  • 1. Data: 2020-06-28 22:53:08
    Temat: MOSFET z centralki alarmowej: zamiennik
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Padł mi w centralce alarmowej, w okolicy zasilania akumulatorowego,
    MOSFET STP16NE06:
    http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets2/34/34520
    5_1.pdf

    Jest chyba trudno dostępny. Obudowa TO220. Czy wróżąc z fusów można
    powiedzieć, że np. taki zamiennik będzie OK?
    https://www.tme.eu/Document/32c5df37175a764b9778c587
    81d3f510/AOT290L-DTE.pdf

    Jakieś inne propozycje? Niestety, schematem centralki nie dysponuję.

    k.

  • 2. Data: 2020-06-29 08:52:41
    Temat: Re: MOSFET z centralki alarmowej: zamiennik
    Od: Jary <q...@r...pl>

    W dniu 2020-06-28 o 22:53, Krzysztof Gajdemski pisze:
> [...]
    81d3f510/AOT290L-DTE.pdf

    > Jakieś inne propozycje? Niestety, schematem centralki nie dysponuję.
    Może być. W zasadzie każdy w obudowie TO-220, Id >20A , VGS(th) - 4Vmax
    i im mniej tym lepiej, RDS(on) < 0,1om. I wtedy masz pewność, że gorzej
    nie będzie. O ile tranzystor pracuje jako przełącznik, bo jak w jakiejś
    przetwornicy to już różnie może być, są inne istotne parametry.

  • 3. Data: 2020-06-29 09:58:49
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Mon, 29 Jun 2020 08:52:41 +0200, Jary pisze:
> [...]
    > Może być. W zasadzie każdy w obudowie TO-220, Id >20A , VGS(th) - 4Vmax
    > i im mniej tym lepiej, RDS(on) < 0,1om.I wtedy masz pewność, że gorzej

    Jasna sprawa. Dziękuję za info!

    > ile tranzystor pracuje jako przełącznik, bo jak w jakiejś
    > przetwornicy to już różnie może być, są inne istotne parametry.

    Raczej tylko przełącznik. Moim zdaniem po prostu przełącza źródło
    zasilania sieć/akumulator. Wygląda na to, że zwarły mu się nóżki G i S
    temu tranzystorowi...

    k.

  • 4. Data: 2020-06-29 10:31:43
    Od: Jary <q...@r...pl>

    W dniu 2020-06-29 o 09:58, Krzysztof Gajdemski pisze:
    > Raczej tylko przełącznik. Moim zdaniem po prostu przełącza źródło
    > zasilania sieć/akumulator. Wygląda na to, że zwarły mu się nóżki G i S
    > temu tranzystorowi...
    No to może być, Ale jest też możliwe, że spadło napięcie zasilania i nie
    dostawał odpowiedniego napięcia sterującego, jego RDson było duże i się
    zbyt "zagrzał", bo nie był do końca otwarty. Jeżeli i tak musisz kupować
    to wybrał bym z jak najmniejszym Vgth, jak najmniejszym Rds. Coś może z
    Infineona IRLR.
    Na TME możesz przefiltrować po obudowie, kanale N, itd.

  • 5. Data: 2020-06-29 11:54:21
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Mon, 29 Jun 2020 10:31:43 +0200, Jary pisze:
    > No to może być, Ale jest też możliwe, że spadło napięcie zasilania i nie
    > dostawał odpowiedniego napięcia sterującego, jego RDson było duże i się
    > zbyt "zagrzał", bo nie był do końca otwarty.

    Mądrego to dobrze posłuchać. Bardzo dobry trop. Otóż centralka zasilana
    jest (przez trafo) 17 VAC. Tenże najwyraźniej uległ uszkodzeniu i (pod
    obciążeniem) na zasilaniu centralki napięcie spadło do ok. 9 V. Jak
    pisałem, nie ogarniam całości schematu tegoż szpeja, ale jest IMO bardzo
    prawdopodobne, że w takich właśnie warunkach wystąpił wspomniany deficyt
    napięcia. Trafo wymieniłem i w tej chwili parametry zasilania są
    w normie.

    > Jeżeli i tak musisz kupować to wybrał bym z jak najmniejszym Vgth, jak
    > najmniejszym Rds. Coś może z Infineona IRLR. Na TME możesz
    > przefiltrować po obudowie, kanale N, itd.

    Co do serii IRLR* to jakoś nie poszczęściło mi się wyszukiwanie w TME,
    ale znalazłem taki:
    https://www.tme.eu/pl/details/irf135b203/tranzystory
    -z-kanalem-n-tht/infineon-technologies/

    Vgs(th) min/max, jak w oryginale. Swoją drogą, to chyba w TME nie można
    filtrować akurat po tym parametrze?

    k.

  • 6. Data: 2020-06-29 21:08:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Krzysztof,

    Sunday, June 28, 2020, 10:53:08 PM, you wrote:

    > Padł mi w centralce alarmowej, w okolicy zasilania akumulatorowego,
> [...]

    Naprawdę? A podjąłeś choć minimalny wysiłek?
    https://www.tme.eu/pl/details/stp16nf06/tranzystory-
    z-kanalem-n-tht/stmicroelectronics/

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2020-06-29 22:24:34
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Mon, 29 Jun 2020 21:08:56 +0200, RoMan Mandziejewicz pisze:
    5_1.pdf
    > Naprawdę? A podjąłeś choć minimalny wysiłek?

    Owszem. Jednakże szukając w oznaczeniach (nie tylko w TME) zawsze
    wklepywałem gdzieś to nieszczęsne ,,E", np. P16NE (tak jest oznaczony mój
    oryginał) etc. Nie będę tu już opisywał ciągu przyczynowo-skutkowego,
    który w efekcie skierował mnie na wyboistą - choć jak się zdaje
    prowadzącą do celu - drogę poszukiwania zamienników. Słowem: tak,
    wydaje się, że minimalny wysiłek został tu podjęty. Jednocześnie ze
    skruchą przyznaję, że samodzielne poszukiwania można było przedłużyć.
    Pośpiech mój podyktowany był jednak troską o całkiem jeszcze do rzeczy
    kosiarkę, która pozostawiona bez nadzoru systemu alarmowego mogłaby stać
    się łupem grasujących tu i ówdzie bezwzględnych rzezimieszków.

    > https://www.tme.eu/pl/details/stp16nf06/tranzystory-
    z-kanalem-n-tht/stmicroelectronics/

    Dzięki.

    k.

  • 8. Data: 2020-06-29 22:46:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Krzysztof,

    Monday, June 29, 2020, 10:24:34 PM, you wrote:

    > Owszem. Jednakże szukając w oznaczeniach (nie tylko w TME) zawsze
    > wklepywałem gdzieś to nieszczęsne ,,E", np. P16NE (tak jest oznaczony mój
    > oryginał) etc.

    Wyszukiwarka TME po wpisaniu STP16NE06 kieruje bezpośrednio do nowszej
    wersji z literką F.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2020-06-29 23:06:57
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Mon, 29 Jun 2020 22:46:53 +0200, RoMan Mandziejewicz pisze:
    > Wyszukiwarka TME po wpisaniu STP16NE06 kieruje bezpośrednio do nowszej
    > wersji z literką F.

    Auć. Chciałem się odegrać informacją, że za to na Mouserze (na którym
    też szukałem!) to już na bank go nie widać, ale teraz patrzę: jest jak
    byk w ramce ,,Alternatywne pakowanie". Rzeczywiście zaćmienie jakieś
    straszne, szkoda gadać. :(

    k.

  • 10. Data: 2020-07-08 00:37:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Krzysztof Gajdemski wrote:

    > Padł mi w centralce alarmowej, w okolicy zasilania akumulatorowego,
    > MOSFET STP16NE06:
    > http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets2/34/34520
    5_1.pdf

    To jakiś staroć 60V/100mOhm. Z datasheet żadne cudowne własności nie
    wynikają (V_TH, Q_GS i okolice), a producent oznaczył go jako obsolete.
    Przypuszczam, że cokolwiek nowszego w jego miejscu zadziała.

    > Jakieś inne propozycje?

    Zależy, co on w tej centralce robi. Nie chodzi o schemat, tylko o
    ustalenie funkcji. Jeśli on tam pełni rolę wolno kluczowanego
    przełącznika, to bym rozważył użycie tego:

    https://pl.farnell.com/stmicroelectronics/vnp20n07-e
    /mosfet-omnifet-70v-20a-to-220/dp/1739425

    Będzie się próbował bronić podczas przeciążania/zwarcia.

    Pozdrawiam, Piotr