  • 11. Data: 2021-03-22 22:15:44
    Temat: Re: Neutralizacja ładunków elektrostatycznych u człowieka
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Co za różnica (dla rozrusznika) czy rozładuje się stopą czy ręką?

    Nic, pewnie żadna różnica, choć ręka wydaje się bliżej rozrusznika.

    Za to znacząca, czy zrobisz to dotykając ręką klamki i generując znaczny
    prąd rozładowania w krótkim czasie, czy też zanim dotkniesz rozładowując
    się powoli małym prądem przez podeszwę.

    Swoją drogą, jak w lecie czuję, że wychodząc z samochodu załapałem
    znaczący ładunek, to zanim chwycę klamkę bramki wystarczy że złapię,
    albo wręcz musnę jakiś krzaczek, listek, tuję... cokolwiek.
    Nic nie czuć, więc prądy żadne, a skutek osiągnięty prawie natychmiast.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 12. Data: 2021-03-22 22:31:34
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 22.03.2021 22:15, Irek.N. wrote:
> [...]
    > albo wręcz musnę jakiś krzaczek, listek, tuję... cokolwiek.
    > Nic nie czuć, więc prądy żadne, a skutek osiągnięty prawie natychmiast.

    Ja stosuję "znieczulenie", czyli zamiast dotykać klamki - uderzam ją.
    Kompletnie nic nie czuć ;)

    --
    Mirek.

  • 13. Data: 2021-03-22 22:42:29
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Ja stosuję "znieczulenie", czyli zamiast dotykać klamki - uderzam ją.
    > Kompletnie nic nie czuć ;)

    Znam, jeden szok maskuje drugi. Ale zauważ, że ten fizyczny nie maskuje
    elektrycznego dla rozrusznika :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 14. Data: 2021-03-23 09:51:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 22 Mar 2021 22:42:29 +0100, "Irek.N."
    <t...@j...taki.jest.pl> wrote:
    > Znam, jeden szok maskuje drugi. Ale zauważ, że ten fizyczny nie
    > maskuje
    > elektrycznego dla rozrusznika :)

    Trzeba zacząć od tego, czy takie wyładowanie ma znaczenie dla
    rozrusznika i czy owe "rozregulowanie" łączone z niedawnym
    wyładowaniem miało ze sobą związek przyczynowo-skutkowy czy
    przypadkowy.

    --
    Marek

  • 15. Data: 2021-03-23 13:13:05
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Irek.N. <t...@j...taki.jest.pl> wrote:

> [...]
    > albo wręcz musnę jakiś krzaczek, listek, tuję... cokolwiek.
    > Nic nie czuć, więc prądy żadne, a skutek osiągnięty prawie natychmiast.

    W pracy mamy wykładzinę, która w połączeniu z moimi butami elektryzuje
    mnie jak diabli. Dotknięcie klamki zawsze solidnie kopie. Radzę sobie
    mając w ręku klucz i dotykając klamki kluczem (trzymanym za metalową
    część) przed wyjściem.

    Wątkotwórcy to pewnie nie pomoże, ale jakby zamiast klucza miał w kieszeni
    odpowiedni rezystor...

    --
    - Skad wracasz taki wesoly?
    - Z dworca, odprowadzalem tesciowa...

  • 16. Data: 2021-03-23 14:41:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-03-23 o 09:51, Marek pisze:
    > Trzeba zacząć od tego, czy takie wyładowanie ma znaczenie dla
    > rozrusznika i czy owe "rozregulowanie" łączone  z niedawnym wyładowaniem
    > miało ze sobą związek przyczynowo-skutkowy czy przypadkowy.

    To jak pisałem jest kompletnie nieistotne. Gość chce się pozbyć
    elektrostatyki bo lekarz mu zasugerował, że to może być przyczyna.
    Nie jest zainteresowany dociekaniem, czy lekarz ma rację ;)

    L.

  • 17. Data: 2021-03-23 17:18:57
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 22 marca 2021 o 18:27:39 UTC+1 Lisciasty napisał(a):
    > Nieno serio, mam powiedzieć dystyngowanemu starszemu panu żeby łaził na
    > co dzień w butach roboczych? :P
    >
    > L.
    Tak masz mu powiedzieć i jego problem czy się dostosuje do rady.

  • 18. Data: 2021-03-24 21:04:24
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-03-23 o 13:13, Arnold Ziffel pisze:
> [...]
    > część) przed wyjściem.
    >
    > Wątkotwórcy to pewnie nie pomoże, ale jakby zamiast klucza miał w kieszeni

    No tak właśnie się zastanawiam nad wykonaniem prostego "diwajsu" w
    postaci uziemienia i części naziemnej, gdzie część do chwytania byłaby
    połączona z uziemieniem poprzez jakiś rezystor o wysokiej rezystancji
    (1 megaom?) żeby w łagodny i nieodczuwalny sposób pozbyć się ładunku.
    Ma to sens?

    L.

  • 19. Data: 2021-03-25 01:47:02
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Lisciasty <l...@p...pl>
    w artykule <news:605b9b49$0$538$65785112@news.neostrada.pl> pisze:

> [...]
    > połączona z uziemieniem poprzez jakiś rezystor o wysokiej rezystancji
    > (1 megaom?) żeby w łagodny i nieodczuwalny sposób pozbyć się ładunku.

    Próbowałeś użyć zwykłego próbnika sieci z neonówką? Tylko może wywal
    neonówkę.

    A tak w ogóle to powinieneś zacząć od sprecyzowania, czy problem jest we
    własnym domu, we własnym samochodzie, czy w miejscach poza kontrolą.
    Dlatego zrobię małe podsumowanie i dorzucę trochę swojego.

    1. W domu należałoby zakazać człowiekowi szurania kapciami. Niech chodzi w
    skarpetkach. Poza tym powinien przejrzeć szafę i do użytku wyciągnąć samą
    bawełnę, bez syntetyków. Len też może być. Żadnych spodni wełnianych czy
    swetrów.

    2. We własnym samochodzie może faktycznie doczepić ten pasek gumy
    przewodzącej i zlikwidować dostęp do syntetyków tapicerki fotela. Znowu
    bawełna i len się kłaniają (albo drewniane koraliki, jak za peerelu ;-)

    3. W miejscach poza kontrolą pozostaje chyba tylko własna kontrolka,
    przynajmniej do czasu zakupu butów.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 20. Data: 2021-03-27 21:11:32
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Andrzej P. Wozniak napisał(a) :
    > 2. We własnym samochodzie może faktycznie doczepić ten pasek gumy
    > przewodzącej i zlikwidować dostęp do syntetyków tapicerki fotela. Znowu
    > bawełna i len się kłaniają (albo drewniane koraliki, jak za peerelu ;-)

    Kopało mnie, jak wysiadałem z samochodu. Kupiłem ten pasek gumy ze
    20 lat temu. Cośtam przewodził. Sprawdziłem. Teraz nie pamiętam jaka
    to była rezystancja. Dokręcili mi do podwozia. Przewodziło cośtam do
    ziemi. Sprawdziłem. A kopanie nie zmniejszyło się. W kolejnym
    samochodzie już nie dokręcałem takiego paska.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65