  • 11. Data: 2021-11-29 16:12:46
    Temat: Re: Pamięć RAM
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 29 listopada 2021 o 07:42:34 UTC-6 trybun napisał(a):

    > Jak widać nie tylko marketoidy. I w sumie nieważna jak to nazywają,
    > ważne jak działa i co najistotniejsze - czy osiąga toto deklarowane
    > wartości, tymczasem chyba trudno zaakceptować połowę tych wartości komuś
    > więcej niż ci oglądacze kotów?

    Wez sobie porownaj wydajnosci pamieci o roznych predkosciach. Mimo ze one maja
    ratingi sporo wyzsze to najczesciej przyrost wydajnosci jest nikly. I to czasem nawet
    miedzy kolejnymi generacjami pamieci.
    Np. pierwszy link jaki znalazlem:
    https://www.anandtech.com/show/17047/the-intel-12th-
    gen-core-i912900k-review-hybrid-performance-brings-h
    ybrid-complexity/12

    Czasem wydajnosc nowszych i niby szybszych pamieci jest nizsza...

    I tu kolejny:
    https://www.gamersnexus.net/guides/3508-ryzen-3000-m
    emory-benchmark-best-ram-fclk-uclock-mclock

    Sedno jest proste, zazwyczaj parametry pamieci nie sa az tak krytyczne.
    To tak nawiasem.

  • 12. Data: 2021-11-29 21:06:47
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <a...@p...com> 7...@4...com

    > 2666 to nie jest taktowanie pamięci, tylko pierdolety producentów,

    Niekoniecznie wszystkich producentów:

    https://www.crucial.com/articles/about-memory/differ
    ence-between-speed-and-latency

    Widzisz tu 2666MHz?

    -=-

    Kolejny problem to wartości CL...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 13. Data: 2021-11-30 09:47:04
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 29.11.2021 o 15:12, pioruns pisze:

    > Pod Linuksem MT/s uzywa np. inxi oraz dmidecode. A pod Winda, jak sam
    > zauwazyles, niektore programy pokazuja poprawne MHz (o polowe
    > mniejsze) a wiec polowa sukcesu. Jeszcze pare lat haha.

    Nawet sama 10ka taktowanie RAMu pokazuje w MHz..

  • 14. Data: 2021-11-30 09:48:08
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 29.11.2021 o 16:12, ptoki pisze:

> [...]
    emory-benchmark-best-ram-fclk-uclock-mclock

    > Sedno jest proste, zazwyczaj parametry pamieci nie sa az tak krytyczne.

    W ogóle nie przywiązywałbym wagi do pamięci RAM, jednak dla
    zintegrowanej grafiki ta pamięć i jej taktowanie podobno ma duże
    znaczenie. Tak się w ogóle zastanawiam czy zamiast ew dokupienia drugiej
    kości nie lepiej byłoby zakupić  nową , o największym współczynniku
    MHz/czy jak to tam się faktycznie nazywa,  a którą jednocześnie da radę
    obsłużyć procesor?

  • 15. Data: 2021-11-30 11:30:18
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 30/11/2021 08:47, trybun wrote:

    > Nawet sama 10ka taktowanie RAMu pokazuje w MHz..

    Hahaha ot spece.
    Windows nadal pokazuje TB zamiast TiB, prawda? TB ale w 1024-kach, a
    producenci w 1000-tkach. Porazka.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 16. Data: 2021-11-30 23:27:09
    Od: ptoki <s...@g...com>

> [...]
    > kości nie lepiej byłoby zakupić nową , o największym współczynniku
    > MHz/czy jak to tam się faktycznie nazywa, a którą jednocześnie da radę

    W praktyce nie warto.
    Chyba ze masz naprawde pasciate pamieci w dobrej plycie i wymiana na lepsze z
    drugiego konca skali jest relatywnie tania.
    Te roznice w rzeczywistych zastosowaniach sa na poziomie 2-3-5-8-12% max.
    I to pomiedzy dnem a sufitem w kontekscie osiagow.

    Nie widzialem przypadku kiedy pamiec miala decydujace znaczenie.

    Jak masz zamiar grac to moze od biedy warto. Ale jak tylko kilkac w przegladarke i
    excela to IMHO lepiej dodac kolejne 4/8/16GB ram.

  • 17. Data: 2021-12-01 11:19:05
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 30.11.2021 o 11:30, pioruns pisze:

    > Hahaha ot spece.
    > Windows nadal pokazuje TB zamiast TiB, prawda? TB ale w 1024-kach, a
    > producenci w 1000-tkach. Porazka.

    Całkowity galimatias choćby w obliczaniu pojemności dysku, właściwości
    "C" - pojemność liczona w bajtach wynosi 511 453 110 272, w GB wychodzi
    im 476...

  • 18. Data: 2021-12-01 11:20:05
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 30.11.2021 o 23:27, ptoki pisze:

> [...]
    >
    > Jak masz zamiar grac to moze od biedy warto. Ale jak tylko kilkac w przegladarke i
    excela to IMHO lepiej dodac kolejne 4/8/16GB ram.

    Właśnie o gry chodzi. Choć wszystkie moje obecne gry chodzą na tej
    integrze, to jednak nie zawadziłoby zwiększyć wydajności, zwłaszcza
    wobec alternatywy - dołożyć kość 2666MHz/czy jak to tam się nazywa, czy
    tą wywalić a  kupić nową o wyższym taktowaniu. Wiele tego nie będzie, bo
    możliwości procka co do obsługi RAMu w trybie normalnym, to 3000MHz.

  • 19. Data: 2021-12-01 18:46:54
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 29 Nov 2021 21:06:47 +0100
    doszła do mnie wiadomość <so3btj$1j8a$1@gioia.aioe.org>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :

    ><a...@p...com> 7...@4...com

    >Niekoniecznie wszystkich producentów:
    >
    > https://www.crucial.com/articles/about-memory/differ
    ence-between-speed-and-latency

    >Widzisz tu 2666MHz?

    Tu nie, ale pamięci Crucial w ramole.net mają wpisane MHz lub nic przy
    tym parametrze, MT/s nie widziałem w ramolach(oni mają oczadziałych
    "opiekunów wyrobów", przez co powstaje mętlik).

    >-=-
    >
    >Kolejny problem to wartości CL...

    No, jak się Trybun dowie, że takie pamięci mają dziesiątki parametrów,
    które user też może ustawiać, to dopiero będzie mętlik...

    https://www.systemverilog.io/ddr4-timing-parameters-
    cheatsheet

    --
    Szwambuł Trantiputl, Aieon Wrszc & Etaoin Shrdlu
    Inter stercus/faeces et urinam nascimur

  • 20. Data: 2021-12-01 19:02:38
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 29 Nov 2021 14:42:31 +0100
    doszła do mnie wiadomość <so2lc8$1i3l$2@gioia.aioe.org>
    od trybun <M...@j...cb> :

> [...]
    >ważne jak działa i co najistotniejsze - czy osiąga toto deklarowane
    >wartości, tymczasem chyba trudno zaakceptować połowę tych wartości komuś

    Proszę, oto parametry twojej pamięci, bez ściemniania:
    Typ mamięci DDR4 2666
    Zegar pamięci 333,33 MHz
    I/O bus clock 1333,33 MHz
    Data rate(Mt/s) 2666,66 Mt/s (megatransfery na sekundę)
    Maksynalny transfer 21333.33 MiB/s (megabajtów na sekundę).

    Trybun, masz jednen moduł pamięci?
    Dokup drugi taki sam, to będą działać w trybie dual (trochę szybciej),
    ustaw w biosie XMP(jeśli pamięci to mają), tak wyjdzie najtaniej.

    https://newsblog.pl/jak-wlaczyc-xmp-extreme-memory-p
    rofile/