eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaOp amp, dodanie sprzężenie zwrotne, ale odwrócenie fazy na mosfecie › Op amp, dodanie sprzężenie zwrotne, ale odwrócenie fazy na mosfecie
    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Op amp, dodanie sprzężenie zwrotne, ale odwrócenie fazy na mosfecie
    Date: Sun, 3 Dec 2023 02:27:44 -0000 (UTC)

    Hej,

    Wydumałem sobie taki układ -- jak widać na symulacji, zły.

    http://arnold.ziffel.one.pl/screenshot-20231203-0326
    08.png
    http://arnold.ziffel.one.pl/screenshot-20231203-0326
    27.png
    http://arnold.ziffel.one.pl/icom-fan-executor.asc

    Potrzeba jest taka, żeby napięcie wejściowe (IN) przekładało się (w
    proporcji razy dwa) na napięcie wyjściowe (OUT). Czyli jak na IN podam 4 V
    to na OUT chcę mieć 8 V. Jak R2 się zmieni (to w docelowym układzie nie
    będzie rezystor tylko wentylator) to i tak ma się tam utrzymać 8 V.

    Sprzężenie zwrotne zrobiłem dodatnie dlatego, że tranzystor (M1) odwraca
    fazę. Czyli robi ujemne.

    C1 jest dodany tylko dla testu, docelowo chciałbym dać 100 nF. Bez niego w
    ogóle była sieczka w symulacji, jedno wielkie wzbudzenie.

    Jednak to nie działa (na razie tylko w symulacji, nie testowałem tego na
    żywo). Dlaczego?

    Teoria jest taka, że op amp wysterowuje mosfetem tak, żeby napięcie na
    jego wejściach było równe. Jest większe na + niż na -, więc op amp otwiera
    mosfeta, mosfet ściąga punkt OUT do masy, napięcie na + spada, a że to
    wszystko działa liniowo, to powinno osiągnąć stabilny punkt.

    Tymczasem działa to jak komparator / generator.

    Gdzie mam błąd w myśleniu?

    --
    Dzwoni jegomosc do akademika:
    - Czy mozna z Maryska?