  • 31. Data: 2020-07-01 12:57:14
    Temat: Re: Koniec z rasistowskimi scalakami
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > No to już napisz, żebyśmy wiedzieli...

    Początek, rozpoczęcie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 32. Data: 2020-07-01 13:07:58
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> napisał(a):
    > Co znaczy inception, to oczywiście wiem.
    > Ale co znaczy incepcja, bo nie spotkałem (poza tytułem tego filmu)?

    Teoretycznie nic nie znaczy, bo nie ma takiego słowa w języku polskim. W
    praktyce ukuło się to słowo w znaczeniu zagnieżdżenia, coś jakby rekurencji.
    W filmie ludzie mieli sny, w których śnili o tym że śpią. I tam też śnili że
    śnią. Było kilka takich poziomów. Nieznając słowa incepcja (bo go nie było)
    ani słowa inception (które nie jest tak popularne w angielskim i mało kto w
    Polsce je zna), widzowie doszli do wniosku, że incepcja to takie
    wielopoziomowe zagnieżdżanie, jak w matrioszce. Tymczasem tytuł filmu wziął
    się z tego, że korzystając z możliwości wejścia do czyjegoś snu można mu
    było podsunąć, zapoczątkować jakiś pomysł, ideę, która potem miała rosnąć.

    > PS. A kto to jest terminator?

    Uczeń terminujący u mistrza :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 33. Data: 2020-07-01 13:40:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michal,

    Wednesday, July 1, 2020, 12:49:02 PM, you wrote:

    [...]

    > PS. A kto to jest terminator?

    https://translate.google.pl/?hl=pl&authuser=0&pli=1#
    view=history&op=translate&sl=en&tl=pl&text=terminato
    ,,a person or thing that terminates something"
    https://sjp.pwn.pl/szukaj/terminator.html
    https://www.google.com/search?q=terminator+bnc&tbm=i
    sch
    https://www.google.com/search?q=terminator+scsi&tbm=
    isch

    itd.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 34. Data: 2020-07-01 14:26:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Jul 2020 12:49:02 +0200, Michal Jankowski
    <m...@f...edu.pl> wrote:
    > PS. A kto to jest terminator?

    Heh, termin na tyle frapujący, że w anglojęzycznym artykule o filmie
    Terminator wspomniano polskie znaczenie tego słowa (nie wiem czy ten
    przypis jest jeszcze, przynajmniej był 15 lat temu)

    --
    Marek

  • 35. Data: 2020-07-01 14:29:10
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-07-01 06:56, Marek wrote:

    > Dokładnie, kulturowe pejoratywy są bardzo ważne.

    A NAS k..a! nikt nie pyta przy brandowaniu...
    i żarówki nam grożą od miedzywojnia!

    OSRAM

  • 36. Data: 2020-07-01 14:50:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > A NAS k..a! nikt nie pyta przy brandowaniu...
    > i żarówki nam grożą od miedzywojnia!
    >
    > OSRAM

    Czasem mam wrażenie, że jest odwrotnie, że ktoś z naszych podsuwa
    dla jaj w różnych zagranicznych gremiach takie nazwy, by u nas się
    odpowiednio kojarzyły. Jak na przykład CIPA (amerykański Children's
    Internet Protection Act) nakładający ograniczenia na pornostrony
    w internecie.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2020-07-01 15:10:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Silver Dream ! napisał:
    [...serwer...]

    >W języku polskim słowo "serwer" funkcjonuje wyłącznie na gruncie
    >okołoinformatycznym, ale "klient" ma szerszy zakres zastosowania.
    >Ono też potrafi(ło) budzić ogromne zdziwienie u Polaków, którzy po
    >raz pierwszy zetknęli się ze słownictwem branży. Drugie zdziwienie
    >przy użyciu liczby mnogiej (kilenty) -- ale to już trochę co innego.

    Przeciez w Anglii kiedys, i to calkiem nie tak dawno, komputerow nie
    bylo, a jak juz sie pojawily, to jeszcze jakis czas nie byly
    serverami, a client znaczyl client i nic innego :-)

    A potem jeszcze X-Window wprowadzilo zamieszanie :-)

    J.

  • 38. Data: 2020-07-01 15:13:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Wed, 1 Jul 2020 08:41:32 +0200, Silver Dream !
    <s...@n...net> wrote:

    >Nie wiem, ale spotkałem się z taką reakycja dwa razy. Pierwsza,
    >osobista, o której wspominałem miała miejsce w połowie lat 90, druga
    >to reklama mainframe IBM chyba z lat 2000-2005, gdzie jeden z aktorów
    >grający policjanta miał podobną reakcje i zrobił wielkie oczy na
    >usłyszane słowo "server" przy przesłuchiwaniu świadka. Więc coś jest
    >na rzeczy.

    Ale na filmie czy na planie ?
    W latach 90-tych, to srodowisko nieinformatyczne moglo sie z serwerami
    nie spotkac.

    Ale w 2005 ... jak sie ten aktor na role umawial, nie mial e-mail, nie
    korzystal z www-servera ?

    J.

  • 39. Data: 2020-07-01 16:22:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Przeciez w Anglii kiedys, i to calkiem nie tak dawno, komputerow
    > nie bylo, a jak juz sie pojawily, to jeszcze jakis czas nie byly
    > serverami, a client znaczyl client i nic innego :-)

    W Anglii czy w USA pojawienie się komputerów sprawiło większe
    zamieszanie w języku niż w Polsce. U nas słowo to było neutralnym
    neologizmem, z niczym się nie kojarzącym, mającym zastąpić dłuższe
    opisowe określenia jak "maszyna matematyczna" czy "mózg elektronowy".
    Dość powiedzieć, że w Wielkiej Encyklopedii PWN (tej 13-tomoewj
    z lat sześćdziesiątych). Po haśle "komput" następuje od razu
    "kopmutystyka" (oba słowa są z XVII wieku). Komputera nie ma.

    W angielszczyźnie słowo "computer" obecne było dużo wcześniej,
    oznaczało osobę zajmującą się prowadzeniem obliczeń (na papierze
    liczydłach, czy innych kręciołkach) na potrzeby badań naukowych,
    wojska itd. Określenie tym samym terminem jakiejś maszyny mogło
    budzić zdziwienie.

    > A potem jeszcze X-Window wprowadzilo zamieszanie :-)

    Albo przedtem. X-window wraz ze swoją terminologią istniało zanim
    komputery dotarły pod każdą strzechę (nawet tylko jako słowo, a nie
    sprzęt powszechnego użytku).

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2020-07-01 16:26:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Hmm, nigdy mi się z peryferiami miasta nie skojarzyło - może dlatego, że jest
    swojska nazwa "przedmieścia"?
    > Choć kto wie, może "przedmieście" jest bardziej "be" niż "peryferia miasta" ;>

    Przedmieścia są tylko z tej strony z której do miasta
    wchodzisz/wjeżdżasz. Natomiast peryferia ze wszystkich stron.
    Jak tylko przejeżdżasz to będą przedmieścia i zamieścia :)
    Tak jak budowa dzidy ogólnowojskowej (środkowy fragment to: przeddzidzie
    śróddzidzia, śróddzidzie śróddzidzia i zadzidzie śróddzidzia).
    P.G.