  • 1. Data: 2022-07-21 22:12:45
    Temat: Nikon i śrubokręt - czego szukać
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Jeden z ostatnich Nikonów ze "śrubokrętem" - czyli silnikiem AF w korpusie
    - to bodajże D90. Ale to już konstrukcja bardzo stara.

    Nie chciałbym zmieniać stajni, bo mam niezłe szkiełka nikonowskie, które
    kupowałem do F70.

    Czego szukać w używanych, aby kupić coś w miarę sensownego za ok. 1000 zł,
    może nawet trochę więcej? Mam na myśli puszkę razem z jakimś 18-55 lub
    jeszcze większym zakresem.
    Zdaję sobie sprawę, że pracując sporadycznie z moimi szkiełkami, będę
    musiał ostrzyć ręcznie, oraz że ogniskowa będzie dłuższa.

    Natomiast chciałbym w określonej kwocie szukać możliwie dobrego modelu,
    mogącego zapisywać w RAW i z możliwością nastaw manualnych, ale to chyba
    każdy umie.
    Nagrywanie filmów mnie nie interesuje. Celuję w przyrodę i architekturę,
    czasem długo ustawiam kadr, staram się świadomie robić zdjęcia.

    Tak jeszcze nieco żartobliwie:
    Nie jestem z tych, co z weekendowego wypadu przywieźli "tylko 500 fotek",
    tylko jestem raczej z tych, co na tygodniowym wyjeździe robią "aż trzy
    filmy" (x 36 klatek).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2022-07-22 01:25:25
    Temat: Re: Nikon i śrubokręt - czego szukać
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-07-21, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > - to bodajże D90. Ale to już konstrukcja bardzo stara.
    >
    > Nie chciałbym zmieniać stajni, bo mam niezłe szkiełka nikonowskie, które

    Nie pomogę, bom Canoniarz, ale widzę stada adapterów o różnej
    funkcjonalności w tym zdaje się pełnej z F na EF (Canon). A skoro i
    tak rozumiem liczysz się z ręcznym ostrzeniem (brak silnika w szkle) to
    nie musisz się chyba ogranczać do Nikona.

    Nb. wygląda, że nie tylko D90 ma silnik w korpusie. Zerknij tu:
    https://www.photoworkout.com/nikon-cameras-with-auto
    focus-motor/ To art.
    przeglądowy dokładnie opisujący czego szukasz, a jest z zeszłego roku.

    These are the currently sold Nikon full frame DSLR cameras that come
    with a built-in autofocusing motor:

    D6
    D5
    D850
    D780
    D750
    D610

    Further, these are the crop sensor cameras (DX) that also come with a
    built-in autofocusing motor:

    D7500
    D500
    D7200

    Tak przy okazji, Canon już oficjalnie odszedł (rozwój) od lustrzanek
    cyfrowych. Słuchy chodzą, że następny z wielkich będzie właśnie Nikon,
    choć oficjalnie chyba nadal dementują.

> [...]
    >
    > Tak jeszcze nieco żartobliwie:
    > Nie jestem z tych, co z weekendowego wypadu przywieźli "tylko 500 fotek",

    500 to idzie na rozgrzanie sensora.

    > tylko jestem raczej z tych, co na tygodniowym wyjeździe robią "aż trzy
    > filmy" (x 36 klatek).

    Nie wiem czy dobrze rozumiem, szukasz swojej pierwszej DSLR? To może
    serio rozważ różne opcje, nie że Canona, ale wszystkich liczących się na
    rynku?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2022-07-22 01:55:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-07-21, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
> [...]

    Zarknij jeszcze tutaj, na sam dół:
    https://en.everybodywiki.com/Comparison_of_Nikon_DSL
    R_cameras

    Modele z żółtym w tle nie mają wbudowanego silnika AF. Cała reszta ma.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2022-07-22 10:59:23
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 21 Jul 2022 23:55:03 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Zarknij jeszcze tutaj, na sam dół:
    > https://en.everybodywiki.com/Comparison_of_Nikon_DSL
    R_cameras

    > Modele z żółtym w tle nie mają wbudowanego silnika AF. Cała reszta ma.

    Dzięki z obie odpowiedzi.

    NBikona F70 kupiłem niebawem, jak tylko się pojawił. Był wtedy
    (subiektywnie) najlepszym, na jaki mnie było stać.
    Wcześniej miałem (i mam nadal) różne sprzęty, ad mikro-aparatów na błonę
    16mm do średnioformatowych - zresztą część moich sprzętów prezentował na
    swoim kanale YouTube Adam Śmiałek.

    Z cyfrówek kupiłem niezbyt kompakt - Sony DSC-H50.
    Ale też już odstaje od współczesnych, nawet od smartfonowych w Galaxy S9.

    Szukam puszki (ze szkiełkiem) z możliwie dobrą matrycą, za używane nie
    chciałbym dać więcej, niż ok. 1000 zł.
    Chyba, że za kilka stówek więcej będzie coś rzeczywiście znacznie lepszego,
    to mogę dać więcej.
    Zawsze kupowałem nowe rzeczy, tym razem jednak mam ograniczony budżet, więc
    w grę wchodzi używka.

    Z pierścieniami i adapterami też trochę robiłem, ale tego nie lubię, oprócz
    oczywistości, jak np. makro. Dlatego wolałbym Nikona, aby obiektywy zapinać
    prosto.

    Swego czasu myślałem np. o Pentaxach ze szczelnymi korpusami, ale skończyło
    się tylko na porównywaniu parametrów. Sony H50 robiłem zdjęcia nawet w
    deszczu i jego to nie wzrusza, pomimo, że producent nie deklaruje
    wodoszczelności.

    Ale że jestem pragmatyczny, to jestem otwarty na propozycje.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2022-07-24 02:43:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-07-22, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > oczywistości, jak np. makro. Dlatego wolałbym Nikona, aby obiektywy zapinać

    Jeśli jest szansa, że Twoje szkła będą chodzić w pełni funkcjonalnie na
    jakimś nowszym Nikonie to jest to MZ zdecydowanie najrozsądniejsza
    opcja. Niestety nie jestem w stanie doradzić tu niczego
    konkretniejszego. Wziąłbym te bardziej współczesne modele z podanych
    list, sprawdził ceny używek, a dalej upewnił sie czy faktycznie będą
    chodzić, z tymi szkłami, bo widze, że jest tego trochę różnych typów.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2022-07-24 19:47:25
    Od: Gil <g...@g...pl>

    In article <t9kngj8zwihq$.1ltrtz9ye1e2x.dlg@40tude.net>,
    a...@p...onet.pl says...

> [...]
    > - to bodajże D90. Ale to już konstrukcja bardzo stara.
    >
    > Nie chciałbym zmieniać stajni, bo mam niezłe szkiełka nikonowskie, które

    Sprzedaj wszystko co masz i kup jakiegoś bezlusterkowca Sony z jednym
    obiektywem w miarę uniwersalnym. Jak umrzesz to i tak sprzedadzą
    wszystko co nagromadziłeś a ty nowego nie popróbujesz..

  • 7. Data: 2022-07-25 08:28:03
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jul 2022 00:43:39 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > list, sprawdził ceny używek, a dalej upewnił sie czy faktycznie będą
    > chodzić, z tymi szkłami, bo widze, że jest tego trochę różnych typów.

    Wedle mojej wiedzy w Nikonie obiektywy cakowicie współpracują i to w obie
    strony: stare obiektywy z nowymi puszkami i nowe obiektywy ze starymi.
    Tylko siłą rzeczy obiektyw starszy, bez silnika w środku, nie będzie sam
    ostrzył.
    Wydake mi się, że niektóre moje szkiełka już ktoś używał z jakimś D3100,
    ale może jednak mimo wszystko jak znajdę jakiś satysfakcjonujący mnie
    model, to sprawdzę dokładniej.

    Dzięki :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2022-07-25 08:30:42
    Temat: Re: Nikon i ?rubokr?- czego szuka?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jul 2022 19:47:25 +0200, Gil napisał(a):

> [...]
    > obiektywem w miarę uniwersalnym. Jak umrzesz to i tak sprzedadzą
    > wszystko co nagromadziłeś a ty nowego nie popróbujesz..

    Bezlusterkowca mam, brat też ma.
    W pewnych sytuacjach jest to wygodne, ale tym razem nie o to mi chodzi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2022-07-25 12:23:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-07-25, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Bezlusterkowca mam, brat też ma.
    > W pewnych sytuacjach jest to wygodne, ale tym razem nie o to mi chodzi.

    Nie nie, to troche nie tak. Bezlusterkowce są 2ch typów: 1) z wyłącznym
    podglądem na LCD; 2) z podglądem jak w lustrzankach, tylko, że nie masz
    pryzmatu/lustra, a wysokiej rozdzielczości elektroniczny wizjer. Te
    drugie mają tę zaletę, że są i mniejsze i lżejsze, przy pełnej
    funkcjonalności typu lustrzanka. Wada, to że jednak widać, że to nie
    pryzmat/lustro, czyli widać piksele. Z tym, że to są wszystko dość
    świeze modele, czytaj, zapłacisz dużo, nawet za uzywkę, a tak jak patrzę
    po bieżących modelach Nikona, to chyba ze śrubokrętem w cenie do 2k USD
    nic nie ma.

    No i jest też czynnik sentymentalny, bo jednak lustro to lustro :)

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2022-07-25 13:26:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

> [...]
    > pryzmatu/lustra, a wysokiej rozdzielczości elektroniczny wizjer. Te
    > drugie mają tę zaletę, że są i mniejsze i lżejsze, przy pełnej

    Mają też pozostałe zalety LCD, np. (zwłaszcza w układzie ze statywem)
    pozwalają na przybliżenie fragmentów przy ustawianiu ostrości.

    Albo np. wyświetlają jasny obraz w nocy.

    Wiem, można to też zrobić podnosząc lustro. Tylko po co wtedy lustro?

    > Wada, to że jednak widać, że to nie
    > pryzmat/lustro, czyli widać piksele.

    Kto widzi, ten widzi :-)
    Zależy też od wyświetlacza.

    > No i jest też czynnik sentymentalny, bo jednak lustro to lustro :)

    Szczerze mówiąc, obecnie nie widzę zalet lustra. Zresztą tak czy owak
    trzeba je podnosić, bo inaczej tłucze całym aparatem i zdjęcia są
    poruszone.

    Jakimś tak punktem pośrednim były SLT Sony (stałe, półprzezroczyste
    lustro). Ale jeśli główna matryca potrafi robić wszystko to, co
    dodatkowa, to po co to komu? Tak mamy nieco więcej światła na głównej
    matrycy.

    Tak, wiem, robię specyficzne zdjęcia.
    Aczkolwiek jakoś tak wygląda, że producenci myślą podobnie.
    --
    Krzysztof Hałasa