  • 1. Data: 2020-10-04 16:45:30
    Temat: MPPT a generator wiatrowy
    Od: M M <m...@g...com>

    Jako że w miejscu gdzie mieszkam mocno wieje, myślę czy tego nie wykorzystać. Raczej
    bez sprzedawania energii do sieci, sporo mogę zużyć grzejąc bojler z ciepłą wodą a
    jak coś jeszcze zostanie to wpuścić w system -48V DC zasilający trochę sprzętów
    sieciowych (stały pobór około 200W, bateria akumulatorów 48V 40Ah).

    Z tego co gdzieś czytam to dla optymalnej sprawności moc oddawana przez generator
    wiatrowy powinna być proporcjonalna do trzeciej potęgi prędkości obrotowej. Szkoda
    że nie do kwadratu bo by się obciążyło prądnicę (3 fazy, wirnik z magnesem trwałym)
    bezpośrednio grzałkami i problem z głowy, ale zastanawiam się na ile by się
    sprawdziła skokowa aproksymacja przez włączanie kolejno 1, 2, 3 grzałek w trójkąt
    wraz z rosnącym napięciem. Przy niepełnym obciążeniu nie będzie symetrii obciążenia
    faz, za to bardzo proste sterowanie. W razie nadmiaru energii (bojler gorący,
    akumulatory też już naładowane i dalej wieje) można grzać pomieszczenie zimą lub
    grzałki zewnętrzne (chłodzone wiatrem) latem.

    Ktoś rzeźbił coś w takich tematach? Jakich problemów się spodziewać? Nad
    fotowoltaiką też się zastanawiam, ale dach trochę za mały by zaszaleć.

  • 2. Data: 2020-10-04 18:01:22
    Temat: Re: MPPT a generator wiatrowy
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 4 października 2020 o 16:45:32 UTC+2 M M napisał(a):
> [...]
    >
    > Ktoś rzeźbił coś w takich tematach? Jakich problemów się spodziewać? Nad
    fotowoltaiką też się zastanawiam, ale dach trochę za mały by zaszaleć.
    Bojler gorący akumulator naładowany to odłączasz prądnice. Problemem będą akumulatory
    chyba że użyjesz jakiś nowoczesnych litowych. Rozruchowe samochodowe nie nadaja się
    do takiej pracy. One lubią być naładowane w okolicach połowy pojemności. Potrzebne są
    trakcyjne ale są dużo droższe od rozruchowych. Optymalne rozwiązanie to falownik i
    magazynowanie w sieci. Ale czy w Polsce da się mały wiatrak podłączyć do sieci? Dobry
    temat poruszyłeś. Teraz wszyscy się srają z drogą fotowoltaika. Ale jak są warunki
    żeby wiatr wiał cała dobę cały rok to równoważnikiem instalacji fotowoltaicznej o
    mocy 5kW jest wiatrak 0,6kW. Jak chcesz grzać wodę to kolektor słoneczny najlepszy.
    Tani, mały w stosunku do takiej samej mocy w fotowoltaice. A jak nie grzeje cały rok
    to co z tego. I tak duża część roku będzie prawie darmo wodę grzał.

  • 3. Data: 2020-10-05 07:58:53
    Od: M M <m...@g...com>

    Z tego co czytam to prądnica musi mieć jakieś obciążenie - nie można tak po prostu
    odłączyć, co najwyżej zewrzeć by wyhamować. Akumulatory już są, typowe VRLA jak w
    zasilaczach UPS i siłownia telekomunikacyjna (3 równoległe zasilacze 230V / 54V 6A
    każdy, Ericsson jeszcze sprzed RoHS, czasami choć rzadko bywały na alle...), na
    której mogę trochę obniżyć napięcie by akumulatory były naładowane częściowo i mogły
    przyjąć jeszcze trochę energii. Ze względu na małą ilość miejsca na dachu rozważam
    panele hybrydowe "dwa w jednym" - fotowoltaika i grzanie wody, są takie choć chyba
    mało popularne. Do sieci oddawać mi się nie chce, ale mam ten praktycznie stały
    pobór na -48V DC.

  • 4. Data: 2020-10-05 08:53:35
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > dla optymalnej sprawności moc oddawana przez generator wiatrowy powinna być
    proporcjonalna do trzeciej potęgi prędkości obrotowej. Szkoda że nie do kwadratu

    Albo Ty jeszcze nie wiesz o czym piszesz, albo ja kompletnie nie wiem o
    czym Ty piszesz.
    Masz już wiatrak i generator/prądnice? Jeśli załadasz ze uzyskasz
    powiedzmy 1 kilowat w dobrych warunkach i zacznie mocniej wiać,
    dostaniesz 1.3 kilowata to co za problem ze wtedy prędkość obrotowa
    bedzie nieoptymalna do wytwarzanej mocy? Pytałem o wiatrak, bo w dużych
    uchylają się łopaty jak jest za duży wiatr. w pionowym wiatraku można to
    stosunkowo łatwo zrobić, ale w klasycznym, w warunkach domowych - to już
    jest rzeźba na wysokim poziomie.

    Bateria słoneczna 1x1.5metra daje ok 200wat. jaki Ty masz ten dach skoro
    jest za mały?

    ToMasz

  • 5. Data: 2020-10-05 10:54:19
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 05.10.2020 o 07:58, M M pisze:
> [...]
    mało popularne. Do sieci oddawać mi się nie chce, ale mam ten praktycznie stały

    Musi mieć obciążenie żeby nie rozkręcić się za bardzo i żeby łopaty nie
    oderwały się z powodu siły odśrodkowej :)
    To łatwo zrobić na dodatkowym styczniku na napięcie większe niż napięcie
    używane do ładowania. Cewka podłączona do wyjścia generatora i na niej
    halogeny o dużej mocy lub grzałki na wolnym powietrzu.

    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2020-10-05 12:05:11
    Od: M M <m...@g...com>

    Jeszcze nie mam wiatraka, na razie rozpoznaję temat celując w moce rzędu 1-2 kW jak
    się uda w rozsądnych kosztach (więc raczej klasyczny poziomy, pionowe z tego co widzę
    są znacznie droższe), 3-fazowe 48V by po mostku prostowniczym wpuścić w istniejący
    system gdzie jest 54V DC (przy 57V włączać dodatkowe obciążenie by nie przeładować).
    Przy silnym wietrze i nadmiarze mocy sprawność jest mniej istotna (najważniejsze jest
    zabezpieczenie przed zbyt szybkim kręceniem się), ale często wiatr jest średni i
    wtedy myślę że warto zadbać o dopasowanie obciążenia w pobliżu max oddawanej mocy.
    Dach dwuspadowy, cała strona południowo-wschodnia około 30m2 ale ze względu na okna i
    kominy dostępna powierzchnia "w jednym kawałku" będzie sporo mniejsza, 3 panele 1m x
    2m powinny się zmieścić.

  • 7. Data: 2020-10-05 12:49:18
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-10-05 o 12:05, M M pisze:
    > Jeszcze nie mam wiatraka, na razie rozpoznaję temat celując w moce rzędu 1-2 kW

    Skoro nie masz to się zastanów dobrze, bo ich parametry dobrze wyglądaja
    tylko na papierze, tu masz przykład
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3724033.html

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2020-10-05 13:41:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello M,

> [...]
    > względu na okna i kominy dostępna powierzchnia "w jednym kawałku"
    > będzie sporo mniejsza, 3 panele 1m x 2m powinny się zmieścić.

    Upierając się na napięcie w okolicach napięcia znamionowego swojej
    instalacji utrudniasz sobie regulację. Napięcie źródła powinno być
    albo wyższe albo niższe od napięcia odbioru. Wtedy przetwarzanie jest
    proste i bezproblemowe.

    Co do MPPT - nie ma większego znaczenia dla metody ,,zaburz i sprawdź",
    co jest źródłem - może to być PV, może być wiatrak. Regulator reguluje
    moc przetwornicy i obserwuje efekt, podążając za zmianami wydolności
    źródła.

    Zabezpieczenie przed nadmiernym wiatrem są zazwyczaj czysto
    mechaniczne - zazwyczaj poprzez obrócenie wiatraka pod kątem 90° od
    wiatru.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2020-10-05 13:42:39
    Od: M M <m...@g...com>

    Toteż właśnie na razie się zastanawiam, stąd ten temat. Chętnie się dowiem na co
    uważać, czego nie kupować bo parametry są tylko na papierze itp.
    Bojlera też jeszcze nie mam, w standardzie jest gazowy 2-funkcyjny Junkers, miejsce
    na bojler dopiero powstaje wraz z dobudową garażu obok.
    Więc np. otwarta jest sprawa czy iść w prądnicę niskonapięciową - wadą są duże
    przekroje przewodów i droższe (bo na zamówienie i "do źródeł odnawialnych") grzałki
    zamiast typowych.
    Może są i takie co przy max prędkości wiatru dają około 230V AC (ale międzyfazowe -
    by pasowało do grzałek/halogenów 230V łączonych w trójkąt)?

  • 10. Data: 2020-10-05 13:47:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello M,

> [...]
    > Może są i takie co przy max prędkości wiatru dają około 230V AC
    > (ale międzyfazowe - by pasowało do grzałek/halogenów 230V łączonych w trójkąt)?

    Ale po co bojler, który marnuje ok. połowę ciepła na ulot? Znacznie
    lepiej jest ,,magazynować" energię u dostawcy - wtedy ,,strata" jest
    tylko 20%. Instalacja własna 48V przydaje się, kiedy dysponujesz
    również falownikiem kilka kVA, zapewniającym ciągłość zasilania
    230/400V AC...

    --
    Best regards,
    RoMan