  • 11. Data: 2021-07-24 14:54:23
    Temat: Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 22 Jul 2021 12:04:49 +0200, Atlantis napisał(a):
    > Zrobiłem jeszcze kilka testów. Okazuje się, że próba włączenia przerwań
    > także blokuje komputer, przy czym dzieje się to w nieco inny sposób, niż
    > w przypadku 8242.
    >
    > 1) Jeśli zostawię w podstawce 8242, to komputer (zazwyczaj) wyświetla
    > test powitalny i czeka na polecenia. Zawiesza się (zwykle) po
    > wprowadzeniu pierwszego znaku i odesłaniu echa.

    A te znaki to wprowadzasz z klawiatury, czy portem szeregowym?
    A co sie w programie dzieje po odeslanu echa?

    > W rzadkich przypadkach
    > działa na tyle długo, że mogę wprowadzić więcej.
    > 2) Jeśli próbuję uruchomić przerwania (konfiguracja 8259 + instrukcja
    > EI) komputer zawiesza się już po włączeniu zasilania i nie dochodzi
    > nawet do napisu powitalnego.

    Co moze oznaczac, ze masz przerwania stale wyzwolone.
    Zobacz linie INT na procesorze, a pote poszczegolne IR na 8259.

    > Nie sądzę, aby obydwa przypadki były ze sobą związane, chociaż wykluczyć
    > tego nie mogę. Podejrzewam, że problem z przerwaniami może wynikać z
    > faktu, że pomyliłem się przenosząc projekt z prototypu. Jeszcze raz
    > rzucę na to okiem.

    Dosc prawdopodobne, ze to wszystko sa problemy z przerwaniami.

    I cos mi chodzi po glowie, ze 8259 mial przerwania wyzwalane poziomem
    wysokim, wiec trzeba pull-down rezystor dac, albo edge trigerred
    ustawic.

    > Co powoduje problem z kontrolerem klawiatury - nie mam pojęcia.
    > Teoretycznie dwie linie GPIO układu 8242 są wykorzystane do sterowania
    > bramkami timera 8253 (konkretnie tymi odpowiedzialnymi za dźwięk oraz
    > "systick"). Niemniej problem występuje nawet wtedy, gdy przerwania są
    > wyłączne, a więc żaden timer nie powinien zablokować systemu.

    Zakladajac, ze 8242 nie miesza na magistrali danych.
    Moglby przy zlym dekoderze adresow, czy przy szybkim zegarze.

    No i tak patrze na schemat CPU ... sygnal AEN jest generowany przez
    IC3/Busen? Dochodzi m.in. do IC9 i generuje CS_2 z A7..5.

    Na plycie IO CS_2 dochodzi do IC4B i generuje KBD_CS, ale do IC3 8242
    dochodza sygnaly RD i WR, a nie IO_RD i IO_WR !!!

    Jesli ten blad jest takze w rzeczywstosci, to az dziwne, ze choc
    troche komputer dziala ... musial program omijac zagrozone obszary
    pamieci.

    J.

  • 12. Data: 2021-07-24 15:04:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.07.2021 12:39, J.F. wrote:

    > Szukaj dalej, pewnie jest przyczyna.

    Zrobiłem kilka kolejnych testów.
    Na chwilę obecną zostawiłem tylko jedno aktywne przerwanie (od RTC).
    Przerwanie od timera wyłączyłem, bo wejście GATE tego timera powinno być
    sterowane przez 8242, z którym obecnie mam problemy.
    W kodzie zakomentowałem wywołanie funkcji inicjującej działanie 8242.

    Na chwilę obecną samo włożenie 8242 po podstawki powoduje, że komputer
    przestaje działać (nie wyświetla się napis powitalny).
    Wyjęcie układu z podstawki przywraca zupełnie normalną pracę.

    Sprawdziłem na egzemplarzu 8042 przetestowanym w innym, działającym
    układzie i z nim komputer zachowywał się identycznie.

    Ponieważ identyczny problem mam w dwóch takich samych, równolegle
    budowanych komputerach podejrzewam, że wina musi leżeć gdzieś po stronie
    kodu albo schematu. Przy czym patrząc w jedno i drugie nie widzę niczego
    podejrzanego.

  • 13. Data: 2021-07-24 15:33:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.07.2021 14:54, J.F. wrote:

    > Na plycie IO CS_2 dochodzi do IC4B i generuje KBD_CS, ale do IC3 8242
    > dochodza sygnaly RD i WR, a nie IO_RD i IO_WR !!!

    Dzięki! To musi być to. Patrzyłem na ten schemat dziesiątki razy, a tak
    oczywistego błędu nie zauważyłem. No cóż... Będę musiał zrobić obejścia
    kynarem. ;)

  • 14. Data: 2021-07-24 15:34:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.07.2021 12:45, J.F. wrote:

    > A tak w ogole - rzuc to hobby, zajmij sie ARM, to ma jakas przyszlosc
    > :-)

    Na STM32 też zrobię czasem jakiś projekt, chociaż ciągle jeszcze moją
    ulubioną rodziną MCU są PIC32. ;)

  • 15. Data: 2021-07-24 16:00:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Jul 2021 15:33:06 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Dzięki! To musi być to. Patrzyłem na ten schemat dziesiątki razy, a tak
    > oczywistego błędu nie zauważyłem. No cóż... Będę musiał zrobić obejścia
    > kynarem. ;)

    Albo wywalic 8242.
    Skoro i tak wyjscie jest na terminal, to po co jakas klawiatura :-)

    J.

  • 16. Data: 2021-07-24 16:55:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Jul 2021 15:04:18 +0200, Atlantis napisał(a):

> [...]
    >
    > Na chwilę obecną samo włożenie 8242 po podstawki powoduje, że komputer
    > przestaje działać (nie wyświetla się napis powitalny).

    Widac w tej kompilacji stosowne fragmenty kodu trafily w zagrozone
    adresy pamieci :-)

    J.

  • 17. Data: 2021-07-24 17:45:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.07.2021 16:00, J.F. wrote:

    > Albo wywalic 8242.
    > Skoro i tak wyjscie jest na terminal, to po co jakas klawiatura :-)

    Bo to jest ciągle "work in progress". Docelowo ma do tego powstać
    jeszcze jedna płytka, na której znajdzie się kontroler ekranu (i być
    może kontroler stacji dyskietek). Prototyp złożony na płytce
    prototypowej już dostał kontroler ekranu, ale zrobiony na bardzo prostym
    w implementacji układzie TMS9918, który służył jako kontroler ekranu w
    komputerach MSX (a więc był już projektowany m.in. z myślą o grach). W
    finalnej wersji chciałbym jednak zastosować coś bardziej pasującego
    "klimatem" do ery komputerów na 8080. ;)

    Docelowo chciałbym to przenieść na płytę w formacie mATX, ale nie wiem
    czy wystarczy mi czasu i ochoty. ;)

  • 18. Data: 2021-07-24 18:19:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Jul 2021 17:45:42 +0200, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > "klimatem" do ery komputerów na 8080. ;)
    >
    > Docelowo chciałbym to przenieść na płytę w formacie mATX, ale nie wiem

    Atlantisie, ale po co?
    Ja rozumiem, ze ktos chce Spectrum miec i przypomniec sobie gry z
    mlodosci. Albo wnukom pokazac - tak kiedys komputer wygladal.

    Ja rozumiem, ze mozna wziac FPGA i zrobic trzy komputery z mlodosci w
    jednym. Fajny projekt ... aby wnukom pokazac.

    Ale robic przestarzaly komputer bez oprogramowania? Po co?
    CP/M odpalic? jest emulator.

    J.

  • 19. Data: 2021-07-24 22:28:11
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 24/07/2021 17:19, J.F. wrote:

> [...]
    > jednym. Fajny projekt ... aby wnukom pokazac.
    >
    > Ale robic przestarzaly komputer bez oprogramowania? Po co?

    Taka moda. Pół jutjuba projektuje teraz retro komputery... :-)
    Z najciekawszych jakie ostatnio widziałem jest Cerberus 2080 z 6502 i
    Z80, dual port RAM i CPLD do generowania video i innych funkcji

    https://www.youtube.com/channel/UCfzZNuoHys1t-AdwYDh
    Oz8g/videos

  • 20. Data: 2021-07-25 08:43:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.07.2021 22:28, Cezar wrote:

    > Taka moda. Pół jutjuba projektuje teraz retro komputery... :-)

    Bo teraz można to robić relatywnie łatwo i tanio. Oczywiście o ile ktoś
    nie przesadzi tak jak ja i nie zacznie składać komputera na 8080. ;)
    Na początku lat dziewięćdziesiątych niejeden elektronik amator chciałby
    sobie złożyć CA-80, ale problemem było często samo zdobycie części.
    Dzisiaj te elementy można dostać za bezcen na Allegro - kupienie Z80,
    pamięci SRAM, EPROM-ów czy garści układów logicznych nie jest problemem.
    Dwadzieścia-trzydzieści lat temu układy GAL właściwie nie były dostępne
    do hobbystów. Teraz można za rozsądną cenę kupić CPLD i FPGA.
    Ne wspominając o narzędziach w stylu programatorów, symulatorów EPROM
    czy analizatorów stanów logicznych.
    No i samo rozwijanie kodu stało się znacznie prostsze w momencie, gdy ma
    się GitHuba, współczesny komputer i współczesne kompilatory. Nowe gry i
    dema na Spectrum powstają cały czas, ale przecież nikt ich nie pisze n
    gumowej klawiaturze. ;)

    > Z najciekawszych jakie ostatnio widziałem jest Cerberus 2080  z 6502 i
    > Z80, dual port RAM i CPLD do generowania video i innych funkcji

> [...]

    Jest tego całe mnóstwo. Kolejny klon Spectrum powstaje pewnie co parę
    miesięcy. ;)
    W tej chwili chyba najciekawszym projektem będzie Commander X16 -
    projekt inspirowany C64, ale mocno uwspółcześniony, zbudowany w formie
    płyty ATX.

    Zauważyłem, że powstaje też trochę projektów na 68k - z obsługą pamięci
    SIMM, zdolnych do odpaleni Linuxa.