  • 1. Data: 2021-09-26 15:46:30
    Temat: Czym sprawdzić czy są fazy w gnieździe 3f
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Przed chwilą podczas rozkminki instalacji elektrycznej w 45+ letnim domu
    natknąłem się na problem - gdy do starego gniazda 3f 16A (jeszcze takie
    w metalowej obudowie) wkładałem tani marketowy próbnik w kolejne otwory,
    to na żadnym ze styków nie pokazał fazy. Gniazdo jest sterowane zepsutym
    ,,olejakiem", ale na 99,9 % zablokował się on w pozycji ,,włączony". Jak
    mniemam, po prostu próbnik ma za krótką część niezaizolowaną. Czy tak?

    No i jakie tam powinny być zabezpieczenia? Na pewno jest tam coś
    pokombinowane, bo w rozdzielnicy (jeśli można to tak nazwać :-) ) na
    jednej fazie siedzi automat 25 A, a na pozostałych topiki 20 A. Przy
    czym gniazdo znajduje się w garażu i (zapewne) przed olejakiem jedna z
    faz rozgałęzia się i na tym odgałęzieniu wisi oświetlenie i gniazda w
    piwnicy (tak, na jednym, niezabezpieczonym obwodzie).

  • 2. Data: 2021-09-26 16:02:24
    Temat: Re: Czym sprawdzić czy są fazy w gnieździe 3f
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:615079b8$0$536$65785112@news.neostrada.pl>
    user JDX pisze tak:

> [...]
    > 16A (jeszcze takie w metalowej obudowie) wkładałem tani marketowy
    > próbnik w kolejne otwory, to na żadnym ze styków nie pokazał fazy.

    takie bez wykrywania pola to w 2021r strach używać
    więc nie ma pola nie ma napięcia.
    a co na to żarówka albo dwie w szereg?

    > Gniazdo jest sterowane zepsutym ,,olejakiem", ale na 99,9 %
    > zablokował się on w pozycji ,,włączony".

    co to ten olejak?

    > Jak mniemam, po prostu
    > próbnik ma za krótką część niezaizolowaną. Czy tak?

    pan Bóg wie

> [...]
    > olejakiem jedna z faz rozgałęzia się i na tym odgałęzieniu wisi
    > oświetlenie i gniazda w piwnicy (tak, na jednym, niezabezpieczonym

    jakie pan sobie zażyczy do lampki czy do spawarki

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 3. Data: 2021-09-26 16:29:05
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Sep 2021 15:02:24 +0100, PiteR napisał(a):

    > in <news:615079b8$0$536$65785112@news.neostrada.pl>

    > takie bez wykrywania pola to w 2021r strach używać
    > więc nie ma pola nie ma napięcia.
    > a co na to żarówka albo dwie w szereg?

    > co to ten olejak?

    Stycznik olejowy.

    Mało możliwe, aby zablokował się na pozycji włączonej - one miały dość
    mocne sprężyny. To jeszcze sprzęty z tych pancernych i nizniszczalnych.

    > pan Bóg wie

    Styli zaczynały się kilka centymetrów w głąb.

    > jakie pan sobie zażyczy do lampki czy do spawarki

    Weź jakikolwiek miernik uniwerslany i przegwizdaj przewody choćby
    omomierzem - byle tylko bez napięcia sieciowego, bo upalisz wejście.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2021-09-26 16:36:29
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-09-26 16:02, PiteR wrote:
    > in <news:615079b8$0$536$65785112@news.neostrada.pl>

    > takie bez wykrywania pola to w 2021r strach używać
    > więc nie ma pola nie ma napięcia.
    > a co na to żarówka albo dwie w szereg?
    A o co chodzi z tym szeregiem? Bo ja myślałem o próbniku z 3 żarówek
    połączonych w gwiazdę. Tylko najpierw wtyk 3f muszę wygrzebać z gratów,
    więc robota nie na dzisiaj.

    A tak przy okazji to jakie przyzwoite próbniki polecacie? Tylko
    niekoniecznie markowe, bo w instalatorce zawodowo nie robię. Kurcze,
    Fluke fajne robi, ale nawet nie chcę sprawdzać ile to kosztuje. :-D

    > co to ten olejak?
    Taki starodawny stycznik, w którym do gaszenia łuku jest wykorzystywany
    olej:
    https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q
    =olejak+stycznik&fir=KXiLA2Os23MbpM%252CqVOI3euR8pQ5
    iM%252C_%253BQ0uXVs4A93fsaM%252CqVOI3euR8pQ5iM%252C_
    %253BfwjHBjEU1ZpdgM%252CpomOi94Db_-Y_M%252C_%253BNBU
    VrfoHx1Ed7M%252CKnPgiFBdDeGWRM%252C_%253BRgiHDec108L
    08M%252CxjpyaXmUWI-USM%252C_%253BW6RS3uU2_N4RkM%252C
    KnPgiFBdDeGWRM%252C_%253BRtCZg0CKPcyjFM%252CxjpyaXmU
    WI-USM%252C_%253BYiHRDNglu0XRTM%252C16JKT86HMkZgLM%2
    52C_%253BDpWY8YzKAMUbaM%252CcYjYzzIZ6aVz-M%252C_%253
    B7nzImTWACX4bGM%252CxjpyaXmUWI-USM%252C_&usg=AI4_-kT
    RF1huDtQuKE92ifm6EDFpLzpqdA&sa=X&ved=2ahUKEwjvpNvs6p
    zzAhXN_KQKHYUaANUQjJkEegQIJxAC&biw=1920&bih=1071

    Ja mam taki z wajchą, nie z przyciskami.

    > jakie pan sobie zażyczy do lampki czy do spawarki
    No raczej nie takie, jakie sobie życzę. Muszą być dobrane do osprzętu,
    przewodów, (nieznanych i zaplombowanych) zabezpieczeń przedlicznikowych
    oraz tych na słupie.

  • 5. Data: 2021-09-26 16:50:22
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-09-26 16:29, Adam wrote:
    [...]
    > Stycznik olejowy.
    >
    > Mało możliwe, aby zablokował się na pozycji włączonej - one miały dość
    > mocne sprężyny. To jeszcze sprzęty z tych pancernych i nizniszczalnych.
    Ten mój egzemplarze ewidentnie nie jest pancerny. :-D To dom po
    rodzicach i pamiętam, że olejak zaciął się jeszcze gdy byłem szczawiem.
    A z 5 lat temu, tuż po śmierci ojca, podłączałem pod gniazdo krajzegę i
    działała. Od tego czasu prawie na pewno nikt przy olejaku nie majstrował.

    > Weź jakikolwiek miernik uniwerslany i przegwizdaj przewody choćby
    > omomierzem - byle tylko bez napięcia sieciowego, bo upalisz wejście.
    Eeee, zależy jaki multimetr/omomierz. Taki Fluke 87 (targetowany chyba w
    elektryków właśnie) śmiało może mierzyć rezystancję wewnętrzną
    elektrowni. :-) Gdy ustawisz omomierz i włożysz sondy do gniazdka to
    tylko popiskuje sygnalizując, że coś jest nie tak.

  • 6. Data: 2021-09-26 18:50:57
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:1rpdzzy5zc2ru$.1nemm2hpvx8mi$.dlg@40tude.net>
    user Adam pisze tak:

    > Stycznik olejowy.
    >
    > Mało możliwe, aby zablokował się na pozycji włączonej - one miały
    > dość mocne sprężyny. To jeszcze sprzęty z tych pancernych i
    > nizniszczalnych.

    a to kojarzę z wyglądu

    https://www.google.com/search?q=Stycznik+olejowy

    Boh!

    --
    Piter

    szabrownik z wyboru

  • 7. Data: 2021-09-26 19:03:21
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:6150856e$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    user JDX pisze tak:

    > A o co chodzi z tym szeregiem? Bo ja myślałem o próbniku z 3
    > żarówek połączonych w gwiazdę. Tylko najpierw wtyk 3f muszę
    > wygrzebać z gratów, więc robota nie na dzisiaj.

    no można 3 zarówki ale na szbkości dwie w szereg żeby były
    odporne na 400v międzyfazowe lub jedna ale dotykana do N

    > A tak przy okazji to jakie przyzwoite próbniki polecacie?

    no takie w stylu Fazer 777

    https://www.ceneo.pl/20351363

> [...]
    > kosztuje. :-D

    > Taki starodawny stycznik, w którym do gaszenia łuku jest

    acha naprawde stary dom
    po co to rozłaczanie wywal go?

    > Ja mam taki z wajchą, nie z przyciskami.

    pamiętam te wajchy z dzieciństwa jak wyrzucali elekrycy na złom

    > No raczej nie takie, jakie sobie życzę. Muszą być dobrane do
    > osprzętu, przewodów, (nieznanych i zaplombowanych) zabezpieczeń
    > przedlicznikowych oraz tych na słupie.

    Najmniejsze jakie da się używać. Jeśli silnik będzie to sprzężone trzy
    tory żeby wyłączał wszystkie jeśli jedna faza wybije. Jeśli na słupie
    3 x 20A to wielkiego pola manewru nie ma. Na światło B6 na gniazda B16.

    --
    Piter

    szabrownik z wyboru

  • 8. Data: 2021-09-26 22:45:13
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    > jakie pan sobie zażyczy do lampki czy do spawarki

    Zabezpieczenia dobiera się do przewodów, nie obciążenia.
    Szczególnie gdy taki przewód zakończony jest gniazdkiem.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2021-09-26 23:06:21
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:siqm4q$fbu$1@gioia.aioe.org>
    user Desoft pisze tak:

    > Zabezpieczenia dobiera się do przewodów, nie obciążenia.
    > Szczególnie gdy taki przewód zakończony jest gniazdkiem.

    ta, szczególnie w Anglii :)

    w PL lampki na suficie też mają "za mocne" kable i
    można dobrać bezpiecznik do obciążenia

    a jeśli w takim domu starym są stare kable to jak najmniejsze
    bezpieczniki byleby działało.

    --
    Piter

  • 10. Data: 2021-09-26 23:53:16
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-09-26 23:06, PiteR wrote:
    [...]
    > a jeśli w takim domu starym są stare kable to jak najmniejsze
    > bezpieczniki byleby działało.
    Kable, hehe. Tam są przewody poprowadzone w metalowych rurkach. Aby było
    zabawniej, fazowe i neutralne są w tym samym kolorze. :-) No i
    oczywiście bez ochronnego. :-) O dziwo, w piwnicy instalacja jest
    puszczona natynkowo normalnym kablem, tzn. z podwójną izolacją. Swoją
    drogą, obecnie instalacje natynkowe w domach jednorodzinnych można
    jeszcze puszczać gołym kablem czy trzeba go w rurki upychać?

    Co do doboru zabezpieczeń, to ta instalacja stanowi pewne wyzwanie
    ponieważ w ,,rozdzielnicy" jest podział na dwa obwody dla pomieszczeń
    mieszkalnych - ,,parter" i ,,piętro". Na obwodzie ,,parter" wiszą wszystkie
    gniazda i oświetlenie parteru, analogicznie jest z obwodem ,,piętro". :-D
    Proste i skuteczne rozwiązanie sprzed około pół wieku. :-D