  • 31. Data: 2017-11-06 11:33:00
    Temat: Re: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 06-Nov-17 10:44, Adam Wysocki wrote:
    > Piszą, że lakier ma maksymalną czułość w zakresie 400 nm - czyli podobnie
    > jak moje lampy (emitują 350 - 400 nm). Piszą też, że przy 4 lampach 8W
    > (tak jak u mnie) czas powinien być dłuższy niż 4 minuty...

    Ciekawe, czy dałoby się to naświetlić chińskim, fioletowym laserem
    (405nm). Na przykład takim
    <https://www.aliexpress.com/item/Focusable-650nm-5mw
    -Red-dot-Laser-Module-DC5V-Locater-12x55mm/327737738
    07.html>

    Pytanie jest w zasadzie o wielkość plamki, jaką dałoby się uzyskać.

    Piotrek

  • 32. Data: 2017-11-06 11:33:11
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Patrz. Nie wiedziałem. I używam kreta dokładnie tak jak napisał jacek.
    > Działa. A skoro działa - po co przepłacać ? :)

    Płytkę z tego AGT wyciągnąłem palcami. Z kretem chyba tak łatwo się nie
    uda? On wypala skórę przy kontakcie, czy to przesada?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 33. Data: 2017-11-06 11:34:41
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    szod <b...@a...pl> wrote:

    > To zrób to samo, ale z dłuższymi czasami np. 5, 10, 15, 20 minut, a
    > nawet dłużej. To wygląda na niedoświetlenie warstwy światłoczułej. Może
    > długość fali UV nie pasuje i trzeba więcej naświetlać.

    Długość niby pasuje... pytanie ile kalka techniczna pochłania...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 34. Data: 2017-11-06 11:35:19
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    W dniu 06.11.2017 o 10:27, Adam Wysocki pisze:

    > Kalka nie rozprasza światła (tak jak ktoś w wątku pisał)?

    Nie mam z tym problemów. Jedynie należy zwrócić uwagę aby nadruk był na
    kalce od strony przyłożenia jej do laminatu. Czyli defakto dociska się
    czarny nadruk do płytki.
    W zależności od warstwy ścieżek płytki wymaga to czasem wydruku w
    odbiciu lustrzanym.

    Jeżeli będzie po przeciwnej stronie, tworzy się odstęp pomiędzy
    nadrukiem a płytką na grubość kalki.
    Po naświetleniu obraz może być nieostry lub jak już Marek wspomiał, może
    być problem z cienkimi śieżkami, rżędu 10milsów.

    Zwróć uwagę również jak wytniesz kawałek laminatu z większej płytki czy
    krawędzie są równe. Może się zdarzyć, że od cięcia delikatnie podwinie
    się miedź.
    Trzeba się takich niedoskonałości pozbyć. Płytka poprzez kliszę i
    finalnie do szyby, musi przylegać _idealnie_na_płasko_ bez najmniejszych
    odstępów.
    W przeciwnym razie naświetlony obraz może być miejscami nieostry.

  • 35. Data: 2017-11-06 11:36:30
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    b...@g...com wrote:

    > Piszą że zawiera Na20 (hi hi tlenek sodu)i nie zawiera NaOH, tyle że
    > Na2O+H20 daje NaOH.

    Czyli to po zmieszaniu z wodą daje kreta? :)

    Nie wiem czy to ma znaczenie, ale ten środek był tłusty.

    > Hm, pomyślmy, zaoszczędzili na torebkach, najpierw środek zaabsorbował
    > wilgoć(przez pory taniej folii), później CO2 (NaOH reaguje z CO2)i
    > środek można wyrzucić do kosza po 6 miesiącach leżenia na półce
    > sklepowej.

    To była zwykła torebka strunowa. Więc może...

    > Kup se zwykły NaOH albo jaki wywoływacz w metalizowanych torebkach.

    Ok, tak zrobię. Musi być czyste NaOH czy może być kret?

    Kret rozumiem tylko w granulkach, nie ten płynny?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 36. Data: 2017-11-06 11:36:31
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 06-Nov-17 11:33, Piotrek wrote:

    > Ciekawe, czy dałoby się to naświetlić chińskim, fioletowym laserem
    > (405nm). [...]

    Sam sobie odpowiem

    http://www.diyouware.com/DiyoPCB-MKI

    Piotrek

  • 37. Data: 2017-11-06 11:37:05
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > ZTCW, jak najbardziej może, zależy od szkła, przy opalaniu się jest
    > powiedziane, że nie przez zamknięte okno, bo ciało może się nie opalić.

    Ale opalasz się chyba IR a nie UV?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 38. Data: 2017-11-06 11:46:34
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Tak zwykle się dzieje gdy płytka jest nienaświetlona dostatecznie lub
    > prześwietlona. W tym drugim przypadku przez moment widać reakcję (zmianę
    > koloru warstwy światłoczułej).

    Tu nie było widać nic... czyli pewnie niedoświetlona.

    > Większe stężenie wyżre w mgnieniu oka wszystko. Mniejsze stężenie -
    > zadziała. Jednakże zauważyłem, że jeśli stężenie jest za małe
    > (wywoływanie > 2 min) to raczej nic z tego nie będzie. Stosuję 3g sody
    > na mniej więcej szklankę wody. Dość łatwo jest przesadzić.

    Po wywołaniu wylewasz, czy używasz tego samego roztworu wielokrotnie?

    > Bardzo ważne jest aby woda była w temperaturze pokojowej. W cieplejszej
    > soda rozpuszcza się szybciej ale i reakcja staje się gwałtowna - zeżre
    > wszystko. W temperaturze pokojowej można ją zalać i odczekać ze 2-3
    > minuty. Sama się wtedy rozpuści. Potem wystarczy tylko zamieszać parę
    > razy aby resztki też uległy rozpuszczeniu.

    Z tym roztworem zrobiłem tak, że nalałem do proszku gorącej wody z kranu
    (miała 47 stopni, czyli prawie zalecane 50), wymieszałem a potem zamknąłem
    butelkę i wrzuciłem do zimnej wody, żeby się ochłodziła.

    > Używam dodatkowo miękkiego, szerokiego pędzla bo rozpuszczone fragmenty
    > potrafią osiąść i przykleić się z powrotem do miedzi.

    A po zmyciu pod bieżącą wodą nie odpadną?

    > No i tu błąd. Ja mam lampę z 6cioma takimi świetlówkami. Naświetlanie
    > bardzo blisko - kilka cm (lepiej robić to z większej odległości bo
    > będzie bardziej równomierne, ale taka konstrukcja).

    Tu jest na oko 2-3 cm.

    > Płytka jest naświetlona (po wcześniejszym, 1-minutowym rozgrzaniu lamp)

    Tego nie robiłem - kładę folię, na to płytkę, zamykam naświetlarkę i
    wciskam przycisk, który włącza lampy na zaprogramowany czas.

    > po ok 15s. Ja naświetlam 60s ponieważ mogę sobie na to pozwolić - używam
    > bardzo dobrej jakości folii do wydruków atramentowych Ulano
    > gwarantującej bardzo wysoki kontrast. Kontrast jest tu słowem kluczowym.
    > O nim będzie dalej. Zapomnij o laserówkach - one potrafią zniekształcić
    > (rozciągnąć) powierzchnię nośnika i mają kiepskie zaczernienie (niski
    > kontrast).

    Czyli mówisz, żeby kupić Ulano i atramentówkę... dodatkowy koszt, ale
    jeśli nie ma tańszych sposobów, to chyba nie ma wyjścia. Laserówkę mam do
    termotransferu i do tego się sprawdza, ale chcę odejść od termotransferu.
    Problem w tym, że mam całe pudło laminatu bez lakieru i myślę, jak go
    wykorzystać. Positiv ma jakiś sens, czy to zawracanie głowy?

    Jakąś atramentówkę gdzieś w piwnicy mam, tylko tusz do niej droższy od
    drukarki, a z zamiennikami był problem (dlatego wylądowała w piwnicy) :)

    > Kalka techniczna, to jeden z najgorszych sposobów jaki mogłeś wybrać.
    > Sama tłumi UV a dodatkowo rozprasza je powodując podświetlanie krawędzi
    > ścieżek. Cienkie Ci znikną. Niski kontrast to wąska granica pomiędzy
    > niedoświetleniem a prześwietleniem. Nawet jeśli już dobierzesz czasy, a
    > lampy trochę się zużyją - szlag trafia całą pracę. Karton PCB straciłem
    > zanim się nauczyłem tejże metody. Przy wysokiej jakości wydrukach,
    > wydłużasz naświetlenie sporo ponad potrzebę i nie przejmujesz się, że
    > lampy trochę ostygły, czy zużyły się. Zawsze wychodzi idealnie.

    W sumie ma sens - jak jest bardzo czarno, to się nie naświetli choćby
    chciało.

    > Podziała bardzo dobrze na wzrost zapotrzebowania na spierniczone PCB :-)

    Jasne :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 39. Data: 2017-11-06 11:48:35
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-11-06 o 11:29, Adam Wysocki pisze:

    > A laserówka dobrze na niej wydrukuje?

    Nie. To folia do atramentówek.

    P.P.

  • 40. Data: 2017-11-06 11:50:02
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-11-06 o 11:33, Adam Wysocki pisze:

    > Płytkę z tego AGT wyciągnąłem palcami. Z kretem chyba tak łatwo się nie
    > uda? On wypala skórę przy kontakcie, czy to przesada?

    Przesada. Można wyciągać palcami, ale trzeba je dokładnie umyć.

    P.P.