  • 1. Data: 2009-10-28 13:02:31
    Temat: Pomiary z różnych urządzeń o tej samej dokładności
    Od: B <...@...pl>

    Witam,
    Czy jest sens stosowania powiedzmy 3 różnych urządzeń do mierzenia
    (różnymi metodami) tej samej wielkości (np. położenia) gdy każda daje
    błąd rzędu 1m. tj. czy da się zmniejszyć ten błąd?

    B.

  • 2. Data: 2009-10-28 13:52:31
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    B wrote:

    > Czy jest sens stosowania powiedzmy 3 różnych urządzeń do mierzenia
    > (różnymi metodami) tej samej wielkości (np. położenia) gdy każda daje
    > błąd rzędu 1m. tj. czy da się zmniejszyć ten błąd?

    Jeśli metoda pomiaru daje błąd o charakterze losowym, a nie
    systematycznym, to nawet jednym urządzeniem jest
    sens zmierzyć wiele razy. A jeśli metody pomiaru są trzy,
    to jeszcze lepiej.

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka

  • 3. Data: 2009-10-28 14:24:26
    Od: B <...@...pl>

    Slawek Kotynski pisze:

    > Jeśli metoda pomiaru daje błąd o charakterze losowym, a nie
    > systematycznym, to nawet jednym urządzeniem jest
    > sens zmierzyć wiele razy. A jeśli metody pomiaru są trzy,
    > to jeszcze lepiej.

    Czyli można użyć tu wzorów na średnią ważoną i jej błąd?
    jeżeli tak to wynikałoby z tego, że użycie 3 rożnych urządzeń
    pomiarowych dało by dokładność 0,(3) m

    B.

  • 4. Data: 2009-10-28 16:11:48
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    B wrote:

    > Czyli można użyć tu wzorów na średnią ważoną i jej błąd?
    > jeżeli tak to wynikałoby z tego, że użycie 3 rożnych urządzeń
    > pomiarowych dało by dokładność 0,(3) m

    _Ważoną_ to wtedy, kiedy masz informację o tym, że różne
    pomiary dają różne błędy. Jeśli jednakowe to zwykłą arytmetyczną.
    No i z tą 1/3 to też nie takie proste.
    Przy większej ilości pomiarów to się zkałada, że rozrzut wyników ma
    charakter rozkładu Gaussa i można liczyć odchylenie standardowe.
    Jak traktować dokładność przy 3 pomiarach, to nie wiem.

  • 5. Data: 2009-10-28 21:10:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Slawek Kotynski" <s...@a...com.pl> napisał w wiadomości

    > Jak traktować dokładność przy 3 pomiarach, to nie wiem.

    Na studiach do kilku-kilkunastu pomiarów preferowano rozkład t-Studenta -
    jeśli dobrze nazwę pamiętam.

  • 6. Data: 2009-10-28 21:38:55
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 28 Oct 2009 22:10:19 +0100, Robert Tomasik wrote:

    >Na studiach do kilku-kilkunastu pomiarów preferowano rozkład t-Studenta -
    >jeśli dobrze nazwę pamiętam.

    Stosowanie tego rozkladu [podobnie zreszta jak innych] ma sens jesli
    wiemy ze wyniki pomiarow naprawde sa obarczone odpowiednim
    statystycznym rozrzutem.

    Trzy rozne przyrzady o nieznanych charakterystykach to nie jest taki
    przypadek.

    J.

  • 7. Data: 2009-10-28 21:55:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 28 Paź, 13:02, B <B...@...pl> wrote:
> [...]
    > (różnymi metodami) tej samej wielkości (np. położenia) gdy każda daje
    > błąd rzędu 1m. tj. czy da się zmniejszyć ten błąd?

    Jest na to któraś tam norma ASTM. Poszukaj, jak nie dasz rady to ja ją
    gdzieś mam.
    Konrad

  • 8. Data: 2009-10-29 06:16:46
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Slawek Kotynski pisze:

    > Przy większej ilości pomiarów to się zkałada, że rozrzut wyników ma
    > charakter rozkładu Gaussa i można liczyć odchylenie standardowe.

    OIDP n>=30

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2009-10-29 10:19:00
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    PeJot wrote:

    > OIDP n>=30

    W ogólności nie ma żadnego ustalonego n (może jest jakaś norma?),
    bo to n zależy od przyjętego poziomu ufności.
    Chodzi o to, że jeśli naszą procedurę n pomiarów wykonamy k razy
    to przy przyjętym sposobie liczenia błędu z n pomiarów,
    w jakimś procencie z tych k razy możemy się walnąć - ten
    procent jest równy (1 - poziom ufności).

  • 10. Data: 2009-10-29 16:40:29
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    PeJot napisal:
    > OIDP n>=30

    Ehm, nie do konca. Starsi w wierze wyznaja, ze:
    a) ponizej 7 jest NA PEWNO probka bardzo mala,
    b) ponizej 30 jest NA PEWNO probka mala,
    c) powyzej 100 jest probka duza.

    A obszar pomiedzy 30 i 100 zalezy od orientacji wypowiadajaceg sie :)

    Co do wyprowadzen teoretycznych, to od pewnego czasu zaczynam podchodzic
    do nich z duza rezerwa, od czasu gdy symulatorem negatywnie zweryfikowalem
    spora czesc wzorow w 'kultowych' tablicach statystycznych Zielinskiego.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek