  • 11. Data: 2020-06-29 15:34:10
    Temat: Re: Olympus sprzedaje swój dział fotograficzny
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Jak beda czesci, a na to bym nie liczyl.

    Zależy co się popsuje. Jakoś stare aparaty fotograficzne nadal się
    naprawia. Dorabia się części, kanibalizuje się z rozwalonych
    egzemplarzy... A uwzględniając postęp, po jakichś pięciu latach już nie
    będziesz chciał go naprawiać.

    > O ile swiat nie przejdzie na inny ...

    Pomijając, że "świat" nie ma jedynego standardu, żeby go zmieniać,
    ryzyko zniknięcia ma dowolny standard. I więcej szans na przeżycie ma
    standard stosowany przez wielu producentów, niż jednego. MFT przecież to
    nie tylko Olek z Panasonikiem, ale też popularny format w video.

  • 12. Data: 2020-07-01 18:48:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Uncle Pete <4...@g...com> writes:

> [...]
    > naprawia. Dorabia się części, kanibalizuje się z rozwalonych
    > egzemplarzy... A uwzględniając postęp, po jakichś pięciu latach już

    Czy ja wiem - mam wrażenie, że czas życia takiego sprzętu jest dłuższy,
    przynajmniej dwukrotnie.
    Tzn. z tej epoki, bo te z początku wieku starzały się szybciej - postęp
    m.in. w matrycach był jeszcze szybki.

> [...]
    > standard stosowany przez wielu producentów, niż jednego. MFT przecież
    > to nie tylko Olek z Panasonikiem, ale też popularny format w video.

    Inna sprawa, że to jest taka nisza (nisza w niszy). Dość dawno minął już
    ten czas, gdy każdy "musiał" mieć aparat inny niż w telefonie. Moim
    zdaniem sytuacja zaczyna przypominać tę z czasów przed fotografią
    cyfrową. MFT to jednak takie trochę nie wiadomo co - nie jest to
    komórka, która "robi doskonałe zdjęcia - lepsze niż lustrzanka", ale nie
    jest to także APS-C ani tym bardziej FF (zresztą APS-C to też trochę
    takie nie wiadomo co - tyle że w nieco mniejszym stopniu). Na rynku
    obecnie jest znacznie mniej miejsca.
    Ale to oczywiście wcale nie wiąże Chińczyków, zwłaszcza jeśli zaoferują
    produkt o 80% jakości za 20% ceny (czy jakoś tak).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 13. Data: 2020-07-01 23:37:28
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Czy ja wiem - mam wrażenie, że czas życia takiego sprzętu jest dłuższy,
    > przynajmniej dwukrotnie.
    > Tzn. z tej epoki, bo te z początku wieku starzały się szybciej - postęp
    > m.in. w matrycach był jeszcze szybki.

    Tu masz sporo racji, ostro spowolnił postęp w matrycach, ale liczę, że
    jakiś będzie.

> [...]
    > jest to także APS-C ani tym bardziej FF (zresztą APS-C to też trochę
    > takie nie wiadomo co - tyle że w nieco mniejszym stopniu). Na rynku

    Zgoda, ale częściowa. Jednak między aparatem w telefonie i MFT jest duży
    dystans, który raczej nie skróci się, bo praw fizyki się nie zmieni. A
    dla bardziej "poważnego" fotografowania format MFT ma według mnie
    specyficzne zalety przy określonych wymogach i stylu fotografowania. Ja
    na przykład nie chcę ani APS-C (już go miałem), ani FF (znam jego
    możliwości z czasów "analogowych"), i nie tylko z powodu wymiarów i
    wagi. Więc widzę miejsce na rynku dla MFT, choć może i mniejsze.

  • 14. Data: 2020-07-02 23:39:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Uncle Pete <4...@g...com> writes:

    > Ja na przykład nie chcę ani APS-C (już go miałem), ani
    > FF (znam jego możliwości z czasów "analogowych"), i nie tylko z powodu
    > wymiarów i wagi.

    A z jakich jeszcze?
    BTW FF wcale nie musi być wielki. Jakieś ciemniejsze szkło, albo
    krótkie - przecież były zupełnie małe superzoomy FF (analogi), chociaż
    pewnie APS albo MFT (mam na myśli obecne cyfrówki) wtedy lepsze,
    i znacznie tańsze.

    > Więc widzę miejsce na rynku dla MFT, choć może i mniejsze.

    No właśnie, mniejsze. Może za małe.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 15. Data: 2020-07-03 00:56:51
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2020-07-02 23:39, Krzysztof Halasa wrote:

    > A z jakich jeszcze?

    Na przykład zdecydowanie bardziej odpowiada mi większa głębia ostrości
    (ale mniejsza niż w kompaktach), daje akurat potrzebny mi zakres. W
    APS-C i FF i tak zbyt często musiałbym przymykać bardziej przysłonę, co
    zniwelowałoby zaletę większej matrycy. Nie wszyscy potrzebują papierowej
    głębi ostrości. Rekordowo niskich szumów na dużych czułościach też nie.
    Zresztą znakomita stabilizacja w nowych Olkach ten problem w znacznej
    mierze rozwiązuje. Każdy może potrzebować czegoś innego i ja na przykład
    nie twierdzę, że FF nie ma zalet, po prostu nie ma zalet, które byłyby
    dla mnie istotne.

  • 16. Data: 2020-07-04 00:16:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Uncle Pete <4...@g...com> writes:

> [...]
    > APS-C i FF i tak zbyt często musiałbym przymykać bardziej przysłonę,
    > co zniwelowałoby zaletę większej matrycy. Nie wszyscy potrzebują

    No, takie bardziej zwykłe APS-C także mają dużą głębię ostrości.
    Oczywiście rozumiem, że Olek może być lepszy do niektórych rzeczy, tyle
    że głównie chodzi o wielkość/masę. Mogłoby też chodzić o kasę, ale to
    głównie w porównaniu do FF, bo jakoś tak Olympus nie był raczej
    najtańszą firmą. Głębię ostrości, jak napisałeś, można ustawić.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 17. Data: 2020-07-04 08:58:56
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2020-07-04 00:16, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > głównie w porównaniu do FF, bo jakoś tak Olympus nie był raczej
    > najtańszą firmą. Głębię ostrości, jak napisałeś, można ustawić.

    APS-C z założenia ma ją zauważalnie mniejszą, mam oba systemy (i w
    porównaniu z MFT i FF ten system rzeczywiście według mnie jakiś ni pies,
    ni wydra, skutek kompromisu z czasów drogich matryc). Można ustawić, ale
    kosztem rezygnacji przewagi większej matrycy. Ale nie o to mi chodziło,
    a o to, ze zestaw preferencji może być różny.