  • 1. Data: 2021-09-20 22:55:20
    Temat: Bateria Makita 18V
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    Witam

    Mam pytanie o baterie LiON do narzędzi np. Makita 18V
    Jeśli jest pakiet o większej pojemności
    to raczej jest 10 ogniw 18650 połaczonych szeregowo-równolegle
    Czy połaczone sa po 2 ogniwa równolegle i 5x2 szeregowo czy może inaczej ?

    Tu też moje domysły żę czy ta bateria nie ma wbudowanego balancera
    (Makita) bo wygląda na to że styki są wyprowadzone na oddzielnej złączce
    z czego wnioskuje ze funkcje balancera spełnia ładowarka.

    W różnych innych "chińskich" o podobnej konstrukcji/ilości ogniw
    spotkałem się "wzrokowo" że jest ładowanie przez wtyk współosiowy
    co wskazywałoby na to że układ balancera jest wewnątrz baterii

    Czy takie równoległe połaczenie ogniw LiOn
    wpiętych w 1 kanał balancera jest OK ?

    Sorki ale nigdy "nie kleiłem", ani nie rozbierałem takich pakietów, więc
    się nie znam

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2021-09-21 07:22:17
    Temat: Re: Bateria Makita 18V
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 9/20/2021 o 10:55 PM, Waldek pisze:
> [...]
    > wpiętych w 1 kanał balancera jest OK ?
    >
    > Sorki ale nigdy "nie kleiłem", ani nie rozbierałem takich pakietów, więc

    Makity nie rozbierałem ale w zielonej wkrętarkce Bosha 18V z 2014 roku
    nie ma żadnego balancera. Ogniwa są po prostu połączone 5 szeregowo.
    Jedyne zabezpieczenie w pakiecie to bezpiecznik 20A i termik...
    Nie zdziwił bym się jak by tam też nie było balancera.

    Tylko w laptopach stosują balancery powszechnie...

    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2021-09-21 07:52:33
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    On 20.09.2021 21:55, Waldek wrote:
> [...]
    > to raczej jest 10 ogniw 18650 połaczonych szeregowo-równolegle
    > Czy połaczone sa po 2 ogniwa równolegle i 5x2 szeregowo czy może inaczej ?

    o ile mnie pamięć nie myli- balancera nie ma, a elektronika ma chip
    zliczający ładowania i bateria generuje błąd po przekroczeniu ilości
    ładowań- wiem, bo w dwóch bateriach wymieniałem elektroniki na chińskie,
    bezlicznikowe

    Lukasz

  • 4. Data: 2021-09-21 08:03:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 20 Sep 2021 22:55:20 +0200, Waldek wrote:
> [...]
    > to raczej jest 10 ogniw 18650 połaczonych szeregowo-równolegle
    > Czy połaczone sa po 2 ogniwa równolegle i 5x2 szeregowo czy może inaczej ?

    Pewnie tak jak piszesz - skoro 18V, to nie bardzo da sie inaczej.

> [...]
    > spotkałem się "wzrokowo" że jest ładowanie przez wtyk współosiowy
    > co wskazywałoby na to że układ balancera jest wewnątrz baterii

    Obowiazkowy w takich bateriach jest uklad monitora, ktory kontroluje
    napiecie kazdej sekcje w szeregu. Ale niekoczeniecznie jest
    balancerem.

    Moze ten balancer nie taki potrzebny - czyzby byl jakis mechanizm
    wewnetrzny wyrownania ładunków ?

    J.

  • 5. Data: 2021-09-21 09:39:52
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 9/21/2021 o 8:03 AM, J.F pisze:

> [...]
    > balancerem.
    >
    > Moze ten balancer nie taki potrzebny - czyzby byl jakis mechanizm

    Raczej balansuje księgowy. Ogniwa z jednej serii w jednakowym
    stanie naładowane a potem już życie. Gdy trochę przeładuje się
    jedno z ogniw to się podgrzeje ale inne doładuje przy okazji...

    Niestety ale w kilku no name i w Boshu nie widziałem w pakiecie
    balansera. Monitor napięcia jest we wkrętarce i on odłącza silnik
    gdy bateria jest zbyt rozładowana.

    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2021-09-21 10:10:15
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2021-09-21 o 08:03, J.F pisze:

> [...]
    > balancerem.
    >
    > Moze ten balancer nie taki potrzebny - czyzby byl jakis mechanizm

    Ktos tam zrobił sekcje baterii "Mansela" taki poniekąd
    zamiennik do narzędzi w standarcie złącza makity 18V

    https://imgaz.staticbg.com/customers_images/newlarge
    /cb/43/2021070307044733-1844887.jpg

    Jak widać jest tu ładowanie z gniazda współosiowego tzw. "dzeka"
    więc zakładam że ta elektronika to siakis balancer ...

    Oryginalna bateria Makita poza złaczami prądowymi
    ma złacze krawędziowe z kilkoma stykami
    a elektronika kontrolna jest raczej wewnatrz ładowarki
    zas jak ktos tu wspominał wewnątrz baterii tylko licznik ladowań
    no i pewnie kontrola temperatury bądź max dojonego prądu

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2021-09-21 10:25:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Sep 2021 09:39:52 +0200, Rutkowski, Jacek wrote:

    > Raczej balansuje księgowy. Ogniwa z jednej serii w jednakowym
    > stanie naładowane a potem już życie. Gdy trochę przeładuje się
    > jedno z ogniw to się podgrzeje ale inne doładuje przy okazji...

    Ale nie powinienes przeladowac, bo ten monitor wylaczy jak zauwazy
    wzrost napiecia na jednym ogniwie.

    > Niestety ale w kilku no name i w Boshu nie widziałem w pakiecie
    > balansera. Monitor napięcia jest we wkrętarce i on odłącza silnik
    > gdy bateria jest zbyt rozładowana.

    A li-ion, czy NiMH/Cd?

    Bateria li-ion bez ukladu monitora ... w laptopach sie nie zdarza.
    IMO - sporo by ryzykowali.

    J.

  • 8. Data: 2021-09-21 10:44:15
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2021-09-21 o 09:39, Rutkowski, Jacek pisze:
> [...]
    >
    > Niestety ale w kilku no name i w Boshu nie widziałem w pakiecie
    > balansera. Monitor napięcia jest we wkrętarce i on odłącza silnik

    Na aledrogo sa płytki które wyglądają jakby były montowane
    np. w takich bateriach narzedzi /sadzac po kształcie/

    https://allegro.pl/oferta/modul-zabezpieczajacy-bate
    rie-litowa-balancer-9712801647?fromVariant=942883817
    4

    to tylko jako przykład ...

    A całe zamieszanie o to, że mam zamiar wymienić
    w odkurzaczu który ledwie dycha
    (~100W silnik + naped szczotki), pakiet 12 x NiCd lub NiMH
    na jakieś litówki wysokoprądowe i wolałbym to odpowiednio zabezpieczyć
    jak choćby taką baterie do elektronarzędzi...
    A płytka z balancerem raczej powinna pomóc niż zaszkodzic ;)

    Moge tez poszukać gotowego pakietu LiPo
    ale tam IMO tez wskazany balancer

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2021-09-21 10:59:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Sep 2021 10:44:15 +0200, Waldek wrote:

> [...]
    >
    > https://allegro.pl/oferta/modul-zabezpieczajacy-bate
    rie-litowa-balancer-9712801647?fromVariant=942883817

    A co to za scalak?
    Bo podobnie wygladaja balancery i "zwykle monitory"

    J.

  • 10. Data: 2021-09-21 11:21:06
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2021-09-21 o 10:59, J.F pisze:

    rie-litowa-balancer-9712801647?fromVariant=942883817
    4

    > A co to za scalak?
    > Bo podobnie wygladaja balancery i "zwykle monitory"

    Nie mam zielonego pojęcia :/ Nie siedze w elektronice juz od wielu,
    wielu lat :)

    Ale dlamoich potrzeb myślałem np. o czymś takim
    https://tinyurl.com/8u4ajwbn
    i zastosowaniu ogniw 21700 ... jeśli uda się upchnąć w miejsce
    poprzednich w odkurzaczu,
    No albo gotowe flaki z takiej baterii do elektronarzedzi jak pokazywałem
    wcześniej