  • 1. Data: 2020-09-17 21:31:24
    Temat: Osobny zasilacz
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Powiedzcie mi, skąd się wziął dość powszechny zwyczaj projektowania
    urządzeń na 230V w postaci osobne urządzenie właściwe plus osobny
    zasilacz w swoim pudełku?

    Nie mówię tu o ładowarkach do telefonu czy laptopa, ale o zasilaczach do
    urządzeń stricte stacjonarnych typu router/modem (czy jak tam się ten
    livebox nazywa).

    Na domiar złego te zasilacze lubią być zintegrowane z wtyczką, przez co
    zajmują dwa (trzy...) gniazdka w listwie zasilającej...

    MJ

  • 2. Data: 2020-09-17 21:36:11
    Temat: Re: Osobny zasilacz
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-09-17 o 21:31, Michal Jankowski pisze:
    > Powiedzcie mi, skąd się wziął dość powszechny zwyczaj projektowania
    > urządzeń na 230V w postaci osobne urządzenie właściwe plus osobny
    > zasilacz w swoim pudełku?

    Jeden zasilacz, jeden papier
    pincet urządzeń niskonapięciowych?

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2020-09-18 09:03:34
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    On 17.09.2020 21:36, Irokez wrote:
    > Jeden zasilacz, jeden papier
    > pincet urządzeń niskonapięciowych?

    Albo żeby tylko zasilacz wymieniać i to samo urządzenie sprzedawać na
    rynkach z różnymi napięciami i standardami wtyczek?
    Chociaż... zasilacze teraz często mają zakres wejściowy 100-240V i
    wymienną wtyczkę. Więc chyba powyższy argument jest lepszy.

    Ale właściwie dlaczego zasilacz jako osobne urządzenie nie może być
    wpinany gdzieś do urządzenia (być zintegrowany z wtyczką wyjściową)
    zamiast do gniazdka albo walać się po podłodze?

    --
    SW3

  • 4. Data: 2020-09-18 09:40:52
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-18 o 09:03 +0200, SW3 napisał:
    > Ale właściwie dlaczego zasilacz jako osobne urządzenie nie może być
    > wpinany gdzieś do urządzenia (być zintegrowany z wtyczką wyjściową)
    > zamiast do gniazdka albo walać się po podłodze?

    Może o estetykę kabla chodzi? Taki malutki biały kabelek 9V jest
    jednak dyskretniejszy niż kabel 230V z grubą izolacją.

    Swoją drogą, rozwiązanie o którym piszesz też widziałem kilka lat
    temu, w jakiejś taniej drukarce - ale drukarka to już większy sprzęt,
    więc kabel nie razi bo i tak go nie widać zza urządzenia.

    Mateusz

  • 5. Data: 2020-09-18 11:09:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michal,

    Thursday, September 17, 2020, 9:31:24 PM, you wrote:

    > Powiedzcie mi, skąd się wziął dość powszechny zwyczaj projektowania
    > urządzeń na 230V w postaci osobne urządzenie właściwe plus osobny
    > zasilacz w swoim pudełku?

    Z dwóch podstawowych przyczyn:
    1. Spełnienie norm bezpieczeństwa - łatwiej zwalić to na producenta
    zasilacza niż certyfikować całe urządzenie na zgodność z normami.
    2. Pobór prądu w stand-by. Mierzy się pobór nieobciążonego zasilacza a
    nie całego urządzenia...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2020-09-18 11:30:01
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Thu, 17 Sep 2020 21:31:24 +0200, Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Na domiar złego te zasilacze lubią być zintegrowane z wtyczką, przez co
    > zajmują dwa (trzy...) gniazdka w listwie zasilającej...

    Zasilacz bywa bardziej awaryjny niż reszta urządzenia. Szybciej
    i taniej go wymienić.

    Większa odległość ułatwia eliminowanie zakłóceń od zasilania.

    --
    Artur Stachura

  • 7. Data: 2020-09-18 12:12:32
    Od: K <n...@e...com>

    On 17/09/2020 20:31, Michal Jankowski wrote:
> [...]
    >
    > Na domiar złego te zasilacze lubią być zintegrowane z wtyczką, przez co
    > zajmują dwa (trzy...) gniazdka w listwie zasilającej...

    Jak patrze na moj domowy router (Fritz 7530) i zasilacz do niego to
    ciezko byloby to wlozyc do srodka przy zachowaniu w miare rozsadnej
    wielkosci obudowy. Z kolei juz w ogole nie widze takiej mozliwosci w 8
    portowym switchu za TV. Moze w gre wchodza dodatkowo jakies zaklocenia?

  • 8. Data: 2020-09-18 12:47:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > temu, w jakiejś taniej drukarce - ale drukarka to już większy sprzęt,
    > więc kabel nie razi bo i tak go nie widać zza urządzenia.

    Z rozwiązań spotykanych rzadko, mogę wspomnieć o laptopie Toshiby,
    jaki miałem przed laty. Z wbudowanym na stałe zasilaczem sieciowym.
    Kabel do tego standardowy, ten cienki, dwużyłowy, co ma z jednej
    strony tak zwaną "ósemkę", a z drugiej eurowtyczkę.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2020-09-18 13:08:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-09-18 o 09:03, SW3 pisze:

    > Ale właściwie dlaczego zasilacz jako osobne urządzenie nie może być
    > wpinany gdzieś do urządzenia (być zintegrowany z wtyczką wyjściową)

    Zaczyna wtedy (według mnie) być dyskusyjne, czy przypadkiem ten zasilacz
    nie jest modułem tego urządzenia i czy przypadkiem producent urządzenia
    nie jest już producentem urządzenia zawierającego moduł a więc
    urządzenie jako całość jest już urządzeniem zasilanym z sieci AC a nie
    tylko urządzeniem zasilanym np 9V co pociąga za sobą podleganie pod
    dyrektywę LVD itd..
    P.G.

  • 10. Data: 2020-09-18 13:58:47
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-18 o 12:47 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Z rozwiązań spotykanych rzadko, mogę wspomnieć o laptopie Toshiby,
    > jaki miałem przed laty. Z wbudowanym na stałe zasilaczem sieciowym.

    Też lichota - człowiek zmuszony targać zasilacz w sytuacjach, kiedy
    mógłby obejść się bez. Jak biorę laptopa na jedną prezentację gdzieś i
    wiem, że wracam tego samego dnia, to zasilacz zostaje w domu, a torbę
    mam o te 0.5 kg lżejszą.

    No i jak zasilacz siądzie to człowiek bez komputera zostaje... A z
    perspektywy wielu lat to zasilacze laptopów jednak częściej mi ulegały
    awarii, niż sam komputer.

    > Kabel do tego standardowy, ten cienki, dwużyłowy, co ma z jednej
    > strony tak zwaną "ósemkę", a z drugiej eurowtyczkę.

    Czy dobrze kojarzę, że to jeden z tych, co kopał człowieka napięciem
    fazowym przy dotknięciu metalowej kratki głośników lub któregoś z
    tylnych portów? Miałem taki. Fajny patent, nie powiem. Uczy ostrożności.

    Mateusz