  • 91. Data: 2021-02-15 11:02:43
    Temat: Re: Mix energetyczny w Polsce
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-02-2021 o 10:48, Smok Eustachy pisze:

    > Coś jest na rzeczy

    Na rzeczy jest tyle, że klient nie rozumie o czym się gada, a że tematu
    nie ogarnia, to sobie dopowiada coś, co nie zostało napisane i bredzi od
    rzeczy.

    HINT: Nikt nie pisał o wydajności na dzień, miesiąc czy kwartał.
    Wiadomo, że w takich przypadkach większa ilość godzin i dni słonecznych
    swoje zrobi.

    No i było wyraźnie napisane, ze w skali dnia, to była/jest połowa tego
    co latem.

  • 92. Data: 2021-02-15 13:17:31
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-02-14 o 15:34, Shrek pisze:

    > Już 341:) Dwie minuty poźniej:P
    >
    > Tak czy inaczej - tyle co nic.

    Ale to już prawie zachód słońca był stąd szybki spadek.
    Ale dla tej pory roku to nie jest tak źle, dziś 15.02 o 13.13 dają 755MW
    czyli w szczycie.
    Widać że są to jak na razie ilości symboliczne.

    --
    Janusz

  • 93. Data: 2021-02-15 14:47:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...
    Dnia Mon, 15 Feb 2021 08:24:24 +0100, Shrek napisał(a):

    >Znowu bijesz pianę. Nie mówię "samochód" mówię "bateria". To chyba
    >jest
    >różnica, nie?

    Czyli mowisz to samo.
    Dzis - co z tego, ze silnik to tylko czesc ceny samochodu - jak sie w
    10 latku zepsuje, to nowego do niego nie kupisz.

    Ale moze jakis ze szrotu.

    >Przypomnij sobie prawo Moore'a w odniesieniu do układów
    >scalonych, ich wydajności i ceny.

    Nie przyhamowalo wlasnie ?

    >Za 10 lat nowa bateria będzie
    >kosztowała najwyżej połowę tego co dziś i będzie miała dwa razy
    >większą
    >pojemność właściwą (czyli na kg wagi). Zatem, wyeksploatowana bateria
    >będzie kosztowała najwyżej połowę tego co nowa czyli góra 1/4 ceny
    >dzisiejszej baterii. Przy czym, te szacunki są nadzwyczaj ostrożne.
    >Tak, wiem, sprawdzimy za 10 lat :)

    Podaj dane - sprawdzimy za 10 lat ... o ile jeszcze newsy beda dzialac
    :-(

    Prawo Moora dotyczylo ukladow scalonych i niczego innego ...
    aczkolwiek ... 25-30 lat temu paluszek R6/AA byl NiCd i mial 500mAh,
    dzis ma 2500mAh.

    Ale znow - postep byl spory, jak wprowadzili NiMh, od 10 lat raczej
    niewielki ... no - wprowadzili technologie li-ion, ale w inne ogniwa.

    >Tylko pamiętaj, dziś kupujesz procesor w sklepie za 1000 zł a za 2
    >lata
    >go nie sprzedasz na Allegro nawet za dychę.

    Intel pewnie zadba o siebie, i za 2 lata procesory beda ... inne :-)
    Bo lepsze to tylko troche.

    Ale np pamieci - nie sprzedasz ?

    J.

  • 94. Data: 2021-02-15 14:54:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...
    Dnia Mon, 15 Feb 2021 00:24:09 +0100, ToMasz napisał(a):

    >Ty jesteś ślepy i głuchy. Wpisz sobie w google "magazyn energii zwrot
    >kosztów" i poczytaj. Przykładów jest aż nadto., choćby pierwszy z
    >brzegu:
    >https://www.gramwzielone.pl/magazynowanie-energii/3
    1141/dzieki-magazynowi-energii-tesli-australijczycy-
    zaoszczedzili-100-mln-zl
    >Zaraz powiesz ale to nie w Polsce :)

    To nie w Polsce.
    I nie wiadomo, jak liczone :)

    >Spoko, w Polsce też już się
    >połapali. Na razie są w budowie, działa jeden mały.

    A powyzszy jest duzy ?

    Bo ma moc 30MW na 3h.

    W Polsce przypominam ostatnio trzeba 27000 MW ... chwilami.

    >No to pewnie powiesz
    >- ale to nie prywatne. Prywatne będą jak ludzie zajeżdżą pierwsze
    >baterie w swoich elektrykach czyli się zaczną za jakieś 10 lat. Ceny
    >wyeksploatowanych trakcyjnie baterii będą przystępne na tyle że
    >Kowalski
    >będzie mógł nawet olać energetykę i poprzestać na
    >powerpaku+FV+wiatraczek na dachu.

    Byc moze, ale u nas to za 20 lat ... o ile nie bedzie chetnych na te
    baterie, na potrzeby recyklingu ...

    J.

  • 95. Data: 2021-02-15 15:07:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 14.02.2021 o 20:53, Shrek pisze:

    >Natężenie promieniowania jest w południe w zimie jakieś 2-3 razy
    >niższe niż w lecie,

    Czekaj czekaj - to jest ciagle to samo Slonce, chyba nawet ciut
    blizej, wiec co tlumi swiatlo po drodze ?

    Oczywiscie moga chmury, ktore w zimie jakby gestsze, ale dzisiaj sa ?

    Jest jeszcze kat padania, ale jak ktos ma jeden rzad paneli, to moze i
    je dobrze ustawic.

    >ale dni są znacznie krótsze,

    Otoz to.

    J.

  • 96. Data: 2021-02-15 15:17:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >ja Ci napisałem, że porównałem ilość prądu który został wyprodukowany
    >w polsce w jakimś tam roku i ilość sprzedanego paliwa na stacjach
    >benzynowych. zapomnij że ludzie kupowali pod koniec grudnia paliwo
    >do kanistrów na pół roku. wyszło że gdyby CAŁĄ produkcje prądu puścić
    >do elektrowozów - na życie zostaje parę procent!!!!

    A uwzgledniles sprawnosc silnika spalinowego ?

    Bo zakladajac 10kkm rocznie, i 200Wh/km, to ja potrzebuje 2000
    kWh/rok,
    5kWh dziennie, czyli 500W przez 10h w nocy.

    7.5GW w nocy dla 15 mln pojazdow.
    Czyli akurat tyle, ile wynosi spadek zuzycia w nocy.

    Tylko powinno byc z OZE, nie z wegla :-)

    J.

  • 97. Data: 2021-02-15 15:21:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 14-02-2021 o 11:54, Smok Eustachy pisze:

    >Mylisz zimę z zachmurzeniem.

    Zachmurzenie niestety jest czeste zima.
    I slonce slabo swieci.

    >Moja dzisiaj wygenerowała prawie połowę tego co w słoneczny dzień
    >latem.
    A przez ostatni miesiac, a nawet trzy ?

    J.

  • 98. Data: 2021-02-15 15:26:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2021-02-12 o 11:12, J.F. pisze:

    >Mylisz się i wielu tutaj także wysuwając z tego błędne wnioski
    >Szczyt w tygodniu zaczyna się o 9 rano np 12.02 wtedy już jest 27GW
    >energii zuzywane i trwa do około 22 kiedy spada zużycie do około
    >25,5GW, w nocy najmniej to około 19,5GW, niedzielę np 07.02 jest to
    >16,5GW w nocy i 21GW w dzień gdzie szczyt zaczyna się o 11 :)

    >https://www.pse.pl/obszary-dzialalnosci/krajowy-sys
    tem-elektroenergetyczny/zapotrzebowanie-kse

    Mowie o wieczornym godzina 18-19.
    Teraz akurat mniejszy, ale zobacz inne dni - np luty rok temu.

    I skad wezmiesz prad o 18-tej ? Na pewno nie ze slonca.

    J.

  • 99. Data: 2021-02-15 15:31:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
    [...]
    >Godz 15.20 patrzę na https://www.pse.pl/home i wiadć że nawet o ej
    >porze PV jeszcze daje 470MW a wodne 206MW, a wiatraki 3148MW.

    A patrze teraz, 15:28, sa oknem piekne sloneczko, a PSE mowi:
    PV 87 MW (hm - moment wczesniej bylo ze 150),
    wiatr 541,

    zapotrzebowanie 24663 MW,
    import 2336 MW.

    Jeszcze nam troche brakuje tych OZE ...

    J.

  • 100. Data: 2021-02-15 15:42:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Smok Eustachy" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 12.02.2021 o 11:45, J.F. pisze:
    /.../

    >Jak zmagazynujesz energie z paneli na noc?

    Wcale nie chcialem magazynowac.

    Gdybym dzieki pradowi z OZE wylaczyl czesc elektrowni weglowych w
    dzien,
    to w nocy tez nie bylyby potrzebne, bo jest spadek zapotrzebowania.

    Tylko:
    -my mamy ten cholerny wieczorny szczyt poboru ... wylaczyc ludziom
    swiatlo?

    -no i jak ladowac EV po powrocie do domu :-)

    J.