  • 31. Data: 2020-10-05 11:47:18
    Temat: Re: Nikt nie odpowiada za wybuch akumulatora?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > I tu mozna dorobic zabezpieczenia, ale one moga zawiezc.

    > Tylko jak to zrobic w przypadku litu - material dosc reaktywny, a to
    > "niszczenie" musialoby go wiazac i zapewne powodowaloby wydzielenie
    > energii ... co za reakcja, zeby sie wydluzyla do godziny powiedzmy ...
    > Ale moze wystarcza jakies slabsze obudowy czy zaworki bezpieczenstwa

    Nie wiem ile tego litu tam jest - lit nie jest AZ tak bardzo reaktywny,
    ale dla mnie to wygląda trochę jakbyśmy wyprodukowali pocisk i starali się
    wymyślec co zrobić żeby nie wybucha jak już zacznie wybuchać.

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2020-10-05 12:35:32
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Nawet jeśli przyjąć taki wariant optymistyczny, to co proponujesz jak
    > ten czujnik już coś wykryje, i co w zasadzie miałby wykrywać?

    Stan poprzedzający awarię.

    WM

  • 33. Data: 2020-10-05 12:46:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-05, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Stan poprzedzający awarię.

    A konkretniej?

    --
    Marcin

  • 34. Data: 2020-10-05 12:46:41
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Nie wiem ile tego litu tam jest - lit nie jest AZ tak bardzo reaktywny,
    > ale dla mnie to wygląda trochę jakbyśmy wyprodukowali pocisk i starali się
    > wymyślec co zrobić żeby nie wybucha jak już zacznie wybuchać.

    Kiedyś zwiedzałem kopalnię i pokazano mi deskę pod sufitem z drobnym
    piaskowym pyłem.
    W przypadku oddalonego wybuchu, podmuch zrzucał piasek i tworzyła się
    przestrzeń wygaszająca dalsze rozprzestrzenianie się ognia.

    WM

  • 35. Data: 2020-10-05 12:50:55
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > A konkretniej?

    Trzeba zobaczyć co się dzieje zanim wystąpi awaria.

    WM

  • 36. Data: 2020-10-05 19:20:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2020-10-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Nie wiem ile tego litu tam jest -

    Malutko. Pamietasz rownowaznik Faradaya ? 96500 C/mol.
    A taki akumulatorek 3000mAh to raptem 10800 C

    >lit nie jest AZ tak bardzo reaktywny,
    >ale dla mnie to wygląda trochę jakbyśmy wyprodukowali pocisk i
    >starali się
    >wymyślec co zrobić żeby nie wybucha jak już zacznie wybuchać.

    Ale pomysl jest dobry - dodac cos, co zneutralizuje lit w razie
    awarii.
    Tylko ze taka neutralizacja, to by musiala byc reakcja tgo dodatku z
    litem ... i jak tu zrobic, zeby ten lit byl na tyle malo reaktywny,
    aby reakcja sie dokonywala na tyle dlugo, ze ani wybuchu ani nawet
    pozaru nie bedzie ...

    J.

  • 37. Data: 2020-10-06 06:45:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Malutko. Pamietasz rownowaznik Faradaya ? 96500 C/mol.
    > A taki akumulatorek 3000mAh to raptem 10800 C

    Pozza tym zdaje się od litu się odchodzi na korzyść tlenków Li z
    kobaltem i innych cudów.

    > Ale pomysl jest dobry - dodac cos, co zneutralizuje lit w razie
    > awarii.

    Tylko, że jakoś wątpie lit jest tu głównym problemem.

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2020-10-06 06:56:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-05, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > W przypadku oddalonego wybuchu, podmuch zrzucał piasek i tworzyła się
    > przestrzeń wygaszająca dalsze rozprzestrzenianie się ognia.

    Fajna sprawa, ale zaproponuj coś takiego dla nieco bardziej kompaktowego
    ustrostwa składajacego się z materiałów palnych, a wstanie naładowanym z
    bandy molekuł, które tylko patrzą aby sobie przereagować :)

    Nie po to robi się baterie dużej gęstości, aby je czymś "rozcieńczać" a
    jak się zacznie sypać to coś z tą energią trzeba zrobić. Stąd analogia
    do materiałów wybuchowych, gdzie mamy dużo energii w małej objętości i w
    związku z tym mało czasu. Nie wiem na ile ta analogia jest prawidłowa,
    ale całość trochę coś takiego przypomina. A co do systemu wczesnego
    wykrywania, to wiekszość nieszczęść wystepująca przy ładowaniu wynika z
    problemu z odprowadzaniem ciepła, mimo, że tam są przecież
    zabezpieczenia, więc i czujniki.

    https://electrek.co/2019/06/01/tesla-fire-supercharg
    er/ "A Tesla Model S
    has caught on fire and completely burned down while plugged in at
    Tesla's Supercharger station in Antwerp, Belgium. [..] Antwerp's fire
    department submerged the car into a pool of water"

    --
    Marcin

  • 39. Data: 2020-10-06 12:17:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2020-10-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Pozza tym zdaje się od litu się odchodzi na korzyść tlenków Li z
    >kobaltem i innych cudów.

    O ile wiem to nie - tzn na jednej elektrodzie sa te tlenki, a na
    drugiej wydziela sie metaliczny lit na graficie.

    Ktos tam proponowal baterie z cieklymi elektrodami, tam mogly byc.

    >Tylko, że jakoś wątpie lit jest tu głównym problemem.

    IMO, problemow jest kilka:
    -organiczny elektrolit, czyli jakby synonim "palny". Ale palne ciecze
    umiemy palic,
    -pewna zmagazynowana energia ... a zmagazynowana w licie.
    -szczelna konstrukcja tych akumulatorow ... ktora oznacza maly wybuch
    gdy cos pojdzie zle.
    taki niewielki, cisnieniowy ...

    J.