  • 11. Data: 2022-11-28 18:11:51
    Temat: Re: Najpewniejsze/Najtrwalsze nośniki danych
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 27.11.2022 o 11:56, trybun pisze:
    > Mam trochę ważnych danych i dylemat na jakim nośniku je zarchiwizować,
    > płyty CD/DVD, twardy dysk, pendrive czy jeszcze coś innego?
    > Internetowa chmura odpada.

    Dzięki wszystkim za rady i zainteresowanie tematem. Ogólnie potwierdziły
    sie moje podejście i zamiary. W sumie na tą chwile nie mam tych danych
    zbyt dużo, a wiec (markowe}   płytki DVD, a poźniej w miarę rozwoju
    sytuacji migracja i ew dogrywanie na HD.

  • 12. Data: 2022-12-07 20:49:16
    Od: klakier <k...@e...net>

    W dniu 28.11.2022 o 18:11, trybun pisze:

> [...]
    > zbyt dużo, a wiec (markowe}   płytki DVD, a poźniej w miarę rozwoju
    > sytuacji migracja i ew dogrywanie na HD.

    Trochę się zawiodłem na płytach CD / DVD. Ostatnio wyrzuciłem
    kilkadziesiąt płyt DVD. Co prawda głównie były to filmy, muzyka, jakieś
    gierki. Wypalałem je gdzieś może od 2007 do 2012 roku. Po ponad 10
    latach w zdecydowanej większości prawie każda płytka zawierała błędy.
    Oczywiście prawie każdą płytę dało się odczytać (widoczne były wszystkie
    pliki na płycie). Jednak, gdy kopiowałem pliki na dysk, to nie dało się
    skopiować większości plików (głównie filmy DivX). Nie, nie jest to wina
    napędu optycznego. Tym samym napędem udało mi się zarchiwizować
    oryginalne, wytłaczane płyty CD z lat 90-tych. Oprócz tego, znalazłem
    płyty CD wypalane również pod koniec lat 90-tych i do roku 2005. Tutaj z
    kolei sytuacja była lepsza. Udało mi się skopiować więcej danych niż z
    płyt DVD wypalanych w latach 2007-2012.

    Co ciekawe, miałem wręcz wrażenie, że płyty DVD marki TDK masowo
    zawierały błędy. Natomiast jakieś "noname" częściej dało się odczytać
    niż TDK.

    Więc polecam zgrywać ważne dane na różne rodzaje nośników, bo może się
    okazać, że za kilka lat nie uda się otworzyć plików zgranych na płytach
    CD/DVD/Blu-ray ze wszystkich kopii.

    Czy dobrze rozumiem: wytłaczane płyty mają znacznie większą trwałość niż
    wypalane płyty?

  • 13. Data: 2022-12-08 09:31:46
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 07.12.2022 o 20:49, klakier pisze:

> [...]
    > płytach CD/DVD/Blu-ray ze wszystkich kopii.
    >
    > Czy dobrze rozumiem: wytłaczane płyty mają znacznie większą trwałość

    Nie mam pojęcia o technikach magazynowania danych na płytkach CD/DVD.
    Wiem natomiast że żadna płyta kupiona z gazetami, np "Komputer Światem"
    nie padła mimo tego że niektóre mają już ponad 20 lat. Padają natomiast
    masowo tanie (niemarkowe)  płytki nagrywane w własnym zakresie.  Średnio
    co dziesiątej komputer już nie czyta i i to mimo tego że są sporo
    młodsze od tych z gazet.

  • 14. Data: 2022-12-09 08:07:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-12-08, trybun <M...@j...cb> wrote:

> [...]
    > masowo tanie (niemarkowe)  płytki nagrywane w własnym zakresie.  Średnio
    > co dziesiątej komputer już nie czyta i i to mimo tego że są sporo

    Mam trochę nagranych BD, tradycyjnych, tj. tzw. fazofych (metaliczny
    wygląd warstwy). OIDP nagrywałem z 10 lat temu. Nie tak dawno
    sprawdzałem i wszystko czyta się dobrze. Ale to są płytki, które nie
    walają mi sie po biurku i przypadkowych szafkach, a są przechowywane
    bezstresowo. Jakiś czas temu równiez archiwizowałem DVD wideo wypalane
    przed 2010 i tu równiez nie było problemu z większością z nich.

    Natomiast problem gównianych nosników niewątpliwie istnieje i to nie
    tylko dla płytek nagrywalnych, a nawet komercyjnych filmów DVD. Mam dość
    dużą kolekcję takich płyt, jak najbardziej legalnych, więc mozna by
    przypuszczać, nie na odpierdol zrobionych i szczególnie duzo polskich
    produktów poleciało w 10-15 lat.

    Z nagrywalnych CD/DVD generalnie zasada wydaje się obowiązywać taka, że
    czym intensywniejszy barwnik warstwy do wypalenia tym lepiej. AZO i tym
    podobne - tak, jakieś blade wypierdki - raczej nie.
    Przy BD z kolei, fazowe są ok, ale już LTH, czyli barwnikowe, które
    swojego czasu pojawiły sie jako przystepna cenowo alternatywa, to jest
    kupa praktycznie w każdym jednym przypadku.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2022-12-09 14:38:37
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

> [...]
    > swojego czasu pojawiły sie jako przystepna cenowo alternatywa, to jest
    > kupa praktycznie w każdym jednym przypadku.

    To w dużym stopniu zależy od nagrywarki, a nie od płyt.

    --
    animka

  • 16. Data: 2022-12-14 12:40:53
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > swojego czasu pojawiły sie jako przystepna cenowo alternatywa, to jest
    > kupa praktycznie w każdym jednym przypadku.

    Moje wszystkie wyglądają tak samo, czyli warstwa lustrzanosrebrzysta, oj
    przepraszam, jedną "jubileuszową" płytkę z Komputer Świata mam w nazwie
    i kolorze złotą. Płyty z których padło mi jakieś 80% stanu posiadania to
    produkty firmy Blupop, następne w kolejce to płytki firm Copyme i
    Datex.  Ważniejsze dane kopiowałem na płyty uznanych firm Maxell,
    Verbatim czy TDK i w ich przypadku nie miałem do czynienia z padającymi
    płytami. Jednak tych płyt mam/miałem stosunkowo niewiele w porównaniu do
    tych pierwszych i w tym może leżeć przyczyna a nie w jakiejś ich super
    jakości.

  • 17. Data: 2022-12-20 00:58:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-12-14, trybun <M...@j...cb> wrote:
    > Moje wszystkie wyglądają tak samo, czyli warstwa lustrzanosrebrzysta, oj

    Taka lekko zielokawa?

> [...]
    > produkty firmy Blupop, następne w kolejce to płytki firm Copyme i
    > Datex.  Ważniejsze dane kopiowałem na płyty uznanych firm Maxell,

    Tych wcześniejszych to nawet nie kojarzę. Maxell miewał płyty też w
    stylu blado-zielono-srebrzystym. W którymś momencie większość zresztą
    takie miała. Nie interesowałem się ich właściwościami za bardzo, ale
    mocno podejrzewałem są wynikiem szukania oszczędności - mniej barwnika
    np., i unikałem takich do archiwizacji.

> [...]
    > płytami. Jednak tych płyt mam/miałem stosunkowo niewiele w porównaniu do
    > tych pierwszych i w tym może leżeć przyczyna a nie w jakiejś ich super

    Pamiętam pierwszą płytkę CD, Verbatim'a zdaje się, którą ktoś mi za
    pieniądze nagrał gdzieś w połowie lat dziewięćdziesiątych. To było coś w
    tym stylu, tylko chyba jeszcze bardziej niebieskie:
    https://archive.goughlui.com/wp-content/uploads/2013
    /10/vebratim-azo-underside-1018x1024.jpg

    Jak ją kiedyś w tym moim burdelu w końcu znajdę, to jestem przekonany,
    że da się spokojnie odczytać. Chyba, że będzie popękana.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2022-12-20 01:39:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-12-19, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
    > Taka lekko zielokawa?

    Tak wizualnie, jak rzecz zmieniała się ewolucyjnie to dość ładnie pokazane
    jest tutaj na przykładzie właśnie Verbatima i jego CD:
    https://goughlui.com/the-optical-disc-corner/verbati
    m-cd-r-cd-rw/

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2022-12-22 15:33:13
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Taka lekko zielokawa?

    Po przejrzeniu muszę sprostować, mam płytki również w innych kolorach,
    m.in. zielonkawe, ale generalnie są to głównie o kolorze srebrzystszym,
    natomiast sam ich odcień  się zmienia w zależności w jakim świetle się
    je ogląda.

> [...]
    > takie miała. Nie interesowałem się ich właściwościami za bardzo, ale
    > mocno podejrzewałem są wynikiem szukania oszczędności - mniej barwnika

    Ja Maxellki kupiłem raz w Lidlu, a że były w supercenie to kupiłem ich
    jednorazowo 50 sztuk.  Wszystkie w kolorze srebrnym.

> [...]
    >
    > Jak ją kiedyś w tym moim burdelu w końcu znajdę, to jestem przekonany,
    > że da się spokojnie odczytać. Chyba, że będzie popękana.

    Stawiam na 99% że będzie zdatna do użytku.