  • 1. Data: 2020-09-13 20:11:27
    Temat: Możliwości CPLD
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W paru projektach wykorzystałem już proste układy logiczne GAL. Niby
    przestarzałe rozwiązanie, ale ułatwia zadanie tam, gdzie normalnie
    trzeba by użyć kilku-kilkunastu układów logicznych. W dodatku możliwość
    zastosowania znacznie bardziej dowolnej konfiguracji wejść/wyjść ułatwia
    projektowanie PCB.

    Teraz chciałbym się bliżej przyjrzeć bardziej złożonym układom
    programowalnym. Zabrałem się za czytanie podręcznika VHDL-a, chciałem
    trochę poeksperymentować na jakimś zestawie deweloperskim i zrobić
    konkretny projekt. Docelowo pewnie będę eksperymentował z FPGA, ale na
    razie chciałem zacząć od CPLD - choćby z uwagi na fakt, że nie
    potrzebują zewnętrznej pamięci do przechowywania konfiguracji.
    Wstępnie zdecydowałem się na układ Xilinx CoolRunner II XC2C256.

    Nie mam jeszcze wielkiego rozeznania w możliwościach tych układów i tym,
    jak zaawansowane projekty można stworzyć za ich pomocą, tak samo, jak
    byłbym w stanie ocenić np. możliwości mikrokontrolera na podstawie
    taktowania, rozmiaru pamięci i zestawu peryferiów.
    Wiem, że na nowoczesnych FPGA można tworzyć całe zestawy
    mikroprocesorowe a nawet odtwarzać komputery retro. Gdzie się mniej
    więcej wpisuje wspomniany układ CPLD?

    Domyślam się, że mikrokontrolera z dedykowanymi peryferiami na nim nie
    stworzę. Domyślam się, że z prostym zegarem (a nawet zegarem z
    kalendarzem) nie będzie problemu. A czy np. wystarczy "miejsca" na
    zaprogramowanie synchronizacji czasu po DCF77?

  • 2. Data: 2020-09-13 20:35:09
    Temat: Re: Możliwości CPLD
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > Wiem, że na nowoczesnych FPGA można tworzyć całe zestawy
    > mikroprocesorowe a nawet odtwarzać komputery retro. Gdzie się mniej

    Jak się poszczęści, to mniej-więcej to to będzie jeden układ peryferyjny
    z Amigi.

> [...]
    > kalendarzem) nie będzie problemu. A czy np. wystarczy "miejsca" na
    > zaprogramowanie synchronizacji czasu po DCF77?

    Zależy jaką synchronizację chcesz robić. Jeśli ograniczysz się do
    modulacji amplitudy i dokładność sekundowa wystarczy, to spokojnie
    wejdzie. Jeśli chcesz wykorzystać informację z modulacji fazy, odbiór
    podszumowy jak w GPS i dosynchronizować się precyzyjnie do nośnej, to
    nawet fourierowski "koprocesor" do obliczania korelacji za chińskiego
    boga w to nie wejdzie.

    Moim zdaniem zamierzasz pójść ślepą uliczką. Główną zaletą układów CPLD
    są stosunkowo precyzyjne timingi i działanie od razu po włączeniu. Ten
    wynalazek służy głównie do pochłaniania "glue logic" z projektu, a nie
    do "przetwarzania" czegokolwiek -- jeśli nie masz takich problemów, to
    to nie jest rozwiązanie. Dlatego ja bym sugerował uczyć się CPLD *po*
    FPGA, a nie przed. O ile w ogóle.

    Kup sobie jakąś płytkę z FPGA jak chcesz iść w "czysty" sprzęt, albo coś
    z PSoC5LP, jak wolisz rozwiązania mieszane typu SoC. FPGA weź od razu z
    blokami DSP, szkoda marnować życie na rzeźbienie multiplikatorów w
    LUTach. FPGA typu SoC (Cyclone V/Zynq) nie bierz na początek, bo się
    pogubisz.

    FYI, FPGA bez pamięci zewnętrznej też istnieją; zobacz np. u Microsemi.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 3. Data: 2020-09-13 21:30:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 13.09.2020 20:35, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > do "przetwarzania" czegokolwiek -- jeśli nie masz takich problemów, to
    > to nie jest rozwiązanie. Dlatego ja bym sugerował uczyć się CPLD *po*

    Tak, wiem. To nie jest docelowe wykorzystanie tych układów. Po prostu
    ucząc się nowych układów lubię sobie postawić jakiś cel w postaci
    niezbyt skomplikowanego projektu do wykonania. W ten sposób po
    pierwszych próbach na zestawie deweloperskim mogę sobie zaprojektować
    płytkę i uczyć się programowania tego konkretnego układu.
    "Glue logic" trudno przetestować bez reszty układu, a rozwijanie
    bardziej skomplikowanego projektu w celach dydaktycznych trochę mija się
    z celem. Zbyt duże ryzyko, że trzeba będzie się zastanawiać czy nie
    działa CPLD, czy może jakiś inny element układu.

    Docelowo myślę o wykorzystaniu CPLD do w dwóch zastosowaniach:
    1) Logika w ukłądach mikroprocesorowych. Czasem hobbystycznie składam
    coś na starszych CPU. O ile w przypadku ośmiobitowych procesorów układy
    z serii 74xx wystarczają, a GAL-e zapewniają pełną swobodę, to przy
    MC68020 przydałoby się coś większego. :)
    2) Projektowanie własnych układów peryferyjnych, współpracujących z MCU.

  • 4. Data: 2020-09-13 23:13:11
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> napisał(a):
    > Dlatego ja bym sugerował uczyć się CPLD *po* FPGA, a nie przed. O ile w
    > ogóle.

    To po co ja zacząłem czytać Twój kurs CPLD w EdW? ;)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2020-09-13 23:58:41
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Grzegorz Niemirowski wrote:

    > To po co ja zacząłem czytać Twój kurs CPLD w EdW? ;)

    Kurs był PLD, a nie CPLD. ;-P

    W zamierzeniu miał doprowadzić do pełnego wykorzystania SoC, ze
    szczególnym naciskiem na integrację PLD z elementami analogowymi i
    zahaczać o DSP, bo platforma jest wyjątkowo ciekawa i wszystkie klocki
    są na miejscu. Mierniczki, odbiorniczki, nadajniczki, dwutlenek węgla,
    taka sytuacja.

    Natomiast Atlantis chce od razu wskoczyć w "twardą" logikę, więc go ten
    SoC będzie tylko rozpraszał. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2020-09-14 10:40:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .
    [...]
> [...]
    >początek, bo się pogubisz.
    >FYI, FPGA bez pamięci zewnętrznej też istnieją; zobacz np. u

    Piotrze, a tak na marginesie ups up-online sinus czy solarow - na czym
    zrobic falownik, tzn sterowanie falownika ?

    Trzeba wygenowac PWM do sterowania mostkiem, z szykanami typu np
    kontrola pradu.
    Na procesorku odpowiednio mocnym - wiadomo, ze da rade.
    Na procku DSP - moze i overkill, ale moze lepiej niz rzezbic sinusy na
    8 bit.

    Ale mam jakies opory przeciw sterowaniu drogich tranzystorow z
    programu, ktory moze sie zawiesic czy glupoty wygenerowac :-)

    FPGA ... no wlasnie - zdaży sie załadowac program/konfiguracja, czy
    tranzystory spłoną wczesniej ?

    J.

  • 7. Data: 2020-09-14 11:02:43
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

> [...]
    > Na procesorku odpowiednio mocnym - wiadomo, ze da rade.
    > Na procku DSP - moze i overkill, ale moze lepiej niz rzezbic sinusy na 8

    PSoc5LP spokojnie da radę i będzie się dało to zrobić bez rzucenia się
    na głęboką wodę w stylu przerzucenia się od razu na FPGA. Akurat
    liczenie sinusa jest proste, dokładność 18-bitowa to dwa zajrzenia w
    tabelkę i jedno mnożenie. Da się zrobić całkowicie poza programem
    głównego ARMa.

    Możesz to zrobić na wiele sposobów: przeprogramowywać PWM za pomocą DMA
    sterowanego przez UDB, wygenerować sinusa IDACem (do 8Msa/s) i PWM
    zrobić "analogowo" na komparatorze, napisać cały sterownik w asemblerze
    DFB i uruchomić go jako koprocesor. Jest wiele opcji.

    > FPGA ... no wlasnie - zdaży sie załadowac program/konfiguracja, czy
    > tranzystory spłoną wczesniej ?

    Przecież sterowanie tranzystorami musisz zrobić w sposób odporny na
    pojedynczy błąd w sterowniku, np. polegający na ustawieniu stanu
    wysokiej impedancji na wejściu drivera. IEC62304 Class B.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2020-09-14 11:13:42
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 14.09.2020 o 10:40, J.F. pisze:

    > Ale mam jakies opory przeciw sterowaniu drogich tranzystorow z programu,
    > ktory moze sie zawiesic czy glupoty wygenerowac :-)

    To raczej kwestia takiego zaprojektowania układu sterowania tranzystorów
    aby nie było możliwości programowego włączenia górnego i dolnego
    tranzystora jednocześnie.

    > FPGA ... no wlasnie - zdaży sie załadowac program/konfiguracja, czy
    > tranzystory spłoną wczesniej ?

    Podobny problem jest w uC podczas resetu. W zależności od konstrukcji
    piny były w tym momencie wejściem HiZ, wejściem z pullup albo jeszcze
    jakiś inny stan nieustalony. Trzeba było kombinować coś między prockiem
    a tranzystorami (i tak najczęściej musiał byc jakiś driver) aby
    wyeliminować możliwość zwarcia mostka lub podania pełnego napięcia na
    obciążenie w czasie startu programu lub resetu procka.

    Z tego co pamiętam Atmelowski AT90PWM3 zawiera logikę do sterownia
    mostkiem 3F, która sprzętowo zabezpiecza przed takimi niespodziankami.

    Grzegorz

  • 9. Data: 2020-09-14 13:52:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >To raczej kwestia takiego zaprojektowania układu sterowania
    >tranzystorów aby nie było możliwości programowego włączenia górnego i
    >dolnego tranzystora jednocześnie.

    Plus pare innych zabezpieczen - ze np nie moze byc jeden kierunek w
    mostku zbyt dlugo otwarty, jakies zabezpieczenie nadpradowe tez by sie
    przydalo ... no i wlasnie - decyzja projektowa - dac te zabezpieczenia
    mozliwie proste i moze nawet na dyskretnych elementach,
    czy rozbudowac troche i wsadzic w CPLD,

    czy zrobic w FPGA/CPLD caly falownik sinusoidalny, a tylko sterowac
    prockiem parametry ... i tu byc moze wyjdzie, ze srednie CPLD jest za
    slabe na zrobienie nawet DDS ..

    Driver i tak musi byc ... ale stan na wyjsciach FPGA w czasie
    konfigurowania jaki jest ?

    >Z tego co pamiętam Atmelowski AT90PWM3 zawiera logikę do sterownia
    >mostkiem 3F, która sprzętowo zabezpiecza przed takimi
    >niespodziankami.

    A w czasie resetu ? :-)

    J.

  • 10. Data: 2020-09-14 15:10:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Podobny problem jest w uC podczas resetu. W zależności od konstrukcji
    > piny były w tym momencie wejściem HiZ, wejściem z pullup albo jeszcze
    > jakiś inny stan nieustalony.

    W 5LP można zadać w konfiguracji stan na czas resetu. Właśnie dlatego.

    Pozdrawiam, Piotr