  • 101. Data: 2019-10-03 22:01:21
    Temat: Re: POpularno?? j?zyk?w programowania ??
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-10-03 20:25, heby wrote:
    > Ada pokazuje że można z bezpiecznego języka zrobić takie same fajerwerki
    > jak z pisania w C.

    Tak. Tyle tylko, ze _prawdopodobienstwo_ zrobienia buga w Adzie jest o
    ile tak procent/rzedow mniejsze niz w slawetnym C/C++.

    _I o to w tym wszytskim chodzi_ ! :)

    AK

  • 102. Data: 2019-10-03 22:13:05
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-10-03 20:44, slawek wrote:
> [...]
    wskazany przeze mnie problem.Proszę:int multiply(int x, int y){ return x +
    y;}"Wyniki obliczeń tej funkcji nie będą zależeć od kompilatora".G. prawda. int nie
    jest zdefiniowany i wynik będzie zależał od kompilatora, architektury, flag
    kompilacji i bugów w kompilatorze.Te ostatnie bywają kłopotliwe z definiowaniu w
    sposób pewny.

> [...]
    > potrzebna). Robił to wykonując jakiegoś nop ileś tam razy. Potem
    > sobie coś wyliczał. No i problem: prędkość procesorów wzrosła aż
    > tak, że te nop-yBo zajmowały zero czasu (mierzonego z
    > dokładnością 55ms czy jakoś tak). Efekt? Piękne dzielenie przez
    > zero i crash w startu code... I to zwykle w programach które
    > przez wiele lat były "całkiem dobre". Oczywiście - dotyczyło to
    > tylko jednego konkretnego kompilatora, jednego producenta. Więc
    > nie ma że działanie programu nie zależy od kompilatora. I że
    > każdy kompilator jest taki sam - to piękny - ale

    To prawda.
    Tyle tylko, ze to nie wina Pascala, ale Borlanda (tyczy TurboPascala3.x
    a nie 4.x czy Delphii).
    W owym czasie MC C/C++ praktycznie nie nadawal sie do uzycia (50+
    powaznych bugow), dlatego pisalismy w.. Turbo C++ a pozniej w Borland
    C++.
    PS: Na tymze syfiastym Borlandzie stalo cale Asseco (wtedy COMP Rzeszow)
    - vide defBank. Wiec spoko Slawciu. Nie podniecaj sie. Mozna...
    Jeno trzeba sie _naprawde_ znac (bebechy kompilerow rowniez).

    PS: Moge Ci latwo udowodnic _jak_ trzeba sie bylo znac.
    No ale tego ex cathedra nie widac (tylko byle granty;)

    AK

  • 103. Data: 2019-10-03 22:19:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/10/2019 22:01, AK wrote:
    > Tak. Tyle tylko, ze _prawdopodobienstwo_ zrobienia buga w Adzie jest o
    > ile tak procent/rzedow mniejsze niz w slawetnym C/C++.
    > _I o to w tym wszytskim chodzi_ ! :)

    I jak zapewne zauważyłeś nie dyskutuje z tą opinią bo jest ona prawdziwa.

    Nieprawdziwa jest opinia że Ada jest bezpieczna bo język utrudnia
    robienie błedów.

    Nie, soft jest tak bezpieczny jak dobrze jest przetestowany. Rodzaj
    wybranego języka co najwyżej determinuje narzędzia uzyte w procesie
    weryfikacji i komfort pisania. Czy Ada czy Asm na końcu i tak chodzi
    tylko o to jak zweryfikowaliśmy to co napisaliśmy.

  • 104. Data: 2019-10-03 22:26:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/10/2019 21:52, AK wrote:
    > Po prostu Pascal jest bezpieczniejszy od C/C++

    To jest niestety dyskutowalne. Pascal nie ma absolutnie żadnych narzędzi
    gotowych do pisania algorytmami wysokiego poziomu. W związku z tym
    wszystcy wymyślali kwadratowe koła. W efekcie jest niebezpieczny
    ponieważ ilosć miejsc gdzie można zrobić buga rośnie i są to bugi
    cieżkie do zweryfikowania.

    > i tego sie _nie da
    > zagadac_ pseudo-argumentami.

    Pseudo argumentem jest gadanie o wyższości Pascala w obliczu biliona
    implementacji listy dwukierunkowej z czego 60% była błędna
    algorytmicznie. Drzewo czerwono-czarne znalazłem jedno, w projekcie
    komercyjnym. Też z błedami. Kwadratowe koła to ogólnie najczęściej
    spotykany przeze mnie bug w Pascalu.

    Innymi słowy język może miał być i bezpieczny ale wyszło jak zwykle. To
    już wole Adę.

  • 105. Data: 2019-10-03 22:28:00
    Temat: Re: POpularność języków programowania ??
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/10/2019 21:23, slawek wrote:
    > A jaka jest definicja "to samo"?!

    Odwrotność twojej definicji "różne są".

    > Poczytaj sobie czym jest myślenie abstrakcyjne.

    Ja zaś polecam Prusa. Nie żeby to było w temacie, ale przecież i tak nie
    jest.

  • 106. Data: 2019-10-03 22:39:46
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Thursday, October 3, 2019 at 8:04:09 PM UTC+2, heby wrote:
> [...]
    selects-adacores-qualified-multitasking-solution-for
    -spacecraft-software-development

    > No. Clojure też jest fajna fura. Te z listy ezoterycznych też są fajne.
    > Całe szczęście Pascal nie jest.

    Uwaga, teraz mówię ściśle o języku, ewentualnie o tak bliskich narzędziach
    jak preprocesor w C/C++. Do rzeczy, osobiście bardzo lubiłem pascala. Ale
    języki takie jak Java, C, C++, C# moim zdaniem są fajniejsze. Szkoda że
    język D ma małe wsparcie, możliwe że byłby moim ulubionym językiem. PHP
    nie lubię, ale używam, ponieważ jest dedykowany do weba i ma pod ręką
    masę wygodnych bibliotek przydatnych w aplikacjach webowych.

    Pozdrawiam

  • 107. Data: 2019-10-04 07:48:01
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    selects-adacores-qualified-multitasking-solution-for
    -spacecraft-software-development

    > No. Clojure też jest fajna fura. Te z listy ezoterycznych też są fajne.

    Tak. I nawet każdy z nich ma swój fanclub. Ale do rakiety się nie nadają.
    Dopiero co dyskutowaliśmy tu o tym, ale można jeszcze raz.

    > Całe szczęście Pascal nie jest.

    Czym nie jest? Fajną furą? Użyteczny masowo? Wybrany przez ESA do najnowszego
    projektu? Bo się pogubiłem.

    Nie znam żadnego nowego projektu, gdzie zdecydowano by się użyć Pascala (oczywiście
    nie znaczy to, że takich nie ma). Znam natomiast nowy projekt z Adą, link powyżej.

  • 108. Data: 2019-10-04 07:51:51
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

> [...]
    >
    > "Wyniki obliczeń tej funkcji nie będą zależeć od kompilatora".
    >
    > G. prawda. int nie jest zdefiniowany i wynik będzie zależał od

    To w końcu jakie jest rozwiązanie tego problemu?
    Wybrać kompilator, z którym wyniki tej funkcji mają najwięcej lajków?

    Nadal nie rozwiązałeś tego problemu.

  • 109. Data: 2019-10-04 08:16:17
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-10-03 22:19, heby wrote:
    > Nieprawdziwa jest opinia że Ada jest bezpieczna bo język utrudnia
    > robienie błedów.

    Jak juz ustalilismy _nie ma_ (i nie bedzie) jezykow w pelni
    bezpiecznych (wszytskim rzadzi prawdopodobienstwo).

    Czy Ci sie to podoba czy nie, Ada jest jednak _najbezpieczniejszym_
    jezykiem programowania. O (kilka?)rzad wielkosci bezpieczniejszym
    od C/C++ czy nawet Pascala.

    W dodatku ten jezyk (przez swoj "ekosystem" - weryfikowalnosc jezyka,
    weryfikowalnosc kompilatorow - o dziwo jedna z przyczyn "upadku" Ady;)
    jako jeden z nielicznych daje mozliwosc weryfikowalnosci programow
    (czyli sprawdzalnosci kodu w stosnku do zalozen/projektu).

    Stawianie wiec Ady na rowniz z C/C++ czy assemblerem jest po prostu
    horrendum... :(

    AK

  • 110. Data: 2019-10-04 08:17:58
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Ależ czytałem. Nie inputuj.

    http://sunnyday.mit.edu/nasa-class/Ariane5-report.ht
    ml

    Zobaczmy.

    > I nikt go pod te wymagania nie testował.

    Na jakiej podstawie tak uważasz?
    Nie dość, że testował, to jeszcze używał:

    "unless proves necessary, it was not wise to make changes in software which WORKED
    WELL on Ariane 4"

    > Słusznie. "inzynier syatemowy" bowiem zakłada magiczność Ady

    Nie czytałeś. Inżynier systemowy założył, że można część testów zrobić na symulatorze
    a nie na fizycznym module. 3.1 Findings, podpunkt s).

    > Jeśli się upierasz że winę nie ponosi ktoś kto napisał kiepską funkcję
    > tylko jakiś pierdzący w stołek dyrektor

    "It is important to note that the decision [...] was taken jointly by project
    partners at several contractual levels."

    Wiesz, co to są "contractual levels"?

    > to może spuśćmy zasłonę
    > milczenia na to jak zakończą się następne projekty tego teamu

    No właśnie - jak się zakończyły następne projekty?

    > Kod który zakłada że "wynik obliczeń na pewno zmieści się w typie int16
    > alnie nie testujemy bo nie chce nam się" jest do dupy z definicji.

    Czyli nie czytałeś. To był wynik rzutowania z 64-bitowego float'a. W jaki sposób byś
    to przetestował? Rzutując większe wartości i dostając wyjątek i stwierdzając, że
    reakcja jest poprawna?
    Właśnie taka reakcja była.

    > Choćby dlatego że w takim wypadku używa się arytmetyki z saturacją jesli
    > ma wystapić niemożliwe.

    Jakiś link do standardu, który tak nakazuje.
    Jeśli wystąpiło niemożliwe, to znaczy, że nie wiesz, co się dzieje. Wtedy odpala się
    procdurę awaryjną, którą w przypadku Ariane 5 było samozniszczenie.

    > A tu najzwyczajniej w "bezpiecznym języku"
    > odpierdolono byle jak.

    Gdzie w tym raporcie jest takie stwierdzenie?

    dokładnie tyle samo do powiedzenia

    > Miałbym do powiedzenia znacznie więcej.

    Oczywiście.

    > Ada pokazuje że można z bezpiecznego języka zrobić takie same fajerwerki
    > jak z pisania w C.

    Nikt nie twierdzi inaczej. Niektórzy twierdzą jednak, że w dobrym języku o fajerwerki
    jest trudniej.

    > Zawsze podstawowe pytanie brzmi: czy kod jest zweryfikowany,
    > poddany testom, ma pokrycie coverage które definiuje jakiś poziom ryzyka.

    I który punkt raportu stwierdza, że tego nie było?

    > A tutaj sobie jakiś misio wrzuca kod z jednego systemu do drugiego.

    Tak właśnie było.
    Dlatego powtórzę: to nie była wina Ady, to nie była wina programistów i nic więcej
    nie miałbyś tam do powiedzenia.

    Przeczytaj ten raport.