  • 1. Data: 2021-09-24 20:20:50
    Temat: OR na 230V
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    1) zadanie: załaczyć pompę
    2) dwa sterowania 230V - automatyka domowa i sterownik awaryjny, po
    przekroczeniu temp płaszcza.
    3) Potrzeba zrobiena ORa

    Oba źródła dają stan "1" w postaci 230V.

    Odbiera to pompa 1f ~300W.

    Mogę to zrobić na dwóch przekaźnikach, zero problemu.

    Zanim to zrobię: czy obecnie do realizacji takiej prostej "bramki
    logicznej" stosuje się profesjonalnie coś specjalizowanego? Jakiś
    stycznik z podwójnym wejściem, czy coś w ten deseń? Pytam z ciekawości,
    niedawno widziałem w cudzej skrzynce rozdzieczej coś co wygladało
    właśnie na taki układ logiczny, niestety nie spisałem co to było i już
    sobie nie przypomnę. Na obudowie miał narysowany przekaźnik "z dwoma
    cewkami".

    Jestem pewien, że jeśli jest gotowiec, to będzie bardzo drogi, ale tak z
    ciekawości: są jakies "elementy logiczne" do montowania w skrzynkę, koło
    S-ek?

  • 2. Data: 2021-09-24 20:30:46
    Temat: Re: OR na 230V
    Od: dolczak <u...@w...pl>

    W dniu 2021-09-24 o 20:20, heby pisze:
> [...]
    >
    > Jestem pewien, że jeśli jest gotowiec, to będzie bardzo drogi, ale tak z
    > ciekawości: są jakies "elementy logiczne" do montowania w skrzynkę, koło
    Można zrobic na transoptorach...

  • 3. Data: 2021-09-24 20:33:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/09/2021 20:30, dolczak wrote:
    > Można zrobic na transoptorach...

    Przekaźniki (+ewentualnie stycznik, z uwagi na rozruch pompy) będą chyba
    tańsze. Transoptor wymagałby z jednej strony jakiegoś układu 230->dioda,
    a po drugiej stronie niskonapięciowego załączenia przekaźnika, czyli
    zasilacza. Rzeźba bez sensu.

  • 4. Data: 2021-09-24 23:02:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 24 Sep 2021 20:33:44 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Przekaźniki (+ewentualnie stycznik, z uwagi na rozruch pompy) będą
    > chyba
    > tańsze.

    Ale klapią, ją do pomp używam SSR serii aqg lub aqh.

    > a po drugiej stronie niskonapięciowego załączenia przekaźnika,
    > czyli
    > zasilacza. Rzeźba bez sensu.

    No ale napięcie sterujące masz gotowe z układu sterowania...?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2021-09-24 23:08:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/09/2021 23:02, Marek wrote:
    > No ale napięcie sterujące masz gotowe z układu sterowania...?

    Oba to gotowe, zamknięte urządzenia, bez druciarstwa nie ma niczego
    innego niż 230V.

  • 6. Data: 2021-09-24 23:11:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    > Ale klapią

    To chyba nie problem, w kotłowni mogą sobie kłapać.

    >, ją do pomp używam SSR serii aqg lub aqh.

    Chciałbym, aby była większa pewnośc załaczenia niż rozłączenia.

    Kilkukrotnie zespawało mi styki w przekaźniku w piecu na ekogroszek i to
    było *niebezpieczne* bo podajnik mi pchał węgiel doprowadzac do zagotowania.

    Tutaj odwrotnie, jak zespawa to luzik, nic złego się nie stanie, ale jak
    nie zadziała to zagotuje wodę w kominku.

    SSR, jak się uszkodzą, to zostają zwarte czy rozwarte (statystycznie)?

  • 7. Data: 2021-09-25 08:41:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    >
    > Jestem pewien, że jeśli jest gotowiec, to będzie bardzo drogi, ale tak
    > z ciekawości: są jakies "elementy logiczne" do montowania w skrzynkę,

    Spoko. Nie musi być wcale prosto, ani tanio, bo 2 przekaźniki to
    stanowczo zbyt prosty i zbyt tani układ by był. Zapewne pojawi się tu
    jakiś pseudospecjalista od Sonoff-ów. Z całą pewnością nie doradzi jakie
    zastosować i jak skonfigurować, bo nie ma o tym pojęcia, ale doradzi Sonoff.

    Wracając do pytania - tak są gotowe takie elementy logiczne, które można
    zamontować koło esek. Nazywają się przekaźnikami programowalnymi, czyli
    proste sterowniki PLC.

    Jest tego na rynku zatrzęsienie - do wyboru do koloru. Można w nich
    utworzyć bardzo rozbudowane struktury logiczne nie tylko OR, AND, NOT,
    EX-OR, liczniki, komparatory itd.

    W większości ich cechą wspólną jest sposób programowania tzw.
    drabinkowy, który przypomina schemat elektryczny z użyciem przekaźników.

    https://www.google.com/search?q=przeka%C5%BAnik+prog
    ramowalny&client=firefox-b-d&sxsrf=AOaemvKrbJzlLmPeN
    WqJAz7FfoJNh5wC6A:1632551436464&source=lnms&tbm=isch
    &sa=X&ved=2ahUKEwjImMqDwJnzAhWl-yoKHWm1BZYQ_AUoAXoEC
    AEQAw&biw=1280&bih=639&dpr=1

    Ale są też takie w których program rysuje się z użyciem bramek
    logicznych, bloków funkcyjnych np. firmy ARRAY

    Tu można sobie poczytać na ich temat: https://telmatik.pl/

  • 8. Data: 2021-09-25 09:01:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/09/2021 08:41, Uzytkownik wrote:
> [...]
    > Wracając do pytania - tak są gotowe takie elementy logiczne, które można
    > zamontować koło esek. Nazywają się przekaźnikami programowalnymi, czyli

    To się niewiele rózni od wkładania sonoff poza "profesjonalizmem" ;)

> [...]
    > W większości ich cechą wspólną jest sposób programowania tzw.
    > drabinkowy, który przypomina schemat elektryczny z użyciem przekaźników.

    To wszystko czywiste, ale wkładanie komputera w celu realizacji 1
    bramki, to przegięcie takie samo jak wkładanie Pi w celu migania diodą.

    Element który widziałem w skrzynce, wyraźnie był czymś co realizowało 1
    funkcję i tylko jedną. Z resztą w podobnym zastosowaniu: sterował pompą
    kominkową.

    W takim miejscu, gdzie mowa o bezpieczeństwie, nie ufam mikrokontolerom,
    sonoffom, PLC i wychodzi na to, że nie tylko ja.

  • 9. Data: 2021-09-25 09:16:11
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-09-25 o 09:01, heby pisze:

    > To się niewiele rózni od wkładania sonoff poza "profesjonalizmem" ;)

    Różnica taka, że Sonoff to zabawki, a wszystkie tego typu PLC są mocno
    zabezpieczone przed błędnym działaniem, dlatego stosuje się je w przemyśle.

    Ale to nie ja pytam jak sobie skomplikować życie :)

    > To wszystko czywiste, ale wkładanie komputera w celu realizacji 1
    > bramki, to przegięcie takie samo jak wkładanie Pi w celu migania diodą.

    Ale PLC to nie to samo co Pi.

> [...]
    >
    > W takim miejscu, gdzie mowa o bezpieczeństwie, nie ufam
    > mikrokontolerom, sonoffom, PLC i wychodzi na to, że nie tylko ja.

    Jaki masz problem, aby zastosować 2 przekaźniki, które zajmują tyle samo
    miejsca co jedna różnicówka 1-fazowa?

    https://automatyka.elstat.com.pl/p31977,pk-1p-przeka
    znik-w-obudowie-na-szyne-din-24vac-dc-16a.html

  • 10. Data: 2021-09-25 10:08:56
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    >
    > Jestem pewien, że jeśli jest gotowiec, to będzie bardzo drogi, ale tak z
    > ciekawości: są jakies "elementy logiczne" do montowania w skrzynkę, koło

    Patrząc na oferty to ja bym dał sobie spokój i wziął dwa przekaźniki. To
    prawda, że jeżeli są dobrze dobrane to rzadko trzeba je wymieniać, ale
    po uszkodzeniu będziesz szukał czegoś egzotycznego. Przekaźnik kupisz
    prawie w sklepie za rogiem, a na pewno w hurtowni za następnym rogiem.
    Natomiast wcale bym się nie zdziwił gdyby ten przekaźnik, który
    widziałeś, był rzeczywiście dwucewkowy, ale też "bistabilny".

    Pozdrawiam

    DD