  • 1. Data: 2009-02-14 09:37:27
    Temat: Male biuro, a zabezpieczenie danych osobowych.
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Były precedensowe wyroki związane z GIODO/ustawą o ochronie danych osobowych.

    Jakie fizyczne warunki powninno się spełnić?

    A w praktyce bardzo malego biura - wspólnoty mieszkaniowej?

    Niezaleznie od fizycznej ochrony pomieszczenia (drzwi, ew. kraty) to wyjmować twardy
    dysk i chować do metalowej szafy?

    A same może dane osobowe (jest ich niewiele, na dyskietce by się zmieściły) trzymać
    na małym cd-romie, i resztę zostawić softwareowi?

    Chodzi o prostotę i pewność.
    JaC

  • 2. Data: 2009-02-14 11:37:12
    Temat: Re: Male biuro, a zabezpieczenie danych osobowych.
    Od: "Michal AKA Miki" <j...@...onetu.pl>

    Użytkownik " ąćęłńóśźż" <u...@w...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > A same może dane osobowe (jest ich niewiele, na dyskietce by się
    > zmieściły) trzymać na małym cd-romie, i resztę zostawić softwareowi?

    Wymien zasilacz... to on jest problemem

    Pozdrawiam
    Michal

  • 3. Data: 2009-02-14 12:09:41
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Nie żartuj sobie - pytanie o ochronę fizyczną jest jak najbardziej sprzętowe.

    Teoretycznie mogę sobie nawet wyobrazić, że komp stoi w metalowej szafie z
    wyprowadzeniem dla monitora i klawiatury ;-)

    Rzecz ochrony danych - w tym fizycznej ochrony - jest naprawdę poważna:
    www.lex-artist.pl/materialy/II%20SAWa%20200707.pdf
    www.giodo.gov.pl/data/filemanager_pl/1321.pdf
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2009-02-14 13:27:06
    Od: JMM <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Feb 2009 13:09:41 +0100, ąćęłńóśźż <u...@w...eu> w
    wiadomości <gn6c9l$mj6$1@news.wp.pl> napisał(a):

    >Nie żartuj sobie - pytanie o ochronę fizyczną jest jak najbardziej sprzętowe.

    Sprzętowo szyfrowany dysk twardy? Swego czasu widziałem gdzieś oferty
    tego typu urządzeń - wystarczył zwykły dysk twardy EIDE i pomiędzy
    dysk a płytę główną wpinało się specjalny kontroler (czy jak się to
    tam nazywa, nie bić proszę), który był odpowiedzialny za sprzętowe
    szyfrowanie danych. Całość działało po wpięciu klucza.

    --
    Z wyrazami szacunku
    Jan M. Mayer <j_m_mayer (_a_) poczta.onet.pl>

  • 5. Data: 2009-02-14 19:28:07
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** ąćęłńóśźż <u...@w...eu> wrote:

    > Były precedensowe wyroki związane z GIODO/ustawą o ochronie danych osobowych.
    > Jakie fizyczne warunki powninno się spełnić? A w praktyce bardzo malego
    > biura - wspólnoty mieszkaniowej?

    Są one określone w ustawie. Ustawa nie odróżnia czy masz małe biuro czy wielkie
    przedsiębiorstwo.

    Jeżeli chodzi o jeden komputer to moim zdaniem powinno wystarczyć zamykane na
    klucz pomieszczenie z kontrolą dostępu (w sensie masz kontrolę kto ma do niego
    dostęp) oraz komputer umieszczony w specjalnej szafie - są takie szafy na całe
    stanowisko komputerowe. Również pod kluczem.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 6. Data: 2009-02-14 20:22:07
    Od: "MC" <m...@g...pl>

> [...]
    >
    > A w praktyce bardzo malego biura - wspólnoty mieszkaniowej?
    >
    > Niezaleznie od fizycznej ochrony pomieszczenia (drzwi, ew. kraty) to

    Nie!. Jestem zwolennikiem sieci. Zapisuj na dysku sieciowym i chroń go jak
    chcesz, ale zostaw wtyczki do dysków w spokoju . Za 200 zł kupisz
    odpowiednią obudowę.

    > A same może dane osobowe (jest ich niewiele, na dyskietce by się
    > zmieściły) trzymać na małym cd-romie, i resztę zostawić softwareowi?

    To już lepiej na pamięci flash. Niektóre są zabezpieczone hasłem.

  • 7. Data: 2009-02-16 18:18:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Jako że tematyka IMVHO pasuje do .prawo - FUT warning.

    On Sat, 14 Feb 2009, ąćęłńóśźż wrote:

    > A w praktyce bardzo malego biura - wspólnoty mieszkaniowej?

    Tak się zastanawiam, czy przypadkiem nie zabierasz się do sprawy
    od ekhm... niewłaściwej strony.
    Czy to nie wynika z niezrozumienia, jak protesty taksówkarzy
    "bo ja nie chcę podawać swojego adresu" :|

    Jakie dane osobowe, nie wyłączone z jawności na mocy ustawy
    o ochronie danych osobowych, będą w tych dokumentach?

    Tak sobie przemyśliwuję...

    - dane *właścicieli* lokali przecież są jawne. Każdy może sobie
    poczytać w jawnej części Księgi Wieczystej, z grubsza nie widać
    aby jakoś się różniły np. od danych przedsiębiorców; to, że
    np. w W-wie jest "modne" niepodawanie danych na szyldach
    przy drzwiach i przyciskach przy domofonach wiem, ale ze
    świadomością iż imię i nazwisko właściciela są w jawnych
    danych KW widocznie :> nie ma to wiele wspólnego

    - danych ew. *klientów* wspólnoty, powiedzmy - najemców części
    wspólnych, będą się kwalifikowały do "danych nakazanych prawem",
    więc przykładowa f-ra za najem nie będzie różniła się od takiej
    z f-ry wystawionej np. przez warzywniak za rogiem
    Powiadasz, ze taki warzywniak ma f-ry klientow trzymać w kasie
    pancernej i tak dalej?

    > A same może dane osobowe (jest ich niewiele, na dyskietce by się zmieściły)
    > trzymać na małym cd-romie

    Jak już to flash - karta albo pendrive.
    I zaszyfrowany dysk wirtualny (zdecydowanie IMO lepiej dysk niż pliki,
    nie są potrzebne pętające się tu i ówdzie rozszyfowane zbiory
    tymczasowe). W archiwach .prawo powinno być trochę dyskusji z listą
    programów szyfrujących.

    Acha, standardowo mogę przeoczyć posty w których odpowiedzi
    występują nad cytatem ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-02-16 18:31:52
    Od: "Michal AKA Miki" <j...@...onetu.pl>

> [...]
    >
    > Teoretycznie mogę sobie nawet wyobrazić, że komp stoi w metalowej szafie z
    > wyprowadzeniem dla monitora i klawiatury ;-)

    Fizyczna ochrona danych osobowych nie jest problemem stricte sprzetowym -
    stad moj zart z zasilaczem... Dotyczy nie tylko sprzetu komputerowego, ale
    zabezpieczenia pomieszczen, gdzie dane osobowe sa przechowywane, sposobu
    dostepu do tych pomieszczen, dostepu zdalnego i jego zabezpieczen, sposobu
    przechowywania kopii zapasowych i kilku innych...

    Do tego dochodzi ochrona danych na poziomie systemu operacyjnego, aplikacji,
    oprogramowania dostepowego i jeszcze czegos tam, czego juz dokladnie nie
    pamietam, bo robilem to z 5 lat temu...

    Poza tym mam niejasne wrazenie, ze chcesz zabezpieczyc te dane, ale nie do
    konca zdajesz sobie sprawe, ze musisz zglosic wniosek do GIODO o zgode na
    ich przetwarzanie. A GIODO ci taka zgode wyda, jesli spelnisz warunki
    opisane w linkach, ktore przytoczyles...

    Jeszcze z innej beczki - komputer w metalowej szafie z monitorem i
    klawiatura na zewnatrz NIE JEST ZADNYM zabezpieczeniem - chociazby dlatego,
    ze ma monitor, ktory moze widziec osoba nieuprawniona - czyli osoba ta ma
    dostep do danych osobowych...

    Jesli chcialbys zglebiac bardziej temat, mozesz siegnac do tzw Orange
    Book... ale to jest lektura niewiele lzejsza od GIODO, w dodatku pisana po
    angielsku (tak w najwiekszym skrocie jest to zestaw dyrektyw, definicji i
    podzial systemow bezpieczenstwa zrobiony na potrzeby armii amerykanskiej).

    Pozdrawiam
    Michal