  • 51. Data: 2021-12-04 13:42:29
    Temat: Re: Pamięć RAM
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 04/12/2021 09:55, trybun wrote:

    > Tzn? Czy sa jakieś specyficzne warunki pozwalające zminimalizować ryzyko
    > braku kompatybilności między kośćmi RAMu?

    Nie ma. Kazda plyta glowna ma swoje widzimisie i czasami kosci sie
    gryza. Upewnij sie, ze kupujesz taka sama czestotliwosc i te same CL.
    Pokaz tutaj oba modele (ten swoj i te co znajdziesz i bedziesz chcial
    zakupic), to mozna sie przyjrzec czy na pewno wszystko ok.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 52. Data: 2021-12-04 15:01:25
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W sobotę, 4.12.2021 o 12:48, Animka napisała:

    > Nie nazywa się tego kością tylko modułem. Już kiedyś Radosław Sokół
    > zwracał na to uwagę.

    No, moduł kości. I sokół syty i owca cała.

    > Podaj dokładną nazwę twojego modułu(pamięci)i ile ma mieć MB czy GB to
    > wyszukam w internecie.

    I to jest chwalebne podejście Dobrej Samarytanki na Usenecie.
    Chwalmy Pana! I dobrą panią.

  • 53. Data: 2021-12-04 15:19:36
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.12.2021 o 13:42, pioruns pisze:

> [...]
    > Pokaz tutaj oba modele (ten swoj i te co znajdziesz i bedziesz chcial
    > zakupic), to mozna sie przyjrzec czy na pewno wszystko ok.

    Mój gnat to Kingston DDR4 8GB 2666MHz CL19 1R16. Najbardziej bliska temu
    który udało mi sie znaleźć -
    https://www.alsen.pl/podzespoly-komputerowe/pamieci-
    ram-ddr/pamieci-do-komputerow-pc/kingston-ddr4-8gb-2
    666-cl19-dimm-2rx8.

  • 54. Data: 2021-12-04 15:19:46
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.12.2021 o 12:48, Animka pisze:

    > Nie nazywa się tego kością tylko modułem. Już kiedyś Radosław Sokół
    > zwracał na to uwagę.
    > Kup sobie 2 takie same moduły pamięci lub dołóż 1-taki sam z nazwy
    > jaką masz w komputerze. Tyle ile może obsłużyć Twój komputer.
    > Niektóre stare komputery to np.nie obsłużą więcej niż 2 GB RAM.
    > Podaj dokładną nazwę twojego modułu(pamięci)i ile ma mieć MB czy GB to
    > wyszukam w internecie.

    E tam, ja wolę używać starych (i najlepiej polskich) nazw.  A "Moduł"
    brzmi zbyt obcojęzyczne.

    Niestety nie, to już nie te czasy kiedy prawie każda kość pasowała do
    kompa. Dwukanałowa pamięć ma swoje wymagania.

    Proszę bardzo, może uda Ci się znaleźć taka samą - Kingston DDR4 8GB
    2666MHz CL19 1R16.

  • 55. Data: 2021-12-04 15:24:15
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 04/12/2021 14:19, trybun wrote:

> [...]
    > który udało mi sie znaleźć -
    > https://www.alsen.pl/podzespoly-komputerowe/pamieci-
    ram-ddr/pamieci-do-komputerow-pc/kingston-ddr4-8gb-2

    No widze na allegro tez ceny podobne a nawet i wyzsze, za podobne kosci.
    Ja bym bral :)

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 56. Data: 2021-12-04 19:01:29
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2021-12-04 o 15:19, trybun pisze:

> [...]
    > kompa. Dwukanałowa pamięć ma swoje wymagania.
    >
    > Proszę bardzo, może uda Ci się znaleźć taka samą - Kingston DDR4 8GB

    https://www.x-kom.pl/p/434968-pamiec-ram-sodimm-ddr4
    -kingston-8gb-1x8gb-2666mhz-cl19.html#Specyfikacja
    Co prawda już nie ma tam w sprzedaży, ale poczytaj sobie opinie.

    Dalej nie ma sensu szukać:
    Zainstaluj sobie program Aida64 Extreme free. Najnowszej wersji to nie
    instaluj, bo nie działa jak nie kupisz.Aida 64m pokazuje dokładne dane
    dotyczące pamięci (SPD), mikroukład płyty głównej, obslugiwane typy
    pamięci itp.
    Masz 8GB pamięci i jeszcze narzekasz. Ja mam dużo, dużo mniej i nie
    narzekam :-)

    --
    animka

  • 57. Data: 2021-12-05 01:20:31
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 4 gru 2021 o 08:09, a...@p...com pisze:

    > Pamięci DDR4 mają o wiele większy transfer ciągły niż pamięci DDR3,

    Zazwyczaj tak, co niekoniecznie oznacza, iż 2666MT/s poda
    Ci 2 razy więcej bajtów niż 1333MT/s w tym samym czasie. ;)
    Problemem są przykładowo puste cykle, czyli Cas Latency.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/CAS_latency
    Zauważ z łaski swej, że Cl zwykle rośnie wraz ze wzrostem
    częstotliwości (dzisiejsze RAMki mają ~dziesięć razy więcej
    tych cykli niż miały PC100) a opóźnienia liczone w ns zależą
    i od Cl, i od częstotliwości, bo Cl nie mierzymy ns... ;)
    Polecam rysunki z dolnej półki ;) ww. strony.

    > Jak widzisz, mierne transfery mogą być winą CPU, a nie pamięci.

    O tym też pisałem.

    > Poza tym w procesorach są spore pamięci cache, które niwelują problem
    > ze słabym transferem RAM->CPU,

    Cache nie reguluje czasu -- nie zgadnie tego, czego RAMka nie dała...

    > Czyli, reasumując, mimo teoretycznie dużej przepustowości RAM są
    > wąskie gardła, które nie są winą samych pamięci.

    Różnie bywa. GPU NVidii u mnie korzysta z DDR5, choć CPU -- z DDR4.

    -=-

    RAMki niekoniecznie korespondują tylko z CPU czy GPU.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Direct_Memory_Access

    -=-

    Wracając do Cl -- co z tego, że magistrala ileś pociągnie,
    skoro na przygotowaniach też trzeba tracić czas... Trochę ;)
    jak z burstem i HDD czy SATAni_styczną przepustowością. '150MB/s'
    nie oznacza 'odczytanie 1000 plików po 150kB zajmie s'. Podobnie
    SATA6Gb/s niekoniecznie da lepsze efekty niż SATA3Gb/s... Cache
    pomogą, lecz czasu nie cofną -- nie podadzą tego, czego nie
    podał dysk... (pomóc mogą choćby w kolejkowaniu oraz
    w przewidywaniu)

    Mając dwa moduły z tym samym Cl, być może ;) lepiej wziąć
    ten z większą przepustowością; nierzadko jednak wzrost MT/s
    okupimy liczbą Cl. Co gorsza -- te naprawdę szybsze będą
    zazwyczaj znacznie droższe, więc za te same pieniądze
    kupimy ich mniej, co może wydajność komputera DRA_STYCZNIE
    powalić na kolanka...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 58. Data: 2021-12-05 09:33:29
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.12.2021 o 15:24, pioruns pisze:

    ram-ddr/pamieci-do-komputerow-pc/kingston-ddr4-8gb-2
    666-cl19-dimm-2rx8.

    > No widze na allegro tez ceny podobne a nawet i wyzsze, za podobne
    > kosci. Ja bym bral :)

    Pewnie i ja się zdecyduje,. Tym bardziej że sklep o rzut kamieniem i
    może uda sie wynegocjować możliwość zwrotu.

  • 59. Data: 2021-12-05 09:33:40
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.12.2021 o 19:01, Animka pisze:

> [...]
    > pamięci itp.
    > Masz 8GB pamięci i jeszcze narzekasz. Ja mam dużo, dużo mniej i nie

    Coś szybko sie poddałaś..? Tak, parametry mojego kompa mogę sprawdzić
    nie tylko w Aidzie, problem z szczegółowością opisu sprzedawanego RAMu
    na stronach www.

    Nie narzekam, pamięci na razie wystarcza, zapobiegawczo chciałbym tylko
    jej dołożyć trochę gdy jeszcze jest łatwo dostępna. Jednak jak widać już
    z tą dostępnością są problemy.

  • 60. Data: 2021-12-05 11:15:29
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 04.12.2021 o 10:55, trybun pisze:

    > Tzn? Czy sa jakieś specyficzne warunki pozwalające zminimalizować ryzyko
    > braku kompatybilności między kośćmi RAMu?

    Albo działa albo nie