrek

  • 190. Data: 2020-06-29 21:40:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 29.06.2020 o 19:32, J.F. pisze:

    > I myslisz, ze tak w nieskonczonosc bedzie, czy tylko do Twojej smierci ?
    > :-)

    Po mojej śmierci, to będą się z naszej dyskusji śmiać jak z problemu, że
    londyn utonie w gównie, a i nie da się zapewnić paszy dla motoryzacji
    konnej:P

    > A barylke po 150$ pamietasz ?

    Ale to nie wynikało z "kończenia się ropy" a warunków politycznych.
    Zmieniły się warunki "zaprowadzono demokrację" i ropa się znalazła.

    > Rozni tacy eliminuja, i to nie tylko dlatego, ze im samochod smierdzi ...

    A korki coraz większe:P

    > stany, hajowa jazda;)
    >
    > No wlasnie. Da sie zrobic miasto dla samochodow ? Da :-)

    Pewnie się da. Tylko głupio wyburzać te już istniejące:P

    --
    Shrek