  • 1. Data: 2020-09-03 11:31:58
    Temat: Overshot w pełnym mostku
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Ku przestrodze. :-)

    Zrobiłem sobie "na drutach" pełny mostek z zupełnie typowych elementów,
    bo chciałem na szybko sprawdzić pewien pomysł. Częstotliwość też
    nieduża, 200kHz na parę, wypełnienie stałe 45%. Na obu wyprowadzeniach
    pierwotnego zmierzyłem potworne przepięcia, rzędu 40% napięcia
    zasilania. W teorii to niemożliwe, bo równolegle z MOSFETami są diody
    pasożytnicze, które przepięcia obetną do V_IN. A w praktyce... W
    praktyce też tak się stało, tylko się V_IN przesunęło. Niegroźnie
    wyglądające 4cm kabelka wystarczyło do wygenerowania tych śmieci.
    Kondensatorek ceramiczny bezpośrednio do drenów górnych tranzystorów
    rozwiązał problem.

    Layout, layout, layout!

    Na SiC/GaN bym sobie na taką niedbałość nie pozowolił, ale przecież
    krzem jest taki wolny i wszystko wybacza...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2020-09-03 12:48:24
    Temat: Re: Overshot w pełnym mostku
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, September 3, 2020, 11:31:58 AM, you wrote:

> [...]
    > Na SiC/GaN bym sobie na taką niedbałość nie pozowolił, ale przecież
    > krzem jest taki wolny i wszystko wybacza...

    Mam takich klientów, którzy nie rozumieją, że nawet w głupim flybacku 4
    cm pomiędzy Cbulk a transformatorem może spowodować przekroczenie
    normy zakłóceń promieniowanych w kilkuwatowym zasilaczyku na
    TinySwitch (132 kHz).

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2020-09-03 14:29:21
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > cm pomiędzy Cbulk a transformatorem może spowodować przekroczenie
    > normy zakłóceń promieniowanych w kilkuwatowym zasilaczyku na

    Proponuję zrobić jeden egzemplarz celowo źle i im pokazywać oscylogramy.

    Ja w pierwszym odruchu pomyślałem, że mi się oscyloskop zepsuł. :-]
    Rozumiem przecież działanie mostka i to jest przecież niemożliwe.
    Wyszło, że nie rozumiem działania drutu... ;->

    Ale tak merytorycznie, to jestem pod wrażeniem producentów. Poprawili
    czas przełączania tranzystorów MOSFET do tego stopnia, że trzeba uważać
    na niechciane indukcyjności.

    Pozdrawiam, Piotr