  • 1. Data: 2021-11-29 08:59:33
    Temat: Pamięć RAM
    Od: trybun <M...@j...cb>

    Dlaczego mimo tego że posiadam DDR4 2666MHz wszelakie programy
    diagnostyczne pokazują że komputer korzysta tylko z połowy mocy
    przerobowych, tj 1332MHz?

    Czy można to jakoś naprawić korygując ustawienia w BIOSie czy może
    trzeba dokupić drugą kość i ustawić pamięć dwukanałowo, czy może jeszcze
    coś innego?

  • 2. Data: 2021-11-29 09:37:45
    Temat: Re: Pamięć RAM
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 29/11/2021 07:59, trybun wrote:

> [...]
    >
    > Czy można to jakoś naprawić korygując ustawienia w BIOSie czy może
    > trzeba dokupić drugą kość i ustawić pamięć dwukanałowo, czy może jeszcze

    Masowo w calym industry jest zamiennie uzywane MHz z MT/s. Doczytaj,
    jaka prawdziwa czestotliwosc pracy ma twoja pamiec. Reszta to
    marketingowy belkot. Tak samo jak z dyskami twardymi "1 TB" = 931 GiB
    (7% dysku "wyparowalo" z kazdego dysku poprzez klamanie producentow).
    Dlatego industry przyjelo nowa jednostke, aby podkreslic jej roznice ze
    stara falszywa jednostka. W pamieciach RAM tez powoli standardem staje
    sie uzywanie MT/s zamiast bezsensownego MHz. To tak jak w supermarketach
    byly sprzedawane komputer z zegarem 12 GHz (bo przeciez 4 rdzenie 3 GHz
    kazdy!).

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 3. Data: 2021-11-29 09:43:40
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 29 Nov 2021 08:59:33 +0100
    doszła do mnie wiadomość <so2195$1ot4$1@gioia.aioe.org>
    od trybun <M...@j...cb> :

> [...]
    >
    >Czy można to jakoś naprawić korygując ustawienia w BIOSie czy może
    >trzeba dokupić drugą kość i ustawić pamięć dwukanałowo, czy może jeszcze

    2666 to nie jest taktowanie pamięci, tylko pierdolety producentów,
    realnie masz 1333(I/O bus clock) a memory clock jerst jeszcze inny.
    2666 to tzw MT/s czyli megatransfery na sekundę.
    Liczy się wartość, jaką zaraportuje program diagnostyczny w MiB/s,
    Sisoft Sandra cy jakiś podobny.

  • 4. Data: 2021-11-29 10:35:13
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 29.11.2021 o 09:37, pioruns pisze:

> [...]
    > staje sie uzywanie MT/s zamiast bezsensownego MHz. To tak jak w
    > supermarketach byly sprzedawane komputer z zegarem 12 GHz (bo przeciez

    Gdzie mam to "doczytać"?  Czyli wg Ciebie wszystko gra, nie trzeba nic
    przestawiać w biosie czy kupować dodatkowej kości aby osiągnąć
    deklarowaną wartość, jakąkolwiek by ona nie była - fałszywa czy prawdziwa?

  • 5. Data: 2021-11-29 10:39:45
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 29.11.2021 o 09:43, a...@p...com pisze:
> [...]
    > 2666 to tzw MT/s czyli megatransfery na sekundę.
    > Liczy się wartość, jaką zaraportuje program diagnostyczny w MiB/s,

    Ale BIOS też pokazuje wartość nominału ustawiona na 2666MHZ. Jakim
    skrótem oznaczone są wartości liczone w MiB/s w takich programach? Bo np
    w CPU-Z czy HWiNFO64 tego nie widzę.

  • 6. Data: 2021-11-29 10:57:10
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 29 Nov 2021 10:39:45 +0100
    doszła do mnie wiadomość <so2752$hcv$1@gioia.aioe.org>
    od trybun <M...@j...cb> :

    >Ale BIOS też pokazuje wartość nominału ustawiona na 2666MHZ. Jakim
    >skrótem oznaczone są wartości liczone w MiB/s w takich programach? Bo np
    >w CPU-Z czy HWiNFO64 tego nie widzę.

    To nie MHz tylko MT/S(megatransfery na sekundę), 2666x8 to maksymalny
    możliwy na tych pamięciach transfer(szyna pamięci to 8 bajtów), w tym
    wypadku będzie to 2666*8=21328 MiB/s, zwracam uwagę, maksymalny
    możliwy, w praktyce będzie pewnie trochę mniej. Realne transfery
    sprawdzisz min w Sisoft Sandra czy jakimś podobnym, cpu-z czy biosem
    się nie sugeruj.
    Po prostu marketoidy up[arły się, że MT/s nazywać będą MHz, bo to
    bardziej zrozumiałe dla oglądacza kotów z YouTube.

  • 7. Data: 2021-11-29 12:19:18
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 29/11/2021 09:35, trybun wrote:

    > Gdzie mam to "doczytać"?

    "MT/s vs MHz difference", i tak dalej. Zazwyczaj pierwszy link i
    wszystko jasne, zacznij od tego.

    Czyli wg Ciebie wszystko gra, nie trzeba nic
    > przestawiać w biosie czy kupować dodatkowej kości aby osiągnąć
    > deklarowaną wartość, jakąkolwiek by ona nie była - fałszywa czy prawdziwa?

    Nie siedze przy twoim PC i nie grzebie w BIOSie, ale strzelam, ze
    wszystko gra. Ale sam dojdz do tego, zrozum jak RAM dziala, nie
    polegajac na opinii randomow z usenetu. Tez padles ofiara marketingowego
    belkotu :D Twoja kosc, musze Cie rozczarowac, pracuje z czestotliwoscia
    1333 MHz. Ale poniewaz jest to kosc DDR (double data rate) to wysyla 2x
    tyle danych w ciagu jednego cyklu co kosc nie-DDR. Ale nie mozemy mowic
    ze ma 2666 MHz... Niestety wszyscy producenci tak mowia. W Linuksie na
    przyklad, duzo narzedzi juz w ogole nie pokazuje belkotu tylko prawdziwe
    dane:
    Memory: RAM: total: 62.78 GiB used: 10.75 GiB (17.1%)
    Array-1: capacity: 128 GiB slots: 4 EC: Multi-bit ECC
    Device-1: DIMM_A1 size: No Module Installed
    Device-2: DIMM_A2 size: 32 GiB speed: 3600 MT/s
    Device-3: DIMM_B1 size: No Module Installed
    Device-4: DIMM_B2 size: 32 GiB speed: 3600 MT/s

    Nie ma zadnych MHz.

    To tak jak z dyskami (dalem przyklad wczesniej), albo z CPU. W jednym
    cyklu nowoczesnego CPU tez wychodzi 2x albo nawet i 10x tyle danych, co
    ze starego Pentium 4. Ma wiecej IPC (instructions per cycle). Ale nie
    mowimy ze CPU ma 20 GHz, bo robi 5x wiecej instrukcji niz Pentium 4
    4GHz. W prockach tez chcieli producenci kiedys oszukiwac, np. AMD
    Sempron 2800+ z taktowaniem 2.0 GHz (lol). Ale teraz odeszli od tego, i
    dobrze. Moze kiedys sie ogarna z dyskami i pamiecia.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 8. Data: 2021-11-29 14:40:13
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 29.11.2021 o 12:19, pioruns pisze:

> [...]
    > Sempron 2800+ z taktowaniem 2.0 GHz (lol). Ale teraz odeszli od tego,
    > i dobrze. Moze kiedys sie ogarna z dyskami i pamiecia.

    To już kompletny galimatias. Producenci podają że taktowanie pamięci
    obliczają w MHz, tylko po co to robią jak to się ma nijak do rzeczy..
    Nie znam także programu diagnostycznego który odnosi się do czegoś
    innego niż MHz.

    Dobra, pogrzebałem w necie i zasadniczo twoja teza została potwierdzona,
    czyli nie ma żadnego błędu w odczycie parametrów mojego RAMu, dzięki za
    info.

  • 9. Data: 2021-11-29 14:42:31
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 29.11.2021 o 10:57, a...@p...com pisze:
> [...]
    > Po prostu marketoidy up[arły się, że MT/s nazywać będą MHz, bo to
    > bardziej zrozumiałe dla oglądacza kotów z YouTube.

    Jak widać nie tylko marketoidy. I w sumie nieważna jak to nazywają,
    ważne jak działa i co najistotniejsze - czy osiąga toto deklarowane
    wartości, tymczasem chyba trudno zaakceptować połowę tych wartości komuś
    więcej niż ci oglądacze kotów?

  • 10. Data: 2021-11-29 15:12:57
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 29/11/2021 13:40, trybun wrote:
    > Nie znam także programu diagnostycznego który odnosi się do czegoś
    > innego niż MHz.

    Pod Linuksem MT/s uzywa np. inxi oraz dmidecode. A pod Winda, jak sam
    zauwazyles, niektore programy pokazuja poprawne MHz (o polowe mniejsze)
    a wiec polowa sukcesu. Jeszcze pare lat haha.

    --
    pozdrawiam, pioruns