    Subject: Re: Możliwości CPLD
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Sun, 13 Sep 2020 21:30:48 +0200

    On 13.09.2020 20:35, Piotr Wyderski wrote:

    > Moim zdaniem zamierzasz pójść ślepą uliczką. Główną zaletą układów CPLD
    > są stosunkowo precyzyjne timingi i działanie od razu po włączeniu. Ten
    > wynalazek służy głównie do pochłaniania "glue logic" z projektu, a nie
    > do "przetwarzania" czegokolwiek -- jeśli nie masz takich problemów, to
    > to nie jest rozwiązanie. Dlatego ja bym sugerował uczyć się CPLD *po*
    > FPGA, a nie przed. O ile w ogóle.

    Tak, wiem. To nie jest docelowe wykorzystanie tych układów. Po prostu
    ucząc się nowych układów lubię sobie postawić jakiś cel w postaci
    niezbyt skomplikowanego projektu do wykonania. W ten sposób po
    pierwszych próbach na zestawie deweloperskim mogę sobie zaprojektować
    płytkę i uczyć się programowania tego konkretnego układu.
    "Glue logic" trudno przetestować bez reszty układu, a rozwijanie
    bardziej skomplikowanego projektu w celach dydaktycznych trochę mija się
    z celem. Zbyt duże ryzyko, że trzeba będzie się zastanawiać czy nie
    działa CPLD, czy może jakiś inny element układu.

    Docelowo myślę o wykorzystaniu CPLD do w dwóch zastosowaniach:
    1) Logika w ukłądach mikroprocesorowych. Czasem hobbystycznie składam
    coś na starszych CPU. O ile w przypadku ośmiobitowych procesorów układy
    z serii 74xx wystarczają, a GAL-e zapewniają pełną swobodę, to przy
    MC68020 przydałoby się coś większego. :)
    2) Projektowanie własnych układów peryferyjnych, współpracujących z MCU.