  • 21. Data: 2021-04-09 16:19:10
    Temat: Re: Ostateczny cios w lobby wodorowo paliwowe
    Od: K <n...@e...com>

    On 09/04/2021 13:21, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello J.F.,
    >
    > Friday, April 9, 2021, 1:37:34 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Co wybuchło w Katowicach, że aż cały budynek się zawalił i zginął
    > dziennikarz z rodziną?

    Transformatory tez wybuchaja, zwarcia elektryczne powoduja pozary w
    ktorych gina ludzie. Baterie w meleksach moga sie tak zapalic, ze trzeba
    postawic blok mieszkalny od nowa. Instalacja LPG+ tez potrafi sie
    ulatniac powolutku do srodka pojazdu i spowodowac wybuch w czasie jazdy,
    chociaz tego typu wydarzenia maja chyba tylko miejsce na wschodzie.
    Kazda jedna technologia, ktora nam ulatwia zycie niesie ze soba jakies
    zagrozenia.

  • 22. Data: 2021-04-09 17:50:40
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 09/04/2021 13:20, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Demagogia - wodór w sieci miejskiej był tylko dodatkiem

    Bynajmniej.

    > a sama sieć
    > miejska była pod niskim ciśnieniem. Jednak radzę sobie przypomnieć, co
    > się stało z warszawską Rotundą...

    Primo w Rotundzie wybuchł metan (gaz ziemny), wtedy już chyba nigdzie w
    Polsce nie produkowano gazu miejskiego, a na pewno nie w Warszawie.
    Secundo w Rotundzie była trochę inna sytuacja, gaz ulatniał się z
    podziemnego gazociągu przez pęknięcie w korpusie zaworu, z powodu
    zatkanej przez lód kraty wentylacyjnej (to zaniedbanie służb miejskich)
    dostał się do położonego obok kanału na kable teletechniczne (sam kanał
    wbrew przepisom i zasadom sztuki został poprowadzony zbyt blisko
    gazociągu) i tym kanałem dostał się do pomieszczenia w podziemiach
    Rotundy (tu znów nie dopilnowano tego, by wejście kabli do budynku było
    właściwie uszczelnione), zaś w samym pomieszczeniu nie było działającej
    wentylacji, do tego przez pewien czas (bodajże kilka dni!) pracownicy
    informowali, że czuć gaz, ale nic z tym nie zrobiono.

    Aby doszło do podobnej sytuacji w przypadku pojazdu napędzanego wodorem,
    po pierwsze trzeba by zaparkować w jakimś niewielkim pomieszczeniu
    pozbawionym wentylacji, gdzie wodór mógłby się zebrać gdzieś pod stropem.

    <https://polskatimes.pl/rotunda-tajny-raport-dla-gie
    rka/ar/85125>

    > Wodór w samochodzie, jako podstawowe paliwo wymaga zbiornika
    > wysokociśnieniowego. Kilkaset atmosfer.

    Nawet w Polsce w wielu miastach eksploatuje się autobusy napędzane
    sprężonym metanem (CNG), gaz przechowywany jest w butlach na dachu pod
    ciśnieniem 20-25 MPa (=200-250 at) i jakoś nikt nie panikuje, że ma nad
    głową tykającą bombę. A sama technologia tych butli na CNG pewnie
    mogłaby być punktem wyjściowym do opracowania butli na 2× wyższe
    ciśnienie i z jakimś wyłożeniem ograniczającym ulatnianie się wodoru.

    --
    MF

  • 23. Data: 2021-04-09 22:20:56
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > Kryształowa kula w serwisie. Zostaje jedynie śledzić trendy, analizować
    > i ekstrapolować obecne rozwiązania pamiętając cały czas o lotności i
    > wybuchowości wodoru. Jeździłbyś z bombą pod siedzeniem?

    Od razu przypomina mi się film "Ja robot". Scena, gdy jadą na motocyklu
    dziewczyna woła "wiesz, że benzyna wybucha?".

    Wszędzie, gdzie mamy zgromadzoną energię - istnienie ryzyko jej
    niekontrolowanego uwolnienia. I czasem coś wybucha, albo się zapala.

    --
    MN

  • 24. Data: 2021-04-09 22:35:11
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    > Od razu przypomina mi się film "Ja robot". Scena, gdy jadą na motocyklu
    > dziewczyna woła "wiesz, że benzyna wybucha?".

    Było chodzić do szkoły, a nie TV oglądać...

    Benzyna nie wybucha, to raz, wodór, też nie wybucha, to dwa.
    Jak już, to z tlenem jest ewentualnie wybuchowa...

    > Wszędzie, gdzie mamy zgromadzoną energię - istnienie ryzyko jej
    > niekontrolowanego uwolnienia.

    Takie dupki jak ty też zostały uwolnione bez kontroli...

    --
    'Tom N'

  • 25. Data: 2021-04-10 12:44:30
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 08.04.2021 o 15:25, J.F. pisze:
    > Użytkownik "K"  napisał w wiadomości grup
    >
    > A wodor ... jak sie technologia okaze dobra i tania, to moze nam sluzyc
    > dlugie lata.
    >
    > A gdzies tam jeszcze sie czai bio-chemio-technologia - kto powiedzial,
    > ze z paneli slonecznych nie moze splywac benzyna czy metanol :-)
    > Albo bulgotac metan, propan i butan :-)

    Albo pomidorówka :-)

  • 26. Data: 2021-04-10 12:46:38
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 09.04.2021 o 22:35, TomN pisze:

    > Było chodzić do szkoły, a nie TV oglądać...

    > Takie dupki jak ty też zostały uwolnione bez kontroli...

    Oj Tomciu. Takie mocne słowa?
    Pojęcia nie masz, z kim rozmawiasz, nie?

    Przyznaj, że sfrustrowany życiem jesteś, nie masz dziewczyny a latka lecą.

    --
    MN

  • 27. Data: 2021-04-10 12:57:10
    Od: ii <i...@o...invalid>

    0bf50f0cf66

    > Psi szczekają, karawana idzie dalej. Tu macie najbliższą przyszłość
    > napędów na ogniwa paliwowe wodorowe:
    > https://energetyka24.com/alstom-cztery-regiony-zamow
    ily-12-pociagow-na-ogniwa-wodorowe
    > A w Niemczech już takie jeżdżą.
    > IMO wodór w samochodach osobowych nie będzie stosowany w najbliższej
    > (kilka dziesięcioleci) przyszłości. Zbyt trudno nim operować
    > bezpiecznie.

    Przecież Mirai już jeździ.

    > Kolejnictwo jest w stanie zapewnić bezpieczną obsługę.

    W jaki sposób?

    > Niewykluczone że doświadczenia tam zebrane pozwolą wprowadzić w odległej
    > przyszłości ten napęd i do samochodów osobowych.

    A co tu jest do wprowadzania?

  • 28. Data: 2021-04-10 12:59:25
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 08.04.2021 o 17:38, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup
    net...
    > Dnia Thu, 8 Apr 2021 09:05:52 +0100, K napisał(a):
    > [...]
    ily-12-pociagow-na-ogniwa-wodorowe

    > Ale czemu wodorowe, a nie na trakcje elektryczna?

    Na zimowe wieczory i ranki :-)

    > I to gdzie - w gesto zaludnionych Niemczech ?
    >
    > No chyba, ze juz maja nadmiar energii z PV i musza zagospodarowac na noc
    > :-)

    A można nie mieć nadmiaru tej energii?

    > Ale co - Mirai nie jezdzi ?
    >
    > Problemy rozwiazane sa, co najwyzej zbyt drogo ...

    Hehe, no właśnie

  • 29. Data: 2021-04-10 13:11:01
    Od: ii <i...@o...invalid>

    > Kryształowa kula w serwisie. Zostaje jedynie śledzić trendy, analizować
    > i ekstrapolować obecne rozwiązania pamiętając cały czas o lotności i
    > wybuchowości wodoru. Jeździłbyś z bombą pod siedzeniem?

    Skoro bez problemu jeździ z benzyną, LPG albo baterią litową to czemu
    nie miałby jeździć z inną bombą?

  • 30. Data: 2021-04-10 13:39:15
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 10 Apr 2021 13:11:01 +0200, ii napisał(a):

    > Skoro bez problemu jeździ z benzyną, LPG albo baterią litową to czemu
    > nie miałby jeździć z inną bombą?

    Bo ta bomba jest znacznie bardziej wybuchowa. Powiedzmy o jakieś dwa
    rzędy. Pamiętaj - 500 atm. Jak ci ktoś wjedzie w zadek i zdetonuje butlę
    to co? Jeden wybuch to te 500 atm a drugi to jak się wodór rozpuści w
    powietrzu. A mieszanika wybucha od światła słonecznego. Baterie ani baki
    z benzyną tak się nie zachowują. Zresztą, przedszkolakiem jesteś że ci
    mam literki tlumaczyć? Poczytaj sam.
    --
    Jacek
    -I hate haters-