  • 1. Data: 2021-03-22 12:28:45
    Temat: Neutralizacja ładunków elektrostatycznych u człowieka
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Cześć,

    Temat jest może trochę dziwny i nietypowy ale niestety życiowy. Człowiek
    z rozrusznikiem serca wyszedł zimą z domu, na podwórku dotknął
    metalowego słupka i poczuł "strzał" jak to zwykle się czuje jak ładunek
    przeskoczy. Nic się nie stało na miejscu ale po pewnym czasie zaczął się
    źle czuć, poszedł do swojego kardiologa i okazało się że coś się
    rozregulowało w rozruszniku i trzeba było naprawiać. Nie wnikam w
    technikalia bo się na tym nie znam, nie dociekam czy faktycznie to
    musiało być przyczyną. Pytanie czy są jakieś urządzenia/metody (poza np.
    nawilżaniem i jonizacją powietrza w domu) na neutralizację ładunków?
    Czytam o rozwiązaniach w przemyśle, są jakieś wentylatory jonizujące,
    listwy i inne takie, generalnie przydałoby się takie stanowisko z
    rączką, gdzie człek by łapał i w jakiś łagodny sposób się uziemiał (może
    przez jakiś rezystor?). Potrzebne by to było przy wejściu do domu i też
    gdzieś na parkingu, bo często przy wysiadaniu z samochodu też odczuwa
    "strzały". Czy stosuje się jeszcze uziemiacze samochodowe w postaci
    wiszącego frędzla gumowego jak to kiedyś bywało?

    pzdr.
    L.

  • 2. Data: 2021-03-22 14:36:00
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 22.03.2021 o 12:28, Lisciasty pisze:
    > Nic się nie stało na miejscu ale po pewnym czasie zaczął się źle czuć,
    > poszedł do swojego kardiologa i okazało się że coś się rozregulowało w
    > rozruszniku i trzeba było naprawiać.

    Co masz na myśli pisząc "naprawić"?
    Operację i wymianę rozrusznika czy ponowne zaprogramowanie?
    Jeśli rozrusznik się rozprogramował przy wyładowaniu to raczej taki
    model nie powinien być dopuszczony do użytku.

    Płyny zmiękczające do prania mogą być pomocne, zmiana odzieży z
    syntetycznej na coś naturalnego, może mata uziemiająca przy wyjściu na
    której by się stawało przed założeniem butów?
    Może wyładowanie przez nogę będzie mniej niebezpieczne dla rozrusznika.

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2021-03-22 14:36:45
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    > "strzały". Czy stosuje się jeszcze uziemiacze samochodowe w postaci
    > wiszącego frędzla gumowego jak to kiedyś bywało?

    Poszukaj w google pod hasłem "buty ESD".
    Lub jakakolwiek inna odzież dla osób pracujących przy montażu elektroniki.

    Pozdrawiam
    Adam Górski

  • 4. Data: 2021-03-22 18:26:15
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-03-22 o 14:36, Andrzej W. pisze:
    > Co masz na myśli pisząc "naprawić"?
    > Operację i wymianę rozrusznika czy ponowne zaprogramowanie?
    > Jeśli rozrusznik się rozprogramował przy wyładowaniu to raczej taki
    > model nie powinien być dopuszczony do użytku.

    Nie mam pojęcia nie moja branża. A gość nie wie.

> [...]
    > której by się stawało przed założeniem butów?
    > Może wyładowanie przez nogę będzie mniej niebezpieczne dla rozrusznika.

    Mata brzmi nieźle. A co z wyjściem z samochodu?

    L.

  • 5. Data: 2021-03-22 18:26:56
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-03-22 o 14:36, Adam Górski pisze:
    > Poszukaj w google pod hasłem "buty ESD".
    > Lub jakakolwiek inna odzież dla osób pracujących przy montażu elektroniki.

    Nieno serio, mam powiedzieć dystyngowanemu starszemu panu żeby łaził na
    co dzień w butach roboczych? :P

    L.

  • 6. Data: 2021-03-22 18:45:17
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    W dniu 22.03.2021 o 18:26, Lisciasty pisze:

    > Nieno serio, mam powiedzieć dystyngowanemu starszemu panu żeby łaził na
    > co dzień w butach roboczych? :P
    >
    > L.

    Takie buty wyglądają jak normalne sportowe buty. Z tą różnicą że
    odprowadzają ładunki.

    Dla kadry kierowniczej i dyrektorów też mają :)

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 7. Data: 2021-03-22 18:55:45
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Mata brzmi nieźle. A co z wyjściem z samochodu?

    Duża mata?

  • 8. Data: 2021-03-22 19:37:46
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    W dniu 2021-03-22 o 18:26, Lisciasty pisze:

    > Nieno serio, mam powiedzieć dystyngowanemu starszemu panu żeby łaził na
    > co dzień w butach roboczych? :P
    >
    > L.

    Nie musisz. Niech przez swoje mokasyny przeplecie cieniutkie włókno z
    licy tak, aby miał je pod wkładką do butów, a z drugiej strony wystawało
    przez bieżnik buta. Włókno się zetrze na równo z powierzchnią bieżnika
    przy chodzeniu, a spocona (zawsze trochę jest) stopa poradzi sobie z
    izolacją w postaci wkładki. Wyjdą z tego duża oporność, ale to wystarczy.

    Ja często dotykam ściany, jak zdejmuję ubranie przykładowo. Suchy,
    wygrzany ytong doskonale rozładowuje ładunek jaki posiadam. Nic nie
    słychać, nic nie czuć, jedynie włosy się układają a głowie :)

    Co do jonizatorów, nie stosował bym w domowych warunkach (za to
    stosujemy przemysłowo), mogą nie być obojętne dla zdrowia.
    No i nie będą skuteczne na dworze/polu, czyli przy samochodzie.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 9. Data: 2021-03-22 20:32:10
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 22.03.2021 o 19:37, Irek.N. pisze:
> [...]
    > przy chodzeniu, a spocona (zawsze trochę jest) stopa poradzi sobie z
    > izolacją w postaci wkładki. Wyjdą z tego duża oporność, ale to wystarczy.

    Na to nie wpadłem, ja biegałem w tym:

    http://loktech.pl/pics/sklep_produkty/264_img1_014ec
    b806af042a236021a6756b3836b.jpg

    --
    AWa.

  • 10. Data: 2021-03-22 21:48:22
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 22.03.2021 20:32, Andrzej W. wrote:

    > http://loktech.pl/pics/sklep_produkty/264_img1_014ec
    b806af042a236021a6756b3836b.jpg

    Ale to IMHO nic nie da. Elektryzujesz się (jak mniemam) podnosząc się z
    fotela (przez rozdział, albo potarcie), masz różnicę potencjału względem
    samochodu (i pewnie Ziemi).
    Co za różnica (dla rozrusznika) czy rozładuje się stopą czy ręką?

    --
    Mirek.