  • 1. Data: 2009-09-07 17:05:27
    Temat: zabezpieczenie płytki przed skopiowaniem
    Od: "grundolf" <g...@p...onet.pl>

    Witam.
    Mam zrobiony układ na AVR i chciałbym udostępnić kody do upgrade użytkownikom.
    Niestety płytka jest na tyle prosta że mniej niż średniozaawansowany elektronik
    może ją skopiować i wgrać udostępniony soft.
    Jak mógłbym zabezpieczyć płytkę przed skopiowaniem?
    Myślałem o czymś takim jak np: "ukryte połączenie jakiegoś portu z masą" tak
    żeby nie można tego wykryć, jednak płytka jest jednowarstwowa.

    Pozdrawiam
    Grundolf

  • 2. Data: 2009-09-07 17:14:10
    Temat: Re: zabezpieczenie płytki przed skopiowaniem
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "grundolf" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tak
    > żeby nie można tego wykryć, jednak płytka jest jednowarstwowa.

    Pokaż płytkę, zobaczymy co się da zrobić ;) IMHO bez sensu. Można próbować
    jakieś włosowe połączenia, ale i druk 4 warstwowy prostego układu wystarczy
    (po wylutowaniu elementów) przedzwonić i pozamiatane.
    Czy kod programu jest otwarty? Jeśli nie - udostępniać zaszyfrowane binarki
    i wgrywać bootloaderem.

    Michał

  • 3. Data: 2009-09-07 17:16:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    grundolf wrote:
    > Mam zrobiony układ na AVR i chciałbym udostępnić kody do upgrade użytkownikom.

    Można zrobić jakis bootloader który deszyfruje dane podawane jakąś
    metoda na wejścia CPU (np. data + clock). Wtedy bootolader jest tajny.
    Reszta pliku bez znajomosci klucza deszyfrujacego nie da sie odtworzyc i
    mozesz ja jawnie wysylać userom.

  • 4. Data: 2009-09-07 19:23:11
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik grundolf napisał:
> [...]
    > Myślałem o czymś takim jak np: "ukryte połączenie jakiegoś portu z masą" tak
    > żeby nie można tego wykryć, jednak płytka jest jednowarstwowa.

    Jako człowiek mający spore doświadczenie w rozbieraniu cudzych
    konstrukcji mogę co powiedzieć - nie zabezpieczysz, co najwyżej trochę
    utrudnisz. A płytkę drukowana jednowarstwową to na tyle trudno ściemnić
    że nie mam koncepcji jaka złośliwość można wymyślić - co byś w przypadku
    wielowarstwowej nie wymyślił to za cenę jednego rozebranego egzemplarza
    i odpowiedniej ilości pracy ci to rozgryzę.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2009-09-07 19:26:38
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Sebastian Biały napisał:

> [...]
    > metoda na wejścia CPU (np. data + clock). Wtedy bootolader jest tajny.
    > Reszta pliku bez znajomosci klucza deszyfrujacego nie da sie odtworzyc i

    Pytanie ile warta jest konstrukcja i jak potencjalnemu piratowi zależy
    na jej skopiowaniu - za parę k$ można z układu scalonego wydrzeć
    zabezpieczony (ponoć nieodczytywalny) kod - wystarczy układ otworzyć i
    parę połączeń elektrycznych poprzekładać. Kosztuje swoje ale wykonalne
    jest. Tak więc to nadal jest tylko utrudnienie (dla jednego egzemplarza
    będzie nieopłacalne, dla miliona - już owszem). A może prościej zastrzec
    wzór użytkowy?

    --
    Darek

  • 6. Data: 2009-09-07 21:12:25
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" napisał:
> [...]
    > wielowarstwowej nie wymyślił to za cenę jednego rozebranego egzemplarza i
    > odpowiedniej ilości pracy ci to rozgryzę.

    wyobraźni wam ludzie brakuje!:O)
    można na przykład do płtyki dodać jakiś element (ktury przed wlutowaniem
    uszkadzamy tak żeby nie było widać uszkodzenia gołym okiem), ten element
    należy wstawić tak żeby płytka działała tylko wtedy gdy ten element jest
    uszkodzony, jak ktoś skopiuje, wstawi dobty element to płytka powinna sie
    spalić:O) takich elementuf można wstawic wiecej

    taki mi pomysł wpadł do głowy, ktoś coś jeszcze wymyśli?:O)

  • 7. Data: 2009-09-07 21:36:57
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Dariusz K. Ładziak wrote:
    > Pytanie ile warta jest konstrukcja i jak potencjalnemu piratowi zależy
    > na jej skopiowaniu - za parę k$ można z układu scalonego wydrzeć
    > zabezpieczony (ponoć nieodczytywalny) kod

    Zabezpieczanie ukladów scalonych przed skopiowaniem polega wyłacznie na
    podnoszeniu poprzeczki finansowej ripowania coraz wyżej. Nikt tu nie
    mówi o super zabezpieczeniu, to jedynie pistolet na kapiszony skierowany
    na hobbystow którzy nie mają środkow aby odczytac tego chipa tak po prostu.

  • 8. Data: 2009-09-07 21:47:03
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    grundolf pisze:
> [...]
    > może ją skopiować i wgrać udostępniony soft.
    > Jak mógłbym zabezpieczyć płytkę przed skopiowaniem?

    Możesz dorzucić na płytce jakieś układy programowalne współpracujące z
    prockiem.

    MD

  • 9. Data: 2009-09-07 21:47:48
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > wielowarstwowej nie wymyślił to za cenę jednego rozebranego egzemplarza
    > i odpowiedniej ilości pracy ci to rozgryzę.

    Jak wygląda prawna strona reverse enginering? Wiem, że jest prawna ochrona
    masek układów scalonych, ale co ze schematami i wzorem płytki?
    K.

  • 10. Data: 2009-09-08 03:02:58
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik John Smith napisał:

    > Jak wygląda prawna strona reverse enginering? Wiem, że jest prawna ochrona
    > masek układów scalonych, ale co ze schematami i wzorem płytki?

    Tak jak napisałeś - chroniony jest konkretny layout układu - czyli masek
    skopiować nie wolno, zresztą nie ma to większego sensu, z chipu masek
    żywcem nie zdejmiesz, masz pełną gwarancje że błędy obrazu uzyskanego w
    życiu nie pozwolą żeby tak robiony układ działał. Maski to można co
    najwyżej kraść - i też nie wiem po co, maski są przydatne do konkretnej
    technologii scharakteryzowanej dla konkretnej linii produkcyjnej - to że
    forma X robi układy CMOS i firma Y robi układy CMOS to nie znaczy że
    parametry elektryczne tych technologii są takie same. A jak tranzystory
    maja inne ch-ki, rezystory inne rezystancje charakterystyczne to i maski
    powinny mieć inną geometrię elementów.

    Natomiast zapoznanie się ze schematem układu i mykami konstrukcji
    wewnętrznej jest w pełni legalne - robi się to żeby zrozumieć jak
    konkurencja pewne rzeczy osiągnęła, żeby sprawdzić czy patentów nie
    naruszyła (a raczej - które naruszyła), żeby w końcu dowiedzieć się
    czego konkurencja nie potrafi - można wówczas ocenić w którą stronę będą
    z konstrukcjami musieli iść, jakie rozwiązania będą im potrzebne - i
    parę takich rozwiązań zawczasu opatentować, niech konkurencji za łatwo
    nie będzie...

    Raz w życiu widziałem dwa układy scalone dwóch producentów które miały
    takie same lauouty - różnica między układami polegała na różnym bondingu
    i różnym poprzepalaniu fusów konfiguracyjnych a chipy różniły się tylko
    emblemacikiem producenta (Die Mark). Ale nikt nikomu masek nie kradł -
    układ był po prostu wspólnymi siłami skonstruowany i na dwóch
    identycznie pracujących liniach produkcyjnych przez dwie firmy
    produkowany. Nazwy firm zachowam dla siebie.

    --
    Darek