  • 11. Data: 2022-06-17 21:08:58
    Temat: Re: Monitorujemy
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 17.06.2022 o 20:21, J.F pisze:

    > "lidlowy prad" chyba wlasnie jakies takie napiecie ma ... jak juz
    > przejdzie w tryb podtrzymania.

    O to to.

    > A 11.1V ... zwarta cela?

    Wierzyłem w Ciebie :-)

    > Tylko pytanie kiedy - hen dawno, z powodu wiecznego ładowania,
    > czy ze starości, bez związku z ładowaniem.

    Nie monitorowałem to skąd mam wiedzieć :-)

    Teraz tak się zachowuje, ale jak padał to chyba nie potrafiłem samochodu
    odpalić po kilku h stania, jeździłem z drugim. Choć głowy nie dam, który
    aku w którym samochodzie był. Ale raczej żaden nie miał >4 lata.
    Podejrzewałem drgania a w innym pracę w komorze silnika.

  • 12. Data: 2022-06-17 21:51:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 17 Jun 2022 21:08:58 +0200, ii wrote:

> [...]
    >
    > Nie monitorowałem to skąd mam wiedzieć :-)
    >
    > Teraz tak się zachowuje, ale jak padał to chyba nie potrafiłem samochodu

    Zwarta cela :-)

    > jeździłem z drugim. Choć głowy nie dam, który
    > aku w którym samochodzie był. Ale raczej żaden nie miał >4 lata.
    > Podejrzewałem drgania a w innym pracę w komorze silnika.

    Ale juz wtedy byl zly, a potem podłączyles do ładowarki na dłuzej?

    J.

  • 13. Data: 2022-06-17 21:56:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 17 Jun 2022 20:31:02 +0200, ii wrote:

> [...]
    > eksploatacji. Inny akumulator, naprawdę uszkodzony. Tytuł tylko
    > nawiązuje, raczej w formie żartu, do monitorowania akumulatora w
    > samochodzie, które tutaj opisywałem, które skończyło się rozładowaniem
    > akumulatora. JF wieścił zwartą celę nim jeszcze akumulator zacząłem
    > monitorować. I wtedy akumulator został naładowany, a samochód po
    > kolejnych dwóch tygodniach nieeksploatowania normalnie odpalił.
    >
    > Żart żartem, ale Wy po prostu nie macie pojęcia co się z tymi
    > akumulatorami dzieje właśnie dlatego, że ich nie monitorujecie a

    A co tu monitorowac.
    Dopoki auto w miare normalnie zapala, i jest uzywane "na codzien",
    to aku jest dobry i monitoring nic nie wykryje.
    A jak po paru dniach postoju monitoring cos wykrywa, to aku jest juz
    na zlom :-(

    Jedyny przypadek, to gdy auto za duzy prad ciagnie na postoju,
    i mozesz wykryc czesciowe rozladowanie aku.
    Ale to trzeba auto naprawic, a nie monitorowac :-)

    Nie mowie nie - taki monitor, jakbym raz sklecił, to moglby cos pomóc
    w przyszlosci, szczegolnie jakbym mial wiecej aut i rzadko jezdzil.

    J.

  • 14. Data: 2022-06-17 22:10:47
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.06.2022 o 20:31, ii pisze:

    > Żart żartem, ale Wy po prostu nie macie pojęcia co się z tymi
    > akumulatorami dzieje właśnie dlatego, że ich nie monitorujecie a
    > mędrkujecie na ten temat.

    Bredzisz. Właśnie na ESP/Supla monitoruję taki zestaw od >2 lat i mam
    bardzo ciekawe wnioski. Mam codziennie pełne logi, łącznie z
    monitorowaniem w Wh ile łyka taki aku w sumie prądu, żeby być non/stop
    online. Mam piękne wykresy i dokładnie podany czas spadku napięcia czy
    wzrostu. Po wyciągnięciu wniosków zmieniłem w końcu charakterystyki
    dla cykli, tylko po to żeby mi jak najdłużej wytrzymywały te
    akumulatory. Pierwsze podejście 3 lata temu, kiedy to montowałem
    skończyło się zasiarczeniem akumulatora a niby miało być tak ładnie.

    Po zmianie sposobu użytkowania i pilnowania aby akumulator NIGDY nie
    zszedł poniżej 12,2V osiągnąłem to co chciałem. Wcześniej wydawało mi
    się, że rozładowanie do 11,8 to norma :)

    Skończyło się na mnożeniu pojemności (kilka akumulatorów) i dojebaniu
    paneli PV, żeby to ładowały + wiatrak łączna pojemność obecnie to 300Ah

    A o co chodzi? Mam drenaż 24h na poziomie 1,2A (kamery, router, pompka
    do oczka, alarm) i dopiero taka pojemność i skuteczne ładowanie spełnia
    mi 100%. Ciekawostką niech jest, że skoro 1A/12V x 24h to ~ 300Wh a
    akumulatory potrafią po nocy łyknąć spokojnie 900Wh czyli trzykrotnie
    tyle ile się wyładowały. Gdzie to spierdala? Pewnie w jakieś ciepełko :)

    Na dodatek ładowanie z paneli to też nie takie hop. Okazuje się że jeden
    panel nie styka i nie chodzi o moc a o CZAS ładowania. Mam teraz 2
    panele, jeden na wschód/poł a drugi na poł/zach i dopiero TEN czas czyli
    kilka dobrych godzin teraz (zimą mniej) daje mi pełen luksus.

    Generalnie odbiegłem od kwestii samochodu, jeśli chodzi o grupę ale
    skupiłem się właśnie na akumulatorach samochodowych i sporo sobie
    poprawiłem w rozumieniu użytkowania, bo chyba o to chodzi :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 15. Data: 2022-06-21 12:28:18
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 17.06.2022 o 21:51, J.F pisze:

    > Zwarta cela :-)

    :-)

    RS po 2 tygodniach miał 11,7. To w sumie niewiele więcej niż 11,1. Ale
    jak mówisz, że zwarta cela to muszę uwierzyć bo komu jak nie Tobie :-)

    > Ale juz wtedy byl zly, a potem podłączyles do ładowarki na dłuzej?

    Tak, już wtedy był zły więc zmieniłem na nowy. Podejrzewałem raczej
    zasiarczenie skoro nie było problemu z naładowaniem. Ale jak mówisz że
    cela to .. jw :-)

    Inny aku wyzionął ducha jak go chciałem naładować. Nagrzał się i już nie
    udało się go naładować. Ale to nie mogła być cela ;-)

  • 16. Data: 2022-06-21 12:33:01
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 17.06.2022 o 21:56, J.F pisze:

    > A co tu monitorowac.

    Napięcie :-)

> [...]
    > to aku jest dobry i monitoring nic nie wykryje.
    > A jak po paru dniach postoju monitoring cos wykrywa, to aku jest juz

    Jak wykrywa rozładowanie niesamoistne to niby czemu aku miałby nie być
    dobry?

    > Jedyny przypadek, to gdy auto za duzy prad ciagnie na postoju,
    > i mozesz wykryc czesciowe rozladowanie aku.
    > Ale to trzeba auto naprawic, a nie monitorowac :-)

    No ale jak pobiera 20mA to rozładuje się czy nie? I jak szybko.

    > Nie mowie nie - taki monitor, jakbym raz sklecił, to moglby cos pomóc
    > w przyszlosci, szczegolnie jakbym mial wiecej aut i rzadko jezdzil.

    Brawo :-) I przecież o to mi właśnie chodziło.

  • 17. Data: 2022-06-21 12:41:43
    Od: ii <i...@o...invalid>

    > Bredzisz.

    No to rycz nie.

    > Właśnie na ESP/Supla

    Zmień se na Home Assistanta.

> [...]
    > akumulatory. Pierwsze podejście 3 lata temu, kiedy to montowałem
    > skończyło się zasiarczeniem akumulatora a niby miało być tak ładnie.

    Wzorowe zachowanie :-)

    > Po zmianie sposobu użytkowania i pilnowania aby akumulator NIGDY nie
    > zszedł poniżej 12,2V osiągnąłem to co chciałem. Wcześniej wydawało mi
    > się, że rozładowanie do 11,8 to norma :)

    No właśnie. A ja tyle mam.

    > Skończyło się na mnożeniu pojemności (kilka akumulatorów) i dojebaniu
    > paneli PV, żeby to ładowały + wiatrak łączna pojemność obecnie to 300Ah

    Dynamo w rowerze nie wystarczy.

    http://ciepelko.pl/ :-)

> [...]
    > panele, jeden na wschód/poł a drugi na poł/zach i dopiero TEN czas czyli
    > kilka dobrych godzin teraz (zimą mniej) daje mi pełen luksus.

    Myślę o panelach na garaż. Bo sąsiad umiera. Tzn mówił, że stary jest i
    chce "mi przekazać rozliczenia z elektrownią" nim umrze i "będzie trzeba
    od nowa zakładać". Ludzie tam guzik robią, najwięcej prądu liczniki
    zużywają, poza nimi oświetlenie tylko jest. Panele by wystarczyły.

    > Generalnie odbiegłem od kwestii samochodu, jeśli chodzi o grupę ale
    > skupiłem się właśnie na akumulatorach samochodowych i sporo sobie
    > poprawiłem w rozumieniu użytkowania, bo chyba o to chodzi :)

    Wszystko jest wszystkim.

  • 18. Data: 2022-06-21 12:52:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Jun 2022 12:33:01 +0200, ii wrote:

    > Napięcie :-)

    > Jak wykrywa rozładowanie niesamoistne to niby czemu aku miałby nie być
    > dobry?

    Bo aku ołowiowy rozruchowy rozladowania nie lubi.
    Jak sie czesto bywa tak rozladowywany, to sie zasiarczyl :-)

    > No ale jak pobiera 20mA to rozładuje się czy nie? I jak szybko.

    20mA to 0.5Ah na dobe. 3.5Ah w tydzien.
    W 60Ah to ponad 5%.
    Niechetnie zostawialbym na miesiac, niechetnie na 2 tygodnie,
    moze nawet na tydzien niechetnie, jak sie ma czesto zdarzac.

    A monitoring napiecia chyba niewiele wykryje, bo spadek napiecia przy
    10% maly jest.

    > Brawo :-) I przecież o to mi właśnie chodziło.

    Nie lepiej przemoc lenistwo i podlaczac pod ładowarkę?

    J.

  • 19. Data: 2022-06-21 12:57:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Jun 2022 12:28:18 +0200, ii wrote:

    > :-)
    >
    > RS po 2 tygodniach miał 11,7. To w sumie niewiele więcej niż 11,1. Ale
    > jak mówisz, że zwarta cela to muszę uwierzyć bo komu jak nie Tobie :-)

    Akurat te ~11.1V bardzo pasuje do "5 cel dobrych, jedna rozladowana".

    Jak to sie stało w 2 dni, to na 90% ten przypadek.

    11.7V po dwoch tygodniach w nieznanym aucie, ktore moze miec jakis
    wysoki pobor spoczynkowy, np 100mA ... moze i caly aku rowno
    rozladowany.

    Ale jak ma taki wysoki pobor, to trzeba naprawic, lub podlaczac
    ładowarkę, a nie monitor :-)

> [...]
    >
    > Inny aku wyzionął ducha jak go chciałem naładować. Nagrzał się i już nie
    > udało się go naładować. Ale to nie mogła być cela ;-)

    Czemu nie?
    Jedna zwarta, 5 przeladowanych i sie grzeją :-)

    J.

  • 20. Data: 2022-06-21 18:16:18
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 21.06.2022 o 12:52, J.F pisze:

    > Bo aku ołowiowy rozruchowy rozladowania nie lubi.
    > Jak sie czesto bywa tak rozladowywany, to sie zasiarczyl :-)

    To po to właśnie między innymi monitorujemy.

    > 20mA to 0.5Ah na dobe. 3.5Ah w tydzien.
    > W 60Ah to ponad 5%.
    > Niechetnie zostawialbym na miesiac, niechetnie na 2 tygodnie,
    > moze nawet na tydzien niechetnie, jak sie ma czesto zdarzac.

    Z powodu 5%? Chyba żartujesz.

    > A monitoring napiecia chyba niewiele wykryje, bo spadek napiecia przy
    > 10% maly jest.

    Ja bym chciał zobaczyć kiedy aku trzeba podładować.

    > Nie lepiej przemoc lenistwo i podlaczac pod ładowarkę?

    To przemóż, 500km zapylaj by podłączyć.