  • 21. Data: 2021-12-06 09:07:04
    Temat: Re: MObywatel
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Doprowadzenie do sytuacji w której pobieranie programu ze "sklepu"
    > zamiast od autora (raczej wydawcy) jest  - rzekomo lub naprawdę -
    > bezpieczniejsze, zwłaszcza gdy wydawcą jest państwo, jest  po...rąbane
    > (miał być wulgaryzm). Nie chodzi o tę "aplikację" (czemu nie program
    > tylko aplikacja?), ale ogólnie o trend wielokrotnego, często
    > przymusowego korzystania z pośrednictwa, prowadzący na skraj przepaści.

    taaaaak... Ale oddanie więcej niż połowy naszych operacji fitansowych
    zagranicznym firmom visa, master itp - to nie jest tragedia? Uzaeżnienie
    się od dostaw leków z zagranicy? Samochodów? W razie wypadku jesteśmy w
    czarnej dupie - co potwiedza sytuacja z covidem.
    A sklep play jest bezpieczniejszy. jak sobie wyobrażasz możliwość
    pobrania aplikacji ze strony rządu? Kto będzie sprawdzał czy to strona
    rządu czy hakera? I zaraz potem wysyp wirusów modyfikujących jeden
    konkretny plik: mobywatel.apk w katalogu download. A co z akutualizacją?

    > Dopóki będzie alternatywa w postaci desktopa przez internet, dostępnej
    > infolinii bądź czynnego i sprawnego urzędu...
    > Już teraz ogranicza się wolność np. utrudniając płatności za przejazd
    > autostradą bez posiadania jakiegoś "smartfona" z GPS-em.

    Wolność ogranicza się na pierdylion sposobów. ale autostrada to w
    zasadzie prywatna droga i jej właściciel może robić co chce. Masz prawo
    do własnego zdania, ale spróbuj w osądach zachować równowagę. Dla 99.9%
    ludzi ważniejsza jest niska cena przejazdu, a nie forma płatności. chyba
    że forma płatności jaką są bilety, generuje korki, zatory. więc
    zastąpienie biletu jakimkolwiek innym akceptowanym sysyteme jest zaletą
    - nie wadą.

    ToMasz

  • 22. Data: 2021-12-07 12:15:01
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 03.12.2021 o 12:29, Kamil pisze:
    > Dlaczego jestem zmuszany do korzystania z międzynarodowych korporacji w
    > większości wrogich nurtom prawicowym

    Przecudne to jest :)
    Prawie jak tortury przy testach na Covid ;)
    --
    Mirek Ptak

  • 23. Data: 2021-12-07 12:46:34
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 07.12.2021 o 12:15, Mirek Ptak pisze:

    > Przecudne to jest :)
    > Prawie jak tortury przy testach na Covid ;)

    Sposób na kretyna. Co należy uczynić aby niewyedukowany debil stał się
    najważniejszym i najlepszym obywatelem? Nazwać go prawicowym suwerenem :]

    Nic się w sumie nie zmienia, jedynie to, że debil nadal jest debilem ale
    teraz jest z tego dumny i bardziej nienawidzi :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 24. Data: 2021-12-12 15:06:00
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > hakera? I zaraz potem wysyp wirusów modyfikujących jeden konkretny plik:
    > mobywatel.apk w katalogu download. A co z akutualizacją?

    Niech wypuszczą od razu "aktualne" i nie zmieniają zasad korzystania.
    Lepiej niech "aktualizują" nawierzchnię jezdni...
    Dla płatności kartami jest alternatywa - inne systemy i gotówka.
    Chodzi o narzędzie, które daje dostęp do procedur urzędowych.
    Dlaczego jakaś firma miałaby to zrobić bardziej pewnie. Jeśli
    stosować tę samą technikę to co za różnica.
    Hasło: nośnik niemodyfikowalny i kabelek... działało. Może jeszcze nie
    na smartfony. Dziś są klucze prywatny/publiczny do podpisu.

    > Wolność ogranicza się na pierdylion sposobów. ale autostrada to w zasadzie
    > prywatna droga

    Niezupełnie. Gdyby była prywatna, na prywatnym gruncie, bez żadnych
    państwowych dotacji - róbta co chceta.
    Ale takich nie pozwoliliby zbudować i używać, nawet głupiej
    jednopasmowej obwodnicy miasteczka.

    > i jej właściciel może robić co chce. Masz prawo do własnego zdania, ale
    > spróbuj w osądach zachować równowagę. Dla 99.9% ludzi ważniejsza jest
    > niska cena przejazdu, a nie forma płatności.

    Ile kosztuje smartfon do przejazdu autostradą? Może się zdarzyć, że
    samochód zdatny do przejazdu autostradą będzie kosztował mniej.

    > chyba że forma płatności jaką są bilety, generuje korki, zatory. więc
    > zastąpienie biletu jakimkolwiek innym akceptowanym sysyteme jest zaletą -
    > nie wadą.

    Wady: brak anonimowości, możliwość śledzenia pojazdu, konieczność
    posiadania dodatkowych gadżetów, kary za ich niewłaściwe funkcjonowanie
    (co się może zdarzyć) w tym niezawinione przez właściciela.
    Firmom może łatwiej, kursy na podobnych trasach, zwykle udokumentowane.
    W razie konfliktu (z KAS robiącą za biletera... jakby policji, ITD i
    podobnych nie było dosyć) łatwiej się wytłumaczyć, prawnicy do dyspozycji.
    Dlaczego rękami i nogami bronili się przed winietami? Przedpłaconymi
    i bez deklarowanego z góry początku wykorzystania. Skanować rejestracje
    i tak można by było, teraz też każą zwalniać przy wjeździe.
    SMS-em można zapłacić?

    Arek

  • 25. Data: 2021-12-12 21:06:07
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Niech wypuszczą od razu "aktualne" i nie zmieniają zasad korzystania.
    niech wypuszczą auto które nie rdzewieje. co Ty na to? Na początku był
    tylko dowód osobisty, teraz mamy więce dokumentów. jak to mieli zrobić?
    Od razu wszystkie i działające na systemie który google wyprodukuje za
    10 lat? Gadasz jakbyś się nagle teleportował z przed 100lat.
    > Lepiej niech "aktualizują" nawierzchnię jezdni...
    to nie ma związku. Ci od akutalizacji nigdy na oczy nie widzieli tych od
    nawierzchni
> [...]
    > Hasło: nośnik niemodyfikowalny i kabelek... działało. Może jeszcze nie
    > na smartfony. Dziś są klucze prywatny/publiczny do podpisu.
    Nie widzę związku.

    > Niezupełnie. Gdyby była prywatna, na prywatnym gruncie, bez żadnych
    > państwowych dotacji - róbta co chceta.
    > Ale takich nie pozwoliliby zbudować i używać, nawet głupiej
    > jednopasmowej obwodnicy miasteczka.
    3 linijki w których niczego nie wyjaśniłeś. masz jakieś zdanie, czy po
    porostu nie zgadzasz się z niczym dla zasady. autostrada dla użytkownika
    jest drogą prywatną. tyle ze przepisy ruchu drogowego mają wyzszość nad
    prawem własności. ale jak widzisz na odcinku katowice kraków moga być
    ograniczenia do 40stu, zamkniete pasy i... możesz im skoczyć.

    > Ile kosztuje smartfon do przejazdu autostradą? Może się zdarzyć, że
    > samochód zdatny do przejazdu autostradą będzie kosztował mniej.
    nie chciałem tego pisać, ale nie dajesz mi wyboru. a ile koszutje
    windows w Twoim komputerze? W komputerach dzieci na zajęciach zdalnych?
    No jakoś nie ma problemu, mimo ze uczniowi dalej do posiadania laptopa,
    niż posiadaczowi samochodu do zapłacenia 20zł za przejazd

    > Wady: brak anonimowości,
    jak masz telefon, kartę płatniczą, pracujesz legalnie - nie jesteś
    anonimowy. Gdyby ktoś chciał zrobić ci krzywdę, wektor ataku całkowicie
    pominie przejazd autostradą. Raczej będzie sprawdzał facebooka, rozkład
    dnia, śmietnik...
    > możliwość śledzenia pojazdu,
    wynika z tego że masz tablice rejestracyjną, płacisz kartą, masz
    włączony telefon. o ile nic się nie zmieniło, to wjeżdżasz w katowicach
    na autostradę NIE meldujesz sie w krakowie i tyle ze śledzenia.
    zjechałeś w jaworznie....

    > konieczność
    > posiadania dodatkowych gadżetów,
    NIE!!!! Mozesz nie mieć telefonu, pracy, konta w banku, karty
    płatniczej i zapłacić banknotami/monetami za bilet na stacji benzynowej.

    > SMS-em można zapłacić?

    wolałbym nie, bo to podnosi koszt. Nie wspominając o tym że dane
    przekazujesz kolejnemu pośrednikowi, musisz miec telefon, on zgrubnie
    lokalizuje....

    ToMasz

  • 26. Data: 2021-12-13 00:11:59
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

> [...]
    > razu wszystkie i działające na systemie który google wyprodukuje za 10
    > lat? Gadasz jakbyś się nagle teleportował z przed 100lat.

    Duża część aktualizacji to poprawa błędów. Mam pretensje o niechlujstwo.
    Inna to reakcja na zmieniające się przepisy - człowiek, który żadko
    korzysta i nie jest na bieżąco jest stale zaskakiwany.

    >[...]
    > Nie widzę związku.

    Było o sprawdzaniu czy haker na stronie nie podmienił... Na nośniku
    już nie mógłby.

    O płatności za autostrady wspomniałem jako przykład wymuszania
    "smartfonizacji" życia i ograniczania innych możliwości, ale skoro
    już go ciągniemy:

> [...]
    >odcinku katowice kraków moga być ograniczenia do 40stu, zamkniete pasy i...

    Działa jak państwowa - państwo dało koncesje i reguluje użytkowanie.
    Prywatna jest gdy kilkunastu rolników skrzyknie się, przeznaczy część
    gruntów wokół miasteczka na obwodnicę i pobiera myto. Obowiązują
    zasady ruchu ustanowione przez właścicieli ale dla ułatwienia mogą
    być te same co w prawie o ruchu drogowym.
    Do uzgodnienienia miejsca styku z drogami publicznymi.

    > nie chciałem tego pisać, ale nie dajesz mi wyboru. a ile koszutje windows
    > w Twoim komputerze?

    Nie wiem. Gdy ostatnio kupowałem oddzielnie (lepsze czasy) było
    parę stów. Ok. 10 razy mniej niż komputer.

> [...]
    > telefon. o ile nic się nie zmieniło, to wjeżdżasz w katowicach na
    > autostradę NIE meldujesz sie w krakowie i tyle ze śledzenia. zjechałeś w

    Należy maksymalnie ograniczać gromadzenie danych, również
    przez urzędy, tam też pracują ułomni ludzie.
    Prawo do prywatności zdaje się wpisane do "praw człowieków".

    > NIE!!!! Mozesz nie mieć telefonu, pracy, konta w banku, karty płatniczej
    > i zapłacić banknotami/monetami za bilet na stacji benzynowej.

    Wcześniej było na miejscu, mniej czasu zajmowało niż szukanie stacji.

    > wolałbym nie, bo to podnosi koszt. Nie wspominając o tym że dane
    > przekazujesz kolejnemu pośrednikowi, musisz miec telefon, on zgrubnie
    > lokalizuje....

    Czyj koszt? Ok, dopłacę złotówkę. Bez smartfona, walki z "aktualizacjami"
    i szukania stacji benzynowej. Działałoby na każdym telefonie.

    Zarzuty mogę streścić:
    1. skomplikowany system zamiast np. winiet, mający dodatkowe zbędne
    funkcjonalności, niepotrzebnie ograniczający prywatność
    2. przerzucanie odpowiedzialności za nieprawidłowości domyślnie na
    użytkownika
    3. niech będą różne sposoby płatności, ale nie powinno się utrudniać
    dostępnego dla wszystkich - gotówką (dopuszczam nieco wyższą cenę).

    Arek

  • 27. Data: 2021-12-14 13:47:49
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 12.12.2021 o 15:06, Arek pisze:
    > Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości

    > Niech wypuszczą od razu "aktualne" i nie zmieniają zasad korzystania.

    To by musieli latami nad tym pracować a oni to na kolanie zrobili.

    > Lepiej niech "aktualizują" nawierzchnię jezdni...

    Te garby na autostradach. Bieda mentalna.

> [...]
    > Hasło: nośnik niemodyfikowalny i kabelek... działało. Może jeszcze nie
    > na smartfony. Dziś są klucze prywatny/publiczny do podpisu.

    Ile chciałbyś płacić za wgranie programu do smartfona? :-)

    > Niezupełnie. Gdyby była prywatna, na prywatnym gruncie, bez żadnych
    > państwowych dotacji - róbta co chceta.
    > Ale takich nie pozwoliliby zbudować i używać, nawet głupiej
    > jednopasmowej obwodnicy miasteczka.

    No dokładnie.

    > Ile kosztuje smartfon do przejazdu autostradą? Może się zdarzyć, że
    > samochód zdatny do przejazdu autostradą będzie kosztował mniej.

    Bez problemu.

    > Wady: brak anonimowości,

    No tak. Całe pokolenia wypracowały zasadę prywatności, o której się
    dzisiaj zupełnie zapomina.

    > możliwość śledzenia pojazdu,

    Póki na drodze będącej przedmiotem umowy to specjalnie nie ma problemu
    choć jak wyżej.

> [...]
    > W razie konfliktu (z KAS robiącą za biletera... jakby policji, ITD i
    > podobnych nie było dosyć) łatwiej się wytłumaczyć, prawnicy do dyspozycji.

    No i właśnie, to jest dla firm.

> [...]
    > i bez deklarowanego z góry początku wykorzystania. Skanować rejestracje
    > i tak można by było, teraz też każą zwalniać przy wjeździe.

    Jak dla mnie jest to wyłącznie kwestia udostępnienia interfejsu do
    odpowiednich systemów. Aplikację może napisać uczeń szkoły średniej.

  • 28. Data: 2021-12-14 13:59:26
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 12.12.2021 o 21:06, ToMasz pisze:
> [...]
    > Od razu wszystkie i  działające na systemie który google wyprodukuje za
    > 10 lat? Gadasz jakbyś się nagle teleportował z przed 100lat.

    Koleje jeżdżą tak samo od wielu wielu lat. Też wprowadza się zmiany i
    też te zmiany są niewłaściwe.

    > to nie ma związku. Ci od akutalizacji nigdy na oczy nie widzieli tych od
    > nawierzchni

    I co z tego, że nie widzieli? Niech wyjdą z budy i zobaczą.

    > Nie widzę związku.

    Masz program w sterowniku silnika ECU, też można go aktualizować.

> [...]
    > prawem własności. ale jak widzisz na odcinku katowice kraków moga być
    > ograniczenia do 40stu, zamkniete pasy i... możesz im skoczyć.

    Twierdziłeś, że autostrada jest prywatna a to kompletna bzdura.
    Szczególnie gdy mowa o tych, które zostały objęte nowym systemem.

> [...]
    > No jakoś nie ma problemu, mimo ze uczniowi dalej do posiadania laptopa,
    > niż posiadaczowi samochodu do zapłacenia 20zł za przejazd

    Przecież można stosować darmowe rozwiązania otwartoźródłowe. Czemu to
    nie jest takie?

> [...]
    > anonimowy. Gdyby ktoś chciał zrobić ci krzywdę, wektor ataku całkowicie
    > pominie przejazd autostradą. Raczej będzie sprawdzał facebooka, rozkład

    Ale tu chodzi o zasady. Zasadą jest poruszanie się w przestrzeni
    publicznej w sposób anonimowy.

    > wynika z tego że masz tablice rejestracyjną,

    No to może trzeba je zlikwidować.

    > płacisz kartą,

    Co przeszkadza płacić bitcoinem?

    > masz
    > włączony telefon.

    No i nic komu do tego telefonu.

    > o ile nic się nie zmieniło, to wjeżdżasz w katowicach
    > na autostradę NIE meldujesz sie w krakowie i tyle ze śledzenia.

    Masz prawny zakaz śledzenia ludzi. Czemu tu miałoby być inaczej?

    > zjechałeś w jaworznie....

    A na A2?

    > NIE!!!! Mozesz nie mieć telefonu, pracy, konta w banku,  karty
    > płatniczej i zapłacić banknotami/monetami za bilet na stacji benzynowej.

    Dlatego właśnie te systemy są złe.

    > wolałbym nie, bo to podnosi koszt. Nie wspominając  o tym że dane
    > przekazujesz kolejnemu pośrednikowi, musisz miec telefon, on zgrubnie
    > lokalizuje....

    Sam mówiłeś, że i tak go masz i i tak lokalizuje.

  • 29. Data: 2021-12-14 14:09:03
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 13.12.2021 o 00:11, Arek pisze:
> [...]
    > Inna to reakcja na zmieniające się przepisy - człowiek, który żadko
    > korzysta i nie jest na bieżąco jest stale zaskakiwany.

    Tak, to jest zła praktyka.

> [...]
    > być te same co w prawie o ruchu drogowym.
    > Do uzgodnienienia miejsca styku z drogami publicznymi.

    Powyżej pewnej kategorii drogi (w okolicach gruntowej) nie da się w
    Polsce posiadać prywatnej drogi.

> [...]
    > 3. niech będą różne sposoby płatności, ale nie powinno się utrudniać
    > dostępnego dla wszystkich - gotówką (dopuszczam nieco wyższą cenę).

    Bilety na stacjach możesz kupić. Problem, że stacje nie są na wjazdach
    tylko gdzie bądź. Czyli nie dość, że nie zawsze da się określić plan
    przejazdu to jeszcze trzeba w nim uwzględnić stacje. Winiety musiałyby
    na godziny być by wszystkich kasowały tak samo.

    Ogólnie to ... autostrady powinny być użytkowane jak chodniki.

  • 30. Data: 2021-12-17 11:43:10
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W zasadzie powinna być państwowa (społeczna).
    Oczywiście sądy czy policja też bywają[-ły] prywatne.
    Więc od czasu do czasu biedni biorą bogatych na szafot.

    -----