    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Miernik cęgowy, pomiar natężenia
    Date: Mon, 30 Nov 2020 15:33:53 +0100

    Mam taki miernik cęgowy - https://www.gotronik.pl/multimetry/unit_ut203.html

    Żadne cuda, ale na moje potrzeby wystarczający. Ten akurat miernik
    kupiłem po to by mierzyć *wygodnie* większe prądy bez wpinania się w
    obwód (jak to robię innym miernikiem). Wszystkie inne pomiary do których
    potrzebne jest użycie przewodów pomiarowych - działają - lub inaczej są
    dla mnie wiarygodne i porównywalne z innym miernikiem uniwersalnym.

    Ale pomiar natężenia prądu nijak mi nie wchodzi ani taki sam jak na
    innym mierniku za pomocą przewodów (szczególnie że na przewodach jestem
    ograniczony do 10A i to na kilka sekund), ani wiarygodny jak dla mnie.

    1) Samo ustawienie na pomiar natężenia (dwa zakresy do 40A i do 400A,
    oba mają automatyczną skalę i rozróżnienie AC/DC) pokazuje od razu jakąś
    (nie małą) wartość. Czasami w okolicy 0,2A czasami 0,5-0,6A. Jest
    funkcja delty pod przyciskiem więc myślałem na początku - nie ma
    problemu, przed pomiarem zeruje i mierzę. Ale kiedy zeruje? Bo dostaje
    znacząco różne wartości kiedy "oczko" miernika jest daleko od przewodu,
    obok lub też np. otwarte z przewodem w środku.

    2) Czy dla pomiaru ma znaczenie czy przewód wejdzie od dołu czy góry
    "ucha" miernika? - bo ja już nie wiem, ale dwie różne wartości pokazuje
    w zależności od tego.

    Przy większych prądach, jak złapię przewód w oczko, to pokaże jakieś
    sensowne wartości po zamknięciu oczka np. kilkanaście amperów. Ale gdy
    chce zmierzyć prądy rzędu 0,1-0,2A to rozstrzał jest tak duży że te duże
    wartości też są dla mnie niewiarygodne, bo nie mam nawet punktu
    odniesienia przy mniejszych (które mogę porównać innym miernikiem za
    pomocą przewodów).

    Miernik do dupy czy to ja coś źle robię?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz