  • 21. Data: 2020-04-22 13:32:23
    Temat: Re: Kolejny Seagate...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5e9ee243$0$545$6...@n...neostrada.pl

    > Ale czy już różnicowałaś HDD o tych o tych różnych parametrach?
    > Chodzi mi o to czy warto przy zakup zwracać na to uwagę.

    Co tu różnicować, mając kilka różnych dysków?
    Spróbuję porównać hybrydę z najszybszym mym HDD.
    BTW -- hybryda ma jakieś realokacje...

    Chcę wrzucić 64W10 jakoś tak:
    - 2 na SSD
    - 2 na SSHD
    - 2 na HDD

    by jakimś czasie startowania z SSHD porównać odczucia z SSD i z HDD.
    Ale wpierw muszę qpić adapter mieszczący HDD w miejscu CDVD. Stawiam
    (być może niesłusznie) na to, że dysk poprzez ten adapter nie straci
    na swej atrakcyjności.

    > Różnice HDD vs SSD z grubsza znam, i jest to obraz wielce niejasny. Teraz np z SSD
    W10 uruchamia mi się dłużej niż z HDD. Być może
    > do

    GRATULACJE!!!

    > uzyskania są inne parametry na nowszym sprzęcie. U mnie np tylko SATA2.

    > Tak ogólnie to odnoszę wrażenie że era komputera jakiego znamy dobiegła końca.
    Namacalnie wydajności już nie da się zwiększyć. Nie
    > pomogą tu nowe procesory "szybszy" RAM itd.

    Porównuję ze sobą Fujitsu-Siemensa z Acerem -- F-S zazwyczaj pracuje
    na pełnych obrotach i zwiększanie szybkości dysków czy ilości RAMek
    nie da rewelacyjnego rezultatu, bo CPU i GPU (zwłaszcza GPU) nie
    radzą sobie z natłokiem wrażeń. Do spokojnej pracy -- F-S jest
    dostatecznie dobry, nawet zbyt szybki... ;) (pornole ;) na jutubie
    i nie tylko, drobna obróbka fotek, zaqpy na AliExpress czy Allegro...)

    Acer rzadko przekracza 33% możliwości CPU a do granic możliwości
    GPU chyba znacznie dalej, choć niezbyt chętnie to monitoruję.
    Wąskie gardła to zazwyczaj mała ilość (12 GiB) RAMek i Toshiba HDD.

    RAMki mogłyby być szybsze.

    > Co dziwne w telefonie nie sposób zauważyć wydajniejszej pracy na nowszych
    urządzeniach

    IMO nie można nie zauważyć.

    > - w komputerach przynajmniej ja niz takiego nie zauważyłem.

    Nie rozumiem Cię.
    Wg Ciebie PeCet wykazuje wzrost wydajności czy nie?

    -=-

    Koronka na wirusie już nie co 2 dni podwaja się, lecz co 2 tygodnie...
    Ja zaś wczoraj zbudziłem się z trudem na tym świecie -- i nawet wiem,
    dlaczego, ale nie ma poznania bez modyfikowania... ;)
    https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pande
    mic_in_Poland

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 22. Data: 2020-04-22 13:34:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krystek" 5e9f0ba6$0$522$6...@n...neostrada.pl

    > Najlepiej to urodzić się zdrowym i bogatym.

    Można urodzić się zdrowym i bogatym, lecz zaliczyć
    fatalny wypadek w chwil kilka po swych narodzinach...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 23. Data: 2020-04-22 13:42:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam" r7nfm3$hf7$1$A...@n...chmurka.net

    > Teoretycznie powinieneś dostać SMS z linkiem do tapety.

    Dostaję m@il z QRkodem -- mógłbym ten QRkod wrzucić do telefonu.
    Najwygodniej jako tapetę, ale mógłbym też jako zwykły obrazek,
    gdyż telefon ma stosowną przeglądarkę.

    > Na urządzeniach androidowych działa to poprawnie.

    Owszem.

    > Czy u Ciebie SMS jest w stanie zawołać przeglądarkę z kodem QR?

    Zapewne tak, ale nie via 3G/4G a via 2G, co dużo kosztuje.

    > Inna możliwość: wgrać dowolną ilość kodów QR jako grafiki i pokazywać je po kolei
    maszynie.

    Można tak.

    > Albo wydrukować na papierze.

    Być może maszyna przeczyta, choć telefon inaczej świeci niż papier odbija.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 24. Data: 2020-04-22 14:15:28
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5e9ed78e$0$550$6...@n...neostrada.pl

    > kilka długości... Wszyscy jak jeden przytaczają teoretyczne zalety nośników SSD a
    jak widać w praktyce sprawa nie jest tak prosta.

    Bardzo prosta -- IOpSy (i kolejki) dysku NVMe vs SATA/AHCI HDD.

    Pomiędzy przeciętnym SSD SATA i szybkim HDD nie zauważysz żadnej
    różnicy w transferze dużych plików, o ile te pliki nie są mocno
    pofragmentowane na SSD, ale w obsłudze masy drobnych plików (lub
    niby dużych, ale mocno sfragmentowanych na HDD) zauważysz szaloną
    różnicę pomiędzy NVMe i HDD.

    -=-

    Nie masz wielu W10 na jednym dysku, więc być może nie poznałeś
    uprzejmości ;) M$ -- cykl zamknij-uruchom niekoniecznie zezwoli
    na zmianę systemu, choć uruchom_ponownie zezwoli, lecz wymusi
    warowanie przed komputerem w czasie restartu przynajmniej do
    czasu wybrania systemu...

    Ogólnie nie interesuje mnie czas uruchamiania z HDD, bo z HDD
    uruchamiam rzadko i w tym czasie zazwyczaj mogę zająć się czymś
    innym. Natomiast ważna jest dla mnie eliminacja lagowania, które
    naprawdę pochłania masy czasu -- niekiedy deficytowego... Ponadto
    lagowanie wpływa destruktywnie na psychikę!!!

    -=-

    SSD nad mechaniką góruje nie transferem, lecz czasem dostępu.
    NVMe nadto oferuje o niebo lepsze kolejkowanie niż SATA/AHCI.

    -=-

    Niekoniecznie widzę różnicę w czasie uruchomienia słownika
    JPiWO PWN z obrazka ISO:
    - ulokowanego na HDD
    - ulokowanego na Evo Samsunga
    Obrazek spory (69 MB), nie podlega modyfikacjom, więc nie
    fragmentuje się na HDD, głowica nie szaleje po całym dysku,
    a reszta komputera tak sobie radzi z RAMką czy ogólną komunikacją...

    Co innego Libre:
    - z Evo ładuje się niemal bezzwłocznie.
    lecz
    - start z HDD wymuszał głębokie ;) rozmyślania typu:
    zdążę uruchomić (przed świętami?) czy nie?...

    Podobnie z masą innych programów -- czytanie PDF czytnikiem
    leżącym na HDD to katorga, zaś czytanie PDF czytnikiem
    leżącym na Evo motywuje do zamykania czytnika z byle powodu...
    (łatwiej zamknąć cały czytnik niż kilka czy kilkanaście
    otwartych nim PeDeeFów; nadto stale brakuje RAMek)

    -=-

    SSD, zwłaszcza NVMe przydaje się w obsłudze zleceń (wydanych
    niemal jednocześnie) masy drobnych plików, które na HDD
    zazwyczaj nie leżą pod ręką czy w keszach...

    W10 lubi zlecać naraz masę czytanek i pisanek, jakby
    nakłaniając do inwestycji w SSD, najlepiej w NVMe
    z uwagi na obsługę kolejek, obarczanie CPU itd...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 25. Data: 2020-04-22 14:16:05
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 22.04.2020 o 08:01, Roman Tyczka pisze:

    > Nie wiem jaka panuje moda, ale wiem, że są napędy i NAPĘDY. Jeśli używasz
    > badziewia to masz badziewne wyniki. Dodatkowo jeśli podłączysz SSD pod SATA
    > I to choćbyś dał najlepsze SSD to będzie mulić i ciąć.
    > Dokształć się, żeby nie dać się rżnąć podczas zakupów, zacznij stąd:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

    Już nie kombinuj, odpowiedź na narzekanie że komputer się ślimaczy
    zasadniczo jest jedno - "zmień dysk na SSD".

    > Podobno to chłop w szpitalu umarł...
    > Rodzaj pamięci to rzecz wtórna, fundamentem jest kontroler, który zarządza
    > równoległym zapisem i odczytem wielu obszarów pamięci jednocześnie.
    > Zrób test pendrajwa i SSD pod kątem parametrów access time, zapis/odczyt
    > wielowątkowy i IOPS. Bo nie transfery są kluczowe tylko szybki i
    > jednoczesny dostęp do wielu miejsc na dysku.
    > Zrobiłem specjalnie dla Ciebie test 2 dysków HDD i jednego SSD. Najpierw
    > transfery i czas dostępu:
    >
    > http://snap.ashampoo.com/uploads/2020-04-22/EW7G0yd8
    Q022Ogjc0PRn4eK4wxAB2Vaan7hnWkmIJHeyoN2N7n31RGWI8xKZ
    oKZ4.png

    > Potem IOPS (operacji odczytu/zapisu na sekundę)
    >
    > http://snap.ashampoo.com/uploads/2020-04-22/6GkRxw6o
    P41NbJuWOLBTFkHvlGEDZd7xJIkB0iqpEL7gvs6f90zEJBZvi9Yd
    Cx1m.png

> [...]
    > mieliły po: pierwszy około 35 minut, drugi z dwie godziny (sic!)
    >
    > Teraz porównaj liczby, przyjrzyj się dokładnie!
    > Wnioski są oczywiste dla wszystkich, dla Ciebie nie?
    >
    > ps. i nie jest tak, że pożytku z tego SSD nie czuć. Gdy jako dysk systemowy
    > masz SSD to aplikacje otwierają się w chwili kliknięcia, myk i gotowe,
    > pliki wczytują i zapisują się natychmiast, bez względu na to czy masz jedną
    > apkę czy 10 pracujących naraz. Gdy masz HDD to wiecznie oglądasz
    > klepsydrę/kółeczko oczekiwania, to są fakty, nie urojenia.

    Ale mnie papierowe dane średnio interesują. Panuje opinia że dysk
    mechaniczny powinien być wolniejszy, a praktyka pokazuje że wcale tak
    być nie musi, a nawet jest wręcz przeciwnie.  I w elektronice widzę duże
    podobieństwo w zakłamaniu jak papierowe dane samochodów. Np mój diesel
    wg papieru powinien zjadać 4.5L ON, osiągać 200km/h i przyspieszać do
    100km/h w 10sekund. Wszystko to są pobożne życzenie producenta.

  • 26. Data: 2020-04-22 14:17:27
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 21.04.2020 o 20:06, Adam pisze:

    > Weź na testy program AS SSD Benchmark.
    > Gdy się okaże, że pełny test na SSD trwa może ze dwie minuty, a na HDD
    > pół godziny, to może zmienisz zdanie.
    >
    > Jeszcze jedno: dyski o większych obrotach (czyli 7200, 10k czy 15k
    > RPM) dają większy transfer. Najlepsze 15kRPM (ale to już nie SATA,
    > tylko SAS) bywają szybsze niż słabe SSD.
    > Natomiast czas dostępu nie zawsze jest dużo lepszy przy szybszym
    > dysku. Jednak ogólna responsywność systemu jest wyraźnie większa dla
    > HDD o wyższym transferze. Ponadto dyski szybsze miewają z reguły
    > większy bufor.

    Ale co to mi da?  Jak dla mnie najlepszym testem jest użytkowanie.

    Nigdy nie miałem do czynienia z HDD o innych parametrach jak 5400 rpm to
    i chciałem zasięgnąć języka czy warto kupić te które przynajmniej na
    papierze osiągają więcej., czy coś na tym uzyskam.

    Przyznam że nie słyszałem o HDD z parametrem  powyżej 7200. Co to w
    ogóle za interfejs SAS? Na normalnych PG chyba tego nie ma?

  • 27. Data: 2020-04-22 14:26:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ea0357f$0$500$6...@n...neostrada.pl

    > pofragmentowane na SSD, ale w obsłudze masy drobnych plików (lub
    + pofragmentowane na HDD, ale w obsłudze masy drobnych plików (lub

    Niby oczywiste, ale poprawiam...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 28. Data: 2020-04-22 14:56:52
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > pofragmentowane na SSD, ale w obsłudze masy drobnych plików (lub
    > niby dużych, ale mocno sfragmentowanych na HDD) zauważysz szaloną

    No i niewątpliwie masz rację. - aby uzyskać jakieś lepsze parametry na
    SSD to trzeba spełniać określone warunki. Ja ich nie spełniem to i
    daleki jestem nad zachwytami nad SSD, których lepszość wymaga stawania
    na uszach.

> [...]
    > naprawdę pochłania masy czasu -- niekiedy deficytowego... Ponadto
    > lagowanie wpływa destruktywnie na psychikę!!!

    A jest tak jak już pisałem - w przypadku Linuksa system ładuje się
    szybciej niz z HDD, ale w przypadku W10 to już nawet z lupą nie idzie
    zaobserwować szybszego startu. Aktualnie, po kilku miesiącach od
    instalacja 10ka uruchamia się około 40sekund! Wniosek - zupełnie
    niepotrzebnie kupowałem ten dysk SSD.

    > -=-
    >
    > SSD nad mechaniką góruje nie transferem, lecz czasem dostępu.
    > NVMe nadto oferuje o niebo lepsze kolejkowanie niż SATA/AHCI.

    Czyli gdzie konkretnie mam szukać korzyści? Co użytkownikowi daje
    namacalnego  to "lepsze kolejkowanie"?

> [...]
    > nakłaniając do inwestycji w SSD, najlepiej w NVMe
    > z uwagi na obsługę kolejek, obarczanie CPU itd...

    To NVMe jest w jakiś sposób lepsze od SSD na SATA?

  • 29. Data: 2020-04-22 14:58:44
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Warto.
    Kosztem hałasu, wibracji i zużycia energii (ale to jakieś Waty są nieistotne przy
    desktopie, mogą być ważne w podróży na baterii i w
    7/24 NAS).
    Policz ułamek (7200-5400)/5400 = 1800/5400 = 33% wzrostu wydajności, do tego jak ktoś
    wspominał lepsza elektronika, mechanika i
    dłuższa gwarancja.
    Z tym że oferta coraz mniejsza.

    -----

  • 30. Data: 2020-04-22 14:58:53
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > Ale wpierw muszę qpić adapter mieszczący HDD w miejscu CDVD. Stawiam
    > (być może niesłusznie) na to, że dysk poprzez ten adapter nie straci

    Chodzi o to czy ten HDD a`la 7200 jest w jakiś sposób
    wydajniejszy/szybszy od tego 5400?

> [...]
    > GPU chyba znacznie dalej, choć niezbyt chętnie to monitoruję.
    > Wąskie gardła to zazwyczaj mała ilość (12 GiB) RAMek i Toshiba HDD.

    Ale o co tu konkretnie idzie, obrabiam film, i nie jest to operacja w
    tempie błyskawicy, powiem wręcz że wlecze się jak mucha w smole,
    pozornie wydaje się że to wina słabego sprzętu, zaglądam parametry pracy
    kompa a tu okazuje się że procek zajęty zaledwie w połowie, RAM w jednej
    trzeciej. O co tu do diabła chodzi z calym tym komputerem. Miałbym
    procesor za 10000zł to pewnie zajęty byłby w 5ciu procentach a film i
    tak by szybciej nie był obrabiany..

    > IMO nie można nie zauważyć.

    Błąd, chciałem napisać że w nowszych telefonach idzie zauważyć wzrost
    wydajności,. W komputerach za za cholerę  - nie.

    > Nie rozumiem Cię.
    > Wg Ciebie PeCet wykazuje wzrost wydajności czy nie?

    Nie, nie sposób tego zauważyć że mój ostatni dwurdzeniowy procek intela
    jest szybszy od dziadka Pentium4.

> [...]
    > Ja zaś wczoraj zbudziłem się z trudem na tym świecie -- i nawet wiem,
    > dlaczego, ale nie ma poznania bez modyfikowania... ;)

    Ale chyba Cię nie dopadła? Białystok jednym z najbezpieczniejszych miast
    w Polsce. Całe województwo to zaledwie dwa przypadki śmiertelne. Sam też
    się muszę pochwalić - w moim powiecie nie stwierdzono ani jednego
    przypadku zachorowania na koronę.