  • 11. Data: 2023-05-25 20:11:54
    Temat: Re: PWM 8 kHz/500 Hz
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    W dniu 22.05.2023 o 23:12, Adam pisze:
    > Kolega mówił, że słyszy pilota FM w radio.
    > Ja nie miałem okazji, albo tak wyoko ustawionego progu.
    > Ale on naprawiał elektronikę prawie na codzień, a ja rzadko.

    Były filtry wyjściowe tłumiące 19 kHz no i oczywiście deemfaza jak to
    przy FM. Raczej uszkodzone radio jak słyszał.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl

  • 12. Data: 2023-05-25 20:25:22
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 25/05/2023 19:11, Czarek wrote:

    > Były filtry wyjściowe tłumiące 19 kHz no i oczywiście deemfaza jak to
    > przy FM. Raczej uszkodzone radio jak słyszał.

    Pilot wali prostokątem więc możliwe że jakaś harmoniczna zakłócała drugą
    pośrednią na 455KHz

  • 13. Data: 2023-05-25 22:48:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 25.05.2023 o 20:25, Cezar pisze:

    > Pilot wali prostokątem więc możliwe że jakaś harmoniczna zakłócała drugą
    > pośrednią na 455KHz
    Przecież na FM nie ma takiej pośredniej a przy odbiorze FM heterodyna AM
    jest wyłączana, więc skąd by się miał wziąć sygnał 455khz?

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2023-05-26 11:09:44
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 25/05/2023 21:48, Janusz wrote:

    > Przecież na FM nie ma takiej pośredniej a przy odbiorze FM heterodyna AM
    > jest wyłączana, więc skąd by się miał wziąć sygnał 455khz?

    Masz racje - wydawało mi sie ze jest tam podwójna przemiana ale pewnie
    nie warto (choć pewnie rozwiązania z podwójną przemianą istnieją)

    Jak już popatrzeć na nowocześniejsze układy jak np TDA7000 i jego
    pochodne, to tam IF=70kHz

  • 15. Data: 2023-05-26 11:19:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 26 May 2023 10:09:44 +0100, Cezar wrote:

    > Masz racje - wydawało mi sie ze jest tam podwójna przemiana ale pewnie
    > nie warto (choć pewnie rozwiązania z podwójną przemianą istnieją)

    Chyba nie warto - radiowy FM ma takie parametry, ze druga przemiana
    niepotrzebna.

    > Jak już popatrzeć na nowocześniejsze układy jak np TDA7000 i jego
    > pochodne, to tam IF=70kHz

    Do FM? troche chyba mało, bo dewiacja większa.

    i imo grozą stacje lustrzane ... a moze DSP z mieszaczem kwadraturowym
    sobie z tym radzi ?

    J.

  • 16. Data: 2023-05-26 11:45:02
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 26/05/2023 10:19, J.F wrote:

> [...]
    >
    > Do FM? troche chyba mało, bo dewiacja większa.
    >
    > i imo grozą stacje lustrzane ... a moze DSP z mieszaczem kwadraturowym

    Nie ma DSP, czysty analog:
    https://www.changpuak.ch/electronics/dhe/TDA7000.pdf

  • 17. Data: 2023-05-26 17:02:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 26 May 2023 10:45:02 +0100, Cezar wrote:

    > Nie ma DSP, czysty analog:
    > https://www.changpuak.ch/electronics/dhe/TDA7000.pdf

    Patrze na schemat wewnetrzny ...
    -moze im faktycznie duze pasmo niepotrzebne, bo tak jakby sledzili
    częstotliwosc za pomocą PLL, a dokladniej FLL. I te 70kHz dotyczy FLL.

    ALe co bedzie, jak w poblizu będą dwie stacje o podobnie silnym
    sygnale i zblizonej czestotliwosci? 70kHz to niby na tyle mało, ze
    druga stacja powinna dawac znacznie wyzsza pośrednią, bo u nas odstęp
    raczej większy w danym rejonie ...

    J.

  • 18. Data: 2023-05-26 20:22:57
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 26/05/2023 16:02, J.F wrote:

> [...]
    > sygnale i zblizonej czestotliwosci? 70kHz to niby na tyle mało, ze
    > druga stacja powinna dawac znacznie wyzsza pośrednią, bo u nas odstęp

    To jeszcze nic... jak tu zapewnić dewiacje +-75kHz przy użyciu IF=70kHz :-)

    Otóż stosują trik polegający na zmianie częstotliwości oscylatora 70kHz
    przez zdemodulowany signał audio, dzikęki czemu IF ma tylko +-15kHz.
    Tutaj jest to wytłumaczone
    https://www.tel.uva.es/personales/tri/radio_TDA7000.
    pdf

  • 19. Data: 2023-05-26 20:39:25
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    W dniu 25.05.2023 o 20:25, Cezar pisze:
    > Pilot wali prostokątem więc możliwe że jakaś harmoniczna zakłócała drugą
    > pośrednią na 455KHz

    Pilot jest sinusoidalny i częstotliwość pośrednia dla UKF była
    (przynajmniej w Polsce) 10,7 MHz.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl

  • 20. Data: 2023-05-26 20:51:58
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.05.2023 o 17:02, J.F pisze:
    > Patrze na schemat wewnetrzny ...
    > -moze im faktycznie duze pasmo niepotrzebne, bo tak jakby sledzili
    > częstotliwosc za pomocą PLL, a dokladniej FLL. I te 70kHz dotyczy FLL.

    Żeby przenieść informacje, to niestety, pasmo potrzebne. Sygnał MPX ma
    te 53 kHz (o ile pamiętam) więc przy modulacji FM powstaną wstęgi o
    jeszcze większej szerokości.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl