  • 1. Data: 2009-07-13 11:47:41
    Temat: Narzędzie do wskazywania drugiej strony otworu
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Muszę wywiercić kilkanaście otworów w podwoziu samochodu.
    Otwory muszą się znaleźć precyzyjnie (dokładność do 1mm) w wyznaczonych
    miejscach.
    Miejsca te są wyznaczone wewnątrz samochodu (w kabinie), jednak nie ma
    miejsca żeby dojść tam z wiertarką.

    Wiercić można jedynie od spodu, powstaje jednak problem z ustaleniem
    miejsca w którym wiercić.

    I tu potrzebne byłoby jakieś sprytne narzędzie, które przyłożone od góry
    w wyznaczone miejsce, wskazałoby od dołu to samo miejsce leżące w osi
    wiercenia.

    Ja mam taki pomysł żeby sobie pospawać/poskręcać sztywną konstrukcję
    zakończoną dwoma współosiowymi gwintowanymi otworami i zakładać to na
    samochód tak żeby jeden otwór był od góry, drugi od dołu.
    Wkręcę w to gwintowane pręty, wypozycjonuję od góry w odpowiedniej
    pozycji i dolny gwint wskaże mi miejsce wiercenia.

    Tyle że to kupa roboty, a urządzenie pewnie trzeba będzie przerabiać do
    różnych otworów (do niektórych jest ciężkie dojście). Widzę też problem
    ze sztywnością konstrukcji (suma długości ramion urządzenia będzie w
    okolicach metra).

    Może ktoś ma jakieś inne warsztatowe doświadczenia pomocne w takiej
    sytuacji?

    Może jakiś inny pomysł (myślałem np. żeby zamiast gwintów i prętów użyć
    wskaźników laserowych) który uprości konstrukcje?

    Może są gotowe narzędzia do takich wierceń?

    W sumie sprawę rozwiązałoby cienkie wiertło (powiedzmy około 3-4mm) na
    cienkiej przedłużce o długości około 30cm.
    Czy spotkał się ktoś z czymś takim jak miniaturowe futerko (takie max
    15mm średnicy) na długim pręcie który zamontuję w futerku normalnej
    wiertarki?

  • 2. Data: 2009-07-13 13:29:18
    Od: Rafal <r...@o...pl>

    Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > Czy spotkał się ktoś z czymś takim jak miniaturowe futerko (takie max
    > 15mm średnicy) na długim pręcie który zamontuję w futerku normalnej

    może coś takiego by pomogło:
    http://allegro.pl/item679867104_multiszlifierka_ferm
    _top_craft_tkw_160n_dremel.html
    przyjrzyj się tej elastycznej przedłużce..
    dostępne jest to w każdym markecie budowlanym - możesz pomacać zanim kupisz

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 3. Data: 2009-07-13 16:49:13
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra"
    > W sumie sprawę rozwiązałoby cienkie wiertło (powiedzmy około 3-4mm) na
    > cienkiej przedłużce o długości około 30cm.

    Zrobiłem sobie takie wiertło. Pręt fi 10 mm. W nim otwór na wiertło fi 3 mm.
    Z boku docisk z śruby inbusowej, która chowa się w pręcie.

    Robert

  • 4. Data: 2009-07-13 17:24:52
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > Czy spotkał się ktoś z czymś takim jak miniaturowe futerko (takie max
    > 15mm średnicy) na długim pręcie który zamontuję w futerku normalnej

    A nie możesz napunktować?

    zyga

  • 5. Data: 2009-07-13 18:18:04
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki"
    > A nie możesz napunktować?

    To już lepiej wypalić laserem. ;-)

    Robert

  • 6. Data: 2009-07-13 20:05:18
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Zygmunt M. Zarzecki pisze:

    > A nie możesz napunktować?

    Do przewiercenia jest w sumie jakieś 7mm metalu.

  • 7. Data: 2009-07-14 08:12:28
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > Czy spotkał się ktoś z czymś takim jak miniaturowe futerko (takie max
    > 15mm średnicy) na długim pręcie który zamontuję w futerku normalnej
    Dedukuję że to jakaś klatka bezpieczeństwa.

  • 8. Data: 2009-07-14 09:53:42
    Od: "bujnos@smutec" <b...@s...pl>

    "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> wrote in message
> [...]
    > miejscach.
    > Miejsca te są wyznaczone wewnątrz samochodu (w kabinie), jednak nie ma

    może natrzyj wierconą stronę stearyną (kalafonią) a z punktowanej prztknij
    na chwilę gorący grot lutownicy - po drugiej stronie powinen pojawić się
    roztopiony, połyskujący punkcik.

  • 9. Data: 2009-07-14 11:19:15
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    "bujnos@smutec" wrote:

    > może natrzyj wierconą stronę stearyną (kalafonią) a z punktowanej prztknij
    > na chwilę gorący grot lutownicy - po drugiej stronie powinen pojawić się
    > roztopiony, połyskujący punkcik.

    Przy 7mm to raczej dluzsza chwila bedzie potrzebna, ale warto sprobowac.
    Ewentualnie przylozyc maly, silny magnes i sprawdzic gwozdzikiem,
    gdzie jest najslniejsze pole.

    Obie te metody nie sa jednak zbyt dokladne, wiec najwazniejsze
    pytanie, jaka dokladnosc jest potrzebna

    pozdrawiam

    krzys

    --