  • 21. Data: 2020-07-01 10:51:55
    Temat: Re: Koniec z rasistowskimi scalakami
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzegorz Niemirowski napisał:

    > Ciekawym przypadkiem jest słowo incepcja wymyślone przez dystrybutora
    > filmu. Nie ma go w słowniku a ludzie dorobili do niego znaczenie,
    > które jest zupełnie różne od oryginalnego inception. Jak im powiesz
    > co znaczy inception, to robią wielkie oczy.

    Albo słowo "spolegliwy". Po raz pierwszy w języku polskim zostało użyte
    przez Tadeusza Kotarbińskiego w jednym z tekstów. Ludzie (niektórzy)
    tekst ten przeczytali, jedni zrozumieli, inni nie, ale słowo zapamiętali.
    W końcu stało się w polszczyźnie dość powszechne, jednak używane jest
    w zupełnie innym znaczeniu niż "spolehlivý" w języku czeskim, z którego
    wziął je Kotarbiński.

    Jarek

    --
    Nikt nic nie czyta, a jeśli czyta, to nic nie rozumie,
    a jeśli nawet rozumie, to nic nie pamięta.

  • 22. Data: 2020-07-01 11:01:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Silver Dream ! napisał:

    [...serwer...]
    > Mówimy o angielskim słowie, używanym powszechnie od dziesięcioleci, na
    > które praktycznie nie ma w danym kontekście alternatyw, przynajmniej w
    > języku _angielskim_. I dorosła osoba _angielskojęzyczna_ jest z tego
    > powodu zmieszana tudzież zniesmaczona. To trochę tak jakbyśmy spotkali
    > _dorosłą_ osobę polskojęzyczną, która jest zmieszana tudzież
    > zniesmaczona nielogicznym polskim słowem "samochód"[*] kiedy pierwszy
    > raz się z nim spotkała (jako dorosła osoba)[**].

    W języku polskim słowo "serwer" funkcjonuje wyłącznie na gruncie
    okołoinformatycznym, ale "klient" ma szerszy zakres zastosowania.
    Ono też potrafi(ło) budzić ogromne zdziwienie u Polaków, którzy po
    raz pierwszy zetknęli się ze słownictwem branży. Drugie zdziwienie
    przy użyciu liczby mnogiej (kilenty) -- ale to już trochę co innego.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2020-07-01 11:38:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 30 czerwca 2020 13:31:17 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]
    e-of-spi-pin-labels-to-remove-casual-references-to-s
    lavery/

    > Zamieniają Master/Slave na Controller/Peripherial. Ludzie mieszkający na
    > peryferiach miast nie będą protestować?

    Hmm, "peripherals"="peryferia"?
    Tak jak "Nemocnice na kraji města"?
    Hmm, nigdy mi się z peryferiami miasta nie skojarzyło - może dlatego, że jest swojska
    nazwa "przedmieścia"?
    Choć kto wie, może "przedmieście" jest bardziej "be" niż "peryferia miasta" ;>

    Ale ważniejsze jest to, że chyba naszych przy wymyślaniu tych nowych określeń nie
    było - bo prosta podmiana robi z MOSI -> COPI, zaś z MISO -> ... ;>

  • 24. Data: 2020-07-01 11:50:03
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    > Nie wiem, ale spotkałem się z taką reakycja dwa razy. Pierwsza,
    > osobista, o której wspominałem miała miejsce w połowie lat 90,

    To jeszcze może być jakimś wytłumaczeniem. 25-30 lat temu to był okres,
    w którym osoby spoza branży mogły jeszcze nie rozumieć dlaczego
    komputer miałby być ,,zagrywającym" (w tenisie np.)

    > druga to reklama mainframe IBM chyba z lat 2000-2005, gdzie jeden z
    > aktorów grający policjanta miał podobną reakcje i zrobił wielkie oczy
    > na usłyszane słowo "server" przy przesłuchiwaniu świadka. Więc coś
    > jest na rzeczy.

    Bez obejrzenia i kontekstu trudno się odnieść. Nie masz jakiegoś linku
    do tej reklamy?

    > Ależ takich przykładów jest mnóstwo w j. Polskim. Powiedz miłośnikom
    > Matrixa że to macierz albo matryca a nie "matriks", będzie taka sama
    > reakcja.
    > Powiedz polskim miłośnikom StarWars , że rycerze Jedli używają szable
    > świetlne (co jest zgodne z oryginałem językowym) a nie miecze. Co
    > ciekawe angielskojęzyczni tak samo się obruszają jak im się powie, że
    > to miecze a nie szable.

    To akurat trochę inny temat: czy i jak tłumaczyć pewne słowa tudzież
    określenia z jednego języka na inny[*].

    Twój oryginalny przykład najprościej mi wytłumaczyć sobie
    zniesmaczeniem jakie dzisiaj wywołuje we mnie w j. polskim słowo ,,kasa"
    notorycznie używane w niepoprawnym kontekście/znaczeniu. I nawet nie
    wiem czy dziękować za tego potworka Marii Rodowiczównej czy bez tej
    piosenki w jej wykonaniu rozpełzłaby się ta maniera równie szeroko.

    * - na marginesie, to co w Gwiezdnych Wojnach nazywają [light]saber to
    zdecydowanie nie wygląda jak szabla (cechująca się jednosieczną,
    zakrzywioną głownią) więc tłumaczenie jest lepsze od oryginału :-D

    --
    SD!

  • 25. Data: 2020-07-01 12:05:35
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> napisał(a):
    > Tak jak "Nemocnice na kraji města"?

    Ciekawostka: nazwa antywirusa NOD(32) to skrót od "Nemocnica na okraji
    disku".

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 26. Data: 2020-07-01 12:07:09
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > W końcu stało się w polszczyźnie dość powszechne, jednak używane jest
    > w zupełnie innym znaczeniu niż "spolehlivý" w języku czeskim, z którego

    W języku polskim mamy wiele słów, które zmieniły radykalnie znaczenie -
    np. samochodowa "kiszka".
    Niektóre natomiast były - albo stały się - wyrazem nieprzyzwoitym, jak
    choćby aktualny "kutas".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 27. Data: 2020-07-01 12:11:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > Hmm, "peripherals"="peryferia"?
    > Tak jak "Nemocnice na kraji města"?
    > Hmm, nigdy mi się z peryferiami miasta nie skojarzyło
    > - może dlatego, że jest swojska nazwa "przedmieścia"?

    Mironowi Błałoszewskiemu się tak skojarzyło:

    [...]
    Magie -- religie -- rytuały.
    A to wszystko z jaskiń
    pod miastem,
    nieustanne Mentony gminne,
    a to
    nieprzerwane dylu-dylu
    dyluwium
    peryferyjne.

    Ale jemu, jak wiadomo, wszystko ze wszystkim mogło się kojarzyć.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2020-07-01 12:28:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Jul 2020 10:35:30 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
    > zupełnie różne od oryginalnego inception. Jak im powiesz co znaczy
    > inception, to robią wielkie oczy.

    No to już napisz, żebyśmy wiedzieli...

    --
    Marek

  • 29. Data: 2020-07-01 12:30:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Jul 2020 11:50:03 +0200, Silver Dream ! <e...@d...com>
    wrote:
    > Bez obejrzenia i kontekstu trudno się odnieść. Nie masz jakiegoś
    > linku
    > do tej reklamy?

    To było w amerykańskiej tv, nie wiem czy gdzieś jest na sieci.

    > Twój oryginalny przykład najprościej mi wytłumaczyć sobie
    > zniesmaczeniem jakie dzisiaj wywołuje we mnie w j. polskim słowo
    > ,,kasa"

    Serio nie odczuwasz zniesmaczenia na słowo "serwer"?

    --
    Marek

  • 30. Data: 2020-07-01 12:49:02
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > filmu. Nie ma go w słowniku a ludzie dorobili do niego znaczenie, które
    > jest zupełnie różne od oryginalnego inception. Jak im powiesz co znaczy

    Co znaczy inception, to oczywiście wiem.

    Ale co znaczy incepcja, bo nie spotkałem (poza tytułem tego filmu)?

    MJ
    PS. A kto to jest terminator?