  • 1. Data: 2007-01-19 16:48:34
    Temat: Netia, GTS-Energis, Dialog konkurencją dla sieci osiedlowych
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...3s.pl>

    Stawiam taką teze i możecie się teraz ze mną zgadzać lub nie.

    Ale przed sobą mam reklamówkę Netii, oraz jeszcze jeden papier mówiący o
    tym, że te firmy na ostro wchodzą w usługi bazujące na bitstream'ie, lepsze
    i/lub tańsze niż neostrada a realizowane po siedci TP czyli wszędzie.

    ATM pewnie też zaraz dołączy to tego grona.

    Czy ktoś ma inny punkt widzenia?

    W.

  • 2. Data: 2007-01-19 16:56:57
    Od: m...@t...pl

    tpsa ne ma na wiochac a tam jest tez rynek, do tego osiedlowki maja
    etherenet i moga toeretyczeni daca tripleplay a po telefonie i z neo i
    ta technologia nie,,takze osiedlówki rządzac raczje jak inne
    sieci,podobo to 30-40% rynku ale niezrzeszeni takze nie maja przebicia

  • 3. Data: 2007-01-19 17:02:57
    Od: Pawel Rutkowski <s...@N...Ol.Sl.Pl.Al.M.rsc.pl>

    On 2007-01-19, Wojciech Apel <w...@n...3s.pl> wrote:
    > ATM pewnie też zaraz dołączy to tego grona.
    > Czy ktoś ma inny punkt widzenia?

    Ja mam - watpie aby ATM pchal sie w bitstream. Potencjalni uzytkownicy
    bitstreamu nie sa targetem ATMu.

    Pozdrawiam
    Pawel

    --
    Pawel Rutkowski

  • 4. Data: 2007-01-19 18:23:52
    Od: Andrzej <a...@n...in.poland>

    Dnia Fri, 19 Jan 2007 17:48:34 +0100, Wojciech Apel napisał(a):

    > Stawiam taką teze i możecie się teraz ze mną zgadzać lub nie.

    Na pewno będzie to jakaś konkurencja. Ja na szczęście mam ten
    komfort, że mogę jeszcze z ofertą Netii konkurować (tylko jak długo?) -
    i w razie konieczności będę odkręcał kurek.

    Na pewno sporo osiedlówek, mniejszych niż moja, będzie miało twardy
    orzech do zgryzienia. Te większe pewnie poradzą sobie jeszcze długo, a
    te mniejsze zostaną wykupione, albo znikną.

    Na pewno potężnym magnesem dla klientów jest i jeszcze długo będzie
    szybki i duży LAN. Przynajmniej tak długo jak prędkości dostępu do
    Internetu nie osiągają wartości "LANowych"

    Andrzej.

  • 5. Data: 2007-01-19 20:51:55
    Od: "zasiu" <z...@w...to.gower.peel>

> [...]
    > wszędzie.
    >
    > ATM pewnie też zaraz dołączy to tego grona.

    Od dawna sie mowi, ze nadchodza ciezkie czasy dla osiedlowek. Klient chce
    coraz wiecej (TV, VoD, VoIP, hosting, serwery gier, jakies lokalne serwisy),
    a mala firemka bedzie miala coraz wiecej problemow, zeby temu sprostac. Z
    drugiej strony, uslugi telekomunikacyjne tanieja i "biznesowi" ISP tez musza
    szukac dodatkowych zrodel dochodu (schylac sie po indywidualnych klientow).
    Moim zdaniem przyszlosc to skonsolidowane osiedlowki + "duzi" ISP wychodzacy
    do klienta indywidualnego.

    pozdr
    zasiu

  • 6. Data: 2007-01-19 21:21:38
    Od: Marek Burzyński <m...@c...pl>

    Jakby tak zostało poczynione z usługą ATM, to sytuacja na rynku
    _dostępu_ze_względu_na_ostatnią_mile_ uległa by ostrej zmianie.
    Czyli GTS, Netia i pewnie inne mogłby by dokonać ekspansji w segmencie
    >20Mbits.
    Niemniej jednak patrząc na duże problemy techniczne w sieci GTS i pewnie
    niemałe (jakość usługi) w sieci Netia, a także przerażająco niską (wręcz
    skandalicznie) jakość obsługi klienta w w/w firmach, to wątpie że ludzie
    (w zasadzie firmy), którzy obecnie nie mają nic poza TPSA ATM wybiorą
    GTS lub Netia over TPSA_ATM, gdzie obsługa także jest żenująco słaba
    (tpsa), ale przewidywalna, niezmienna i trzymająca sie zgodnie z
    "ramowymi ustaleniami wewnątrzzakładowymi" czy inne postkomunistyczne
    promolochowe i promonopolistyczne głupoty (no offence), dzięki czemu
    dziesiatki tysiecy pracownikow i setki podwykonawcow moga ze soba
    wspolpracowac.

    Poza tym wałki ze strony TP ukierunkowane w UKE i innych, mające na celu
    zmniejszenie opłacalności kożystania z BSA i odpowiedników znacznie
    utrudnią rozwoj tej uslugi.

    Przeważnie dzisiaj za łącze płaci się około 200-300zl /Mbit, z
    założeniem średniego wolumenu (10-30Mbit, czyli więkzość tego co kupują
    sieci osiedlowe <przypominam że to 30% rynku usług dostępu do internetu>)
    To w Tpsa internet jest po ok 50-70zł (co akurat jest uzasadnialne, ale
    rozwine to ciut dalej), ale za ostatnią mile płąci się kosmiczne
    pieniądze (oczywiście odbiór osobisty, czy cokolwiek ponad lub inaczej
    jak w ramowej umowie = BMT -> dla tych co nie wiedza co oznacza skrót
    (sa wogle tacy? - chyba nie z PL) Brak Możliwości Technicznych, w wolnym
    przekładzie, spadaj na drzewo (no offence)), oczywiście BGP i inne
    "ekskluzywne" dodatki są kosmicznie drogie i żaden typowy ISP nie będzie
    miał wystarczających możliwości finansowych by z tego kożystać.
    A własnie jak już przy kasie jesteśmy, przeanalizujmy oferty typowych
    polskich providerów w segmencie typowych Polskich sieci dostępu do
    internetu:
    1Mbit* 2Mbit* 5Mbit 10Mbit 15Mbit 20Mbit
    TPSA (ATM) ~4100 ~4200 ~4400 ~4500 ~4800 ~5000
    Inny ISP** ~500 ~800 ~1800 ~2500 ~3000 ~4000

    30Mbit 40Mbit 50Mbit 70Mbit 100Mbit 155Mbit
    TPSA (ATM) ~5800 ~6400 ~7200 ~8000 ~10000 ~13000
    Inny ISP** ~5400 ~7000 ~8500 ~10000 ~12000 ~15000

    *Równolegle można skożystać z usługi frame-relay, ale chodzilo o ATM od
    poczatku wiec przyjelem cena za ATM
    **Dotyczy to łącza typowego (60% zagranica 25% polska 15% tpnet) wraz z
    dojściem operatora do klienta (dostępność usługi miasta >100tys mieszkańców)

    Cena u "źródła" czyli np. bezpośrednio przy urządzeniach providera (np.
    kolokacja, własny dosył) przeważnie oscyluje w granicach 100zł/Mbit, w
    zależności od "oddziału" providera, najlepiej oczywiście u źródła, np.
    Warszawa

    Ceny są mocno statystyczne, ale odchylenie nie przekracza z reguły 30%.
    Jak widać w tym wypadku cene mozna rozlozyc w/g wzoru:

    Dostęp + internet

    Gdzie dostęp w innych isp drozeje wraz ze wzrostem przeplywnosci (na
    poczatek dzierzawki/lacza radiowe w pasmach nielicencjonownaych lub
    systemy multipoint, później radiolinie)

    Co z tego ze internet poda ktoś inny skoro tepsa zainkasuje 4000zł
    kosztów ostatniej mili?!

    Poza tym TPSA ciągle kożysta z technologi ATM do zestawiania łączy
    klienckich, gdzie cała reszta już dawno świadczy usługi na tanim i
    wygodnym "ethernecie"
    Uruchomienie BGP to w wiekszosci wypadkow kwestia telefonu i juz, cena
    nie ulega zmianie, bgp w tpsa ?! +30% za półbgp +50% za 3/4bgp i +100%
    za normalne bgp (mowia tutaj o roznego rodzaju opcjach jak tranzyty,
    rozglaszanie etc - kazdy zainteresowany wie o co chodzi lub jest w
    stanie doszukac)
    Ogólnie rzecz biorac nawet jak internet wpuści ktoś inny (nawet
    specjalnie nie ma kto wpuścić dobrego internetu) to i tak cena będzie
    paraliżująco wysoka przy malych/średnich wolumenach, a zapotrzebowanie
    jest na łącza z segmentu 5 do 30Mbit, bo tych tak naprawde poszukują
    małe/średnie firmy, a tych laczy w segmencie ceny 150-300zł /Mbit jest
    jak na lekarstwo, szczególnie poza dużymi miastami.
    Wiele razy szukałem ISP na łącze 5-30Mbits i nie udało mi sie znaleść
    nikogo oprocz tpsa (a ta z kolei poniżej 20Mbits nie jest _wogle_
    opłacalna), teraz jakby opłata za połączenie jakis_tam_isp - klient
    mogło być zestawione przez TPSA, nawet w strukturze tpsa i było to
    opłacalne (np. do 100zł/Mbit opłaty dla TPSA za zestawienie traktu)
    To sytuacja diametralnie by się zmienila.
    Przykład:
    Kolokacja w firmie X 30Mbits łacza - 3500zł /mc, plus do tego 3000zł
    kosztów traktu i mamy 30Mbits za 6500zł dostępne praktycznie w całej
    Polsce i to jest dopiero oferta konkurencyjna, bo np. Firma Y (od torow
    kolejowych) jak nie ma zadnych konkurentow w danym rejonie to przy
    30Mbitach moze dowalic cene 330zł/Mbit (9900zl) wtedy 6500zł to niemalże
    super oferta.

    Ten sam przelicznik dla łącza 10Mbits:
    1500zł kosztów łącza
    1000zł kosztów opłaty przesyłowej
    ------
    =2500zł realnego dostępu do internetu.

    Super oferta porownujac ja do ATM 10Mbit - ktory jako jedyny jest
    dostepny w jakiejs malej miejscowosci...
    Niech nawet będzie to te 3200zł zł za 10Mbits, to ciągle bardzo dobra
    oferta!

    Pytanie tylko czy UKE jest w stanie takie ceny i takie uklady stworzyć,
    bo narazie to BMT ze strony tpsa lub taki kosmos cenowy, że taniej
    wyjdzie zbudowac prom kosmiczny i internet wiadrami z marsa importować

    Pozdrawiam szczególnie tych do wytrzymali do konca

  • 7. Data: 2007-01-19 21:24:50
    Od: "Pawel" <n...@n...com>

    Użytkownik "Wojciech Apel" <w...@n...3s.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wszędzie.
    >
    > ATM pewnie też zaraz dołączy to tego grona.

    ATM na pewno nie dołączy do tego grona bo w sferze jego zainteresowań są
    zupelnie inne usługi i wydawało mi sie ze ze jest to oczywiste dla
    wszystkich ;)
    a druga sprawa że zobaczymy na ile to bedzie konkurencyjne w stosunku do TP,
    mysle ze raczej nie powalczą ceną ale predkością bo z cen za bardzo nie da
    sie już zejść. drugim problemem jest to ze juz TP zapwiedziała że ma niby
    ograniczenia techniczne na centralach i na razie bedzie swiadczyc BSA dla
    jednej, dwoch firm

    Paweł

  • 8. Data: 2007-01-19 22:47:19
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Fri, 19 Jan 2007 17:48:34 +0100, Wojciech Apel wrote:

    > Stawiam tak? teze i mo?ecie si? teraz ze mn? zgadzaae lub nie.
    >
    > Ale przed sob? mam reklamówk? Netii, oraz jeszcze jeden papier mówi?cy o
    > tym, ?e te firmy na ostro wchodz? w us?ugi bazuj?ce na bitstream'ie, lepsze
    > i/lub ta?sze ni? neostrada a realizowane po siedci TP czyli wsz?dzie.

    widzialem to wszedzie, cala masa ludzi do mnie przychodzi odbijajac sie od
    BMT w TPSA, nie widze technicznych powodow aby nie otrzymali rowniez BMT
    od Dialogu czy Netii.

    > Czy kto? ma inny punkt widzenia?

    od lat sie slyszy o nadchodzacych ciezkich czasach
    dla radiowek/osiedlowek/urynakablowek ,ale one o tym nie wiedza i dzialaja
    dalej :P

    --
    futszaK
    0601061867

  • 9. Data: 2007-01-19 22:51:51
    Od: Tomasz Śląski <t...@s...pl>

    Użyszkodnik Pawel napisał:
    > drugim problemem jest to ze juz TP zapwiedziała
    > że ma niby ograniczenia techniczne na centralach i na razie bedzie
    > swiadczyc BSA dla jednej, dwoch firm

    Chodziło o WLR, co do BSA nie słyszałem o obstrukcji ze strony TP.

    --
    TOM
    ORG-PGiw1-RIPE

  • 10. Data: 2007-01-19 22:53:27
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Wojciech Apel napisał(a):

    > Czy ktoś ma inny punkt widzenia?

    Tak :-)

    Obecnie podpisane umowy mają:
    * GTS Energis
    * E-Telko
    * eTel Polska
    * Netia
    * Telefonia Dialog
    * Exatel

    GTS i NEtia mają już "żyjące" punkty styku i ofertę komercyjną. Netia -
    dla ludu, GTS - dla biznesu (funkcjonalny odpowiednik InternetDSL).
    Prawdopodobnie za chwilę obie firmy ogłoszą oferty komplementarne.
    O ile dobrze pamiętam, eTel już się szykuje do strefy 022. O pozostałych
    jak na razie cisza.

    Czy będą świadczone wszędzie? Oczywiście, że nie.

    Po pierwsze, fizyczny zasięg ADSL oficjalnie sięga 85 %, a praktycznie
    pewnie mniej.
    Po drugie, nie znam operatora, który byłby chętny na doprowadzenie
    własnego światła do każdego z 72 LPDU.
    Po trzecie - dopóki RIO BSA bazuje na upuście od ceny detalicznej,
    zabawa jest malo opłacalna. W tej chwili operator korzystający jest w
    stanie wygenerować 10-15 % upustu od ceny TP. Każdy, kto da więcej, jest
    IMO samobójcą.

    M.

    PS. W kolejce jest grupka następnych chetnych, od gigantów do małych
    operatorow o zasięgu lokalnym. Wy też chcecie starować? :-)