  • 21. Data: 2021-12-06 12:32:23
    Temat: Re: Obsługa wyświetlacza SPI TFT (ILI9341) w nowym Raspbianie
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 06.12.2021 o 11:41, MKi pisze:

    > 7-8 cm to żadna długość.
    > Raczej zakłócenia.
    > Jak wygląda ta wiązka?
    > Zrób skrętkę, może zaekranuj - powinno pomóc.

    Może pull-up jest nieobecny? Niby nie jest wymagany, ale może pomóc.
    Oczywiście we właściwym miejscu, tzn na końcu linii.
    A może słaba masa?

    Pozdrawiam

    DD

  • 22. Data: 2021-12-06 13:46:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Dec 2021 12:21:04 +0100, Atlantis wrote:

> [...]
    > do czasu mieszał w komunikacji na magistrali.
    >
    > Po wlutowaniu brakującego elementu wszystko wróciło do normy i znów mam
    > stabilna pracę, nawet po ustawieniu obydwu urządzeń w tryb 16 MHz.
    >
    > Podczas normalnej pracy mogę pingować urządzenie po interfejsie
    > ethernetowym i nie zgubi ani jednego pakietu, nawet po dłuższym czasie.
    > No chyba, że obciążę procesor na 100% - wtedy zaczyna już nie wyrabiać i
    > czasem jakiś pakiet się zgubi... No ale to tylko Raspberry Pi Zero, o
    > mocy obliczeniowej porównywalnej chyba do jakiegoś Pentium II. ;)

    Hm, obsluga karty powinna byc gdzies w przerwaniach, a potem w jądrze
    ... wydaje mi sie ze powinna miec wyzszy priorytet, niz programy
    użytkownika.

    J.

  • 23. Data: 2021-12-06 14:07:12
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-12-06 o 13:46 +0100, J.F napisał:
    > Hm, obsluga karty powinna byc gdzies w przerwaniach, a potem w jądrze

    Współcześnie karty sieciowe nie są już raczej obsługiwane via IRQ, bo
    narzut obsługi przerwania dla jednego pakietu jest za wysoki przy
    szybkich sieciach (aczkolwiek jak jest przy RPi Zero - przyznaję, nie
    wiem).

    > ... wydaje mi sie ze powinna miec wyzszy priorytet, niz programy
    > użytkownika.

    A to swoją drogą.

    Mateusz

  • 24. Data: 2021-12-06 15:56:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Dec 2021 14:07:12 +0100, Mateusz Viste wrote:

> [...]
    > narzut obsługi przerwania dla jednego pakietu jest za wysoki przy
    > szybkich sieciach (aczkolwiek jak jest przy RPi Zero - przyznaję, nie

    Cos w tym jest, ale z drugiej strony ... to kiedy system ma sprawdzac,
    czy cos na karte nie przyszlo ?

    google podrzuca
    https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=13058
    https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?f=28&t=
    7866

    J.

  • 25. Data: 2021-12-06 16:57:03
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Cos w tym jest, ale z drugiej strony ... to kiedy system ma sprawdzac,
    > czy cos na karte nie przyszlo ?

    Okresowo, w krótkich odstępach. Jak jest duży ruch, to wyłącza się IRQ, a
    soft IRQ włącza mechanizm NAPI. Wykonuje on polling w oddzielnym wątku aż
    nie odbierze określonej liczby pakietów. Potem się wyłącza i włącza IRQ
    spowrotem.

    > google podrzuca
    > https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=13058
    > https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?f=28&t=
    7866
    > J.

    To jakieś stare wątki dotyczące innego tematu. Możesz popatrzeć np. tu:
    https://blog.packagecloud.io/eng/2016/06/22/monitori
    ng-tuning-linux-networking-stack-receiving-data/#irq
    https://en.wikipedia.org/wiki/New_API

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 26. Data: 2021-12-07 09:52:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Dec 2021 16:57:03 +0100, Grzegorz Niemirowski wrote:

> [...]
    > soft IRQ włącza mechanizm NAPI. Wykonuje on polling w oddzielnym wątku aż
    > nie odbierze określonej liczby pakietów. Potem się wyłącza i włącza IRQ

    Ma to jakis sens ... tylko pamieci na pakiety musi starczyc, a karty
    teraz szybkie :-)

    7866

    > To jakieś stare wątki dotyczące innego tematu.

    ale czy nie sprzężonego?
    "karta" sieciowa nie jest podpieta przez USB?
    To chyba wtedy sterownik USB rzadzi przerwaniami ...

    Dzieki, w wolnej chwili popatrze.

    J.

  • 27. Data: 2021-12-07 10:02:28
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > ale czy nie sprzężonego?

    Może się mylę, ale wydaje mi się, że nie. Te wątki dotyczyły dużej liczby
    przerwań nawet przy braku ruchu.

    > "karta" sieciowa nie jest podpieta przez USB?
    > To chyba wtedy sterownik USB rzadzi przerwaniami ...

    Obecnie (RPi4) nie jest, była w przeszłości (RPi1-3).

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 28. Data: 2021-12-07 10:20:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Dec 2021 10:02:28 +0100, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Może się mylę, ale wydaje mi się, że nie. Te wątki dotyczyły dużej liczby
    > przerwań nawet przy braku ruchu.

    Chodzi mi o samo podlaczenie interfejsu sieci przez USB.

    > Obecnie (RPi4) nie jest, była w przeszłości (RPi1-3).

    A Atlantis ma Pi Zero.

    J.

  • 29. Data: 2021-12-07 10:43:00
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > A Atlantis ma Pi Zero.

    To tym bardziej, bo Zero nie ma Ethernetu. Atlantis dodał Ethernet po SPI.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 30. Data: 2021-12-07 10:55:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Dec 2021 10:43:00 +0100, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > To tym bardziej, bo Zero nie ma Ethernetu. Atlantis dodał Ethernet po SPI.

    A, no tak.
    Czyli szukamy jak tam w kernelu jest SPI obslugiwany :)

    J.