  • 81. Data: 2009-09-08 16:27:11
    Temat: Re: Maszt w Gabinie, zasilanie zarowki
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan W.Bicz napisał:

    > Wszystko zależy od wielkości prądu i objętości cieczy.
    >
    > Zjawisko odgadłeś niniejszym.
    >
    > Można na pewno uzyskać niezłe efekty dźwiękowe w ten sposób, choć
    > jeszcze lepsze w momencie, kiedy przepływ prądu powoduje wytworzenie gazu.
    >
    > Czy to ma sens w tym przypadku, nie potrafię ocenić.

    I te wszystkie efekty wskutek przepływu prądu wyindukowanego
    w milimetrowym kawłku metalu z sygnału radiowej stacji średniofalowej
    i wyprostowanego na niewiadomoczym? To akurat ocenić bardzo łatwo
    -- kompletnie nieprawdopodobne. Można jeszcze snuć teorie, że do
    plombowania użyto jakiegos materiału o własnościach piezoelektrycznych
    i w ten sposób powstał średniofalowy BlueTooth. Ale w coś takiego
    uwierzyć równie trudno.

    --
    Jarek

  • 82. Data: 2009-09-08 18:12:10
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@T...MUCH.SPAM.com> napisał w wiadomości

    > Niekoniecznie. W plombie amalgamatowej następuje detekcja, która może
    > powodować drgania mechaniczne zęba. A to pójdzie po kości do ucha. Akurat
    > dźwięk bardzo dobrze niesie się po kościach szczęki. Dlatego wiercenie w
    > zębie jest dla wielu takim traumatycznym przeżyciem.

    Tylko jeszcze zamienić drgania poprzeczne na podłużne i już słychać :))
    pozdrawiam,
    Andrzej

  • 83. Data: 2009-09-08 18:15:55
    Od: "W.Bicz" <o...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > plombowania użyto jakiegos materiału o własnościach piezoelektrycznych
    > i w ten sposób powstał średniofalowy BlueTooth. Ale w coś takiego

    Widzę, że nie ma wyjścia i zostałem zmuszony do policzenia efektu:

    Przy założeniu, że mamy do czynienia z objętością cieczy rzędu 0,1mm
    sześciennego, co w zębie nie wydaje się być chyba bardzo błędnym
    założeniem i że ciecz absorbuje całą energię prądu, to przy założeniu
    parametrów wody wyszło mi, że dla energii rzędu 0,4mW, czyli przepływie
    prądu 0,43mA przy napięciu 1V powstanie ciśnienie rzędu 0,43 MPa. A to
    już jest całkiem przyzwoite ciśnienie wystarczające do wywołania
    niezłego efektu akustycznego. Nawet tysiące razy mniejsze ciśnienia dają
    już mierzalne efekty akustyczne w ciałach stałych. Moim zdaniem
    słyszalne zjawiska mogą wystąpić już przy ułamkach mikrowatów mocy,
    jeśli wydzieli się ona w mikroskopijnych, zamkniętych objętościach cieczy.

    Jak ktoś chce to może to sprawdzić. Oparłem moje obliczenia na
    założeniu, że mamy zamkniętą objętość wody i liczyłem, o ile wzrośnie w
    niej ciśnienie przy wzroście temperatury o jeden stopień.

    Mam wrażenie, że efekty tego typu są jak najbardziej wyobrażalne. Jeśli
    powstanie gdzieś detektor, a to nie jest trudno, to moce tego rzędu nie
    wydają się mi być nierealistyczne.

    W. Bicz

  • 84. Data: 2009-09-08 20:10:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan W.Bicz napisał:

> [...]
    [...]
> [...]
    >
    > Mam wrażenie, że efekty tego typu są jak najbardziej wyobrażalne. Jeśli
    > powstanie gdzieś detektor, a to nie jest trudno, to moce tego rzędu nie

    Nierealistyczne? Przecież to są potwornie wielkie moce, nie wiadomo
    skąd wzięte! Przypomnę, że mówimy o przypadku "anteny" o wielkości
    milimetra, w dodatku zamontowanej w zawilgoconej jamie (ustnej).
    Gdzież tam ułamki miliwata?! Jaki jeden wolt?! Jeden *mikrowat*,
    przyjmując wszystkie założenia nieprzyzwoicie optymistycznie na wyrost,
    to może i powstanie trzysta metrów od megawatowego nadajnika z Gąbina.
    W przypadku realnych odległości i realnych mocy nadajników z (nierealnych)
    legend miejskich, moce powinny być milion, a jeszcze realniej miliard
    razy mniejsze. Obrazowo mówiąc, od tej fali, to może pare elektronów
    w zębie dostanie lekkiego szturchańca.

    Jarek

    --
    Chmurno, durno, nieprzyjemnie
    Luźna plomba dzwoni w zębie

  • 85. Data: 2009-09-08 20:29:19
    Temat: Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 08 Sep 2009 15:54:05 +0200, __Maciek wrote:
    >Tak. maszt w Gąbine stał na trzech porcelanowych izolatorach.

    >Jednym biegunem jest odizolowany od ziemi maszt, a drugim ziemia.

    Ten w Gabinie byl polfalowy. Jesli dobrze sie doczytuje to
    z jednego konca doprowadzano energie, drugi drgal sobie swobodnie w
    przeciwfazie, a na srodku bylo podlaczone uziemienie/piorunochron.

    J.

  • 86. Data: 2009-09-08 20:58:28
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 07 Sep 2009 16:46:39 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Jak? Drogą indukcji? IMHO rodzima wersja starej miejskiej legendy. W
    > nieco innej wersji sprawdzili ją nawet Pogromcy Mitów - tam był gość,
    > którzy rzekomo miał działkę położoną pod linią wysokiego napięcia i
    > używał swojego żelaznego ogrodzenia (w innej wersji specjalnej cewki) do
    > pozyskiwania za darmo energii elektrycznej na działce.
    > Legenda szła dalej mówiąc, iż za "kradzież" energii został skazany. ;P
    > Seria prób przeprowadzonych przez twórców programu pokazała, że cała
    > historyjka jest bzdurą.

    A przyjrzałeś się dokładnie jak oni to sprawdzali? ZTCP ustawili tę
    swoją wielką cewkę pod linią WN w taki sposób, że z praw fizyki było
    niemożliwe, żeby cokolwiek się w niej zaindukowało....
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 87. Data: 2009-09-08 21:20:51
    Temat: Re: Maszt w Gšbinie, zasilanie żarówki
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    > Ten w Gabinie byl polfalowy. Jesli dobrze sie doczytuje to
    > z jednego konca doprowadzano energie, drugi drgal sobie swobodnie w
    > przeciwfazie, a na srodku bylo podlaczone uziemienie/piorunochron.

    A niby do czego to uziemienie, skoro jakikolwiek przewód robiłby za
    dodatkową antenę?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 88. Data: 2009-09-09 11:55:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:1445582917.20090908232051@pik-net.pl...
    > Hello J,
    >
    > A niby do czego to uziemienie, skoro jakikolwiek przewód robiłby
    > za
    > dodatkową antenę?

    Ja tego nie wymyslilem, tylko gdzies wyczytalem [i nie moge znalezc
    gdzie].
    Miala biec rura w srodku.

    Jak sie zastanowic to uziemic/odgromic jak najbardziej trzeba.
    Pomysl zeby to zrobic przez polaczenie w srodku rowniez jest
    naturalny.
    Pytanie tylko co dalej - wewnetrzny kabel w "precie anteny" ma
    mniejszy wplyw ? A moze wykorzystac srodkowe odciagi ?

    A jak sie zastanowic, to faktycznie mamy ciekawe pytanie - gdzie
    biegnie drugi koniec pradu ?
    W antenie biegnie sobie tam i z powrotem, ale co po stronie
    zasilania ?
    Nadajnik byl jakies 800m dalej .. i co - tam uziemic ?

    Kolejna ciekawostka to linia zasilajaca - drutow tam bylo wiele,
    ale w sumie co to mialo udawac - pojedynczy drut czy kabel
    koncentryczny ?

    J.

  • 89. Data: 2009-09-09 18:21:29
    Od: "Zibias" <q...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Kolejna ciekawostka to linia zasilajaca - drutow tam bylo wiele, ale w
    > sumie co to mialo udawac - pojedynczy drut czy kabel koncentryczny ?

    Pamiętam zdjęcia z jakiegoś artykułu, bodajże z Młodego Technika.
    Tam biegło coś na kształt koncentryka, tyle, że złożonego z przewodów
    między kolejnymi izolowanymi słupkami. Po prostu duży koncentryk.
    jak to było podłączone do masztu to nie mam pojęcia.

    Tutaj zdjęcie podłączenia do historycznej stacji w Grimerton w Szwecji.
    Identyczna stacja byłą w Babicach pod Warszawą.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Grimeton_VLF_vertic
    al.JPG

  • 90. Data: 2009-09-09 19:30:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    badworm pisze:

    > A przyjrzałeś się dokładnie jak oni to sprawdzali? ZTCP ustawili tę
    > swoją wielką cewkę pod linią WN w taki sposób, że z praw fizyki było
    > niemożliwe, żeby cokolwiek się w niej zaindukowało....

    ZTCP sprawdzali to na wiele różnych sposobów. Generalnie zasadą w tym
    programie jest to, że oni starają się osiągnąć efekt występujący w micie
    (szczególnie lubią to robić gdy idzie o wysadzenie czegoś :P) odchodząc
    jednak przy tym od oryginalnej wersji albo sięgając granic
    nieprawdopodobieństwa (tzn. robią coś, co jest możliwe w kontrolowanych
    warunkach "laboratoryjnych" ale skrajnie trudno uwierzyć w coś takiego w
    realiach opisywanych przez urban legend).

    Odcinek o gościu "kradnącym" prąd z drogą indukcji w ogrodzeniu
    widziałem dawno temu, ogólnie samego programu nie widziałem od dawna
    już. :) W każdym razie nie pamiętam szczegółów, wiem jednak, iż
    porządnie się wtedy namęczyli i przeprowadzili sporo prób, robiąc przy
    tym pomiary itp. W efekcie uznali mit za obalony. :)

    Ogólnie wiem, że taki program to nie jest żaden poważny autorytet, ale
    nie ma nic lepszego. Autorzy robią to, za co nie wziąłby się żaden
    poważny naukowiec - stosując naukową metodę próbują dowieść czy możliwe
    jest to, o czym inni tylko gdybają. ;) BTW ktoś mógłby im podrzucić mit
    o Konstantynowie. :P