  • 1. Data: 2017-03-12 23:54:49
    Temat: Mikrofon niskoszumowy
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Nagrywam czasem amatorsko różne filmy i chciałem
    użyć nieco lepszych mikrofonów niż wbudowane w kamerę:
    z większym odstępem (w kamerze mikrofony dla kanału
    lewego i prawego są oddalone o 3 cm) i z mniejszymi
    szumami. Kupiłem wkładki mikrofonowe WM-61A,
    przyczepiłem do lewej i prawej słuchawki słuchawek
    nausznych za kilka złotych i mam stereofoniczny mikrofon
    zewnętrzny zakładany na głowę, dający bardzo dobry
    efekt stereo.

    Niestety na szumy to nie pomaga. Pewnie zbyt dużo
    oczekuję, ale chciałem np. nagrać ciche dźwięki
    samochodów na autostradzie oddalonej o około 3 km.
    W nocy mam dookoła domu prawie idealną ciszę,
    poza tą autostradą. Nie ma żadnego problemu
    z usłyszeniem przez okno odgłosów autostrady.
    Tymczasem próby nagrania tych dźwięków kończą się
    całkowitym niepowodzeniem. Słychać tylko szum
    - trudno powiedzieć, czy samego mikrofonu, czy również
    wszystkich wzmacniaczy po drodze. Sprawdzałem tylko
    z kamerą i dyktafonem Olympus z wejściem na zewnętrzny
    mikrofon. Żadna konfiguracja (mikrofon wewnętrzny,
    zewnętrzny) nie radzi sobie z takim cichym dźwiękiem.

    Mam więc pytanie: czy w warunkach amatorskich (bez
    kupowania sprzętu za tysiące złotych) da się zarejestrować
    tego rodzaju ciche dźwięki? Czyli np. odgłosy dalekiej
    ulicy, szum liści drzew itp. Człowiek bez problemów
    słyszy to wszystko.

    Przysłuchiwałem się nagraniom wokalnym z płyt CD - można
    przypuszczać, że nagrywanych przy użyciu profesjonalnego
    sprzętu. Nagrania bez muzyki, więc występują czasem
    przerwy między słowami. Rzeczywiście jest wtedy idealna
    cisza. Ale sprawdziłem dokładniej - na krótką chwilę
    przed rozpoczęciem słowa pojawia się cichy szum i trwa też
    ułamek sekundy po zakończeniu słowa. Czyli ta idealna
    cisza została uzyskana w postprodukcji prawdopodobnie
    przez "ręczne" wyciszenie. Czyli dynamika 96 dB to jest
    problem.

    Próbował ktoś może użyć macierzy wielu mikrofonów nagrywających
    to samo? Pozwoliłoby to uśrednić sygnał i zredukować szumy.
    Ale nie wiem, czy w wystarczającym stopniu. Poza tym
    pojawią się zjawiska w rodzaju interferencji - mikrofony
    będą nagrywać dźwięk z różnych miejsc, więc sygnały mogą
    mieć przesunięte fazy. Inne sposób to użycie reflektora
    parabolicznego. Ale też nie wiem, czy da to oczekiwany
    efekt.

    Widziałem kiedyś na YT filmik amatora - audiofila, który
    właśnie skonstruował (?) wielki mikrofon rejestrujący
    szum liści drzewa. Nie mogę go teraz znaleźć i nie pamiętam,
    jak to było zrobione...

    Piotr

  • 2. Data: 2017-03-13 00:21:10
    Temat: Re: Mikrofon niskoszumowy
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Futerko przeciwko wiatrowi masz?

    MJ

  • 3. Data: 2017-03-13 00:40:03
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jemu raczej potrzebne sa dwie czasze od anten do odbioru z satelity. Kiedys robilem
    probe z czasza od anteny. Dawno to bylo i czasza miala z metr srednicy. W ognisku
    zamocowalem zwykly mikrofon do komputera. Efekt byl porazajacy. Co ciekawe zmieniajac
    miejsce zamocowania mikrofonu w osi anteny uzyskalem cos w stylu ustawiania ostrosci
    w aparacie fotograficznym. Moglem wybierac odleglosc w ktorej wzmocnienie przez
    czasze bylo najwieksze. Cwierkajace ptaszki bylo slychac chociaz ich widac nie bylo.
    To co mowia ludzie oddaleni o trzysta metrow bylo slychac jak by obok stali. Sposob z
    mechanicznym wzmacnianiem dzwieku nie jest nowy. W czasie wojen swiatowych jakie byly
    w zeszlym wieku uzywano czegos takiego do wykrywania samolotow.

  • 4. Data: 2017-03-13 03:26:30
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > cisza została uzyskana w postprodukcji prawdopodobnie
    > przez "ręczne" wyciszenie. Czyli dynamika 96 dB to jest

    To się robi automatycznie - za pomocą tzw. "bramki szumu". Właśnie po
    to, żeby była idealna cisza :)
    W studio raczej używa się analogowych bramek - choć oczywiście można to
    także zrobić w komputerze.

    > Widziałem kiedyś na YT filmik amatora - audiofila, który
    > właśnie skonstruował (?) wielki mikrofon rejestrujący
    > szum liści drzewa. Nie mogę go teraz znaleźć i nie pamiętam,
    > jak to było zrobione...

    Jak już ktoś wspomniał - mikrofon z odpowiednią kierunkową "czaszą".
    Ale jeżeli nie będzie to porządny mikrofon wraz z odpowiednim
    przedwzmacniaczem i dobrym przetwornikiem AD - afekt będzie taki sobie.
    Choć oczywiście lepszy niż z samego mikrofonu.

    Nie bez powodu w studio używa się mikrofonów drogich a nie tanich :)
    Nikt nie kupuje drogiego sprzętu dlatego, żeby w studio oglądać loga
    producentów :)

  • 5. Data: 2017-03-13 13:26:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 12 Mar 2017 23:54:49 +0100, Piotrne
    > Niestety na szumy to nie pomaga. Pewnie zbyt dużo

    Ale czym to nagrywasz, nadal ta kamerą/aparatem przez wejściie
    mikrifonu zew?

    --
    Marek

  • 6. Data: 2017-03-13 19:34:24
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-03-13 o 13:26, Marek pisze:

    > Ale czym to nagrywasz, nadal ta kamerą/aparatem przez
    > wejściie mikrifonu zew?

    Próbowałem kamerą i dyktafonem Olympus (z zapisem
    stereofonicznym). Nie są to urządzenia "profesjonalne",
    ale jednak o szum podejrzewam mikrofon. Wiatr też nie jest
    problemem, bo nagranie w zamkniętym pomieszczeniu
    nie zmienia szumu.

    Czy sprzęt "profesjonalny" ogólnego przeznaczenia (mikrofon
    studyjny) rzeczywiście poradziłby sobie z takimi nagraniami?

    W warunkach amatorskich wygląda na to, że szansę powodzenia
    ma tylko reflektor paraboliczny. Dobór wielkości wymaga
    eksperymentowania. A może ktoś ma doświadczenie z zastosowaniem
    "tuby" do rejestracji dźwięku? Tzn. takiej, jak w głośnikach
    tubowych albo zabytkowych gramofonach mechanicznych, dopasowujących
    impedancję membrany do impedancji powietrza. Powinno działać też
    w drugą stronę.

    P.

  • 7. Data: 2017-03-13 19:51:12
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 12 Mar 2017 23:54:49 +0100, Piotrne
    > oczekuję, ale chciałem np. nagrać ciche dźwięki

    Rozwiązania są dwa:

    1. Nagrywasz szum z bliska, np. 10 metrów od autostrady. Obrabiasz to
    np. w Audacity (darmowe) i wstawiasz jako dźwięk do filmu. Ścislej:
    jedną z warstw dźwięku, bo dobry film ma ich wiele (dialogi,
    komentarz, muzyka, efekty, odgłosy otoczenia, szumy i co tam
    jeszcze). Zero kosztów.

    2. Mikrofon bezprzewodowy do kamery. Mikrofon tam gdzie ma być dźwięk
    nagrany. Czyli na aktorze. W kamerze odbiornik. Transmisja cyfrowa,
    jakość dźwięku idealna... jak na nagranie nie w studio. Sony takie
    robi do swoich kamer, inne firmy też coś powinny mieć.

    Uwaga: profesjonalnie dźwięk podkłada się w czasie montażu.

    Dodatkową uwaga:

    Różne takie kierunkowe i laserowe mikrofony mogą być, albo mogą nie
    być zgodne z prawem.

  • 8. Data: 2017-03-13 20:35:10
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Próbowałem kamerą i dyktafonem Olympus (z zapisem
    > stereofonicznym). Nie są to urządzenia "profesjonalne",
    > ale jednak o szum podejrzewam mikrofon.

    Oczywiście mikrofon doda swoje ale ani kamera ani tym bardziej dyktafon
    nie nadają się do takich celów. Jeszcze ewentualnie kamera w miarę
    przystosowana ( np. Canon XL1 ) to może jako-tako.

    Ale w praktyce profesjonalnej prawie nigdy nie rejestruje się dźwięku
    via kamera.

    > problemem, bo nagranie w zamkniętym pomieszczeniu
    > nie zmienia szumu.
    >
    > Czy sprzęt "profesjonalny" ogólnego przeznaczenia (mikrofon
    > studyjny) rzeczywiście poradziłby sobie z takimi nagraniami?

    Nagrywając w studio, znajdującym się w "piwnicy", wygłuszonym gąbką i
    grubymi kotarami zdarzało się robić powtórki, bo mikrofon łapał dźwięk
    wysoko przelatującego samolotu, albo samochodów z odległej ulicy.
    No , ale to był profesjonalny Neumann plus do tego przedwzmacniacz, zaś
    rejestracja na studyjnym HD recorderze AKAI.

    Gdybym miał coś takiego robić, i nagrywać w terenie - to użyłbym dobrego
    interfejsu audio/USB i laptopa.
    Niestety - dobry nie będzie tani. A dodatku może być problem z
    zasilaniem tego interfejsu (taki zasilany tylko z USB nie będzie
    wysokiej jakości ).

    Obawiam się, że kombinacjami nie osiągniesz celu.
    Spróbuj inaczej podejść do tematu.
    Nie wyjaśniłeś,dlaczego chcesz nagrywać z tak dużej odległości, zamiast
    robić to normalnie.

> [...]
    > tubowych albo zabytkowych gramofonach mechanicznych, dopasowujących
    > impedancję membrany do impedancji powietrza. Powinno działać też

    Nie wydaje mi się, żeby tuba się sprawdziła. Nie robiłem takich
    eksperymentów - ale jakoś intuicja mi mówi, że nie zadziała :)

  • 9. Data: 2017-03-13 22:43:51
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-03-13 o 20:35, sundayman pisze:

    > Oczywiście mikrofon doda swoje ale ani kamera ani
    > tym bardziej dyktafon nie nadają się do takich celów.
    > Jeszcze ewentualnie kamera w miarę przystosowana
    > ( np. Canon XL1 ) to może jako-tako.

    Sprawdzę ten dyktafon, czy rzeczywiście tak źle jest
    z rejestracją zewnętrznego sygnału. Potrafi zapisywać
    bez kompresji (PCM .wav) 44.1kHz/16b/2ch - gdyby tor
    wejściowy był niskiej jakości, nie miałoby to sensu.

    > Ale w praktyce profesjonalnej prawie nigdy
    > nie rejestruje się dźwięku via kamera.

    Nie pytałem tylko o nagrywanie filmów, ale ogólnie o rejestrację
    cichych dźwięków. Chyba rzeczywiście mikrofon musi być
    lepszy, między innymi ze znacznie większą membraną.

    Znalazłem taki filmik:
    https://youtu.be/quuHV9pTyoo
    Tak powinien działać mikrofon. Tylko te wymiary...

    Piotr

  • 10. Data: 2017-03-14 02:03:00
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Sprawdzę ten dyktafon, czy rzeczywiście tak źle jest
    > z rejestracją zewnętrznego sygnału. Potrafi zapisywać
    > bez kompresji (PCM .wav) 44.1kHz/16b/2ch - gdyby tor
    > wejściowy był niskiej jakości, nie miałoby to sensu.

    Nie masz racji. Nie ma takiego dyktafonu, który miałby jakość toru audio
    choćby zbliżoną do okolic sprzętu profesjonalnego.
    Częstotliwość próbkowania nie jest żadnym wyznacznikiem.

    > Nie pytałem tylko o nagrywanie filmów, ale ogólnie o rejestrację
    > cichych dźwięków.

    Co oznacza odpowiednie wyśrubowane parametry. Czyli na jedno wychodzi.

    > lepszy, między innymi ze znacznie większą membraną.

    Oczywiście, do pewnego stopnia czym większa membrana, tym lepszy mikrofon.

    > Znalazłem taki filmik:
    > https://youtu.be/quuHV9pTyoo
    > Tak powinien działać mikrofon. Tylko te wymiary...

    Dlatego pisałem - opisz do czego ci to potrzebne.
    Bo żadne cudawianki "za 5 zł" nic ci nie dadzą.
    Ale może problem dla się obejść zupełnie inaczej.

    No a jeżeli nie możesz podać szczegółów - no to cudów nie ma.
    1) porządny mikrofon
    2) porządne zawieszenie mikrofonu
    3) osłona od wiatru
    4) przedwzmaniacz
    5) czasza kierunkowa (jeżeli coś ma byś sensownie słychać z dużej
    odległości)
    6) dobry przetwornik AD.

    Pamiętaj, że całość będzie tylko tak dobra, jak najgorszy element w tym
    układzie.