  • 191. Data: 2020-06-29 21:43:05
    Temat: Re: Jeszcze o elektrycznych
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 29.06.2020 o 19:25, J.F. pisze:

    > No wlasnie - czy to nie objaw niezrownownowazenia :-)
    > Tzn sa okresy, gdy produkcja energii jest za duza, i oplaca sie ja
    > zmagazynowac na pozniej :-)

    Na tym polega równoważenie systemu. W zasadzie nie chodzi o to czy
    opłaca się ją magazynować, a po prostu nie bardzo jest wyjście.
    Teoretycznie można by przewymiarować elektrownie i poza szczytem
    puszczać parę w gwizdek;)

    --
    Shrek

  • 192. Data: 2020-06-29 21:44:47
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    > No zgoda. Ale nie podoba mi się twoje ograniczenie dyskusji do 2020
    > roku. Trzeba rzecz postrzegać jako proces a nie migawkę z jednego roku.
    > W tem sposób stawiając sprawę, tracisz szansę na całościowe zrozumienie
    > procesu oraz sprawiasz wrażenie jakby stan z 2020 miał trwać wiecznie.

    W 2021 będzie podobnie.
    Też ci się nie spodoba. :-)
    A o tym co będzie za lat 10 czy 20 nikt nie podyskutuje
    bo nie wiadomo jak wtedy będzie. Kto dożyje to się przekona.
    Pomijam bezmózgich fanboyi, oni mają wewnętrzne przekonanie że będzie
    tak jak oni uważają a dodatkowo mają misję daną od Boga żeby do tego
    przekonać innych.

    Pozdrawiam

  • 193. Data: 2020-06-29 21:51:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 29.06.2020 o 19:22, J.F. pisze:

    > Tlumacz. Tylko uprzedzam, ze ja dociekliwy jestem :-)

    W prostych słowach - generator to maszyna elekryczna napędzana przez
    turbinę. Połączona na sztywno, więc obroty generatora są takie same jak
    turbiny. Turbina jak to silnik ma obroty zależne od obciążenia. Żeby
    zostać w temacie grupy - jedziesz samochodem na stałym biegu ze stałym
    obiążeniem - obciążenie równa się moc na kołach (przymijmy na wale dla
    równego rachunku, żeby trzymać się mentalnie wału generatora;) - tak
    naprawdę to będzie razy sprawność, skrzyni przegubów itp). Samochód ani
    nie przyspiesza, ani nie zwalnia moc jest stała (w przybliżeniu jak nie
    ruszamy gejem gazu). I teraz dojeżdamy do górki. Geja gazu nie ruszamy,
    samochód zwalnia bo obciążenie wzrosło, co za tym idzie obroty spadają.
    Dojeżdzamy do zjazdu obroty rosną, bo obciążenie spadło. My chcemy
    utrzymać obroty 3600, bo to daje ładne 50 Hz w gniazdku.

    To tak z grubsza. Zapewne znajdziesz jakąś nieścisłość:P

    --
    Shrek

  • 194. Data: 2020-06-29 21:53:33
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Chyba daruję sobie dalszą dyskusję.

    To sobie daruj.

    --
    Shrek

  • 195. Data: 2020-06-29 22:06:28
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 29.06.2020 o 19:18, J.F. pisze:

    > Raczej 8x4GW. Zeby nigdy nie zabraklo.
    > Tylko po co wtedy OZE ? :-(

    Dobre pytanie. Jak jest tańsze to czemu nie. A czy jest tańsze? To
    zależy jak liczyć;) Megawat z atomu to 15 milionów przy "małych"
    instalacjch. Przy kolejnych blokach taniej i zejdziemy do 10 milionów -
    średnio 12.

    Koszt 1MW (zainstalowanej) turbin to 4,5 miliona. Ale one prawie nigdy z
    maksymalną nie pracują. Współczynnik wykorzystania w polsce to 26%,
    Wychodzi drożej niż atom. Ale... eksploatacja (chyba) tańsza. Do tego
    trzeba doliczyć zajmowaną powierzchnię - zależy jak liczyć. Pod
    wiatrakiem można rzepak uprawiać, ale osiedla nie zbudujesz, więc. Z
    drugiej strony rozebranie atomu do "greenfield" też potem kosztuje. Ale
    czy warto - można postawić nową w tym samym miejscu. No i gdzieś trzeba
    składować odpady, ale jak dla mnie to przerysowany problem.

    Atom pewniejszy. Za to farmy mogą teoretyznie finansować mniejsi
    inwestorzy, z naciskiem na teoretycznie więc nie musisz wykładać kasy z
    budżetu państwa. Z atomówką nie przejdzie. Ja bym szedł w atom, tym
    bardziej, że OZE nie nadaje się na podstawkę, a dobudować kolejne dwa
    bloki do istniejącej to taniej niż te pierwsze.

    --
    Shrek

  • 196. Data: 2020-06-29 22:09:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 29.06.2020 o 19:16, J.F. pisze:

    > Majac jednak darmową energie ze slonca ...

    Nie ma darmowej energii. A konkretnie jest ona droższa niż z węgla;)

    > I tak za gruby jestes, mozna zabrac.

    Wojny wybuchały przez odchudzanie:P

    > A to zalezy z czego syntezowane.
    > Juz chocby glupi metan robiony z wegla kopalnego i wodoru z elektrolizy
    > moze ograniczyc emisje CO2 i spozycie wegla.

    Musisz przetłumaczyć. Za bardzo hasłowo, nie znam się na tym.

    > Oczywiscie mozna ten syntezowac z CO2 :-)

    O to jest myśl - spalać węgiel, potem sytetyzować węgiel z CO2 i mamy
    perpetum mobile;) Jednak mieli rację na wykopie że naukowcy to debile:P

    > Niestety. A i te stosunkowo kiepskie i u nas nie bardzo teren pasuje ...

    Bo ja wiem. Góra żar jest atrakcją turystyczną. Solina też.

    --
    Shrek

  • 197. Data: 2020-06-29 22:10:45
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-06-28 17:32, Jacek Maciejewski wrote:

    > I tu się mylisz. Zakładasz że każdy chce mieć aku w bryce podładowane
    > pod gwizdek każdego ranka. Otóż nie. Dalsze wyjazdy się planuje i wiesz
    > kiedy ustawić automat ładujący tak by przed wyjazdem mieć full.

    Twój unikalny pomysł na życie.

  • 198. Data: 2020-06-29 23:22:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Po co mam Budzik udowadniać że masz 90 jeśli sam to robisz najlepiej. Mnie się pytasz
    dlaczego nie produkujemy paneli. Swojego idola z platformy spytaj dlaczego przez
    osiem lat nic nie zrobili. Nie chcę być jak to napisałeś złośliwy ale spytać muszę.
    Brukbet krzem na panele sam robi z betonu czy z czegoś innego? W sumie mieszanie
    piachu z różnymi dodatkami mają obcykane bo potrafią zrobić brązowa kostkę brukową.
    To pewno i płytki na ogniwa dają radę zrobić. Oni są takim polskim producentem paneli
    jak cyfral był polskim producentem telefonów. Żeby zaspokoić potrzeby Polski w panele
    fotowoltaiczne dwie największe na świecie firmy je produkujące musiały by całą swoją
    produkcję przez 10 lat dostarczać tylko nam.

  • 199. Data: 2020-06-30 05:59:57
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Shrek ...@w...pl ...

    > A sprawa jest poważna - tygodniowy blackout to coś przy czym
    > zabawa z naszą pandemią wydaje się mało istotna. To nie to, że nie
    > będzie internetów ze śmiesznymi obrazkami. Nie będzie oświetlenia
    > (pal sześć że domów - miast), nie będzie w praktyce łączności
    > cywilnej, nie będzie pracy - będzie anarchia... grożnie? To dodaj,
    > że nie będzie czym kibla spłukać, nie będą działać przepompownie i
    > gówno zacznie wybijać, nie będzie działała lodówka, nie będzie jak
    > zrobić zakupów. Nie będzie nawet jak zatankować nic nikomu nie
    > winnej spalinki. Jesteśmy od prądu uzależnieni jak narkoman od
> [...]

    Polecam ksiazke Blackout.
    Na mnie najwieksze wrazenie zrobilo coś innego - utrata wszystkich
    zapasów mrozonego jedzenia plus smierc krów mlecznych bo nie ma jak ich
    wydoic.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    udało im się znaleźć sposób, żeby z tym żyć." William Wharton

  • 200. Data: 2020-06-30 11:05:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    7.0.0.1...
> [...]
    >Na mnie najwieksze wrazenie zrobilo coś innego - utrata wszystkich
    >zapasów mrozonego jedzenia plus smierc krów mlecznych bo nie ma jak

    Piec masz na wegiel, ale pradu wymaga.
    Kuchenke masz na gaz, ale nie masz zapalek, bo ma wbudowana
    zapalniczke ... na prad.
    Zapalek ci w kiosku nie sprzedadza, bo kasa fiskalna nie dziala, itp
    :-)

    Jak to dobrze, ze powodz we wrocku byla w 1997, a nie w 2020 :-)

    J.